Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe lang kan een PSU een powerout opvangen?

Pagina: 1
Acties:

• Topquark
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05-2023
Dag luitjes,

Misschien een wat vreemde vraag, maar hoe lang kan een PSU een computer voeden terwijl deze niet door het 230 net gevoed wordt? Ja dit is korter dan een seconde, maar de vraag is hoeveel miliseconde (ongeveer) Antwoord gevonden, minimaal 17ms bij een ATX PSU

Ok, even wat achtergrond voor de gene die nu heel vreemd kijken: Ik wil een UPS bouwen met behulp van wat oude autoaccu's een omvormer en een relais. Dit geheel wordt zo geschakeld dat er voeding vanuit het net kan komen, of vanuit de omvormer. Dit ga ik schakelen met behulp van een relais zodat als de power uitvalt dat mijn noodstroom wordt ingeschakeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Topquark op 16-10-2014 14:40 ]

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 08:16
Leuke vraag! Maar ik denk dat het veel verschilt per PSU, en natuurlijk afhangt van het stroomverbruik van het systeem op dat moment (in verhouding tot het vermogen / de capaciteit van de condensatoren in de voeding). Je kan natuurlijk overwegen om het gewoon te testen, met een relais de stroomvoorziening steeds langer onderbreken onder zowel load als idle situaties, en kijken wanneer het misgaat.

• Topquark
Het gewoon testen heb ik idd overwogen, dit is echter een beetje een punt. Ik wil juist een UPS om te zorgen dat de boel veilig kan afsluiten in geval van stroom uitval, vervolgens 10 keer bewust de stroom eraf halen vind ik een beetje tegenstrijdig. Verder heb ik nog geen relais, de schakelsnelheid verschilt per relais de standaard (goedkope) relais hebben zo'n 10ms nodig om te schakelen. Duurdere solid state relais hebben schakeltijden van 1ms of minder. De prijs is dan wel meer dan 3 keer zo hoog. Het liefst doe ik het natuurlijk met een standaard relais. Dit is immers het goedkoopst. Maar goed ik heb dus geen idee of dat gaat werken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:21
Gaat wel goed, de goedkopere UPS'en (APS Back-UPS) werken ook op deze manier, en dat gaat prima.
Het zal vast in de ATX specificaties ofzo staan hoe lang een voeding een dipje moet kunnen overleven.

Waarom trouwens niet een bestaande UPS uitbreiden met grotere accu's? Dan heb je het laad en omvormer gedeelte al klaar.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
Je kan het eventueel ook schakelen op een manier die een online ups ook gebruikt. Namelijk de computer altijd voeden van de accu/inverter combo. Alleen dan voor de accu een voeding plaatsen die sterk genoeg is om het systeem te voeden + de verliezen + een beetje extra om de accu bij te kunnen laden.

edit:
Of inderdaad een oude ups op de kop tikken. met kapotte accu's worden ze vaak zat aangeboden

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 16-10-2014 13:14 ]

• Topquark
Ja inderdaad, het is te vinden in de specificaties:
3.2.11. Voltage Hold-up Time
The power supply should maintain output regulation per Section 3.2.1 despite a loss of
input power at the low-end nominal range—115 VAC / 47 Hz or 230 VAC / 47 Hz—at
maximum continuous output load as applicable for a minimum of 17 ms.
aldus http://www.formfactors.or...ecs/ATX12V%20PSDG2.01.pdf

Het bovenstaande vooral ter referentie voor mensen die de zelfde vraag hebben als ik.

De methode van het continu voeden van de PC uit accu's is overwogen, maar dit vergt idd zoals geconstateerd ook een goede acculader. Maar hiernaast zijn er zeer veel stroomverliezen, 230V AC transformeren naar 12V AC, dit weer omvormen naar 230V AC om in de ATX PSU weer te transformeren naar 12V AC. Niet heel ideaal, het grote voordeel is wel dat zo spanningspieken in het net worden opgevangen, maar al met al heb ik besloten dat dat niet uit kan voor mij.

Een oude UPS is idd ook een optie, hierbij is het voornaamste punt dat de meeste apparaten tegenwoordig niet zomaar uit elkaar te slopen zijn, verder is het niet altijd even goed te vinden wat de spanning van de accu's zijn.
Een soort van voordeel van losse onderdelen is ook dat je dan gewoon een losse acculader en omvormer hebt. (komt altijd nog wel van pas als het niet meer in een UPS zit. Maar ik een UPS zeker ook even in de gaten houden.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
17ms seconde is idd de hold-up time die een voeding moet kunnen overbruggen op vol vermogen, maar heel veel waarschijnlijk zelfs de meer als de helft van de fatsoenlijke voeding haalt dit niet.

Maar heb je anders de specs van de PC en de voeding, misschien valt er een 'educated guess' te maken over hoelang jouw voeding het zou vol houden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Hier nog wat interessant leesvoer: http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/G550_V2/5.html. Hier lees je dat het wisselt tussen de 6.6ms en de 18.4ms

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1