Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:45
Ik heb een NAS van Synology waarop een dsn-server draait.
Hierop heb ik een masterzone toegevoegd en daaronder een A-record die verwijst naar mijn raspberry.
Wanneer ik vervolgens onder mijn client-pc (Windows 7) mijn automatische DNS herkenning (die dan staat op het ipadres van mijn router) handmatig aanpas naar het ip-adres van mijn NAS, werkt mijn DNS prima, en kan ik mijn raspberry bereiken onder http://kodi.local

Echter, ik wil natuurlijk niet voor ieder apparaat in mijn lokale netwerk handmatig mijn DNS aanpassen, dus dit wil ik laten opknappen door de DHCP van mijn router (Netgear R7000) zodat automatisch al mijn apparaten in mijn netwerk gebruiken maken van mijn lokale dns-server. Dit lukt mij echter niet. Wanneer ik in mijn router als DNS 1 het ipadres van mijn NAS invoer, en als DNS 2 het ipadres van mijn provider-dns werkt de provider-dns wel, maar pingen naar kodi.local is niet meer mogelijk.

Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Heb al veel rondgegoogled, maar het probleem waarbij een dns wel werkt als je die op je lokale apparaat instelt maar niet op je router/dhcp-server heb ik niet ergens anders kunnen vinden.

Wat ik zelf geprobeerd heb:
1. Verschillende vormen van zone-id/domeinnaam geprobeerd (test.local, test.home, local, home)
2. Portforward 54 naar NAS in router (leek mij sterk dat dit het kon oplossen, maar toch geprobeerd)
3. nslookup: host wordt niet herkend
4. flushdns op client-pc uitgevoerd
5. dnscache-service op pc herstart

Mijn netwerkconfiguratie:
Router Netgear R7000 192.168.1.1
NAS Synology DS413 192.168.1.2
Raspberry 192.168.1.6

Master zone DNS:
zone-id en domeinnaam: local
master dns server: 192.168.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

zolang dns2 de zone .local niet kent dan gaat dat altijd problemen opleveren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanvo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 23:24
Misschien een gekke vraag, maar heb je op de pc wel de dhcp lease vernieuwd na het aanpassen van je dhcp scope?

Edit: Typo

[ Voor 7% gewijzigd door Dylanvo op 15-10-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
DukeBox schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:39:
zolang dns2 de zone .local niet kent dan gaat dat altijd problemen opleveren.
Wanneer ik de DNS handmatig op mijn PC aanpas stel ik bij DNS2 het ipadres van mijn ISP in. Dan werkt alles wel goed.
Wanneer ik de DNS2 in mijn router leeglaat werkt mijn eigen DNS nog steeds niet.
Dylanvo schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:42:
Misschien een gekke vraag, maar heb je op de pc wel de dhcp lease vernieuwd na het aanpassen van je dhcp scope?
Nee, dat had ik bijzonder genoeg niet uitgeprobeerd. Nu wel, en bijzonder genoeg krijg ik daarbij een foutmelding:
code:
1
2
Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
 Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.)

Na het vernieuwen werkt mijn eigen DNS nog steeds niet.
Ik was echter in de veronderstelling dat dit echter niet hoeft, want de dns op mijn client staat ingesteld op het ipadres van de router, en als ik de dns in mijn router wijzig, blijft het ipadres van mijn router uiteraard hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanvo
Als je ipconfig uitvoert wat zijn dan de adressen die je ziet ?

dns servers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : PC
   Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 6C-F0-49-0B-8E-F3
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::795e:1727:46c2:b2d1%10(voorkeur)
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3(voorkeur)
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 15 oktober 2014 21:53:26
   Lease verlopen. . . . . . . . . . : donderdag 16 oktober 2014 21:53:26
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 242020425
   DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-10-17-D5-6C-F0-49-0B-8E-F3

DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter voor isatap.{AFDFD476-E88F-4BD7-9183-1E1B00510F60}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee

Tunnel-adapter voor LAN-verbinding* 11:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:c6:2482:2b49:5fb3(voorke
ur)
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::c6:2482:2b49:5fb3%12(voorkeur)
   Standaardgateway. . . . . . . . . : ::
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Wat betreft DNS wordt hier dus gewoon verwezen naar het ip van mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check even wat je DNS relay setting is. Die moet uit staat; als ie aan staat speelt je router DNS en ga je je ingestelde DNS settings nooit bij je clients terug zien :)
Zo te zien staat DNS relay nu aan, aangezien je DNS IP gelijk is aan dat van je router.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet maar 1 DNS server op je router invoeren: die van je eigen DNS server. Verder moet je eigen DNS server ook als DNS forwarder ingesteld worden zodat zones die ie niet heeft via een externe server opgezocht worden (bijv. 8.8.8.8 van google of een van je provider)

Daarnaast zou ik het afraden om .local te gebruiken als TLD: die is namelijk voor mDNS / Zeroconf / Bonjour gereserveerd en als je die dus zelf gaat serveren maak je dat over het algemeen stuk voor je hele netwerk.

