Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi Netwerk aansluiten, hulp gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• VanDeGebruiker
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-11 16:57
Ik heb een internet abonnement afgesloten bij Tele2 (20mbps adsl), maar nu moet ik modem aansluiten. (standaard pakketje gekregen met modem/router, aansluitdoosje om de bekabeling te conecten met een utc kabel en nog een paar netwerk en telefoonkabels)

In de handleiding staan een paar methodes beschreven, die opzich niet moeilijk moeten zijn, maar het probleem is dat de bekabeling in het huis een zooitje is en dat er erg veel lijnen zijn ( tussen de 10 en 20 zeiden ze bij tele2).

De situatie:
In mijn kamer zitten een aantal aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2mmft3.jpg
Dus een telefoonaansluiting en een ISDN aansluiting.

Dan hangen er overal door het huis LAN kabels uit de kabelgoten , waarschijnlijk lopen die naar de meterkast, maar zijn die in de loop der jaren deels eruit getrokken.

En dan zit er in de meterkast het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/k4xw8x.jpg

Nu zou voor mij het mooiste zijn als ik op een of andere manier de tele2 modem/router kan aansluiten op een van de aansluitingen in mijn kamer (telefoonstekker of ISDN), omdat dan het signaal veel sterker is dan als het bij de meterkast zou staan en het signaal alleen op mijn verdieping hoeft te zijn.
Ik weet dat het mogelijk moet zijn om internet bij ons in het huis aan te sluiten, aangezien er al twee routers/modems hangen in de meterkast van andere huisgenoten, een daarvan heeft ook tele2.

Nu is dus mijn vraag, of ik mijn tele2 modem/router direct kan aansluiten op een van de aansluitingen in mijn kamer, of dat ik een wifi repeater of extra router nodig heb.

Alvast bedankt!

[ Voor 33% gewijzigd door VanDeGebruiker op 15-10-2014 22:32 . Reden: meer duidelijkheid geven ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lekker handig zomaar iets bestellen zonder te kijken wat je hebt...
Je zet 2 coax apparatuur op de foto (heeft er niks mee te maken) en 4 aderparen. Suc6 ermee !

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
Heb je signaal op de telefoon aansluiting op je kamer?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Tele2 levert zijn diensten over DSL, de coax-kabels en splitters op foto 3 en 5 zijn dus irrelevant. Wat jij moet uitzoeken is op welk aderpaar jouw signaal binnenkomt, daar sluit je dan de Tele2 modem op aan.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• VanDeGebruiker
@spank_mojoo Hoe kan je zien of er signaal staat op de telefoon aansluiting? Ik heb al met zo'n spanningszoeker schroevendraaier gekeken, maar toen brandde het lampje van de spanningszoeker niet (natuurlijk wel eerst even gecontroleerd of het lampje werkt door hem in een stopcontact te doen)

@Petervanakelyen Is er een mogelijkheid om op een (makkelijke) manier te zien welk aderpaar ik nodig heb? en is het dan mogelijk om dat signaal naar mijn kamer door te zenden via een van de aansluitingen die ik op mijn kamer heb?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
connector eropzetten en in je modem drukken.
heb je connectie dan heb je beet.

je hebt dus even een tang en plugjes nodig. regel anders een monteur vanuit tele2 laat hun lekker aan modderen tot het werkt.

• VanDeGebruiker
@dezejongeman Dus gewoon alle 20 lijnen proberen, net zolang tot ik beet heb? Is er niet iets waarmee de sterkte kan worden gemeten?
Ben een arme student ;) dus een monteur van 70 euro wil ik eerst nog proberen te voorkomen :)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als ik mij niet vergis zou je op een actief aderpaar zo'n 40V moeten meten.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

VanDeGebruiker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:43:
@dezejongeman Dus gewoon alle 20 lijnen proberen, net zolang tot ik beet heb? Is er niet iets waarmee de sterkte kan worden gemeten?
Ben een arme student ;) dus een monteur van 70 euro wil ik eerst nog proberen te voorkomen :)
Is dat nu teveel moeite ? Even 5 connectoren krimpen en 1 voor 1 op je modem aansluiten...

