nieuwe videokaart 100%CPU gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• limburgtje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-03-2020
Hallo,
ik heb sinds gisteren een nieuwe videokaart gekocht omdat ik minecraft wilde spelen..

zoals de titel al zegt na aankoop van hd5450 heb ik cpu usage op 100%
hiervoor had ik een 8400GS en nooit last van gehad

ik heb ook contant gehad met het computer bedrijf waar ik hem heb gekocht en hun zeggen dat er een proces loopt hierna windows dus opnieuw geinstallerd zodat ik zkkr ben van geen virusen maar het blijft aanhouden..

wat ik zelf al heb gedaan:
-nieuwe voeding gekocht 600watt
-drivers geinstallerd
-windows opnieuw geinstallerd
-virus scanner
-8400 terug om te kijken of het dan nog was maar was niet zo

systeem spec's
AMD 3000+
AMD HD5450
2GB DDR2 RAM
250GB HDD
MS 7050 MOBO
600watt voeding

Groetjes,

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

nexhil

BAM!

Welke proces slurpt al je CPU power op als je in de task manager van windows kijkt?

Verwijderd

Wat voor 600W voeding? Toch geen flut 600W voeding, terwijl je voor minder ook een fatsoenlijke 300W kon krijgen? Niet dat dat je probleem is, maar dat kan wel een probleem worden.

• limburgtje
nexhil schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:37:
Welke proces slurpt al je CPU power op als je in de task manager van windows kijkt?
dat is het dus juist geen enkele want als ik de 8400GS terug duw er in heb ik gewoon 5% ofzo wat cpu gebruik betreft in IDLE

• limburgtje
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:41:
Wat voor 600W voeding? Toch geen flut 600W voeding, terwijl je voor minder ook een fatsoenlijke 300W kon krijgen? Niet dat dat je probleem is, maar dat kan wel een probleem worden.
nee een sterke volgens de computer winkel heb der 100 voor betaald

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 20:56
limburgtje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:43:
[...]

Wellicht handig als je het merk en het exacte type even opnoemt :) Als het hier trouwens gaat om een oude AMD Athlon 64 3000+, dan denk ik dat je gewoon een enorme CPU bottleneck hebt. 100% CPU load tijdens gaming is dan heel normaal, in idle is het wellicht wat vreemd.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

[...]

dat is het dus juist geen enkele want als ik de 8400GS terug duw er in heb ik gewoon 5% ofzo wat cpu gebruik betreft in IDLE
Maar bij de HD5450 zal er wel een process zijn die heel veel neemt, anders kun je immers niet naar 100% CPU belasting gaan. Maar ik denk dat het komt omdat de oude nVidia driver je tegen zit te werken, zie je wel vaker.
[...]

De meeste computerwinkels weten eigenlijk niks tot heel weinig van de voeding, heb je anders een merk en type? Overigens kon je voor 30 euro ook een fatsoenlijke 300W krijgen.
Moi_in_actie schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:46:
[...]

Wellicht handig als je het merk en het exacte type even opnoemt :) Als het hier trouwens gaat om een oude AMD Athlon 64 3000+, dan denk ik dat je gewoon een enorme CPU bottleneck hebt. 100% CPU load tijdens gaming is dan heel normaal, in idle is het wellicht wat vreemd.
Denk niet dat het gaat over gaming, HD5450 en 8400GS zijn daar immers beide niet echt voor bedoeld en beide ook erg traag.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 11:47 ]

• basmuys
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Hoe zit het met de drivers?
Verwijder even catalyst/nvidia en de hele reutemeteut.
probeer dan weer even opnieuw de drivers te installeren.

EDIT : In welke slot zit je videokaart? pci-e 2.0?
Check even of je kaart ook met de connectors in orde is. heb je op je mobo de mogelijkheid om de kaart ergens anders te seaten? test dat ook eventjes.

[ Voor 44% gewijzigd door basmuys op 15-10-2014 11:55 ]

• limburgtje
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:46:
[...]

Maar bij de HD5450 zal er wel een process zijn die heel veel neemt, anders kun je immers niet naar 100% CPU belasting gaan. Maar ik denk dat het komt omdat de oude nVidia driver je tegen zit te werken, zie je wel vaker.

[...]

De meeste computerwinkels weten eigenlijk niks tot heel weinig van de voeding, heb je anders een merk en type? Overigens kon je voor 30 euro ook een fatsoenlijke 300W krijgen.

[...]
Denk niet dat het gaat over gaming, HD5450 en 8400GS zijn daar immers beide niet echt voor bedoeld en beide ook erg traag.
de voeding merk is silverstone
en nee het gaat niet over gamen gewoon in windows alleen al 100%

• limburgtje
en denk niet cpu bottleneck is want is in windows al 100%

• EG Mike
  • Laatst online: 08-01 09:09
[...]

offtopic:
Het is een geweldige voeding, ik heb hem thuis ook!
Het is de aller laatste die ik heb, ze gaan zo hard!
Voor 100 euro kan je geen betere krijgen!
Met een goedkopere voeding krijg je hele enge problemen!

