[Licentie W8] MSI Laptop re-install, ongeldige key

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft licenties van Windows 8...

Ik heb een nieuwe MSI CR61 laptop gekocht met Windows 8 voorgeïnstalleerd. Meteen de HDD vervangen door een SSD en wil nu een verse install doen van Windows 8 (zonder de bloatware die standaard meekomt op retail laptops).

Ik had al gezien dat er geen key sticker op de laptop zelf zat, en via google kwam ik er achter dat die tegenwoordig 'ingebakken' zit in de BIOS. Toch voor de zekerheid even de key uitgelezen met een tooltje en opgeschreven.

MSI levert zelf geen installatiedisk mee van Windows 8 dus ik ben op zoek gegaan naar een ISO. De meest standaard versie lijkt mij deze (Microsoft bied deze ook ter download aan op hun eigen MSDN site)
Windows 8.1 with Update (multiple editions) (x64) - DVD (English)
en_windows_8.1_with_update_x64_dvd_4065090.iso

Gedownload, gebrand op een USB stick en geboot... vraagt de setup meteen om een key (dus uitlezen uit de BIOS is geen sprake van). De key die ik vervolgens eerder opgeschreven had, werkt ook niet en ik kom dus niet verder in de setup!

Hoe moet ik nu verder? Heb ik een verkeerde versie van Windows 8 DVD gepakt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
OEM key mixen met een ISO van het net gaat meestal niet. Je moet de basis image hebben van MSI wil dat zonder problemen gaan.

Meestal zit er een recovery partitie/image op zo'n laptop (op de oude schijf dus) waar de installatie basis ook staat. Deze zou je kunnen proberen te strippen wil je de bloatware eruit hebben.

Ik doe al jaren niet meer aan dit soort fratsen, dus zou niet weten of daar tools voor zijn ala nLite/vLite zoals vroeger voor XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40
Je hebt Windows 8.1 met Update 1 gedownload, de key in je laptop is geschikt voor Windows 8 met upgrade rechten naar 8.1. Je dient in deze dus eerst je laptop met 8 te installeren en vervolgens 8.1 upgrade uit te voeren.

Je kan ook een proefkey opvragen van 8.1, 8.1 installeren en vervolgens activeren d.m.v. tools beschikbaar op het net, die zullen je 8 key upgraden bij Microsoft naar 8.1. Hier een proefkey: NTTX3-RV7VB-T7X7F-WQYYY-9Y92F

Mocht je snelle hulp willen DM maar.

@LinuX-TUX OEM key kan je mixen met ISO van MSDN, maakt niet uit. MSDN pakt RETAIL en OEM keys.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Thanks voor de replies!

Klinkt logisch, wist niet dat er een verschil in keys was tussen 8 en 8.1!

Als je het hebt over 'tools van het net' gaat het dan om legitieme tools met update support e.d.? Zonde als ik met een gecrackte versie aan de slag moet terwijl ik gewoon betaald heb voor een legitieme versie bij mn laptop.

Als het om legitieme tools gaat, zou je me in de juiste richting kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
CU2morO schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:53:
Thanks voor de replies!

Klinkt logisch, wist niet dat er een verschil in keys was tussen 8 en 8.1!

Als je het hebt over 'tools van het net' gaat het dan om legitieme tools met update support e.d.? Zonde als ik met een gecrackte versie aan de slag moet terwijl ik gewoon betaald heb voor een legitieme versie bij mn laptop.

Als het om legitieme tools gaat, zou je me in de juiste richting kunnen sturen?
Het gaat om een third party tool die geen keys bevat. Hij haalt de huidige (Windows 8 ) key uit je BIOS, upgrade deze via Microsoft net als je via de store zou doen en activeert je Windows 8.1(U1) installatie.
Kan hem eventueel toesturen, je dient het programmatje uit te voeren als admin i.v.m. rechten.

Het programma werkt dus ook niet in een Windows VM om die bijvoorbeeld te activeren, dit omdat hij geen licenties bevat.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
bardi-1 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:48:

@LinuX-TUX OEM key kan je mixen met ISO van MSDN, maakt niet uit. MSDN pakt RETAIL en OEM keys.
:$ ... is dat sinds kort of in de tijden van XP ook al ... ik heb echt wat gemist geloof ik / dat had ik eerder moeten weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
LinuX-TUX schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:25:
[...]

:$ ... is dat sinds kort of in de tijden van XP ook al ... ik heb echt wat gemist geloof ik / dat had ik eerder moeten weten :+
Sinds Vista, XP deed inderdaad heel moeilijk met OEM VS Retail.
MSDN is ook weer wat anders dan VLK, die kan je niet gebruiken.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LinuX-TUX schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:46:
OEM key mixen met een ISO van het net gaat meestal niet. Je moet de basis image hebben van MSI wil dat zonder problemen gaan.

Meestal zit er een recovery partitie/image op zo'n laptop (op de oude schijf dus) waar de installatie basis ook staat. Deze zou je kunnen proberen te strippen wil je de bloatware eruit hebben.

Ik doe al jaren niet meer aan dit soort fratsen, dus zou niet weten of daar tools voor zijn ala nLite/vLite zoals vroeger voor XP
Bij W8 is dat vrij simpel op te lossen, vind een (retail) schijf met een hash die matched met wat op MSDN staat, dan USB stickje maken en in X:\sources\ het bestand ei.cfg aanmaken met deze inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
[EditionID]

[Channel]
OEM
[VL]
0

Zo kun je een OEM-key gebruiken icm een retail schijf ipv zo'n zwaar vervuilde recovery disc.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Raven schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:34:
[...]

Bij W8 is dat vrij simpel op te lossen, vind een (retail) schijf met een hash die matched met wat op MSDN staat, dan USB stickje maken en in X:\sources\ het bestand ei.cfg aanmaken met deze inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
[EditionID]

[Channel]
OEM
[VL]
0

Zo kun je een OEM-key gebruiken icm een retail schijf ipv zo'n zwaar vervuilde recovery disc.
Zo leer ik ook weer wat bij een semi-hulpvolle oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Jammer dat niemand de straightforward oplossing aandraagt. Deze luidt als volgt.
CU2morO schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:40:
Gedownload, gebrand op een USB stick en geboot... vraagt de setup meteen om een key (dus uitlezen uit de BIOS is geen sprake van). De key die ik vervolgens eerder opgeschreven had, werkt ook niet en ik kom dus niet verder in de setup!

Hoe moet ik nu verder? Heb ik een verkeerde versie van Windows 8 DVD gepakt?
Je hebt de goede ISO.
In het geval dat hij de key niet automatisch herkend, gebruik dan de generieke key 334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT.
Nadat de installatie is voltooid kun je activeren met de key die je eerder hebt uitgelezen.
Pagina: 1