Stel dat je goedwerkende .local adressen wil hebben moet je dus mDNS/Zeroconf/Bonjour gebruiken. Windows is het enige systeem wat dat niet standaard correct heeft, maar Apple heeft daar een fix voor: Bonjour for Windows. Op Linux heet het Avahi, en dat is standaard bij grote distro's geïnstalleerd. Als je raspian gebruikt niet, want daar hebben ze dat niet default ingebouwd om resources te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanvo
De oplossing die John schetst, is het meest ideaal uiteraard. Wat je ook kunt doen is in je dhcp scope 2 dns servers opgeven, het ip van de router zelf en die van de synolgy. Deze 2 servers zullen dan ook worden gepusht naar jouw clients. Resolving zal dan wel goed gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Nee, want de router kent .local niet. DNS is niet op basis van fall-back, maar op round-robin. Oftewel, als 1 van 2 de .local niet kent blijf je altijd kans op problemen houden.
Alleen bij handmatig invoeren (onder windows) wordt de volgorde aangehouden zoals ze in de lijst staan (vanaf windows xp en hoger).

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 15-10-2014 22:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
The Eagle schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:20:
Check even wat je DNS relay setting is. Die moet uit staat; als ie aan staat speelt je router DNS en ga je je ingestelde DNS settings nooit bij je clients terug zien :)
Zo te zien staat DNS relay nu aan, aangezien je DNS IP gelijk is aan dat van je router.
Dit heb ik al bekeken. Dit is een functie van je router, right? Ik heb al rondgezocht, maar volgens mij is dat op mijn router niet uit te schakelen.
johnkeates schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:20:
Je moet maar 1 DNS server op je router invoeren: die van je eigen DNS server. Verder moet je eigen DNS server ook als DNS forwarder ingesteld worden zodat zones die ie niet heeft via een externe server opgezocht worden (bijv. 8.8.8.8 van google of een van je provider)
Dit ga ik morgen eens uitproberen.
johnkeates schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:20:
Daarnaast zou ik het afraden om .local te gebruiken als TLD: die is namelijk voor mDNS / Zeroconf / Bonjour gereserveerd en als je die dus zelf gaat serveren maak je dat over het algemeen stuk voor je hele netwerk.
Dit had ik ook op internet gelezen, daarom dat ik ook 'home' ging gebruiken als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit er net de handleiding op na te slaan: http://support.netgear.cn/Upfilepath_sc/R7000_UM_12Nov13.pdf
Maar ik zie idd ook geen DNS relay settings staan. De router lijkt alleen maar in staat te zijn om zelf als DNS te fungeren. Iig als je DHCP gebruikt. Fraai is dat :/

Wellicht komt die functie met een firmware update mee..maar anders denk ik dat er niets anders op zit dan bij DD-WRT er op zetten. Wat zo kun je klooien wat je wilt, maar gaat het dus niet lukken.

Sidenote: ik zie iets over RIP settings. Daarvan heb ik ooit eens een klok horen luiden, maar geen klepel. Dus als iemand kan roepen of dat er mee te maken heeft of niet moet ie het ff roepen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
RIP is een ouder routing protocol. Heeft weinig met DNS te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
Het is nu gelukt. In de DNS-software van Synology heb ik resolutie-services ingeschakeld.
Daar heb ik de twee dns-servers van mijn ISP ingevuld.
Hierdoor vangt de DNS van de Synology alles op.
In de router was het voldoende om nog maar 1 DNS-server in te vullen (het ip van m'n Synology)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:19

3DDude

I void warranty's

KWOAD schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:31:
Het is nu gelukt. In de DNS-software van Synology heb ik resolutie-services ingeschakeld.
Daar heb ik de twee dns-servers van mijn ISP ingevuld.
Hierdoor vangt de DNS van de Synology alles op.
In de router was het voldoende om nog maar 1 DNS-server in te vullen (het ip van m'n Synology)
Ok, dat kan ook.

Een (router)Gateway die naar je synology wijst en je synology die naar je eigen interne wijst :P
Vervolgens via je interne DNS opzet ga je naar buiten :)

Besef je wel dat je nu meerdere SPOF's hebt :+ :P

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 18-10-2014 01:08 ]

Be nice, You Assholes :)

Pagina: 1