Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Twee vraagjes bij mijn zoektocht naar een nieuwe smartphone:

Vraag 1:

Gaat 16GB geheugen een probleem worden? Want op mijn Samsung Galaxy S2 met 16GB (begonnen op Android 2.3.5, inmiddels 4.1.2 rooted) kan ik nauwelijks apps meer installeren (vaak geeft ie aan dat er een tekort geheugen is). Bij instellingen -> Opslag geeft ie:

Apparaatgeheugen:
Totale ruimte 1,97GB
Apps: 1,46GB
Beschikbare ruimte: 215MB

USB-opslag:
Totale ruimte: 11,50GB
Apps: 1,74GB
Beschikbare ruimte: 2,94GB

Alles Apps heb ik al via Applicatiebeheer naar SD-kaart verhuisd. Ik zou niet weten wat ik meer kan doen. Ben bij mijn zoektocht nog op Link2SD gestuit maar volgens mij heb ik daar niet veel aan.

Het stomme is dat de USB-opslag dus nog 2,94GB ruimte heeft. Eigenlijk zou je met een soort partitiemanager de opslag anders willen verdelen. Of gaat een hogere Android 4.4 daar slimmer mee om?

Vraag 2:

Ik heb mijn Galaxy S2 toch een paar keer moeten redden door de accu te verwijderen. Apps die vastliepen, en laatst zat ie compleet vast, zelfs de accu eruit en er weer in hielp niet. Pas toen ik een andere accu er in deed, en een goede lader erbij, toen kreeg ik 'm weer aan de praat. Maar de powerbutton deed eerst niks, lang ingedrukt houden niet, de toetscombinaties om het systeem te restoren.. Dus, mijn angst: als ik nou een apparaat koop met vaste accu, ga ik dan problemen krijgen. Of zit er in de toestellen met vaste accu een degelijke ouderwetse keiharde hardwarematige resetknop..?

Thanks.

PS. Ik ben nog flink aan het zoeken en vergelijken. Sinds vandaag zit ik naar deze Chinees te kijken: :-)
pricewatch: ThL 5000 Zwart

Dit is geen signature...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat betreft opslag: Ik heb ook een S2 die vrij vroeg begint te zeiken over te weinig opslag voor apps. Meestal komt dit door de buffer van apps. Als je naar instellingen -> apps gaat en dan op een app klikt, zul je iets a la dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Android-app-buffer.png

Die buffer neemt soms aardig wat ruimte in en daarmee kun je wat ruimte vrijmaken. Voor iedere Angry Birds werden er bijv. tientallen MB's gebruikt. Andere apps doen dat ook nog wel eens.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 19:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Ook Facebook is een mooie stiekeme verbruiker. Gooi inderdaad eens je applicatiecaches leeg. Het is vaak je "apparaatgeheugen"dat vol loopt.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• BraveWorld
  • Niet online
Oké, ik ben de apps aan het nalopen en waar mogelijk de buffer aan het legen. Ik meen dat ik dat wel 's eerder gedaan heb, en het gaat gegarandeerd weer vollopen.. Dus blijft eigenlijk de vraag of..

- het apparaatgeheugen beter verdeeld kan worden, want er zit in principe genoeg geheugen in.
- en of een toestel met Android Kitkat er op beter met zijn geheugen omgaat

Dit is geen signature...

• burrfoot
Apparaatgeheugen loopt altijd vol bij gebruik, er zijn zogenaamde Cachecleaners in de Playstore waarmee je dit in toom kunt houden.

Het "herpartitioneren" van je geheugen a la een harddisk zal je niet lukken..

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

burrfoot schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:35:
Het "herpartitioneren" van je geheugen a la een harddisk zal je niet lukken..
Dat kan toch alleen als de telefoon geroot is en met custom firmware? Althans, volgens mij had ik dat een keer ergens gelezen toen ik daar eens naar zocht. 2GB voor apps is namelijk niet zo heel erg veel.

edit: http://www.xda-developers...ore-app-or-media-storage/

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 19:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• burrfoot
@Raven : Je hebt inderdaad de oplossing gevonden voor TS zijn uitdaging. Pitfiles voor het indelen van het geheugen zijn daar op die thread te vinden. Blijft alleen wel het feit dat het apparaatgeheugen de bottleneck blijft op iedere Android telefoon. ;-)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even een stukje quoten:
Say what you will about the inherent inconveniences in /data/media devices, but they also have their advantages. While USB Mass Storage mode is generally considered to be more power user friendly with direct disk operations and more reliable for large data transfers, MTP devices allow for a single /data partition to handle both media and application storage. Having media and application storage both housed within one partition means that you can never run out of application storage space while having many gigs free on your internal SD card.

Older devices like the Samsung Galaxy S II generally use separate mount points for application and media storage. This can potentially lead to storage space problems for those with a disproportionately large number of installed apps or lots of media.
Dit probleem lijkt dus alleen te spelen op de oudere telefoons?

