Toon posts:

Welke internetsnelheid voor online gamen

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-03 07:26
Hallo mensen,

Ik zit te overwegen om naar een alles in 1 pakket van Vodafone over te stappen, alleen is dit een 40 Mbit verbinding, die een max download snelheid heeft van 30 Mbps op mijn adres. Ik heb nu een kabel van Zeelandnet met 60 Mbps

Zou dit voldoende zijn voor games zoals battlefield 4 zonder hoge ping te krijgen? Scheelt namelijk bijna 17 euro per maand

Bedankt alvast

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:26
Ping heeft niet zoveel met de snelheid te maken, meer met glas/adsl. Als je van kabel naar adsl gaat (VDSL) dan zou ik zeggen doe het niet. Maar als je naar glas gaat, dan zou ik het zeker doen.

Carpe Diem

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-03 13:42

Younes

Wie, Wat, Waar?

Als je glasvezel hebt, dan maakt het vrij weinig uit hoe snel je kan downloaden. De reactietijd is bij gamen belangrijk. Pingtijd dus. Daar geldt: Hoe lager, hoe beter. Een groot voordeel van glas is: Pingtijd zijn veel korten dan ADSL en Kabel.

...en waarom?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Bedenk dat NL mondiaal gezien belachelijk hoge internetsnelheden heeft. Een aanbieder van diensten (zoals gaming) zal nooit een minimumbandbreedte kiezen wat hoger ligt dan de overgrote meerderheid van z'n klanten. 15Mbps is anno 2014 echt zat voor willekeurig welke toepassing op internet.

Latency is waar het bij gaming om gaat, laat dat je keuze bepalen.

Soittakaa Paranoid!

• jerrot
Ik vergeet erbij te vermelden dat ik dan van kabel naar ADSL/VDSL omgeschakeld zou worden. En hoe kan ik van te voren berekenen hoeveel latency dat ik heb? Glasvezel is helaas nog niet beschikbaar in Zeeland.

Mocht ik te veel verschil gaan merken qua vertraging tov mijn kabel abonnement dan blijf ik bij Zeelandnet, maar een besparing van 17 euro per maand vind ik toch ook interessant.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:44
Meestal heeft een VDSL verbinding een wat hogere latency dan een kabel verbinding. Via mijn Zeelandnet verbinding heb ik latency van 10~15 ms met een ping naar tweakers.net, via VDSL is dat meestal 20~30 ms.

Nu is de vraag natuurlijk of je dat ook daadwerkelijk gaat merken tijdens het online gamen? Daar kan ik geen antwoord op geven. Daarnaast heeft locatie van de (game) server heeft ook invloed op je latency (bijv. een NL server of daarbuiten) maar ook de routering naar de server toe. Deze routering kan per provider verschillen.

Ik zou zeker nog even een snelheidscheck doen via: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl, deze geeft meestal wel een goed beeld weer wat er met VDSL mogelijk is, en checkt daarnaast ook op toekomstige upgrades.
De snelheid die staat onder "Bonding" is niet relevant want dat levert Vodafone niet (alleen KPN op dit moment)

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 20:01

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Snel zat.
Voor een lage ping is het veel belangrijker dat je geen WIFI gebruikt en geen torrents (of andere netwerkintensieve applicaties) open hebt staan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:10
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:51:
Snel zat.
Voor een lage ping is het veel belangrijker dat je geen WIFI gebruikt en geen torrents (of andere netwerkintensieve applicaties) open hebt staan.
Mee eens. Soort modem/router scheelt ook een hoop. Ook schijnt vectoring een positief effect op je ping te hebben.

Enkele belangrijke vragen zijn of je bereid bent om 20Mbit in te leveren? En of die 40Mbit werkelijk geleverd kan worden? Kijk van tevoren vooral even op http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/ om te checken wat bij jou leverbaar is.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• jerrot
Ik heb net op die site gekeken en theoretisch kan ik 46 halen, als ik op Vodafone mijn postcode en huisnummer invul dan geeft hij aan maximum downloadsnelheid 30 Mbps aan, maar dit komt naar het schijnt omdat Vodafone ongeveer 10 Mbit reserveert voor tv ontvangst voor zo ver ik weet

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:32
Prolution schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:29:
Meestal heeft een VDSL verbinding een wat hogere latency dan een kabel verbinding. Via mijn Zeelandnet verbinding heb ik latency van 10~15 ms met een ping naar tweakers.net, via VDSL is dat meestal 20~30 ms.