• VanDeGebruiker
@Petervanakelyen dus dan zou ik dat kunnen meten met een multimeter oid en zo de juiste lijn vinden?
@KillerAce_NL In het huis zijn ongeveer 20 lijnen beschikbaar en tele2 zegt dat het 10 minuten duurt voordat je kunt zien of er een verbinding is, dus dat zou neerkomen op ongeveer 3,5 uur ;)

Verwijderd

VanDeGebruiker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:29:
@spank_mojoo Hoe kan je zien of er signaal staat op de telefoon aansluiting?
Euh, door even een telefoon aan te sluiten, of nog handiger je Tele2 modem en kijken of die online komt..

• VanDeGebruiker
@Gero71 Dat had ik al geprobeerd en hij kwam niet online, maar dan kan het toch nog dat mijn tele2 signaal op een ander punt zit dan die van mijn kamer? (aangezien er meerdere hoofdlijnen zijn en tele2 gewoon op een van die lijnen het signaal heeft gezet)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
Kan je niet gewoon volgen waar het draaitje vandaan komt?
Mogelijk wonen er andere studenten die er al (veel) langer wonen die er verstand van hebben en weten hoe de draadjes lopen>?

don't mind me

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
20 lijnen in één huis?? Dan zou ik inderdaad een multimeter zien te regelen om uit te zoeken op welk aderpaar signaal staat...

• VanDeGebruiker
@JeroenF Beide heb ik geprobeerd, jammer genoeg hebben hun de internetabonnementen overgenomen van oude bewoners of hebben het laten aansluiten door een monteur. Dus wisten zij het ook niet.
Draadje volgen is erg lastig, omdat die in muren gaat waar ruimtes achter zitten waar ik geen toegang tot heb of omdat ze in een kabelgoot gaan met nog een heleboel andere draden.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Koop een signaaltester van 10 euro en meet je bekabeling door (wel eerst alle connectoren aanknijpen).
Dan weet je gauw genoeg wat je in huis hebt liggen.
zoiets

Je zal toch iets zelf moeten doen, aangezien je een monteur te duur vindt...

[ Voor 40% gewijzigd door EverLast2002 op 15-10-2014 14:24 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Haribo112 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:07:
20 lijnen in één huis?? Dan zou ik inderdaad een multimeter zien te regelen om uit te zoeken op welk aderpaar signaal staat...
Volgens mij valt er weinig te meten met een multimeter als er enkel DSL (zonder telefonie) op een lijn staat.
KillerAce_NL schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:46:
Is dat nu teveel moeite ? Even 5 connectoren krimpen en 1 voor 1 op je modem aansluiten...
Krijg je meestal niet zo'n mooi doosje met schroefunits waarop je de lijn kunt schroeven?

Als ik TS was zou ik overigens het modem in de meterkast aansluiten, en vanaf daar UTP leggen. Van lange telefoonlijnen worden DSL-modems niet zo gelukkig,

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Thralas schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:24:
[...]

Als ik TS was zou ik overigens het modem in de meterkast aansluiten, en vanaf daar UTP leggen. Van lange telefoonlijnen worden DSL-modems niet zo gelukkig,
Dit (Wel de ISRA gevonden in de meterkast?), en anders monteur van Tele2 laten komen.

heb je ook een overzichtsfoto van de gehele meterkast ipv zo verschrikkelijk close-up :P

[ Voor 11% gewijzigd door fazerfreak op 15-10-2014 14:28 ]

Battle.net :: FazerFreak#2695

• VanDeGebruiker
@EverLast2002 Waar kun je zo'n ding kopen? En daarmee kan de juiste lijn dus vinden?

@Thralas en dan boven bij mijn kamer gewoon nog iets wat zorgt voor draadloos internet?

@fazerfreak Ik denk dat het de kabels zijn die op het vierde plaatje te zien zijn, aangezien daar twee modems op zijn aangesloten van andere huisgenoten.

• fazerfreak
Hoe ziet de rest van die kabel eruit??

wat je kan doen,, even de vrije adercombinaties proberen op de modem of je sync lampje gaat branden/snel knipperen ivm handshake/linesync... Rood/Blauw & Oranje/Wit

[ Voor 11% gewijzigd door fazerfreak op 15-10-2014 14:33 ]

• EverLast2002
VanDeGebruiker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:30:
@EverLast2002 Waar kun je zo'n ding kopen? En daarmee kan de juiste lijn dus vinden?

@Thralas en dan boven bij mijn kamer gewoon nog iets wat zorgt voor draadloos internet?

@fazerfreak Ik denk dat het de kabels zijn die op het vierde plaatje te zien zijn, aangezien daar twee modems op zijn aangesloten van andere huisgenoten.
De url is van een webwinkel.......maar bijv Conrad verkoopt ze ook. Misschien handig om dan meteen een krimptang en connectoren erbij te nemen :)

Officiele ISDN kabel is CAT3 (maximaal 10Mps). Grote kans dat ie 8-aderig is, of anders zeker 4-aderig. Met wat geluk haal je 100Mbps, lijkt me voldoende voor DSL. Je kan die bestaande kabel eventueel gebruiken om een nieuwe CAT5E UTP kabel mee te trekken.

de titel van dit topic snap ik niet helemaal, wifi netwerk aanleggen ??

[ Voor 21% gewijzigd door EverLast2002 op 15-10-2014 16:35 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Vind het nogal kansloos, hij weet het niet kan het niet, vraagt voor elk klein dingetje hulp....
Gaat een topic van de lange adem worden. Koop wat spul en ga aan de slag of huur een monteur, in dit geval moet ie in elk geval wat voor zijn geld doen..

• VanDeGebruiker
Ik heb nu gewoon alle lijnen geprobeerd, steeds de blauwe en rode draad in een aansluitdoos gedaan, maar jammer genoeg nog steeds geen internet. Is het ook mogelijk dat het signaal binnenkomt op de oranje en witte draad?

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Oranje en wit is dan waarschijnlijker

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op VanDeGebruiker, we verwachten toch echt wel maar info en eigen inzet.
Telef2 levert tegenwoordig ook glasvezel, moeten wij dan maar begrijpen aan de hand van je foto's wat voor abonnement je hebt gekozen?

Legduidelijk uit wat je hebt besteld, wat voor apparatuur je hebt, hoe je deze wil aansluiten en waar je niet uitkomt.

Tijd voor een nieuwe sig..

• VanDeGebruiker
@Koffie ik heb mijn vraag geüpdated hopelijk is het nu duidelijker

• fazerfreak
oranje/wit is ook mogelijk ja (aders gaan om en om dik 1 R/B dik 2 O/W etc) tenzij je weer te maken hebt met stappen 64

• EverLast2002
- Heeft Tele2 al bevestigd dat je aansluiting opgeleverd en actief is ?
- Hoe lang heb je gewacht met testen tussen al je lijnen ? Kan best zijn dat er niet meteen signaal opstaat, het modem moet je wel even de tijd gunnen.

Ik lees dat er al 2 modems zijn aangesloten van andere huisgenoten. Kun je die kabels volgen en zien waar en hoe ze zijn aangesloten ? (ISRA punt, splitters, etc,) ?

• VanDeGebruiker
De aansluiting is al bevestigd en actief.
Ik heb steeds 10 minuten gewacht, dit stond in de handleiding

Ik heb de lijntjes gevolgd en die zitten aan de blauwe en rode aders vast, bij de een hebben ze een aansluitdoosje gebruikt, bij de andere hebben ze een telefoon kabel afgeknipt en de aders daarvan verbonden met die van de rode en blauwe ader van de aansluitingen.

• EverLast2002
Kun je een ISRA punt vinden in de meterkast ? Ik snap nog even niet hoe de telefoonlijn(en) binnenkomt in jullie pand. Maak eens overzichtsfoto's van de meterkast (waar ook die andere 2 modems hangen).

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sterker nog, je provider/kpn kan je zeggen waar in de ISRA jouw aansluiting zit....

