Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis netwerken splitten

Pagina: 1
Acties:

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Beste,

Gewenst:
Graag zou ik binnen mijn thuisnetwerk een gescheiden netwerk willen opzetten met als doel op dit 2e netwerk apparatuur te kunnen testen zonder dat het andere netwerk hier last van heeft. Ik wil bij wijze van een DHCP, DNS, Active dir. etc kunnen opzetten in het 2e netwerk, zonder dat het 1e netwerk hier last van heeft.
Wat belangrijk is dat communicatie tussen beide netwerken mogelijk blijft.

Idee, probleem:
Wat in mij opkwam is om het subnet (/24) verder te subnetten, echter dan kan ik niet meer broadcasten over beide netwerken, toch? Ander idee was om router achter de 'hoofdrouter' te hangen, echter dan heb je 2 x NAT = problemen, toch?

Wie heeft een oplossing? Er is nog geen 2e router aangeschaft.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon VM's draaien, kun je klooien wat je wilt.
Alternatief: twee subnetten en het juiste netwerkmasker gebruiken bij apparaten waarvan je wilt dat ze elkaar kunnen zien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sip5080
The Eagle schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:35:
Gewoon VM's draaien, kun je klooien wat je wilt.
Alternatief: twee subnetten en het juiste netwerkmasker gebruiken bij apparaten waarvan je wilt dat ze elkaar kunnen zien :)
VM's draaien doe ik momenteel, hier wil ik juist van af. Ook wil ik fysieke apparatuur kunnen testen, dan loop je al snel tegen problemen aan met VM.
Om op je 2e antwoord terug te komen, dat had ik ook al bedacht. Probleem is dan toch nog steeds dat je broadcast niet doorkomt?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Welke netwerk apparatuur gebruik je binnen je eigen netwerk? Google even op VLAN.

• sip5080
plizz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:51:
Welke netwerk apparatuur gebruik je binnen je eigen netwerk? Google even op VLAN.
Is het met VLAN niet zo dat je broadcast binnen de VLAN blijft? 8)

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:20
IP helpers.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Welke broadcast verkeer wil je forwarden?
IP helper forward:
Time on port number 37
DNS on port number 53
TACACS on port number 49
BOOTP DHCP Client on port number 68
BOOTP DHCP Server on port number 67
NetBIOS Name on port number 137
TFTP on port number 69
NetBIOS Datagram service on port number 138

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Je wilt een afgescheiden netwerk maar je wilt dat de communicatie blijft? Welk verkeer wil je orecies doorlaten?

Als je er een 2de router achter hangt nat je 2x idd. Maar nat kun je gewoon uitzetten. Wat je dan moet doen is de 2de router in een ander subnet plaatsen en een route naar het andere netwerk configureren.

Zoek een router die vlans ondersteund. Dan kun je zelf bepalen welke poorten je daartussen open zet

• Dylanvo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 10:42
Als je DHCP wilt gaan gebruiken zul je inderdaad VLAN's moeten inrichten, al het laag 2 verkeer is dan gescheiden van de rest. Laag 3 verkeer is dan nog steeds mogelijk. Wil je gebruik maken van een DHCP server in het andere VLAN en subnet zul je moeten vertellen hoe de DHCP server te benaderen is door bijvoorbeeld DHCP relay of IP Helper (Cisco) te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de DHCP broadcast omgezet wordt naar unicast.

• sip5080
Bedankt voor bovenstaande reacties, hier kan ik wat mee! :)
Om het idee nog verder toe te lichten: Ik wil dus een 2e netwerk om daar test apparatuur in te plaatsen waar het 1e hoofdnetwerk wat aan het internet hangt geen last van heeft. Tegelijkertijd wil ik ook dat het wél mogelijk is om met mijn apparatuur in het 2e netwerk het internet op te gaan.

Door bovenstaande reacties neig ik naar 2 subnets, één DHCP relay, en kijken of ik met een DD-WRT firmware VLANS kan draaien. Of het haalbaar is met de apparatuur weet ik momenteel nog niet, dit zou ik uit moeten werken. Tips en no go's zijn nog steeds erg welkom.
Pagina: 1