Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 21:21
Hey all,

Zit er aan te denken om binnenkort m'n main scherm te vervangen voor een 1440p scherm.
Nu ben ik altijd wel enthausiast geweest over Dell schermen, heb er thuis een en op werk.
Maar nu was ik aan het kijken voor 1440p schermen en toen kwam ik deze tegen:
http://tweakers.net/price.../benq-gw2765ht-zwart.html

Qua specs gewoonweg geweldig voor de prijs die je er voor betaald.
Ik doe veel grafisch werk, verder game ik ook regelmatig, maar vind kleurreproductie erg belangrijk in een scherp.

De specs:
-1.07miljard kleuren
-IPS
-4ms responsetijd
-100% sRGB kleurweergave
-displayport aansluiting

Nu klinkt dit allemaal heel mooi..
Maar alle andere schermen met dergelijke specs zijn dik 200 euro duurder.
Er wordt waarschijnlijk bezuinigd op speakers (geen ingebouwde speakers, wat ik alleen maar fijn vind) en hij is iets minder verstelbaar, maar verder lijkt het een top scherm.
Kan alleen niet heel veel uitgebreide review vinden die ook diep ingaan op kleurechtheid (hij is ook pas recent uitgekomen)
Verder market benQ het als een gaming en general purpose monitor, niet perce een design monitor, wat ik vreemd vind ivm de 1.07 miljard kleure en IPS panel.

Wat denken jullie hier van?
Was eerst van plan om voor deze te gaan:
http://tweakers.net/price...abel%29-zilver-zwart.html

Maar de benQ heeft vele malen betere specs en is nog 100 euro goedkoper ook.
Twijfel twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit hoort eigenlijk thuis in het Componenten aankoopadvies forum!

Verder een prima monitor van BenQ. Inderdaad zijn de specificaties erg goed; van IPS tot 1440p tot lage responstijd, genoeg aansluitmogelijkheden en in hoogte verstelbaar! De 2 x 1 watt speakers zitten er natuurlijk voor de show in, je nokia 3310 produceert beter geluid waarschijnlijk.

Toch vind ik het meer een general purpose monitor dan een echte game monitor. Waarom? De refreshrate zit gewoon op 60 Herz. Verder geen probleem maar gaming monitoren vandaag de dag zitten toch op minimaal 75 en gaan vaak richting de 120 Hz.

Maar in jouw geval? Perfect scherm. Je doet grafisch werk (IPS paneel) gamed regelmatig (4ms) en de kleurweergave is, volgens de fabrikant, uitstekend. De monitor lijkt verder vrij simpel uitgevoerd qua design. Geen design voet, geen dunne bezels en niet te veel poespas. Voor deze prijs lijkt me dit een uitermate mooi scherm! De gelinkte Dell variant is een dikke 100 euro duurder, die aankoop kan je bijna niet verantwoorden vergelijken met deze BenQ.. Wat maakt de Dell versie 100 euro duurder qua kwaliteit? In ieder geval niet de responstijd. Wellicht het paneel? Of toch gewoon het merk..

Ik zou persoonlijk de gok wagen en de BenQ nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Wellicht dat deze review je helemaal over de streep trekt: http://www.displaylag.com...review-1440p-ips-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:50

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Gezien het een BenQ is, is het waarschijnlijk geen IPS, maar AHVA. Dat is AU Optronics' versie van IPS en het wordt vaak ook gemarket als IPS, maar het is niet helemaal hetzelfde. AU Optronics is een dochteronderneming van BenQ en BenQ is weer een dochteronderneming van Qisda. De board of directors wordt gedeeld door alle drie.

De kleurdiepte is waarschijnlijk gewoon 8 bit + FRC. Ik acht de kans dat er een native 10 bit paneel in zit nihil. Hoe dan ook maakt het weinig uit, want een 10 bit workflow is vrijwel niet haalbaar. Er zijn bijna geen programma's die het ondersteunen, Adobe Photoshop is de enige bekende. Daarnaast heb je een Nvidia Quadro of AMD FirePro kaart nodig, omdat de drivers van de gamekaarten de optie niet ondersteunen.

