Mac Mini freeze - wat is een goede diagnose (tool) ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 11:29
Betreft een Mac Mini uit 2011 model i5 2,3GHz, destijds zelf geheugen verhoogd van 2GB naar 8GB en 256GB SSD geplaatst.

Sinds een aantal dagen had ik last van dat mijn Mac Mini na drie jaar probleemloos draaien een paar keer per dag volledig vast stond.
De Console stond vol met errors. Als ik in de console een week eerder kijk zie ik iets van 5 regels in een opstart-afsluit cyclus.

Wat heb ik al gedaan:
- SMC reset
- PRAM reset, paar keer
- AHT (Apple Hardware Test) gaf wel een keer een fout 4HDD/11/40000000:SATA(0,0), daarna niet meer
- Geheugen (8GB) verwijderd en vervangen door originele 2GB
- 2e (bootcamp) partitie verwijderd
- weer 1 grote partitie gemaakt en leeg gemaakt
- OSX opnieuw installeren (10.7.5)
- weer upgraden naar 10.9.5
- Terugzetten Time Machine back-up (van voordat problemen begonnen) werkt niet, foutmelding. Als ik een weer een goed werkend systeem heb kan ik wellicht wel weer e.e.a. terugzetten met Migration Assistant.

Ik heb nu dus een redelijk schone installatie en de freezes treden nog steeds op.
De meldingen in de Console zeggen mij als leek niet zo veel, lijkt niet echt een lijn in te zitten, behalve dat het er veel zijn.

Logic board kost meer dan 400 euro als ik goed ben geïnformeerd (mac mini 2011 model i5 2,3GHz) dus als die echt defect is dan is dat het niet waard om te vervangen.

Heeft iemand nog ideeën, is er een goede diagnose tool om het Logic Board en andere zaken goed te kunnen testen (beter dan AHT) om er met zekerheid achter te komen wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-07 11:29

Maartenvs

For Sale

Weet je zeker dat het niet je SSD is? Aangezien hij tijdens de test ook een foutmelding hierover geeft. Anders je Mini even clonen naar een externe harde schijf en een paar dagen kijken of de meldingen wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ik ben ook al een keer opgestart vanaf een schone osx vanaf een USB schijf maar dat gaf het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 11:09

zwik

randomized

Kan je de log ergens neerzetten zodat we die eens kunnen lezen? Nu is het ook maar raden :) . En zoals Maartenvs ook al aangaf, haal je SSD er eens fysiek uit en vervang deze met de originele HDD gezien de SATA melding. De optische drive kan het misschien ook zijn. Desnoods beide drives eruit en alleen opstarten vanaf USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Bedoel je de log van de Console?

Er is geen optische drive, de sdd ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ik heb de log van de console ge-upload:
https://www.dropbox.com/s...x/All%20Messages.log?dl=0

Betreft de log vanaf opstarten totdat hij vastloopt na ongeveer 40 minuten, geen programma's opgestart behalve Console.

[ Voor 5% gewijzigd door Newday op 16-10-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
Volgens dat logbestand zit je ssd er nog in. Haal die er eens uit (zoals eerder ook aanbevolen door anderen hier).

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Klopt, die zit er nog in, ik had gehoopt dat er al iets zinnigs in het log bestand zou staan, de SSD er uit is wel even wat werk als ik me goed kan herinneren.
Wijzen de log bestand fouten ook op de SSD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
Nee, het logbestand zegt eigenlijk bijzonder weinig om een onderdeel direct aan te wijzen. Vandaar dat het raadzaam is om puntje voor puntje te kijken wat er mis is. Je hebt je geheugen tenslotte wel verwisseld :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Bedankt voor de tips, de SSD blijkt wel verdacht.

- eerst gedraaid zonder interne disk en geboot via USB HDD op OSX 10.7.5, paar uur gedraaid zonder freeze maar wel nog steeds Console vol met meldingen
- nu draai ik met deze HDD intern en lijkt het zelfde tot nu toe, geen vastlopers nog maar wel foutmeldingen

Ik heb nu de SSD in een docking station via USB aangesloten en Disk Utility geeft (net als toen hij nog was ingebouwd) geen enkele fout op de disk

Ik zit nog met 2 vragen:
Hoe kan ik er achter komen welke fout deze SSD heeft?
Zijn al de fouten die ik nog heb in de Console normaal? Gewoon negeren?

De overweging is om de SSD te vervangen, die was toen nog meer dan 200 euro, nu intussen gezakt naar onder de 100 maar ik zou graag iets meer zekerheid hebben over het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Misschien heeft je SSD last van deze bug:
http://www.storagereview....or_5200_hour_bug_released

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke SSD zit er in, dat mis ik nog in het verhaal.

Voor wat betreft de fouten in Console; de meeste kun je negeren, maar je moet vooral tussen de regels door lezen om er achter te komen of er iets fout gaat. Plaats daarom een log waarin je denkt dat er veel fouten inzitten, dan kunnen wij er naar kijken :) De log die je eerder had geplaatst was iig er kort en weinig om je zorgen om te maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Daedalus schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:06:
Welke SSD zit er in, dat mis ik nog in het verhaal.