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 20:05 ]

Oscar Wilde

• burrfoot
Correct.

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Ik herken dit probleem. Vergeet ook niet dat als je bijvoorbeeld een app van 50MB downloadt, dat daar niet de installatie bij opgeteld is. Vaak geven telefoons daarom al sneller dan verwacht aan dat er onvoldoende ruimte is.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is nu net het probleem, zelfs met een app(-update) van een paar MB doet ie dat dan al, als er nog maar 200-220MB vrij is.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 20:53 ]

Oscar Wilde

• BraveWorld
  • Niet online
Leuke link! Wel weer wat hack en backup werk.. :-)

Maar als dit inderdaad alleen een probleem is van oudere telefoons / Android versies, danne... dan zou ik met een nieuwe telefoon en Kitkat niet snel problemen krijgen met 16GB? Er zijn nog best wat toestellen te koop met (maar) 16GB (of minder)...

Overigens kan ik ook nog mijn apps nalopen en degene verwijderen die ik nauwelijks gebruik, maar dat blijft gerommel in de marge, beetje zoals Raven en flashingst aangeven.

Dit is geen signature...

• BraveWorld
  • Niet online
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of latere Android versies dan 4.1, of andere toestellen dan de S2, anders omgaan met hun app-memory.

En of en hoe je op toestellen met niet-uitneembare accu toch een keiharde reset kan uitvoeren.

Als ik 't toespits op de THL5000 waar ik een beetje naar het loeren ben.. daarvan heb ik wel een video-filmpje gevonden waar de accu met wat geknutsel verwijderd werd, en het app-memory lijkt in ieder geval ruimer dan de 2G van de S2:

http://www.androidauthority.com/review-of-thl-5000-410058/
But it is worth mentioning that the 16GB is divided into 4GB of internal storage (used mainly for apps and 9GB of phone storage (for you media).

Dit is geen signature...

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:44
Dat is tegenwoordig vrijwel altijd zo; destijds was het gewoon niet gemaakt voor al die talloze apps en data.
Alleen is de indeling nog hetzelfde; verkopen als "16gb" maar daar maar een gedeelte van overhouden voor apps, de rest is voor 'media', maar dat laatste wordt ook vaak op een externe sd kaart gezet. Dan is de 'media' ruimte overbodig en kan ingezet worden als ruimte voor apps, maar dan moet je dus herpartitioneren zoals hierboven ook al genoemd is, met root/custom rom en tools, en is per toestel afhankelijk of dat werkt.
Maar aangezien je nu nog een S2 hebt is dat echt niet meteen nodig, de recentere telefoons hebben al een glink grotere apps-partitie.

De thl is overigens leuk qua batterijduur, maar verder niet bijzonder. Als een mega-batterijduur geen pré is zou ik nog even doorzoeken, desnoods naar Chinese alternatieven ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dutchgio op 20-10-2014 00:35 ]

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Ik heb bij mijn Xperia Z nooit problemen gehad dat de reset-combinatie niet meer werkte. En het apparaatgeheugen heeft geen aparte ruimte voor apps, voor zover ik kan zien. Ik heb 3,3 GB aan apps erop staan. Ik heb niets hoeven partitioneren. Mijn Xperia Acro S had dacht ik nog wel aparte app-opslag. Zal dat straks even controleren

• HenkPatat
  • Laatst online: 03-06 21:29
Als je geen zin hebt om je interne schijfruimte te gaan herpartitioneren met alle backups en eventuele formatatie die daarbij komt kijken, kun je ook een geheugenkaartje halen bij de kruidvat (class 10; 32 gig is 19 euro ofzo, ook in kleinere volumes te halen voor minder) en dan met het door jou genoemde Link2SD werken.

Ik heb een telefoon uit china met maar 4GB aan totale interne storage (Doogee Pixels) en heb daar direct een 32GB-kaartje ingezet met een EXT4-partitie van 4GB ofzo en dat werkt uitstekend. Alle apps worden direct op die EXT4-partitie geïnstalleerd, je hebt er totaal geen omkijken naar.

Edit: Maar mocht je toch gaan herpartitioneren, dan is het wellicht de moeite om er direct de nieuwste SlimKat rom op te zetten. Als ik het goed heb, is android vanaf 4.2 gaan optimizen voor aparaten met weinig werkgeheugen en heeft 4.4 daar ook weer een grote stap in gemaakt. Dit doet niets aan je storageprobleem, maar daar wordt je telefoon wel een stuk vlotter (en veiliger) van.

