1,5TB HDD opdelen en 2x in RAID1 laten draaien?

Pagina: 1
Acties:

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23
Mijn huidige computer wordt vervangen en daarom wil ik deze doorgeven aan mijn ouders. Zij gebruiken een PC op de basis manier. Dus puur internet + email, Office en voor wat foto’s.

De PC beschikt over een 120GB SSD (schijf 1) voor de nodige prestaties en een 250GB HDD (schrijf 2) voor wat extra opslag. En eventueel nog een 1,5TB HDD (schijf 3). Maar voor opslag hebben zie die eigenlijk niet nodig.

Ik zit daarom met het idee te spelen om schijf 3 als back-up te laten draaien voor zowel schijf 1 als schijf 2 (middels RAID1?). Ik wil dit bewerkstelligen door schijf 3 in drie verschillende partities op te delen. Partitie 1 is back-up van schijf 1, partitie 2 is back-up voor schijf 2 en partitie 3 is extra vrije ruimte.

Leuk idee, maar kan dit technisch wel? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. En zal dit negatieve invloed hebben op de snelheid van de SSD?

Specs:
• Board: Asus P5K-E
• Processor: Intel Core Duo E8400
• Schijf 1: 120GB SSD (Samsung 830)
• Schijf 2: 250GB HDD SATA
• Schijf 3: 1,5TB HDD SATA

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
Ik zou in ieder geval even een blik werpen op: Wikipedia: RAID

SSD en HDD in raid wil je iig niet. Omdat daardoor zoals je zelf al aangeeft de SSD wordt afgeremd. Daarnaast is RAID geen Backup.

Wellicht een ander voorstel:
1. SSD als bootschijf en voor programma's
2. 250 GB als folder redirection schijf voor data
3. Windows Backup instellen dat hij om de (1,2,3,4,5,6,7 dagen een backup maakt naar de 1,5 TB) Je hebt daar voldoende ruimte voor incremental/differential backups.

Dan loop je alsnog het risoco met brand, omdat dan alle schijven ook weg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door muppet99 op 15-10-2014 16:43 ]

Carpe Diem

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Plus dat RAID alleen werkt met hele schijven, en niet met partities. Die partities bestaan namelijk niet op het niveau waar RAID werkt.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Haribo112 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:52:
Plus dat RAID alleen werkt met hele schijven, en niet met partities. Die partities bestaan namelijk niet op het niveau waar RAID werkt.
Er bestaat zo iets als software raid onder Linux waarmee dit wel kan.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Volgens mij moeten ze al serieus hun best doen willen ze die SSD vol krijgen.
Laat staan dat ze een 1,5TB schijf nodig hebben.

En : RAID is geen backup!

Abort, Retry, Quake ???

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:12
Mijn advies:
• Schijf 1: OS
• Schijf 2: Data (Documenten, enz)
• Schijf 3: Backup

Laat het OS of een ander programma een backup wegschrijven naar schijf 3. Wel een grote opmerking bij mijn advies: je hebt zo geen echte backup, een backup hou je het liefst op een andere lokatie. Je hebt zo een kleine bescherming voor het geval er per ongeluk iets weg wordt gegooid.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
mkroes schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:37:
Mijn advies:
• Schijf 1: OS
• Schijf 2: Data (Documenten, enz)
• Schijf 3: Backup

Laat het OS of een ander programma een backup wegschrijven naar schijf 3. Wel een grote opmerking bij mijn advies: je hebt zo geen echte backup, een backup hou je het liefst op een andere lokatie. Je hebt zo een kleine bescherming voor het geval er per ongeluk iets weg wordt gegooid.
In hoeverre is dit anders dan mijn advies?

Carpe Diem

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:12
muppet99 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Niets eigenlijk, nu ik het zo terug lees. 8)7 . Mijn welgemeende excuses. |:(

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
muppet99 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Ik zie daar in ieder geval de opmerking dat je met een disk in dezelfde PC nog steeds niet helemaal veilig bent. En dat is helemaal waar. Ik zou dus adviseren om die disk in een externe behuizing te zetten en daar backups op te maken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1