Nu is de vraag natuurlijk of je dat ook daadwerkelijk gaat merken tijdens het online gamen? Daar kan ik geen antwoord op geven. Daarnaast heeft locatie van de (game) server heeft ook invloed op je latency (bijv. een NL server of daarbuiten) maar ook de routering naar de server toe. Deze routering kan per provider verschillen.

Ik zou zeker nog even een snelheidscheck doen via: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl, deze geeft meestal wel een goed beeld weer wat er met VDSL mogelijk is, en checkt daarnaast ook op toekomstige upgrades.
De snelheid die staat onder "Bonding" is niet relevant want dat levert Vodafone niet (alleen KPN op dit moment)
Met mijn (V)VDSL connectie heb ik een ping van 6-7 naar tweakers.net...

• Prolution
@largovich: bij VVDSL (Vectored VDSL) heb je inderdaad een lagere ping dan bij een reguliere VDSL verbinding. Dit komt door gebruik van o.a. een andere foutcorrectie die zorgt voor minder overhead en dus ook een lagere latency. Goed om dat idd ff te vermelden :) maar helaas nog niet overal is VVDSL te verkrijgen omdat dit alleen vanuit geupgrade VDSL straatkasten geleverd wordt.

Met een geschatte snelheid van 30Mbit gok ik dat er in dit geval bij jerrot (op dit moment) geen VVDSL geleverd kan worden.

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:32
Prolution schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:32:
@largovich: bij VVDSL (Vectored VDSL) heb je inderdaad een lagere ping dan bij een reguliere VDSL verbinding. Dit komt door gebruik van o.a. een andere foutcorrectie die zorgt voor minder overhead en dus ook een lagere latency. Goed om dat idd ff te vermelden :) maar helaas nog niet overal is VVDSL te verkrijgen omdat dit alleen vanuit geupgrade VDSL straatkasten geleverd wordt.

Met een geschatte snelheid van 30Mbit gok ik dat er in dit geval bij jerrot (op dit moment) geen VVDSL geleverd kan worden.
Ach die check zegt ook niet alles, heb al een paar maanden VVDSL met een attainable van 77Mbit/s maar de check zegt nog steeds 44Mbit/s. Voor de VVDSL upgrade gaf de check 49Mbit/s aan, ook weer zoiets...

• jerrot
Hmm k heb de check uitgevoerd en de centrale is ongeveer 330 meter van mijn huis af, dus zou je dan veel vertraging/latency hebben ?

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:25
jerrot schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:50:
Hmm k heb de check uitgevoerd en de centrale is ongeveer 330 meter van mijn huis af, dus zou je dan veel vertraging/latency hebben ?
Zal wel meevallen.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 17:51
Prolution schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:29:

en door al dat gelink van jullie hebben ze de check offline gezet. Good job!

"This URL is not meant for direct HTML use. Please use the official KPN site."

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• jerrot
White_Collar schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:27:
[...]

Haha ja ik zag het vanavond ook, gelukkig doet de KPN site het zelf ook nog

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 17:51
Stout ;)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Anoniem: 549495

ik heb 3.6 Mbps down.
en daar haal ik met world of warcraft een latency van 10-14 mee.

Snelheids test een ping rond de 10.

dus je hebt niet zoveel nodig om te gamen ;)

• jerrot
En welk internetabonnement heb jij Ckeyers ? Ik heb nu zeelandnet kabel en die is qua snelheid wel goed dus ben bang dat ik flink achteruit ga qua latency

Anoniem: 549495

jerrot schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:16:
En welk internetabonnement heb jij Ckeyers ? Ik heb nu zeelandnet kabel en die is qua snelheid wel goed dus ben bang dat ik flink achteruit ga qua latency
Ik zit in België, dus ga je niks mee zijn.
Wou gewoon even aangeven dat je niet veel nodig hebt om te gamen, als andere gebruikers de lijn niet toetrekken natuurlijk! ;)

Ik heb Belgacom ADLS, helaas ligt hier geen kabel :(

Maar als je op uw adres maar 30Mb/s haalt is het zonden om voor 40 te betalen.