Verkopers.... :p

Anyway, al in veilige modus geprobeerd? Dat zou een driverprobleem uit/in moeten sluiten.

• limburgtje
ik ga het eens proberen ben zo terug!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
als het een oude AMD 64 3000 is, zou ik kijken naar de cool en quiet setting, dit zorgde bij mij toen ik een amd 3400 had(pffff das even geleden) dat cpu op 100% bleef

• limburgtje
freaky waar kan ik dit vinden?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
Dit heeft naar mijn vooral met de driver van cool en quiet te maken, heb je deze geinstaleerd????
Kijk dus bij software, programma's of die daar tussenstaat.

Zo ja, deinstaleer deze maar eens, verder kan je ook cool en quiet uitzetten in de bios, en kijken of het probleem weg is.

• limburgtje
heb gekeken in safe mode en daar is het nog 100%
software matig nog niet gekeken maar in bios heb ik deze optie niet net even gegooglt

Verwijderd

[...]

Dat is onmogelijk, er is altijd een process dat dit veroorzaakt. Waarschijnlijk een driver issue gezien het ook weer verdwijnt met de oude kaart.

Heb je wel een clean install gedaan? Dat houd in, de oude drivers volledig verwijderd en de nieuwe drivers met de optie schone installatie/clean install geïnstalleerd?

Mocht het allemaal niet baten dan zou ik toch het advies van de winkel volgen en gewoon Windows opnieuw installeren. De kans dat dit een hardwarematig probleem is lijkt mij echt zeer gering.

• limburgtje
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:10:
[...]
Dat is onmogelijk, er is altijd een process dat dit veroorzaakt. Waarschijnlijk een driver issue gezien het ook weer verdwijnt met de oude kaart.

Heb je wel een clean install gedaan? Dat houd in, de oude drivers volledig verwijderd en de nieuwe drivers met de optie schone installatie/clean install geïnstalleerd?

Mocht het allemaal niet baten dan zou ik toch het advies van de winkel volgen en gewoon Windows opnieuw installeren. De kans dat dit een hardwarematig probleem is lijkt mij echt zeer gering.
ik heb windows 7 al helemaal opnieuw geinstallerd ik ga nu proberen wat freaky zie ik ben zo terug!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:44

skoozie

SCSI

[...]

Als geen enkel process veel cpu pakt heb je ook geen 100% belasting... Vink even aan: "Show processes from all users" en sorteer op CPU,

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• limburgtje
Kan iemand me vertellen waar ik cool and quiet software kan downloaden?
heb al gegooglt maar kan het niet vinden?

[ Voor 23% gewijzigd door limburgtje op 15-10-2014 13:15 ]

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01-2025
limburgtje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:13:
Kan iemand me vertellen waar ik cool and quiet software kan downloaden?
heb al gegooglt maar kan het niet vinden?
Volgens mij bedoelt freaky35 dat je deze software juist niet moet hebben, omdat deze software waarschijnlijk de CPU op een lagere kloksnelheid laat lopen om het systeem meer "Koel en stil" te maken.

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• limburgtje
oh zo naja dan helpt op dit moment niks?
ik heb nog eens met de 8400GS geprobeerd maar dan woord cpu usage weer rond de 5%

wat kan ik nog meer proberen weet iemand nog iets?

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01-2025
limburgtje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:19:
oh zo naja dan helpt op dit moment niks?
ik heb nog eens met de 8400GS geprobeerd maar dan woord cpu usage weer rond de 5%

wat kan ik nog meer proberen weet iemand nog iets?
Kijk eerst in taskmanager eens welk proces zorgt voor dit hoge CPU gebruik, zoals hierboven aangegeven moet je all users aanvinken en sorteren op CPU. Graag even de naam noemen van het proces en hoeveel % CPU gebruik de bovenste gemiddeld aangeeft. Heb je verder nog een Nvidia driver erop staan?, zo ja uninstall deze. Heb je al een ATI driver geïnstalleerd?, probeer deze eens te updaten of te verwijderen en kijk vervolgens of dit iets uitmaakt.

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• basmuys
henkjan1995 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Kijk eerst in taskmanager eens welk proces zorgt voor dit hoge CPU gebruik, zoals hierboven aangegeven moet je all users aanvinken en sorteren op CPU. Graag even de naam noemen van het proces en hoeveel % CPU gebruik de bovenste gemiddeld aangeeft. Heb je verder nog een Nvidia driver erop staan?, zo ja uninstall deze. Heb je al een ATI driver geïnstalleerd?, probeer deze eens te updaten of te verwijderen en kijk vervolgens of dit iets uitmaakt.
Check dan in iedergeval taakbeheer -- > Broncontrole
Kijk even of je gekke waardes ziet.

