UTP splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 19.001 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Hallo iedereen

Een UTP splitter, werkt dat eigenlijk? Ik heb toch altijd verstaan dat je een hub nodig had. Gewoon signaal repliceren, dan kunnen er toch nooit 2 apparaten online tegelijk?

Iemand ervaring?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:08

D4NG3R

kiwi

:)

De term waar je naar zoekt is een switch. Ja je kan 2x4 aderparen gebruiken ipv 1x8 maar je zit dan wel vast aan 100Mbit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Ja ik weet waarvoor een switch dient. Maar iemand die ik ken heeft een UTP splitter, maar ik snap niet goed hoe dat kan werken. Als je 2x4 hebt, moet je dan geen 2 splitters hebben om dat te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

er zitten 8 kabels in een internet kabel, die kun je opsplitsen naar 2 keer 4, dat werkt gewoon, alleen niet sneller als 100Mbit.

Maar goed, dat zei D4NG3R ook al.

Even ter onderbouwing, een 100base-tx (of ethernet of 100Mbit dus) gebruikt maar 4 kabels, een + en - voor versturen en een + en - voor ontvangen, de andere 4 kabels doen in dat geval dus niks.

Dus kun je met 1 kabel (8 draadjes) 2 verbindingen van 100Mbit gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door garriej op 16-10-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die UTP splitters worden dan ook met name voor ISDN gebruikt. UTP is slechts het kabeltype. Afhankelijk van het sigmnaal wat je er overheen stuurt kun je dat splitten - of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Zo'n splitter creeert fysiek een extra aansluitpunt die je met 1 kabel niet hebt.
Voor het signaal maakt het niet uit, al ben je wel beperkt tot 100Mbit (zoals hierboven al werd gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je hebt dan inderdaad 2 splitters nodig om het te laten werken. één aan het begin van de kabel welke dan weer met 2 kabels een switch in gaat, en een aan het einde van de kabel waar je dan weer 2 apparaten op aan kunt sluiten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

E-Vix schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:33:
Je hebt dan inderdaad 2 splitters nodig om het te laten werken. één aan het begin van de kabel welke dan weer met 2 kabels een switch in gaat, en een aan het einde van de kabel waar je dan weer 2 apparaten op aan kunt sluiten.
Nehoor, 1 splitter is genoeg

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel2}---------------------------(ethernet aansluiting 1)
router(of switch)---------{kabel1}-------|splitter|
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel3}---------------------------(ethernet aansluiting 2)

(de X'en zijn voor opvulling, negeren dus)

op die manier maak je van 3 kabels, 2 aansluiting met maar ÉÉN splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
garriej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:38:
[...]

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel2}---------------------------(ethernet aansluiting 1)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel3}---------------------------(ethernet aansluiting 2)

Dan zal de router/switch het wel moeten ondersteunen ( als ze dat al doen heb het nog nooit gelezen/gehoord) dat op 1 UTP poort 2 aparte verbindingen opgezet moeten worden. Meestal moet je aan elke kant een splitter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

geforce5_guy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:47:
[...]

Dan zal de router/switch het wel moeten ondersteunen ( als ze dat al doen heb het nog nooit gelezen/gehoord) dat op 1 UTP poort 2 aparte verbindingen opgezet moeten worden. Meestal moet je aan elke kant een splitter plaatsen.
Ligt aan de splitter, maar bij de meestesommige krijgt de router het maar op 4 draadjes binnen niet op 8 en daardoor werkt het dus gewoon, ja je krijgt af en toe packet loss ect. maar dat is het risico dat je neemt.

Heb even zitten zoeken, maar denk toch dat jij in de meeste gevallen wel gelijk heb.

deze voor mijn voorbeeld: klik athans, ik neem aan dat ze router nodig bedoelen zodat je wel beide een eigen ip krijgt? (hmm begin toch te denken dat ik ongelijk heb)

deze voor die van jou klik

2 verschillende opties dus :P

[ Voor 36% gewijzigd door garriej op 16-10-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

garriej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:58:
[...]

Ligt aan de splitter, maar bij de meestesommige krijgt de router het maar op 4 draadjes binnen niet op 8 en daardoor werkt het dus gewoon, ja je krijgt af en toe packet loss ect. maar dat is het risico dat je neemt.

Heb even zitten zoeken, maar denk toch dat jij in de meeste gevallen wel gelijk heb.
Dat werkt alleen indien één van de twee computers uit staat.
Van een echte splitter is de layout als volgt (waarbij A en B staat voor de 2 gesplitste uitgangen):
1 - A1
2 - A2
3 - A3
4 - B1
5 - B2
6 - A6
7 - B5
8 - B6

Bij een splitter die met één kabel op je switch aangesloten wordt heb je een ISDN splitter in je handen. Het zijn alletwee RJ-45 connectoren, alleen wordt bij ISDN alleen pin 3, 4, 5 en 6 gebruikt. ISDN kan je wel splitsen door meerdere apparaten op de zelfde pins aan te sluiten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Volgens mij noemen ze het ook wel een rj45 economiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

[...]

Ja waarvan 1 aansluiting werkt en de ander niet :X

voor dit grapje heb je 2 splitters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Weet je dit zeker?
Dit zou betekenen dat die router of switch in je schema de informatie dubbel verstuurt over kabel 1, te weten over ader-viertal 1 en exact de zelfde info over en weer over ader-viertal 2. Weet je zeker dat dit ook echt gebeurt bij slechts 100 Mb/s? Ik heb mijn twijfels. Ik heb altijd geleerd dat dan 4 aders er overbodig bij hangen, d.w.z. dat die helemaal niets doen.