Is er geen mogelijkheid om van lijn te veranderen? (even vragen aan vodafone)
of is er geen abbo die maar 30mb levert. (goedkoper dan natuurlijk)

-----

en op de snelheid wat u nu aangeeft haalt u (theoretisch) 3.75MB/Sec download?
ik haal er 450Kb - 550Kb MAX :p

Uw lijn gaat 6/7x sneller zijn ;)

Groetjes

[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 549495 op 20-10-2014 22:29]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:10
jerrot schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:16:
Ik heb momenteel ervaring met 3 aansluitingen: Zeelandnet, ADSL en VVDSL.
ZeelandNet heeft vaak een lage ping, in de avonduren stijgt deze bij mij nogal eens omdat de kabel in sommige wijken gewoon 'vol' is. Gemiddeld 21ms.
ADSL heeft meestal een ping van 16ms, ADSL1-fastpath 12ms. Bij intensief bandbreedtegebruik gaat deze snel omhoog.
VVDSL heeft een vergelijkbare ping met ADSL1-fastpath door verbeterde foutcorrectie, gaat veel minder snel omhoog dan bij ADSL want meer snelheid mogelijk.

Ik zou zeggen dat snelheid in dit geval wel belangrijk is, want ping gaat omhoog als de lijn bijna aan z'n max snelheid is. Als je denkt dat je genoeg hebt aan die 30Mbit(m.a.w. die niet vol gaat trekken), dan kun je met een gerust hart overstappen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Prolution
White_Collar schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:27:
[...]

Die link is al enige tijd bekend op diverse fora (o.a. op die van KPN & Telfort zelf), zat er dus wel aan te komen dat deze binnenkort geblokkeerd zou worden. Maar goed, er zijn nog diverse andere mogelijkheden om aan deze info te komen ;)
jerrot schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:50:
Indien je daadwerkelijk op 330m afstand van de centrale woont zijn er wel goede snelheden te behalen met VDSL, snelheden richting de 50Mbit moeten dan normaal gesproken geen probleem zijn :)

De afstand tot de centrale heeft met name invloed op de max. haalbare snelheid, en heeft een minder grote invloed op de latency. Een korte lijn (zoals jou 330m) die stabiel functioneert zorgt er wel voor dat de foutcorrectie meestal wat milder is ingesteld, en dat kan wel resulteren in een wat lagere latency (vergeleken met een VDSL lijn op grotere afstand)

• jerrot
timmie1 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:33:
[...]

Ik heb momenteel ervaring met 3 aansluitingen: Zeelandnet, ADSL en VVDSL.
ZeelandNet heeft vaak een lage ping, in de avonduren stijgt deze bij mij nogal eens omdat de kabel in sommige wijken gewoon 'vol' is. Gemiddeld 21ms.
ADSL heeft meestal een ping van 16ms, ADSL1-fastpath 12ms. Bij intensief bandbreedtegebruik gaat deze snel omhoog.
VVDSL heeft een vergelijkbare ping met ADSL1-fastpath door verbeterde foutcorrectie, gaat veel minder snel omhoog dan bij ADSL want meer snelheid mogelijk.

Ik zou zeggen dat snelheid in dit geval wel belangrijk is, want ping gaat omhoog als de lijn bijna aan z'n max snelheid is. Als je denkt dat je genoeg hebt aan die 30Mbit(m.a.w. die niet vol gaat trekken), dan kun je met een gerust hart overstappen.
Ik zou de lijn zeker niet voltrekken denk ik want ik doe op de pc alleen een beetje internetten en voor de rest battlefield 4 online gamen. En mijn televisie staat zelden tot nooit tegelijk aan met mijn computer dus dat is vast geen probleem

Dus zit toch heel sterk er over te denken om naar vodafone over te stappen alleen ken ik hun stabiliteit nog niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee