Dali Zensor 1 op oud microsetje

Pagina: 1
Acties:

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:25
Beste allemaal,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van hifi en heb nog totaal geen ervaring met hifi en wat daar zoal bij komt kijken. Voordat ik allemaal voor de hand liggende vragen ga stellen wil ik mijzelf gewoon langzamerhand verdiepen in deze wereld door veel te lezen en te ontdekken.

Maar ik heb een prangend probleem. Thuis bezit ik nog een micro systeempje van Sharp, inmiddels 8 jaar oud. De Sharp XL-UH242. 180 watt totaal vermogen (90 per kanaal, 6 ohm) en twee destijds bijbehorende 2-weg speakers. Niet veel later kwam ik er achter dat ik mijn geld beter had kunnen besteden, maar de echte interesse kwam pas na deze koop opzetten en aangezien ik meerdere dure hobbies heb moet je prioriteiten stellen (of een geldboom vinden). Verder beviel de Sharp ook prima.

Nu is echter het geval dat de conus van de rechterspeaker ingedeukt is geweest. Inmiddels is dit hersteld, maar het kwaad is geschied. Bij hogere volumes wordt het geluid erg vervormd en in plaats van een helder laag begint het te 'ploppen'.

Nu wil ik nieuwe speakers kopen en vanwege mijn lage budget had ik de Dali Zensor 1 op het oog. Is het verstandig dit, voor nu, te koppelen aan dit microsetje? Op den duur wil ik naar een degelijke versterker kijken, maar op de korte termijn wil ik toch weer van muziek kunnen genieten. Ik ben niet goed thuis in wattages, ohms, enz. Dus ik hoor het graag.

Alvast dank.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Die 90W per kanaal is bij 10% THD, wat betekent dat ze hem tot 90W hebben gedreven maar dat er toen blijkbaar al aardig wat vervorming optrad. Typisch gevalletje van toch wel iets misleidende specs. Neemt niet weg dat het best zo kan zijn dat tot een Watt of 50 er veel minder THD optreedt, dus als je maar niet te hard draait is er niet zoveel aan de hand.

De Dali Zensor 1 is geen supermakkelijke speaker om aan te sturen, maar ik zou het gewoon proberen. Ook al haalt die versterker er niet het allerbeste uit, je gaat er waarschijnlijk sowieso wel iets op vooruit. Wel de warmte van de versterker een beetje in de gaten houden, en ik denk ook dat je niet te hard moet gaan draaien. Het punt van specs is dat ze van zowel de speaker als de versterker eigenlijk nooit de waarheid vertellen, want daarvoor is het gedrag van beide onderdelen bij verschillende volumes en frequenties te variabel. Het is dus een kwestie van een beetje binnen bepaalde kaders blijven en verder vooral luisteren en warmte in de gaten houden, als er iets niet klopt ga je dat vrij gauw merken.

Overigens is voor een tientje of 5 altijd wel iets fatsoenlijks uit de jaren 90 te halen qua versterkers, mocht je dat ervoor over hebben om te overbruggen. Met een beetje mazzel krijg je dat bedrag er later ook voor weer, of je verliest eens een tientje. Maar dat wordt wel iets lastiger als je niet precies weet wat je zoekt.

• MWSAH
Handige informatie, dankje. Wellicht toch beter om ook alvast naar een deugdelijke versterker te kijken dan. Nog tips voor zo'n jaren negentig set?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Ik houd het zelf in dat segment het liefst bij Denon of Marantz, Denon PMA-serie of een betere uit de DRA-serie (zelf laatst nog een DRA-735R opgehaald voor 50 euro... koopje. Heb ook een DRA-565 staan, stukje simpeler dan de voorgaande maar alsnog een net ding). Marantz heeft de PM-serie maar daar vragen ze meestal wat meer voor, maar wellicht zit er 1 tussen. De oudere Marantz 5.1-receivers worden soms ook best gedumpt, SR5000, SR4000 of een andere SR, die doen het allemaal ook prima in stereo en zijn in de regel (onterecht) iets minder populair en daardoor kun je tegen een koopje aanlopen.
Iets van NAD wordt lastig voor rond de 50, maar mocht je er 1 tegenkomen dan is dat ook aan te raden.

• MWSAH
Solarsparc schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 05:49:
Ik houd het zelf in dat segment het liefst bij Denon of Marantz, Denon PMA-serie of een betere uit de DRA-serie (zelf laatst nog een DRA-735R opgehaald voor 50 euro... koopje. Heb ook een DRA-565 staan, stukje simpeler dan de voorgaande maar alsnog een net ding). Marantz heeft de PM-serie maar daar vragen ze meestal wat meer voor, maar wellicht zit er 1 tussen. De oudere Marantz 5.1-receivers worden soms ook best gedumpt, SR5000, SR4000 of een andere SR, die doen het allemaal ook prima in stereo en zijn in de regel (onterecht) iets minder populair en daardoor kun je tegen een koopje aanlopen.
Iets van NAD wordt lastig voor rond de 50, maar mocht je er 1 tegenkomen dan is dat ook aan te raden.
Wellicht dat ik daar naar ga kijken of ga kijken naar een goede (tweedehands) receiver met geïntegreerde versterker. Zolang er een CD-speler bij zit met radio ben ik al blij. Aangezien die Sharp-set ook zijn beperkingen heeft inmiddels.

• MWSAH
Zit nu te denken aan de Denon N5 (netwerkspeler behorend bij Denon CEOL Piccolo). Wil graag van de netwerkmogelijkheden gebruik maken, de speler levert 2x 65 watt. Is dat genoeg om goed geluid uit de Dali's te krijgen?

Er komt eventueel een nieuw model met 2x 45 watt, wat zouden daar de consequenties van zijn?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat het 1 à 2 dB minder hard gaat dan met 2x 65W. Dat verschil is net hoorbaar. Beide versterkers kunnen voldoende vermogen leveren om een stevig volume te halen. Over de geluidskwaliteit kan je niks zeggen, daar zegt vermogen niks over.

Ik hoop dat je dit filter uit kan schakelen, anders zal het niet goed werken met de Dali speakers:
Optimising Filter, to align the DRA-N5 with SC-N5 speaker system characteristic

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 21-10-2014 12:18 ]

• MWSAH
TBTL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:16:
Dat het 1 à 2 dB minder hard gaat dan met 2x 65W. Dat verschil is net hoorbaar. Beide versterkers kunnen voldoende vermogen leveren om een stevig volume te halen. Over de geluidskwaliteit kan je niks zeggen, daar zegt vermogen niks over.

Ik hoop dat je dit filter uit kan schakelen, anders zal het niet goed werken met de Dali speakers:

[...]
Oke, dankje. Ik lees echter her en der verhalen over clipping en dat je doorgaans met een versterker die een hoger vermogen levert beter zit. Kortom, een versterker die 100 watt vermogen uitstort is beter dan één met 45 watt. Of is dit lang niet zo riskant als dat gesteld wordt?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Te weinig vermogen is niet goed, maar te veel ook weer niet. Het is eigenlijk niet te volgen. Ik heb liever een versterker van 2 x 45 Watt met een goede voeding die de opgegeven 45 Watt stabiel haalt dan eentje met 2 x 100 Watt die alle zeilen bij moet zetten. Maar dat is alleen van toepassing als je op vol volume gaat draaien. Als je normaal doet met je spullen komt het een stuk minder nauw aangezien je oren het gemiddeld sneller voor gezien houden dan de apparatuur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1