Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ACER ASPIRE V3-371-70VK: Addertje onder het gras?

Pagina: 1
Acties:

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe laptop. Vooral eentje die mobieler (en stiller!) is dan mijn huidige HP-DV7 17,3". (Liefst een Ultrabook) Mijn budget is rond de 800 euro.

Zojuist kwam ik de ACER ASPIRE V3-371-70VK tegen bij CoolBlue >LINKJE<. Uiteraard deze gelijk even opgezocht op Tweakers >LINKJE<. Blijkbaar is hij pas 3 dagen geleden op de Nederlandse markt gekomen.

Vooralsnog voldoet deze aan mijn eisen:
- Minimaal 128GB SSD
- Minimale resolutie van 1920 x 1080
- Minimaal 8GB RAM
- Minimaal i5 2.0 GHz

Door zijn prijs van €799,- voldoet hij ook aan mijn budget. Viavia kan ik hem eventueel ook zonder BTW krijgen, wat neerkomt op ongeveer €630,-.

Als ik deze laptop hier op Tweakers vergelijk, is hij beduidend goedkoper dan zijn concurrenten. Deze komen veelal boven de €1100-1200.

Mijn vraag: Waarom is deze laptop veel goedkoper dan zijn concurrenten? Is er een addertje onder het gras? Lijken deze specificaties wel goed?

Wat ga je met je laptop doen?
Schoolstuff (Office, browsen, Dropbox, e.d)
Films downloaden en kijken via HDMI
Wellicht een enkele keer Photoshop

Wat is je budget?
Ongeveer 800,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, moet iedere dag mee naar school. Maximaal 15" is dus gewenst i.v.m. rugzak.

• MrBB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
Voor nog 100 euro minder heb je de i5 versie als je dat goed genoeg vindt. Zelf zou ik gebrek aan harde schijf ruimte nadeel vinden. Zeker als je regelmatig downloadt, loopt 128G snel vol.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Er zit een matig TN paneel in. Bij de versie van €600 met i3 kan ik daar wel mee leven, maar voor €800 is dat wel jammer. Als je 15 inch niet erg vind zou ik gaan voor pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
Anders is de pricewatch: Lenovo Yoga 2 13-00447 ook een prima ding, de i3 is waarschijnlijk snel genoeg voor je doeleinden.
Beide laptops zou ik nog wel even upgraden met een SSD: pricewatch: Crucial M500 mSata 120GB (voor in de Acer) of pricewatch: Crucial M550 M.2 128GB (voor de Lenovo) In beide gevallen heb je dan een ssd voor je systeem en je programma's en een harde schijf voor je media en dergelijke. Als je niet zo veel opslag nodig hebt zou je ook een reguliere 2,5 inch ssd kunnen kopen en die verwisselen voor je harde schijf waarna je de harde schijf weer kan verkopen ofzo.

Ik hoop voor je dat je deze ook zonder btw kan krijgen. Het voordeel is in ieder geval dat je een veel mooier scherm krijgt waar je toch de hele tijd tegenaan zal moeten kijken als je met de laptop werkt.

http://www.notebookcheck....book-Review.122758.0.html
Hier nog een linkje naar een review van de goedkoopste versie van die Acer.

[ Voor 17% gewijzigd door Jornv op 15-10-2014 13:22 ]

• WickinT
Thanks voor de alternatieven!

Jornv: Waarom hebben die twee modellen een veel mooier scherm? Volgensmij zie ik dezelfde specificaties qua scherm? Afgezien van de diagonaal afmeting dan...

Of heeft dat te maken met het TN-paneel wat je noemt? Weet niet wat dat is?

[ Voor 17% gewijzigd door WickinT op 15-10-2014 13:24 ]

• Jornv
TN is lang de standaard techniek geweest en daardoor wordt het beeld anders als je van onder of boven kijkt, waarschijnlijk heeft je huidige laptop dat ook). Door IPS blijft het beeld onder een hoek hetzelfde zoals je dat ook bij bijvoorbeeld een ipad (3 en nieuwer) ziet. Daarnaast zijn deze IPS schermen op andere vlakken ook bijna altijd beter dan TN (kleurreproductie, helderheid en contrast)

• WickinT
Ok, dus het is verstandig om als eis ook een IPS scherm te stellen?

Heb even het scherm van mijn iPad en laptop vergeleken vanuit verschillende hoeken en dat is inderdaad een wereld van verschil. Was me nooit bewust opgevallen.

Zal vanmiddag thuis de andere modellen eens uitgebreider bekijken.

Tot zover in ieder geval alvast heel hartelijk bedankt!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Als ik jouw eisen exact invoer (13', SSD, full HD, i5+, 800 euro) in de pricewatch dan krijg ik inderdaad maar 3 modellen van Acer die in aanmerking komen. Als je je eisen iets ruimer maakt dan heb je wat meer opties. Zodra je bijvoorbeeld ook naar 15' modellen gaat kijken heb je veel meer opties.
Acer is altijd wat goedkoper, mijn ervaring met Acer is dat je daarbij ook heel iets inlevert op (bouw)kwaliteit. De producten kunnen soms net wat goedkoper aanvoelen dan bij andere merken. Het kunnen overigens wel prima producten zijn waar je wat aan hebt, ik zeg niet dat het troep is.
128Gb SSD als opslag is niet heel veel. Het kan wel, maar je zult wel goed op moeten letten dat je hardeschijf niet vol loopt. Als je wat programma's/games wilt installeren en ook nog flink wat download en wat foto's er op hebt staan dan zit deze zo vol, niet aan te raden.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is een TN scherm niet slecht, het is wat minder kleurecht en de kijhoeken zijn vaak wat minder. IPS als eis onder de 1000 euro gaat je ook niet snel lukken.

• WickinT
Bedankt John Rambo!

Op dit moment heb ik ook een 128GB SSD in mijn laptop en red ik me er prima mee. Ben wel een "ervaren" Windows gebruiker, weet hoe ik ruimte vrij kan maken en houden. Heb alleen niet zo veel verstand van hardware ;-)

Ik heb, zoals jullie aangeven, ook maar eens naar 15" modellen gekeken.
De Acer die Jornv noemt, lijkt me heel geschikt. Is ook nog eens een mooi design. Komt alleen nog een SSD bij kijken.

Persoonlijk denk ik dat ik dan de HDD eruit wil halen (500GB), eventueel verkopen en de volgende SSD erin wil plaatsen. Geen 120GB, maar 240GB. Geeft net iets meer ruimte en als ik de laptop excl. BTW kan krijgen, blijf ik alsnog binnen mijn budget van €800,-

Wat denken jullie passen deze twee mooi bij elkaar? Prima systeempje zo volgensmij?

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
pricewatch: Crucial M500 mSata 240GB

EDIT: Zie nu net dat een van de reviewers ook deze combinatie heeft gebruikt. Denk dat ik deze combinatie vanavond ga bestellen. Mits er van jullie kant uit geen schokkende berichten komen ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door WickinT op 15-10-2014 15:20 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:29

Quad

Doof

Ik krijg morgen het iets oudere broertje binnen met i5 4200U en GT750M.

Mijn wensen/eisen waren ongeveer
  • FullHD IPS scherm
  • Matte display
  • Lichte laptop (<2.3KG)
  • SSD erin mogelijk icm HDD
  • Minimaal een i5 4200U
  • Dedicated GPU
  • Accuduur welke langer is dan 4 uur
  • Bereikbaarheid bij componenten
Eigenlijk zijn dit echt absurde eisen, maar het was wel haalbaar voor een goede prijs.
Uiteindelijk komt het hierop neer:

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 250GB

(komt vandaag al binnen)

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• WickinT
Quad, waarom heb je gekozen voor de Samsung SSD en niet voor bijvoorbeeld de Crucial, die enkele tientallen euro's goedkoper is? Ik zie wel wat verschillen in specificaties, maar ga je dat echt merken?

• Quad

Quad

Doof

Ik heb momenteel in mijn huidige laptop al de M500 zitten, en voor mijn gevoel kan die sneller. Helaas kan ik deze niet meenemen naar de Acer ivm mSata en HDD mogelijkheid.

Daarbij is de M500 al weer iets ouder heeft de Samsung een hogere MTBF eenheid en hogere schrijf/lees snelheden.

Voornamelijk gebaseerd op theoretische specificaties en kleine praktijkervaring (M500). En ik ben niet echt merktrouw oid.

nggyu nglyd

• WickinT
Neuh ik ben ook niet merktrouw, een naampje zegt me niet zo veel, maar als ik jou mag geloven is het wel de moeite waard om er 30-40 extra aan uit te geven.

Dit zou dan mijn beoogde combinatie worden:

EDIT: Laptop excl. BTW aanschaffen en alsnog onder de €800,-. Hoezee!

[ Voor 11% gewijzigd door WickinT op 15-10-2014 15:35 ]

• Quad

Quad

Doof

€30/€40? In mijn geval was het maar €26,- hoor. ;) De SSD is besteld bij Alternate.

nggyu nglyd

• Jornv
De EVO is wel sneller dan de M500, maar de M500 heeft speciale capacitors die dataverlies bij stroomuitval voorkomen. Daarnaast is deze goedkoper en wordt er gebruik gemaakt van mlc geheugen in plaats van tlc geheugen, wat ook de levensduur ten goede komt. Ook vraag ik me af of je het snelheidsverschil merkt, een SSD is namelijk zoveel sneller dan een harde schijf dat ik denk dat de verschillen tussen de meeste fatsoenlijke SSD's voor de meeste mensen niet eens merkbaar zullen zijn.
Ik wil ook nog even aangeven dat het nergens voor nodig is om een mSATA ssd te nemen als je de harde schijf niet wil gebruiken. Dan kan je een gewoon formaat ssd nemen: pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB of pricewatch: Crucial MX100 256GB (MX100 is de nieuwe goedkopere versie van de m500)

pricewatch: Crucial M550 2,5" 256GB
Deze heeft de voordelen van de m500/mx100 (mlc, dataverliesbescherming), maar is een stuk sneller en net zo snel ongeveer als de EVO. Wel een stukje duurder.

[ Voor 16% gewijzigd door Jornv op 15-10-2014 16:03 ]

• WickinT
Wat zijn de voordelen/nadelen van "normale" (SATA?) SSD t.o.v. een mSATA SSD?

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:49

StrongArmLance

Endless flow

Ik hi-jack the boel even:

Ik ben net als OP fan van deze pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

Maar zo'n mSata SSD schijfje knal ik er zelf makkelijk in?

Is het slimmer om meteen voor die van 250 te gaan of zou deze pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 120GB
wel volstaan na een HDD voor wat Media en andere opslag?

• Quad

Quad

Doof

Hou er rekening mee dat er geen HDD hoger dan 7mm erin kan.

Ik knal op de mijne direct de 250GB erin, installeer daar de Windows 8.1 pro op, vanwege de licentie die ik hier heb. Ik heb niet genoeg aan 120GB iig.

Moet alleen wel even behelpen met 500GB opslag, dat is wel jammer.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Hmm, help me even :)

Niet hoger dan 7mm? De SSD? Is de Samsung dat? Ja ik ben van plan gewoon de SSD inderdaad de opstart schijf te maken, wat games en kleine bestanden en de films op de HDD, moet te redden zijn.

Is die 40 euro meer het anders toch waard of kan ik met een gerust hart de 120 gb kiezen?

• Quad

Quad

Doof

De hoogte is van een normale schijf/SSD, niet van je msata die is prima. Ik heb hem trouwens binnen en hij is erg klein in verhouding met een normale schijf. ;)

Wil je de 500GB harde schijf upgraden, moet je een harde schijf van 7mm hoog maximaal hebben. De dikte dus.

Momenteel heb ik VMware workspace op SSD staan, incl mijn OS. Data zoals gebruikersdocumenten, afbeeldingen en muziek staan op de HDD. Deze wordt weer gebackupped naar een externe bron. School documenten heb ik weer in dropbox staan.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Dankjewel :) helder!

Hoe is de processor? Mijn broertje heeft een wat goedkoper model met een i3-blablacijfercijfer U en die presteert niet best...

[ Voor 9% gewijzigd door StrongArmLance op 15-10-2014 20:52 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
nick-w schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:34:
Neuh ik ben ook niet merktrouw, een naampje zegt me niet zo veel, maar als ik jou mag geloven is het wel de moeite waard om er 30-40 extra aan uit te geven.

Dit zou dan mijn beoogde combinatie worden:

EDIT: Laptop excl. BTW aanschaffen en alsnog onder de €800,-. Hoezee!
Ik denk dat dit een mooie combi kan zijn. Dat bedoelde ik een beetje met het aanpassen van je eisen, voor 800 euro vind je inderdaad al setups met de mooie GTX850M er in, deze draai ik zelf ook, werkt prima. Op die manier krijg je veel meer waar voor je geld.
Ik zou wel inderdaad voor een Crucial MX100 gaan ivm de stroomuitvalbescherming.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Stroomuitval bescherming?
Is dat alleen belangrijk als je daadwerkelijk bezig bent of is het mogelijk om 'zomaar' gegevens te verliezen als je laptop uitvalt?