• VanDeGebruiker
De meterkast is een grote chaos aan bedrading, daarom heb ik alleen foto's van de relevante bekabeling gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/23t14rm.jpg

In de eerste foto zie je de kabel binnen komen vanuit de grond, ik heb al in de kruipruimte gekeken of die daar verder loopt, maar dat is niet het geval (de kruipruimte reikt niet onder de meterkast maar net iets ervoor).
Bij de tweede foto is te zien dan de kabel over gaat in een dunnere kabel.
En bij de derde foto is te zien dat die kabel weer overgaat in de verschillende aders. In het rood de twee aansluitingen omcirkelt van de andere twee modems/routers.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Wat een bende zeg, het lijkt er op dat je geen ISRA hebt of dat hij is verdwenen. Tele2 kan KPN aansturen om het ISRA te laten herstellen (kost wss geld). Gebruik je überhaupt nog ISDN? Zo niet: alle overbodige zooi verwijderen.
edit:
@VanDeGebruiker: Niet persoonlijk bedoeld, ik doelde op de grote hoeveelheid losse draden.

[ Voor 18% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-10-2014 00:32 ]

My favorite programming language is solder.

• VanDeGebruiker
Het is inderdaad een enorme bende, maar het is natuurlijk een huurhuis en dit valt natuurlijk onder de algemene ruimte, dus verwijderen kan ik zelf niet doen, want daar gaat de huisbaas over.

• EverLast2002
Foto 1 : er komen nog meer (witte, dunnere) kabels binnen, of is dat gezichtsbedrog ? Dat ziet eruit als UTP kabel.

Foto 2 : de dikke kabel die overgaat in een dunnere witte lijkt meer op een coax (antennekabel). Op je eerste foto's zag ik al een antenneversterker en splitters staan.

Foto 3 : een telefoonstekker ingeplugd in een andere telefoonaansluiting en daarna weer opgesplitst ofzo ??

Het doet zeer aan m'n ogen, wat een bende.... :/

[ Voor 26% gewijzigd door EverLast2002 op 17-10-2014 10:37 ]

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
Ik zit je geupdate OP nog eens door te lezen.
er hangt dus al een tele2 modem in de meterkast van een van je medebewoners?
op welke kabels is die aangesloten dan?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

Als alle rood/blauwe combinaties niet werken mag je opnieuw beginnen op de wit/oranje combinaties.
Verstandiger is om contact op te nemen met Tele2 en te vragen op welke lijn er geleverd is.
Mogelijk dat Tele2 KPN moet gaan aansturen om een fatsoenlijke aansluiting te creëren.

• EverLast2002
spank_mojoo schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:26:
Ik zit je geupdate OP nog eens door te lezen.
er hangt dus al een tele2 modem in de meterkast van een van je medebewoners?
op welke kabels is die aangesloten dan?
"In het rood de twee aansluitingen omcirkelt van de andere twee modems/routers."

• fazerfreak
Puch-Maxi schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 00:24:
Wat een bende zeg, het lijkt er op dat je geen ISRA hebt of dat hij is verdwenen. Tele2 kan KPN aansturen om het ISRA te laten herstellen (kost wss geld). Gebruik je überhaupt nog ISDN? Zo niet: alle overbodige zooi verwijderen.
edit:
@VanDeGebruiker: Niet persoonlijk bedoeld, ik doelde op de grote hoeveelheid losse draden.
Dit, factuurtje richting de huisbaas. Zorgt ie maar dat het in orde is O-)

• VanDeGebruiker
@EverLast2002

- Er komen niet meer witte kabels uit, dat zijn gewoon lossen kabels die er gewoon een beetje bijhangen.
- In foto 2 gaat het om de dikkere witte kabel die uit de bruin-achtige tape komt, dit is geen coax kabel, hier komen de aders uit zoals in foto 3.
- Hier een kleine tekening om het duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ch245g.jpg
Er is dus een aansluitdoosje gebruikt waar de aders in zitten, die worden verbonden via een telefoonstekker waar een UTP kabel is in geplugged.
Pagina: 1