• limburgtje
ik heb gekeken en er zijn geen gekken waardes te zien
en enige dat veel beweegt van cpu usage erin is de taakbeheer zelf tussen de 0-40%
en systeem kn kernel ofzo iets van de 0 - 60?

+ ik heb windows opnieuw geinstallerd nog geen 2 uur geleden en enige dat ik heb gedaan is driver geinstallerd met pijn en moeite

[ Voor 8% gewijzigd door limburgtje op 15-10-2014 13:37 ]

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:44

skoozie

SCSI

limburgtje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:35:
en enige dat veel beweegt van cpu usage erin is de taakbeheer zelf tussen de 0-40%
google op System NT Kernel gaf als hoogste zoek resultaat:
http://helpdeskgeek.com/w...s-cpu-usage-in-windows-7/

met als tip: New Hardware – Did you recently install any new hardware on your Windows 7 machine? Graphics card, hard drive, sound card, TV tuner card, etc? If so, you need to go to the manufacturers website and download the latest driver from there. If you only installed the driver from the CD that came with the new hardware, it may be out of date.
+ ik heb windows opnieuw geinstallerd nog geen 2 uur geleden en enige dat ik heb gedaan is driver geinstallerd met pijn en moeite
Pijn en moeite moet een videokaart driver niet zijn, op de site van amd heb je zelfs een knop: Automatically Detect and Install

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• basmuys
limburgtje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:35:

Met pijn en moeite? dat klinkt ook niet goed 8)7
als het goed is heb je 2x PCI-E sloten. zet de kaart even in de andere slot.
Kijk of de strip op de kaart nog helemaal in orde is.
Als dat ook allemaal niet helpt moet je gewoon terug gaan en vragen of ze de kaart daar in een pc steken
om te kijken of het probleem daar ook voorkomt. (Fabrieksfout?)
Anders vraag je gewoon een andere kaart/ geld terug.

Het installeren van zoiets simpels als een videokaart mag niet zoveel ellende meenemen.
Je hebt verder niets bijzonders gedaan en je weet dat het alleen voorkomt met deze kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door basmuys op 15-10-2014 13:52 ]

• limburgtje
ik heb ook cool and quiet uitgezet in bios

• DCDarkling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10-2023
Begin eerst eens even met te browsen naar http://www.sysinternals.com.
Dit moet je doorverwijzen naar MS Technet.
Download vervolgens Process Explorer, die aanzienlijk meer info weergeeft dan taskmanager. (Wel draaien onder admin via rechtermuis > run as admin)

CPUs doen veel meer dan alleen processen. Eigenlijk draait een CPU geen processen maar threads, maar dan gaan we wel erg offtopic. ;)

Process Explorer zal CPU gebruik in 2 kleuren weergeven. Groen zijn je user processes met alle bijbehorende threads.
Rood zijn interrupts & kernel veroorzaakt door hardware/drivers die om CPU vraagt.
Je zal eerst moeten bepalen welke van de 2 categorieën het meeste CPU vreten.

CPU levert info aan je videokaart dus in ieder geval in games zou ik met een sterkere kaard ook wel meer CPU gebruik verwachten. Gewoon in desktop vind ik wel wat vreemd.

• basmuys
DCDarkling schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:37:
Begin eerst eens even met te browsen naar http://www.sysinternals.com.
Dit moet je doorverwijzen naar MS Technet.
Download vervolgens Process Explorer, die aanzienlijk meer info weergeeft dan taskmanager. (Wel draaien onder admin via rechtermuis > run as admin)

CPUs doen veel meer dan alleen processen. Eigenlijk draait een CPU geen processen maar threads, maar dan gaan we wel erg offtopic. ;)

Process Explorer zal CPU gebruik in 2 kleuren weergeven. Groen zijn je user processes met alle bijbehorende threads.
Rood zijn interrupts & kernel veroorzaakt door hardware/drivers die om CPU vraagt.
Je zal eerst moeten bepalen welke van de 2 categorieën het meeste CPU vreten.

CPU levert info aan je videokaart dus in ieder geval in games zou ik met een sterkere kaard ook wel meer CPU gebruik verwachten. Gewoon in desktop vind ik wel wat vreemd.
Tja en mal/spyware kunnen we ook al afschrijven. want normaliter speelt dit dus ook niet.
Hij heeft ook geen BsoD gehad dus dat lijkt allemaal ook wel mee te vallen.

Maar ik heb een soortgelijk geval gevonden.
"The problem is that the secondary bus on which the graphics card sits cannot allocate an interrupt for the HD audio device onboard the card. It keeps trying and hogs the CPU.The problem lies in the motherboard not the card.
FIX : disable 'Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio" from the device manager.

Wie weet is dit het voor je!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als het een moederbord probleem is dan zou je misschien de bios nog kunnen updaten.
Pagina: 1