Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mini t-amp (met DAC)?

Pagina: 1
Acties:

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik zoek een?
Een compacte stereo versterker (mini t-amp) eventueel met DAC.

Wat is je budget?
Liefst onder de 150 euro, maximaal 200 euro als dit een aanzienlijk betere oplossing biedt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De stereo versterker zal gebruikt worden i.c.m. aan een set boston acoustics A250 vloerstaanders. Deze set-up zal gekoppeld worden aan mijn pc (ruimte 6x3m) en mijn huidige audioengine A2+ gaan vervangen. Het hoofddoel wordt het luisteren van muziek via spotify. Bijzaak is het geluid van normaal computergebruik (youtube, etc.). Er is geen ruimte voor een grote versterker, dus ik zoek echt een mini-uitvoering.

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua feedback op het internet lees ik dat de 2020 Tripath chip de beste prestaties levert.

Low budget
Dayton Audio DTA-1 Class T Digital AC/DC Amplifier 15 WPC
Lepai LP-2020A+ Tripath TA2020 Class-T Hi-Fi Audio Amplifier with Power Supply
MUSE M20 EX2 TA2020 T-Amp Amplifier 20Wx2 w/14V Class-T Integrated Headphone UK
SMSL SA-36A Classic Desktop Computer Amplifier TA2020 20w*2 Digital Amplifier

Medium budget
Orb Audio Mini-T Amplifier V2
Amptastic Mini-1
HLLY TAMP-20 Class T AMP AMPLIFIER Tripath TA2020 chip
WS-302 TA2020 Power amplifier/24bit/192KHZ DAC USB DAC Headphone amp
TOPPING TP20MK2 MKII TO20-MARK2 TA2020 Class T-AMP Digital Stereo Amplifier
SMSL SA-50 50Wx2 T-AMP Digital Amplifier + Power Adapter Black

High budget
Topping TP-30 TA2024 T-Amp USB DAC Headphone Mini Stereo Amplifier 15W*2

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Is een mini t-amp krachtig genoeg voor Boston Acoustics A250 vloerstaanders?
2. Zou ik er voordeel van hebben om een t-amp met DAC te kopen, of maakt het bij mijn gebruik niet uit? Klopt het dat DAC inhoudt dat ik een USB poort van mijn computer kan gebruiken om het geluid naar de versterker te leiden?
3. Welk device zou de beste prijs/kwaliteit prestatie leveren?
4.Zie ik alternatieven over het hoofd?

Tot dusver lijkt de amptastic mini-1 de beste prijs/kwaliteit te leveren, maar deze heeft dus geen DAC. Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus alle hulp is welkom. :)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
1. Ik heb geen tijd om ze allemaal zelf op te zoeken, maar de wattages die genoemd worden bij die T-amps zijn meestal bij 4 ohm en vaak ook nog bij 10% THD (harmonische vervorming). Bij 8 ohm halveert het opgegeven vermogen dan in de regel (in het gunstigste geval) waardoor een aantal van deze amps al fors onder het aangeraden minimale vermogen van je speakers komt. Met 89dB/1W/1M zijn je Bostons gemiddeld efficient, maar een beetje extra vermogen boven de 15W (bij 8 ohm!) die worden aangeraden door Boston is wel aan te raden.

2. Een DAC zet een digitaal signaal om in een analoog signaal. Standaard slikt een T-amp alleen een analoog signaal, dus je hebt iets nodig om het een analoog signaal te voeren. Dat kan de analoge audio van je PC zijn, technisch gezien is dat ook gewoon een DAC, maar dat levert niet altijd de beste kwaliteit op en is nogal storingsgevoelig. Sommige DACs hebben een simpele coax- of optische ingang, maar USB is ook een optie, en bij een computer vaak het handigst. Je AudioEngine A2+ heeft ook een ingebouwde USB-DAC, ik neem aan dat je die nu ook gebruikt? Zo ja, dan mis je in de nieuwe setup inderdaad een USB-DAC. Die kan in je T-Amp, maar je kan ook een losse USB-DAC kopen.

3. Die met het meeste vermogen (bij 8 ohm) met daarbij de minste hoeveelheid THD.

4. Een class-D amp met meer vermogen (met bijv. een TDA-chip), of toch iets uit het "reguliere" compacte segment, bijv. de Denon Dra-N5. Of toch een beetje ruimte maken op je bureau...
SMSL heeft bijv. ook een amp gebaseerd op TDA7498E die 65W bij 8 ohm levert (SA-98E), maar wel weer bij 10% THD, dat is gewoon gesjoemel en betekent dat je veel minder Watts krijgt bij een acceptabele THD-waarde. Maar een W of 30 bij 0.1% zal ie dan misschien wel leveren en dat is al een stuk meer oempf dan een T2020.
Of actieve speakers, groter broertje van de A2+ wellicht?

