Laptop voor student 400-500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627691

Topicstarter
Hallo,

Momenteel ben ik op zoek naar een laptop voor een student economie. Voor mijn studie heb ik dus niet echt bijzonder hoge specificaties nodig. Aangezien het aanbod zo divers is en ik echt een leek ben op het gebied van computers en laptops hoop ik dat jullie mij kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze. Zelf kan ik geen SSD kaarten etc. inbouwen, dus het liefst een laptop die klaar is voor gebruik.
Zoals vermeld heb ik een budget van 400-500 euro (hier zit nog enige rek in). Ik moet er veel mee reizen. Het liefst heb ik dan ook een klein scherm (ca. 13'') en een niet te zware laptop. Overige wensen lees je hieronder:

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

OS: Windows (meest toegankelijk) tenzij iemand een goed alternatief heeft.
Gamen: nee
Video's en foto's (bewerken): Niet bewerken, wel wil ik de laptop gebruiken voor het kijken van films en tv e.d.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ca. 400-500 mag iets hoger uitvallen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja, liefst lange accuduur, klein scherm (ca. 13'') en licht van gewicht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Zelf heb ik nog niet echt tijd gehad om goed te kijken, maar lees veel goede verhalen over o.a. Lenovo. Voor mij een nieuw merk. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 10:53
Als je iets meer geld uitgeeft heb ik een mooie snelle lichte laptop met redelijk lange accuduur voor je gevonden: pricewatch: Acer Aspire V3-371-39JC
Zie de review: http://www.notebookcheck....book-Review.122758.0.html (in de review wordt een model met lagere schermresolutie en harde schijf ipv ssd besproken, maar qua behuizing zouden ze hetzelfde moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jornv schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:59:
Als je iets meer geld uitgeeft heb ik een mooie snelle lichte laptop met redelijk lange accuduur voor je gevonden: pricewatch: Acer Aspire V3-371-39JC
Zie de review: http://www.notebookcheck....book-Review.122758.0.html (in de review wordt een model met lagere schermresolutie en harde schijf ipv ssd besproken, maar qua behuizing zouden ze hetzelfde moeten zijn)
Dankjewel, ziet er idd goed uit. Toch vind ik hem iets aan de dure kant. Heb je meer vergelijkbare modellen voor wellicht een iets schappelijkere prijs? Daarnaast heb ik mijn twijfels over Acer. Een kennis van mij heeft er eentje en is daar nooit zo over te spreken.
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan het btw dat er een MacBook Pro Retina tussenstaat --> http://tweakers.net/categ...arVUTI2NjVFKDEzNAGK1tYCAA

Is dit dan tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie tevens veel laptops met touchscreen. Wat zijn jullie bevindingen over deze hybride laptops? Ik denk zelf dat ik er weinig gebruik van zal maken en heb het gevoel dat je er sneller problemen aan ondervindt dan wanneer je niet voor een touchscreen kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat zeggen jullie van dit model--> http://www.staples.nl/not...ind_Number=5798494&cm_sp=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:51

Trygve

Redacteur
Dan zou ik liever voor deze gaan:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70-00365

Die is net als de laptop die jij noemt met een 15,6" scherm, maar naar mijn idee met beter gebalanceerde specificaties. 8GB ram is leuk, maar overbodig voor alledaags gebruik. Liever een iets taaiere CPU (hoo, dat klopt niet wat ik zeg) en vooral een scherm met hogere resolutie is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En deze ? Of is dat hetzelfde verhaal? Hoog intern geheugen, maar slechte processor? Hoe weet ik wat een goede processor is? pricewatch: HP Pavilion 15-p032nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
r100, wat klopt er niet over wat je over de processor van de Toshiba zegt? Want nou en of dat die wel wat taaier mag zijn. Daar zit namelijk een opgevoerde Atom in. Dat wil je niet.

