Upgrade voor systeem gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Broccoli79
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-01 20:18
Beste allemaal,

Ik hoop hier een adviesje te kunnen krijgen wat ik het beste kan upgraden in mijn huidige systeem, zodat hij er weer een jaar of twee tegenaan kan. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt om wat ideeën op te doen.

Eerst maar de specs van mijn huidige systeem:

Acer Aspire M5810
Voeding: generiek 500W
i7 @ 2.80GHz
6GB DDR3 (4x module van 1.5GB, denk ik)
Grafische kaart: MSI Nvidia GeForce GTX 560, 1GB
Windows 7 64bit

Dit systeem wordt voor van alles gebruikt, maar nu gaat het erom dat hij nieuwe games ook goed kan draaien. Tot nog toe heb ik geen problemen gehad om nieuwe games te draaien, maar The Evil Within geeft problemen, nl hij crasht, ook zonder maximale settings. De ontwikkelaar, Bethesda geeft aan dat je 4GB VRAM nodig hebt. Met mijn schamele 1GB redt ik het om die reden (denk ik) niet.

Kortom: ik denk er met name aan om de grafische kaart te upgraden, en misschien ook de 6 GB DDR te verhogen naar 8GB, het maximale wat het huidige MB ondersteund.

Het is niet mijn doel om alle nieuwe high-end spelen op de hoogste settings te draaien, en ik heb maar één monitor en ruimte voor maar één grafische kaart, dus dat beperkt al aardig. Daarnaast hoopte ik voor ca 150,- een upgrade te kunnen doen, maar dat heb ik inmiddels al opgerekt naar 250,- aangezien ik denk dat het anders te weinig performanceboost zal opleveren.
Ik had mijn oog laten vallen op een GTX 760 met 4GB, maar nu lees ik dat deze kaart eigenlijk zijn potentieel niet optimaal benut (te weinig cache/bus om de 4GB te benutten).

De vraag is eigenlijk of dit toch een goede upgrade zou zijn of dat ik er beter aan doe om mijn budget verder op te krikken en dan voor een kaart uit de GTX900 serie te gaan. Maar liever ga ik toch niet boven de 250,- uit. Of is er door nieuwe ontwikkelingen binnenkort een prijsdaling te verwachten en kan ik beter even wachten? Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb een voorkeur voor Nvidia omdat ik daar al meer dan 15 jaar fijne ervaringen mee heb, maar met de juiste argumenten, ben ik bereid om ook eens een AMD te proberen.

Edit: of zou die 4GB VRAM vereiste nonsens zijn en zou ik gewoon een goedkopere 2GB kaart aanschaffen?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:27
Ik denk dat je beter een heel nieuw mobo setup kan kopen, kan je een hoop compatibiliteits gezeik schelen.

Voor rond de 250 euro heb je dit:

CPU: pricewatch: AMD FX-4300 Boxed
MOBO: pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3
GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB (v1)

Je zou voor nu je huidige geheugen kunnen gebruiken, en dan later, als je budget wat groter is upgraden.

Die 4GB VRAM lijkt me erg overkill, dan zou je minimaal een 290 nodig hebben om hem te spelen...

[ Voor 7% gewijzigd door 3L3ktr1k op 15-10-2014 22:55 ]

• Broccoli79
Bedankt voor je reactie. 4GB leek me ook nogal fors, maar je weet maar nooit wat next-gen spelen vragen. De vereisten gaan uiteindelijk altijd omhoog.
Misschien is die GTX 750 Ti 2GB een mooie upgrade voor een schappelijke prijs. Dan blijf ik binnen mijn oorspronkelijke budget en kan ik over een jaartje of anderhalf mijn hele setup eens over doen.

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:53:
Voor rond de 250 euro heb je dit:
Mooie downgrade...
Heb je een merk en type?

• Broccoli79
Heb je een merk en type?
Ik zou de behuizing even moeten openen. Nu geen tijd voor, misschien morgenavond. Ik denk dat het een generiek ding is wat er bij de levering al in zat.

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:36
Als ik je setup zo bekijk is je hele systeem out of date,ik zou in ieder geval niet je geheugen verhogen.
Wat je wel kan doen is de grafishe kaart vernieuwen,maar dan moet je keuzes maken dat je of een gtx 970 nemen met in je achterhoofd houden dat je volgend jaar je mobo en cpu upgrade,of idd de 760 en na twee je hele systeem met pensioen stuurt inclusive de 760.
Wat Ramooster voorsteld zou ik zoizo niet doen want dat is niet veel beter als wat je nu hebt,eerder minder.

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:21

Mijnenveger

Veegt mijnen

Ik heb exact de zelfde Acer M5810 :). Ik heb nog een i5 750 erin zitten en zelf 2 GB Ram extra erin gezet (dus nu 8gb ram) + een HD6850 met 1GB VRAM. Ik denk eerlijk gezegd dat het erg overdreven is van the Evil Within. Ik kan makkelijk Alien Isolation spelen op medium/high en BF4 op medium met 50-60 fps op 1080p.
Maar inderdaad voor de toekomst kan je beter een upgrade doen. Ik zit er zelf nog over na te denken maar voor de games die ik speel valt het wel mee (CS:GO, Bioshock, Rust). Ik zou toch doorsparen voor een GTX970 is echt waar voor je geld zoals ik gehoord heb.

[ Voor 29% gewijzigd door Mijnenveger op 17-10-2014 08:41 ]

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:36
Als Mijneveger gelijk heeft zou je ook voor een amd kunnen gaan de 7950 /280(x)of de 285.
Pagina: 1