• Quad

Quad

Doof

StrongArmLance schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:43:
Dankjewel :) helder!

Hoe is de processor? Mijn broertje heeft een wat goedkoper model met een i3-blablacijfercijfer U en die presteert niet best...
Voor mijn doeleinden voldoende, ik heb nu een 2410M en de i5 4200U zit er vlak boven. Ik ga er niet zoveel op vooruit maar wel genoeg. De meeste snelheidwinst zit hem in de SSD, dat is echt merkbaar.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Oke, nou football manager en teksten typen zou moeten lukken:)

Ik ga er voor denk ik over welke ssd ik ga kiezen ben ik nog niet uit...

Maar zonder btw is dit zeer acceptabel voor zo'n laptop geloof ik. En een goede vervanging voor mijn initiële ingeving: MacBook air

• Quad

Quad

Doof

Als het je niet veel uit maakt kan je gerust voor de M500 gaan.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Hoe bedoel je?
Qua snelheid?

Die m500 is aanzienlijk goedkoper en heeft blijkbaar opslag beveiliging en is (niet merkbaar) een klein beetje langzamer?

Dan ga ik voor de m500 denk ik, ik kan zelfs de 250 gb nemen aangezien dat slechts iets hoger licht dan de 120gb Samsung..

[ Voor 92% gewijzigd door StrongArmLance op 15-10-2014 21:38 ]

• Jornv
Je trekt de juiste conclusie volgens mij.

Nog over die stroomuitvalbescherming, alles wat erop staan zal niet zomaar verdwijnen, maar als je iets naar de ssd aan het schrijven bent en de stroom valt weg heeft de ssd nog net genoeg stroom opgeslagen om af te maken waar deze mee bezig was. Volgens mij, niet 100% zeker.

• Quad

Quad

Doof

Het voorkomt datacorruptie. Niet dat wanneer je een film van 1GB aan het overzetten bent en je stroom valt halverwege uit dat je SSD nog vrolijk de resterende MB's overzet.

Hoe het exact zit, en wat het exact doet durf ik niet te zeggen.

nggyu nglyd

• Jornv
Nee okee, dat probeerde ik eigenlijk niet te zeggen. Volgens mij is het zodat alles wat op het kleine stukje cash geheugen (een soort ram dat stroom nodig heeft om data vast te houden) nog kan worden opgeslagen voordat het verloren gaat. Dus dat alle data die daadwerkelijk in de ssd terecht komt, ook in alle gevallen netjes kan worden bewaard. Als de data de ssd niet meer bereikt omdat er geen stroom meer is kan de ssd er ook niks meer aan doen.

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Hmm, oke!

Dankjulliewel, is er naast benchmarks kijken nog een manier om dat verschil in snelheid te begrijpen?

• Quad

Quad

Doof

Je zal het niet zozeer merken, helemaal niet denk ik. Tenzij je heel vaak en veel data heen en weer verscheept. Als je niet het allersnelste wilt maar geld wel beetje belangrijk vindt zou ik er niet over twijfelen en de M500 nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Quad op 15-10-2014 22:47 ]

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Haha oke, als ik het niet merk neem ik inderdaad de m500, veel data sleep ik niet, daarnaast ben ik alleen HDD's gewend. Dus het zal sowieso een verademing zijn.

Alleen dit:

http://ssd.userbenchmark....ial-M500-240GB/1594vs1551

En

http://ssd.userbenchmark.com/Crucial-M500-120GB/Rating/1888

Dat very poor

Zag er zo negatief uit voor de crucial.
Nou ja:) dank!!!

Anders vraag ik het in een ssd forum, kom ik direct te weten hoe cruciaal de power loss functie van de crucial is tov snelheid V Samsung. Prijs maakt me niet super veel uit. Wil vooral goed kiezen:)

[ Voor 30% gewijzigd door StrongArmLance op 15-10-2014 22:56 ]

• Quad

Quad

Doof

De Crucial zit maar enkele procenten onder de Evo, dat is eigenlijk niet vertaalbaar naar euro's dat gat is veel groter dan de prestatie. Merkbaar verschil in prestatie? Denk het niet (toch heb ik de EVO, zoals eerder gezegd, puur op theoretische specs aangeschaft). Merkbaar verschil in de portemonee? Ja denk het wel, scheelt toch 25-35 euro.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Haha, oke, dat is in ieder geval al genoeg info. Ik ga er goed over nadenken, ik neig momenteel naar allebei evenveel...

In ieder geval bedankt!