[ Voor 24% gewijzigd door HenkPatat op 20-10-2014 08:45 ]

Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29

Garyu

WW

HenkPatat schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 08:35:
Als je geen zin hebt om je interne schijfruimte te gaan herpartitioneren met alle backups en eventuele formatatie die daarbij komt kijken, kun je ook een geheugenkaartje halen bij de kruidvat (class 10; 32 gig is 19 euro ofzo, ook in kleinere volumes te halen voor minder) en dan met het door jou genoemde Link2SD werken.

Ik heb een telefoon uit china met maar 4GB aan totale interne storage (Doogee Pixels) en heb daar direct een 32GB-kaartje ingezet met een EXT4-partitie van 4GB ofzo en dat werkt uitstekend. Alle apps worden direct op die EXT4-partitie geïnstalleerd, je hebt er totaal geen omkijken naar.
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn telefoon, maar uiteindelijk loopt je interne app-geheugen nog steeds vol omdat je /data door Link2SD niet meeverhuisd wordt. En als je dus maar genoeg applicaties hebt, dan is niet het app-geheugen zelf het probleem, maar alle data die door die apps intern wordt bijgehouden. Als je dan maar 1GB geheugen hebt, dan staat dat vol met data. Link2SD-pro kan dat ook verschuiven (laatste versies), maar dat werkt niet heel goed, het is vooral erg langzaam om altijd de hele app + data van de SD-kaart uit te lezen vermoed ik.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• HenkPatat
  • Laatst online: 03-06 21:29
Garyu schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 08:42:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn telefoon, maar uiteindelijk loopt je interne app-geheugen nog steeds vol omdat je /data door Link2SD niet meeverhuisd wordt. En als je dus maar genoeg applicaties hebt, dan is niet het app-geheugen zelf het probleem, maar alle data die door die apps intern wordt bijgehouden. Als je dan maar 1GB geheugen hebt, dan staat dat vol met data. Link2SD-pro kan dat ook verschuiven (laatste versies), maar dat werkt niet heel goed, het is vooral erg langzaam om altijd de hele app + data van de SD-kaart uit te lezen vermoed ik.
Dat zou goed kunnen. Ik heb er nog geen last van gehad, maar ik heb die telefoon ook nog maar een half jaar ofzo. Het is in ieder geval voor een paar euro nog een snelle tijdelijke fix totdat de TS een nieuwe telefoon heeft.

Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Op de Acro S heb je onder instellingen - apps zowel apparaatgeheugen, met 2 GB voor apps, als interne opslag. Op de Z heb je alleen apparaatgeheugen staan. Dat wekt op z'n minst de indruk dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen apps en media voor de interne opslag. Ook staat er op de Acro S apart vermeld hoeveel ruimte er nog is voor apps en dat ontbreekt op Z
De Acro S heeft overigens ook een vaste batterij ivm de waterdichtheid en ondanks het spelen met diverse custom roms heb ik nooit problemen gehad dat de reset-combinatie niet werkte. Idem met de Nexus 7 uit 2012

[ Voor 35% gewijzigd door Fotogravinnetje op 20-10-2014 08:56 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
koop een nexus en je kan je 16 (of 32) GB gebruiken hoe je wil, 16 GB aan apps of 5 apps en de rest media, of whatever, het is 1 grote bak waar je alles in stopt tot het vol is. Nadeel is alleen dat je (standaard) geen SD kaartje kan toevoegen (wel via een OTG kabel/stick).

(dit geldt uiteraard ook voor een aantal andere toestellen, maar vaak wordt dit nergens vermeld, bij de nexus serie kan je hier in ieder geval vanuit gaan)

wat betreft de accu en resetten, powerknop 10 seconden ingedrukt houden doet de truuk altijd

[ Voor 31% gewijzigd door Prulleman op 20-10-2014 09:15 ]

Strava

• BraveWorld
  • Niet online
Okido, thanks so far. Ik ga nog effe verder bedenken wat ik wil.

Nu op mijn S2 wat experimenteren met externe SD-kaart (had ik al voor media) met een EXT4 partitie en Link2SD is goed te doen (geen risico voor de huidige installatie).

Latere versies/toestellen lijken beter met hun App-memory om te gaan. Of een groter deel gereserveerd te hebben voor apps.

Hoewel de S2 een paar keer echt niet meer reageerde op de powerbutton 10s ingedrukt houden ga ik er vanuit dat dat bij komende toestellen wel goed zit, of dat in noodgevallen de accu met schroevendraaier en geduld eruit gehaald kan worden.

Ja, die thl5000 is misschien niet zo hip of snel als een Oneplus One, maar de batterijduur is wel interessant, want met de S2 keek ik vaak vooruit naar het moment dat ik weer een adapter of USB-kabeltje tegenkwam. De camera lijkt wel redelijk, en hij is groter dan wat ik gewend ben, maar niet zo groot gelukkig als die Oneplus One. Maar goed, ik ga nog lekker verder met apparaatjes vergelijken.. :)

Dit is geen signature...

Pagina: 1