Over dit scherm zelf kan verder weinig zeggen. Wellicht is Prad een goede indicatie. Dat is een Duitse reviewsite voor beeldschermen, één van de beste ter wereld en één van de weinige die ik vertrouw. Zij hebben de GW2765HT niet getest, maar ze hebben wel heel veel andere BenQ schermen getest over de jaren.

De 30 geteste schermen hebben de volgende resultaten:

AantalAantal alleen 2014Score
10zeer goed (5/5)
155goed (4/5)
131Voldoende (3/5)
10Matig (2/5)

Het blijft natuurlijk een gok, maar vooral als je kijkt naar 2014 zie je dat BenQ goede schermen maakt in het upper-midrange en hoger segment (schermen die Prad voornamelijk test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dit topic is al 3 weken oud, wellicht heeft de topicstarter al lang een monitor besteld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Dan ben ik wel benieuwd naar de ervaringen want ik kwam deze ook tegen nadat ik al een tijdje en 2560x1440 dell op het oog heb (en toch nog wat duur vind..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Inderdaad. Topic is nog steeds relevant, ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen aangezien het een zeer scherp geprijsd 2560x1440 scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Persoonlijk ben ik benieuwder naar deze monitor: pricewatch: Acer K272HULbmiidp Zwart

Super cheap 2560x1440p 27" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
idd, nog niet gezien. ..maar niet in hoogte verstelbaar, dat vind ik toch wel een must geloof ik (alhoewel een 27" monitor per definitie al hoog is (ws hoger dan mijn huidige 20" verstelbare Dell ;) )

http://www.acer.co.uk/ac/en/GB/content/model/UM.HX2EE.001

Ben ook niet bekend met AHVA, behalve dat het een goedkopere "variant van IPS" is? Die Benq lijkt het volgens hierboven ook t hebben.
Ik gebruik het scherm vooral voor programmeren en wat gamen en het bewerken van vakantiefoto's (maar ben allerminst een fotograaf).

Maar dit beginnen mooie prijzen te worden!

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 10-11-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Kid Jansen schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:37:
Gezien het een BenQ is, is het waarschijnlijk geen IPS, maar AHVA. Dat is AU Optronics' versie van IPS en het wordt vaak ook gemarket als IPS, maar het is niet helemaal hetzelfde. AU Optronics is een dochteronderneming van BenQ en BenQ is weer een dochteronderneming van Qisda. De board of directors wordt gedeeld door alle drie.
Benq heeft ook gewoon IPS panelen de laatste tijd. IPS panelen hebben een lagere contrast ratio van maximaal 1:1000, terwijl VA panelen halen vaak de 1:5000. Het lijkt me daarom geen VA paneel ;). De site van Benq zegt adviseert ook duidelijk met IPS

Tevens ben ik het niet eens met je VA-panelen een goedkopere versie op IPS-panelen zijn. VA-panelen zijn door de hoge contrast ratio alleen al inferieur aan IPS. Het kan zich echter niet meten qua kleuren en kijkhoeken tov de duurdere IPS panelen, maar is een stuk beter dan de goedkopere IPS panelen in dezelfde prijsrange. Om deze reden worden VA panelen minder doorontwikkeld voor de grafische industrie. Echter in de televisie wereld zijn VA-panelen wel weer wat populairder VA panelen ondersteunen vaak true 8bit kleuren (zonder dithering), waar veel IPS panelen 6bit + 2 dithering toepassen.
Maar de benQ heeft vele malen betere specs en is nog 100 euro goedkoper ook.
Twijfel twijfel
De Benq is zeker geen verkeerde monitor. De benq is volgens hun site flikker vrij, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van pulse width modulation (rustiger voor de ogen). Ook zit er een low blue light modus op, waardoor kleuren warmer ogen zonder dat je beeld heel erg reddish wordt (niet ideaal voor fotobewerking).
Over de Dell weet ik weinig, maar wat ik wel weet van Dell schermen is dat ze goede kleurechtheid hebben en in de fabriek gekalibreerd worden. Ook de kwaliteit van de behuizingen zijn goed en de contrast ratio zijn voor IPS schermen goed te noemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Bliksem B op 10-11-2014 14:18 ]

Pagina: 1