StudentLap, als je die HP overweegt zou ik echt wat bijleggen voor die Acer, die is namelijk perfect voor wat je ermee wil. 15 inch past niet lekker in de schooltas, weet ik uit ervaring. Daarnaast beschikt de Acer zowel over een full hd scherm, een SSD en een aardige cpu, als over een licht en compact ontwerp en lange accuduur. Het enige wat die HP beter gaat doen is gamen.

De Lenovo Z50 is ook wel een leuk ding voor het geld, maar zoals ik zei denk ik dat je als student gelukkiger wordt van de kleinere Acer. Laat je de laptop echter toch vooral op je bureau aan de stroom staan, kies dan voor de Z50 en zet er een SSD in.

Weet je wat je aan een SSD hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jornv schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:48:
r100, wat klopt er niet over wat je over de processor van de Toshiba zegt? Want nou en of dat die wel wat taaier mag zijn. Daar zit namelijk een opgevoerde Atom in. Dat wil je niet.

StudentLap, als je die HP overweegt zou ik echt wat bijleggen voor die Acer, die is namelijk perfect voor wat je ermee wil. 15 inch past niet lekker in de schooltas, weet ik uit ervaring. Daarnaast beschikt de Acer zowel over een full hd scherm, een SSD en een aardige cpu, als over een licht en compact ontwerp en lange accuduur. Het enige wat die HP beter gaat doen is gamen.

De Lenovo Z50 is ook wel een leuk ding voor het geld, maar zoals ik zei denk ik dat je als student gelukkiger wordt van de kleinere Acer. Laat je de laptop echter toch vooral op je bureau aan de stroom staan, kies dan voor de Z50 en zet er een SSD in.

Weet je wat je aan een SSD hebt?
Oke, goed om te weten dat die Toshiba een no go is. Bedankt over je advies over de HP en die Z50. Het is niet mijn intentie om te gamen, die HP valt dus sowieso af en die Z50 is nogal aan de zware kant. Is 15,6'' echt zo'n last? In mijn tas heb ik nog ruimte zat en ik merk dat er toch wat meer keuze is als je kijkt voor een groter beeldscherm. De Acer staat nu overigens boven aan mijn lijstje (enige nadeel lijkt mij de behuizing beetje plastic fantastic).

SSD is toch opslagcapaciteit, maar loopt sneller dan HDD? Dus als ik Windows op de SSD schijf installeer, loopt de laptop sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
De SSD is de grootste snelheidsverbetering die je je computer kan geven. Wel zijn ze wat duurder per GB dan harde schijven. Ik zou sowieso aanraden om een SSD te installeren als die er niet standaard inzit.

Wat het hoge gewicht van de Z50 betreft, ik kan haast niet geloven dat deze meer dan 3 kg zou zijn. Dat is zeer onlogisch met de grote, de hardware en de gebruikte materialen. Daarnaast geeft de site aan: vanaf 2,5kg en geeft de review van notebookcheck aan dat het 2.332 kg is. Alle webwinkels geven wel aan dat het 3.15kg is, maar ik twijfel er heel sterk aan.

Ik weet niet wat voor tas je hebt maar ik heb zo'n standaard eastpack die ongeveer iedereen op de middelbare ook had en daar ging mijn 15 inch Sony niet lekker in. De bovenkant van de tas moest zich dan naar de laptop vormen om het te laten passen. Als je echter een grotere tas hebt zou 15 inch ineens een stuk beter kunnen zijn, maar bij mij resulteerde het lastige meenemen erin ik mijn 2kg wegende 15 incher zelden het huis verlaten heeft in het jaar dat ik deze gebruikte (vorig schooljaar).

Accuduur zal bij de Acer zeer waarschijnlijk beter zijn dan bij de Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:51

Trygve

Redacteur
Anoniem: 627691 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:09:
[...]
Is 15,6'' echt zo'n last?