Voor wat betreft de fouten in Console; de meeste kun je negeren, maar je moet vooral tussen de regels door lezen om er achter te komen of er iets fout gaat. Plaats daarom een log waarin je denkt dat er veel fouten inzitten, dan kunnen wij er naar kijken :) De log die je eerder had geplaatst was iig er kort en weinig om je zorgen om te maken.
een Crucial M4. Dus als de Mac naar een tijdje kuren gaat vertonen (+- 1 uur) dan is het bijna zeker de firmware. Een upgrade van de SSD firmware zal dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Inderdaad een Crucial M4 256GB.
Ik zal eens op zoek gaan hoe ik die firmware moet upgraden.
Het gekke is dat deze firmware drie jaar probleemloos gedraaid heeft.

Edit:
Als het deze bug is, dan dus niet gek :o

[ Voor 13% gewijzigd door Newday op 17-10-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Newday schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:45:
Inderdaad een Crucial M4 256GB.
Ik zal eens op zoek gaan hoe ik die firmware moet upgraden.
Het gekke is dat deze firmware drie jaar probleemloos gedraaid heeft.

Edit:
Als het deze bug is, dan dus niet gek :o
ja de fout treed op na 5200 uur.
Dat zijn 216 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Dat zou het wel kunnen zijn met drie jaar en de gemiddelde tijd dat hij per dag aanstaat.
Ik hoop het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
upgrade moet niet zo moeilijk zijn. Je kunt bij Crucial op de site de firmware downloaden. Deze zul je dan op een CD moeten branden en je Mac mini daarvan laten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ja, ik ben daar al aan het neuzen, zal dan USB moet worden bij gebrek aan optische drive.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Wow, bleek inderdaad de firmware te zijn van de Crucial M4, nu ge-upgrade van versie 9 naar 070H.

Geweldige tip, bedankt _/-\o_
Het heeft me nu drie dagen gekost, maar anders nog wel een stuk langer.

Hij draait nu alweer ongeveer twee uur probleemloos, nog wel een redelijk volle console maar misschien is dat dan altijd zo geweest zonder dat ik het wist.

Belachelijke fout dit trouwens, fw van de SSD is wel het laatste dat ik had verwacht, zelfs het terugzetten van mijn Time Machine crashte elke keer als hij bijna klaar was, zal ook wel steeds na ongeveer een uur geweest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Het updaten via USB stick ging trouwens ook niet zonder slag of stoot, uiteindelijk is het met deze beschrijving gelukt:
http://fuerstnet.de/en/up...d-firmware-mac-without-cd

Upgrade Crucial m4 SSD firmware on Mac without CD drive

23 FEB 2013
Upgrading the Crucial m4 SSD firmware on the Mac without CD drive can be challenging. Easiest way I found is to use rEFIt Syslinux and an USB flash drive (USB stick). You also shouldn't be fainthearted to fire some Terminal commands which easily can destroy your data when used wrong.

Here is a list of what to do:

Download the Manual Boot File for Windows and Mac® m4 firmware ISO file, unzip and mount it. For the 040H firmware the mounted disk name is CDROM.
Copy the file BOOT/ISOLINUX/BOOT2880.IMG from the mounted ISO image somewhere to your hard disk.
Eject the ISO image
Download rEFIt-Syslinux, unzip and mount the DMG file. You get 2 disk devices: SYSLINUX and rEFIt
Start Terminal.app on your Mac
Unmount (not eject) the 2 disks:
diskutil unmount /Volumes/SYSLINUX
diskutil unmount /Volumes/rEFIt
Insert the USB flash drive. Backup any data on the flash drive because you are going to overwrite it completely.
Unmount the Flash drive either by using the Terminal as above if you know at which mount point it was mounted or by using the Disk Utility.app which allows you to identifiy and unmount it using the Mouse
Identify the disk devices:
diskutil list
The rEFIt-Syslinux looks like this. At your machine it may be mounted using another disk device like disk3:
/dev/disk2
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: FDisk_partition_scheme *32.6 MB disk2
1: DOS_FAT_32 SYSLINUX 8.2 MB disk2s1
2: Apple_HFS rEFIt 23.2 MB disk2s2
The flash drive is probably below it. Compare the disk size with the flash drive size to identify the right device.
You now are going to copy the content from the rEFIt-Syslinux image to the USB flash drive. That's the tricky part because you easily can destroy the wrong disk when entering wrong device paths. The device path is something like /dev/disk2. The following is an exampel, you need to enter the correct paths as identified by you:
dd if=/dev/rdisk2 of=/dev/rdiskX bs=1m
Source disk (or input): /dev/rdisk2 (rdisk is the raw variant of disk which is usually faster when using dd)
Destination disk (or output): /dev/rdiskX. Make absolutely sure your Destination disk is the flash drive and not any other disk.
The new partitions from the flash drive are mounted now. If not remove the USB flash drive and reinsert it.
Copy the file BOOT2880.IMG you saved in step 2. above to SYSLINUX
Open the file syslinux.cfg in a text editor and change the last line from append initrd=/AN-SD25.ima to append initrd=/BOOT2880.IMG. Save the file.
Reboot your Mac and hold the alt key when it starts. Choose rEFit from the list of startup disks.
In the rEFit menu choose Boot Legacy OS from SYSLINUX
In the UNetbootin menu choose SeaFlash. You now boot into the firmware upgrade utility. Follow the firmware upgrade instructions/manual from now on.
The article [Make a bootable USB flash drive/memory stick for Intel MacBook Pro] (http://www.io101.org/blog...able-usb-flash-drive-m...) at io101.org was very helpful in developing the procedure described above.
.

[ Voor 89% gewijzigd door Newday op 17-10-2014 17:30 ]

Pagina: 1