Conclusie: ik zou het met die speakers (en eigenlijk in het algemeen) afraden om een Tripath-gebaseerde amp te kopen. De Tripath-chips leveren per ingevoerde energie-eenheid inderdaad indrukwekkende prestaties, maar neemt niet weg dat ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor de allermakkelijkst aan te sturen speakers, qua absoluut vermogen schiet de T2020 gewoon tekort.
Ik moet er nog bij vermelden dat ik zelf een SMSL SA-S3 heb, met mijn speakers ("gemiddeld efficient") kwam dat echt niet uit de verf. Op zich zat er genoeg detail in het geluid, maar het bleef allemaal wat dunnetjes. Uiteindelijk m'n bureau anders ingericht en een normale 43cm hifiversterker neergezet en toen kwam de boel weer tot leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 16-10-2014 21:46 ]

• Kasj
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De Denon Dra-N5 is een mooi device, maar wel een stuk prijziger en veel features die ik niet nodig heb. Ik hou hem in het achterhoofd.

Ik ga eens kijken naar de smsl sa-98. Een mini amp met dit vermogen zou genoeg moeten zijn voor de boston. Misschien Is er een variant met ingebouwde dac. Ik ga op verder onderzoek uit.

• Kasj
Wat vinden jullie van pricewatch: Philips A2 draadloze HiFi-ontvanger als optie? Zou dit beter zijn dan zo'n t-amp?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Op zich een geinig apparaat, maar ik erger me kapot aan de leugenachtige specs die Philips vermeldt:

code:
1
2
Nominaal uitgangsvermogen 2 X 80 W RMS @ 10% THD
Frequentierespons 80 Hz - 18 kHz, ±3 dB

Staat ten eerste niet bij hoeveel ohm dat is, maar gezien de trend die Philips neerzet zal het wel 4 ohm zijn. Net als veel van die Chinezen (waar je het wel een beetje verwacht), is dat echter 80W bij 10% THD, en dat is niet om aan te horen. De Denon zet daar 65W bij 4 ohm bij 0.7% THD neer, ook geen spetterende waarden maar in ieder geval eerlijk en bruikbaar. Het blijft bij die Philips dus gokken hoeveel Watts je krijgt bij 8 ohm als je tegelijkertijd onder 1% THD wilt blijven. Lijkt me wel dat, ervan uitgaande dat de versterking die er inzit geen complete troep is, dat ie in ieder geval iets meer vermogen levert dan een T2020.

Die frequentierespons is raar en als dat waar zou zijn, dan is het apparaat nagenoeg onbruikbaar. Je Bostons beginnen bij 45Hz dus de onderste 35 zou er gewoon afgeknipt worden, en 18kHz is ook een eind onder de 20kHz die een normaal mens kan horen, al wordt dat wel wat lager naarmate je ouder wordt - maar ik zie geen versterkers meer die onder de 20kHz blijven (of boven de 20Hz), dus opvallend is dat alleszins. Ter vergelijking: de Denon specificeert 10Hz - 40kHz.
Ik vraag me even af of die frequentierespons een foutje is, en of dat niet bij een eventueel bijpassend setje speakers hoort (die je dan dus niet moet kopen :)), of dat het echt waar is. Als het waar is: zeker niet kopen.

Ik heb een pesthekel aan fabrikanten die zo met specificaties omgaan en dat alleen al zou voor mij een reden zijn om voor Denon te gaan, maar dat is persoonlijk. Je weet bij Philips gewoon niet wat je krijgt. Maar je zou hem wellicht ergens kunnen proberen, of terug kunnen sturen na een korte test, als ie niet blijkt te bevallen.

• Kasj
Denk dat het inderdaad de Denon gaat worden. Thanks!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb best veel T-amps gehad (HLLY, Firestone Audio, KingRex, Chinese budgetdingen). Ik heb nu al een jaar een KingRex T20U + PSU bij de pc staan en dat klinkt geweldig. Veel vermogen, weinig vervorming, geen ruis en ingebouwde USB geluidskaart! Ik heb hem vorig jaar voor €200 gekocht als demo.

• Kasj
Thanks voor de tip, maar de denon dra n5 staat inmiddels al op mijn bureau. Bevalt goed.
Pagina: 1