SSD is toch opslagcapaciteit, maar loopt sneller dan HDD? Dus als ik Windows op de SSD schijf installeer, loopt de laptop sneller?
Nee 15.6" is naar mijn idee prima te doen en nog zeker draagbaar. Ik noemde het alleen even omdat je in de openingspost aangaf dat je het liefst 13.3" wil. En een SSD is altijd een goed idee als het binnen je budget past, in vrijwel elke moderne laptop is een HDD de (grote) bottleneck wat betreft snelheid.
Jornv schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:48:
Je hebt gelijk, ik was even in de war met typenummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dus een SSD of SSD/HDD combinatie levert een enorme verbetering? Kan ik dit in iedere laptop laten zetten indien er nog geen ssd kaart in zit? En hoeveel gaat me dit kosten, want zelf kan ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:43
Je kan ook een macbook uit 2010 halen voor rond €400 tweedehands. Erg degelijke spul. Daarnaast zou ik eens gaan kijken bij vraag en aanbod op tweakers. Waar nieuwprijs betalen als je voor veel minder degelijke en soms relatief nieuw spul kan kopen voor veel minder dan nieuwprijs imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Hoeveel het gaat kosten. Ligt er een beetje aan welke ssd je kiest, maar denk maar aan iets tussen de 60 en 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M0otje schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 14:19:
Je kan ook een macbook uit 2010 halen voor rond €400 tweedehands. Erg degelijke spul. Daarnaast zou ik eens gaan kijken bij vraag en aanbod op tweakers. Waar nieuwprijs betalen als je voor veel minder degelijke en soms relatief nieuw spul kan kopen voor veel minder dan nieuwprijs imo
Koop liever een nieuwe laptop. Je weet nooit wat de ander er mee heeft gedaan (ik althans), maar bedankt voor de suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wanneer komt meestal het nieuwe spul btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 13:54
Een SSD kost al gauw €60~€100 en als je dus een laptop koopt van €500 komt het "ongemak" van het installeren van de SSD én de transfer/herinstallatie van windows op de nieuwe SSD erbij.

Als je het allemaal tezamen telt dan komt die eerste aangehaalde Acer er vrij goedkoop uit.

Je mag je niet compleet blind staren op de prijs want veel aangehaalde laptops hier hebben géén SSD, géén Full HD scherm en vaak een minder zuinige CPU wat weer ten nadele komt van de batterijduur.

Je moet ook je gedachte opmaken of je nu voor 13.3" of 15.6" wilt gaan omdat het een complete verschillende zoektocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
misterdoom schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 14:52:
Een SSD kost al gauw €60~€100 en als je dus een laptop koopt van €500 komt het "ongemak" van het installeren van de SSD én de transfer/herinstallatie van windows op de nieuwe SSD erbij.

Als je het allemaal tezamen telt dan komt die eerste aangehaalde Acer er vrij goedkoop uit.

Je mag je niet compleet blind staren op de prijs want veel aangehaalde laptops hier hebben géén SSD, géén Full HD scherm en vaak een minder zuinige CPU wat weer ten nadele komt van de batterijduur.

Je moet ook je gedachte opmaken of je nu voor 13.3" of 15.6" wilt gaan omdat het een complete verschillende zoektocht is.
Oke, ik denk dat ik SSD maar laat voor wat het is, omdat het denk ik niet echt binnen het budget past. 128Gb van die Acer vind ik toch ietwat te mager. Na wikken en wegen wil ik het toch laten bij een 13,3'' scherm. Zoals gezegd zal ik het enkel gebruiken voor school, veel internetten en zo nu en dan een filmpje. Als ik het goed begrijp moet ik dan een laptop hebben die een hoge CPU snelheid heeft (processor), werkgeheugen van 4gb voldoende is en hoge schermresolutie heeft. Dit voor een prijs van ca. 500.

Wat is buiten die Acer dan volgens jullie de beste laptop?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 627691 op 17-10-2014 15:29 ]

Pagina: 1