garriej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:38:
[...]
Nehoor, 1 splitter is genoeg
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel2}---------------------------(ethernet aansluiting 1)
router(of switch)---------{kabel1}-------|splitter|
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|----------------{kabel3}---------------------------(ethernet aansluiting 2)
(de X'en zijn voor opvulling, negeren dus)
op die manier maak je van 3 kabels, 2 aansluiting met maar ÉÉN splitter.
Weet je dit zeker?
Dit zou betekenen dat die router of switch in je schema de informatie dubbel verstuurt over kabel 1, te weten over ader-viertal 1 en exact de zelfde info over en weer over ader-viertal 2. Weet je zeker dat dit ook echt gebeurt bij slechts 100 Mb/s? Ik heb mijn twijfels. Ik heb altijd geleerd dat dan 4 aders er overbodig bij hangen, d.w.z. dat die helemaal niets doen.
Voorts, bij alle op zich correcte antwoorden, TS vertelt niets over z'n abonnement en bijbehorend modem. Weliswaar is tegenwoordig steeds vaker de modem een combinatie modem-router, maar dat is zeker niet altijd het geval. En dan heb je bij meerdere computers allereerst na de modem een router nodig. Simpel omdat elke aangesloten computer een lokaal ip-adres nodig heeft anders kan niet communiceren. En dat ip-adres verstrekt enkel een modem niet, evenmin als een switch.
Vervolgens spreekt hij over een hub, een ding uit de antieke oudheid en al jaren is vervangen door de switch die zonder op dit moment in details te treden veel slimmer is. Doet veronderstellen dat hij een beginner is in de computertechniek. Geen probleem, maar voor het goede begrip dient hij wel de essentiële bovenstaande zaken te weten. Ik vermoed dat zijn idee over een splitter voortkomt uit de nog onervarenheid
Dan zo'n splitter als zodanig. Algemeen advies is dat het wel kan, maar met genoemde beperkingen, echter dat het vanwege die beperkingen geen aanrader is. Koop in plaats daarvan na de router (al dan niet gecombineerd met de modem) eenvoudig een switch. Daarmee kun je eindeloos het computersignaal vermenigvuldigen naar een onbeperkt aantal computers. Elke switch werkt dan als poorten uitbreiding van de router.
Maar is dit als je al een router hebt nodig? Doorgaans volsta je dan met de router als deze genoeg poorten heeft, tenzij je met één kabel naar een andere verdieping gaat en daar in tweeën wil splitsen.
Dan is een switch ideaal.