• Jornv
Ik kijk naar prijs en betrouwbaarheid. Ze zijn simpelweg allemaal snel vergeleken met waar ik en vele anderen vandaan komen (de hdd). Als je een oudere SSD gewend bent kan je misschien beter proberen een zo groot mogelijke stap te maken, maar als je early adapter van de SSD was, speelt geld waarschijnlijk wat minder mee dan nu. Als je het snelste van het snelste wil schiet de EVO ook te kort. Maar ik zou de reviews er eens op nalezen op Tweakers en bijvoorbeeld op Anandtech.

• WickinT
Zo, zojuist heb ik de combinatie besteld. Morgen wordt het zooitje geleverd.

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii besteld bij BCC. Excl. BTW = €631,-
pricewatch: Crucial M550 2,5" 256GB besteld bij Alternate. Incl. BTW = €132,90
Totaalprijs: €763,90 (laptop excl. BTW, SSD incl. BTW).

Ik ga dan de 500GB HDD die in de Acer zit eruit halen en de SSD ervoor terug plaatsen. HDD verkopen of ik een case proppen als externe HDD.

Mooie combinatie denk ik, zo. Bedankt allemaal! Ik zal morgen laten weten hoe alles bevalt :)

• Quad

Quad

Doof

Waarom niet voor de mSata gegaan?

nggyu nglyd

• WickinT
Op de vorige pagina heeft Jornv deze SSD aangeraden.
Ik heb het verschil tussen mSata en normale SSD gegoogled, dat schijnt niet erg groot te zijn.

Niet een echt onderbouwde keuze dus..

Ik heb hem overigens verkozen boven de MX100 omdat de snelheid veel hoger ligt.

Schrijfsnelheid MX100 = 333MB/s
Schrijfsnelheid M550 = 500MB/s

[ Voor 28% gewijzigd door WickinT op 16-10-2014 13:02 ]

• Quad

Quad

Doof

De pricewatch: Crucial M550 mSATA 256GB is hetzelfde, en je houdt hiermee de opslag in je laptop.

nggyu nglyd

• WickinT
Punt is dat ik de opslag juist niet wil houden..
HDD zo snel mogelijk eruit om warmte en gewicht te reduceren.

Voor de mSata versie zou ik €10,- meer betalen en ik zie er nog geen voordeel van?

• Jornv
Als je de hdd er toch uithaalt is een 2.5 inch ssd een hele logische keus. De kans dat je deze mee kan nemen naar een volgend systeem lijkt me toch een stuk groter dan bij een mSATA ssd. Ik verwacht niet veel mSATA aansluitingen meer te zien wanneer m2 gangbaarder wordt.

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Hoeveel gewicht zou dat schelen?

• Quad

Quad

Doof

Ik heb hem hier inmiddels binnen. Top ding en rete strak.
Inmiddels ben ik mijn Windows 8 pro installatie aan het bijwerken, en er zat ipv 500GB een 750GB HDD in. *O*

De Samsung MSATA SSD is retesnel, maar eerst zorgen dat ik alles terug heb gezet zoals ik wil, en dan gaan we verder kijken.

nggyu nglyd

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Laat inderdaad veel weten hoe het bevalt ;)

• WickinT
Zo, eerste berichte vanaf de nieuwe machine.

1 woord: geweldig!
Tot nu toe heb ik er nog geen nadeel aan kunnen ontdekken.

Laptop ziet er strak uit, is licht, zeer stil, zeer snel en het inbouwen van de Crucial M550 was een fluitje van een cent. Alles liep soepeltjes.

Full HD IPS scherm bevalt me heel goed. Daarnaast was mijn vorige scherm een glanzend scherm, deze is mat. Ook dit bevalt me erg goed.

Toetsenbord moest ik wel eventjes aan wennen. Toetsaanslag is erg kort, maar als je er eenmaal aan gewend bent (binnen een half uurtje), werkt het best fijn.

USB aansluitingen gaan, zoals gelezen in meerdere reviews, wel wat stroef. Vind ik er persoonlijk geen nadeel. USB receiver van m'n muis zit er standaard in en verder gebruik ik niet veel USB.

Bedankt allemaal, mijn aankoop is zeker geslaagd! Iemand een 2,5" 7mm 500GB 5400rpm SATA schijfje kopen? ;-)

• Quad

Quad

Doof

De schijf zou ik bewaren, bij een eventuele RMA dien je je laptop in originele staat terug te brengen.

nggyu nglyd

Pagina: 1