Voorts, bij alle op zich correcte antwoorden, TS vertelt niets over z'n abonnement en bijbehorend modem. Weliswaar is tegenwoordig steeds vaker de modem een combinatie modem-router, maar dat is zeker niet altijd het geval. En dan heb je bij meerdere computers allereerst na de modem een router nodig. Simpel omdat elke aangesloten computer een lokaal ip-adres nodig heeft anders kan niet communiceren. En dat ip-adres verstrekt enkel een modem niet, evenmin als een switch.

Vervolgens spreekt hij over een hub, een ding uit de antieke oudheid en al jaren is vervangen door de switch die zonder op dit moment in details te treden veel slimmer is. Doet veronderstellen dat hij een beginner is in de computertechniek. Geen probleem, maar voor het goede begrip dient hij wel de essentiële bovenstaande zaken te weten. Ik vermoed dat zijn idee over een splitter voortkomt uit de nog onervarenheid

Dan zo'n splitter als zodanig. Algemeen advies is dat het wel kan, maar met genoemde beperkingen, echter dat het vanwege die beperkingen geen aanrader is. Koop in plaats daarvan na de router (al dan niet gecombineerd met de modem) eenvoudig een switch. Daarmee kun je eindeloos het computersignaal vermenigvuldigen naar een onbeperkt aantal computers. Elke switch werkt dan als poorten uitbreiding van de router.

Maar is dit als je al een router hebt nodig? Doorgaans volsta je dan met de router als deze genoeg poorten heeft, tenzij je met één kabel naar een andere verdieping gaat en daar in tweeën wil splitsen.
Dan is een switch ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
[...]

Het is elektrisch niet mogelijk één differentiaalpaar te verbinden aan drie nodes. Misschien wel op je bureau met kabeltjes van 20 cm, maar niet in real-life. Een switch of hub blijft noodzakelijk. Dit is doorgaans de inhoud van de isolatie in de RJ45 socket van apparaten.
http://circuits.datasheetdir.com/5/G26US-pinout.jpg

Ik heb nog nooit een chip gezien (of van gehoord) die de kanalen in één gigabit socket kan verdelen over twee verbindingen. Daarnaast is ook je galvanische scheiding beïnvloed, met het gevolg dat er mogelijk stroom gaat lopen door je ethernet kabel. Daar is ie niet voor gemaakt.

Het is wel mogelijk de adarparen in een gigabit kabel fysiek te verdelen en daaruit twee 100mbit kabels te maken. Daarvoor moeten er twee poorten in, en ook twee poorten uit. Zoals eerder beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Lol, dat werkt niet he...
Je kunt een 8 aderige utp opsplitsen in 2 UITEINDES aan ELKE KANT. Anders gaat het niet werken he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je hebt dus twee van die "units" nodig. Eentje aan de kant van je switch, en eentje "in de slaapkamer" (als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:54
Megakick! Ik heb 1 platte UTP kabel van mijn Fritzbox modem naar de settop box van de tv lopen. Deze moet over een deurpost heen en hebben we vrij netjes weggewerkt. Nu wil ik echter ook mijn PS4 kunnen bedraden. Een extra kabel trekken is niet de beste optie. Wat ik nu doe is de kabel omzetten. Zou een splitter gewoon werken? De settop box en de PS4 staan nooit tegelijk aan. Verder iemand die iets aan kan bevelen? Ik zie ze op websites als allekabels.nl voor amper twee euro maar ook opties op bol.com van acht keer zo duur..

[ Voor 3% gewijzigd door donleone83 op 03-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

donleone83 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:57:
Megakick! Ik heb 1 platte UTP kabel van mijn Fritzbox modem naar de settop box van de tv lopen. Deze moet over een deurpost heen en hebben we vrij netjes weggewerkt. Nu wil ik echter ook mijn PS4 kunnen bedraden. Een extra kabel trekken is niet de beste optie. Wat ik nu doe is de kabel omzetten. Zou een splitter gewoon werken? De settop box en de PS4 staan nooit tegelijk aan. Verder iemand die iets aan kan bevelen? Ik zie ze op websites als allekabels.nl voor amper twee euro maar ook opties op bol.com van acht keer zo duur..
Het kan werken, houd er alleen rekening mee dat beide apparaten niet helemaal uit staan in principe en wel verbinding houden voor updates op de achtergrond bijvoorbeeld. Dat zou wellicht nog voor problemen kunnen zorgen.

Ik zou gewoon voor een switch op de plek waar hij nu in de settop box gaat, dan hoef je ook geen extra kabel te trekken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Splitter kan, maar dan moet je die aan beide kanten toepassen. Snelheid die overblijft is 100Mbit omdat je de 8-aderige kabel opsplitst naar 2x4-aderig.

Andere (betere) optie is een switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpele Gbit switch plus twee korte UTP kabeltjes voor naar de settop box en je PS4 kost je max twee tientjes en werk je zo weg. Verreweg de beste optie ipv aanklooien.
6 jaar terug waren switches nog duur, nu haal je ze voor twee pakjes boter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 09:22
Pricewatch: Switches
Koop een switch, 2 korte netwerk kabels erbij. Veel handiger.

[ Voor 19% gewijzigd door mhoogendam op 03-07-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Switch kopen en aan uiteinde in de woonkamer plaatsen is wel het beste zoals hier boven al gezegd wordt.
Maar het is ook handig als je verteld of je routed iptv hebt of bridged want dan kan een dingetje zijn in bridged iptv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@donleone83, Naast een oud topic kicken is ook het zgn. 'kapen' van een topic niet de bedoeling.

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties, koop een switch en lees je goed in over het fenomeen 'IGMP snooping' i.v.m. je STB welke je aan wilt sluiten.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.