Ik merk dat ik in mijn huidige baan niet op mijn plek zit. Ik ben nu 2 jaar software developer (java) en merk dat ik geen echte interesse heb om dagenlang achter mijn computer code te kloppen. Ik merk dat andere programmeurs om mij heen dit leuker vinden en ook meer voortgang maken. Zij hebben ook vaak informatica(vooral hbo) gedaan, terwijl ik een master informatiekunde heb. Ik moest daarom ook eerst mijn Java certificaat halen van mijn bedrijf om te laten zien dat ik het kan. Ik merk wel dat ik een stuk makkelijker kan praten dan hen en betere sociale vaardigheden heb.
Ik vraag me nu steeds vaker af of ik niet beter iets anders kan gaan doen. Iets met IT maar zonder te programmeren. Mijn gedachten gaan dan naar IT consultant, implementatie consultant en advies. Ik zou het leuk vinden om IT projecten te begeleiden en afronden. Maar eigenlijk ben ik totaal niet genoeg thuis in die wereld om te weten wat de mogelijkheden zijn. Echter, met een master informatiekunde moeten er toch wel mogelijkheden zijn?
Over het type bedrijf dat ik interessant vind dacht ik het volgende. Het lijkt mij een voordeel als het bedrijf in java programmeert omdat ik dan makkelijk met de programmeurs kan praten, maar dit is geen harde vereiste. Bij voorkeur heeft het bedrijf in-house programmeurs omdat ik denk dat dit betere kwaliteit geeft. Ook moet het bedrijf redelijk groot zijn, dit lijkt mij beter voor carrière kansen.
Om mijn concrete vragen op een rijtje te zetten:
Ik vraag me nu steeds vaker af of ik niet beter iets anders kan gaan doen. Iets met IT maar zonder te programmeren. Mijn gedachten gaan dan naar IT consultant, implementatie consultant en advies. Ik zou het leuk vinden om IT projecten te begeleiden en afronden. Maar eigenlijk ben ik totaal niet genoeg thuis in die wereld om te weten wat de mogelijkheden zijn. Echter, met een master informatiekunde moeten er toch wel mogelijkheden zijn?
Over het type bedrijf dat ik interessant vind dacht ik het volgende. Het lijkt mij een voordeel als het bedrijf in java programmeert omdat ik dan makkelijk met de programmeurs kan praten, maar dit is geen harde vereiste. Bij voorkeur heeft het bedrijf in-house programmeurs omdat ik denk dat dit betere kwaliteit geeft. Ook moet het bedrijf redelijk groot zijn, dit lijkt mij beter voor carrière kansen.
Om mijn concrete vragen op een rijtje te zetten:
- Ben ik te oud (30) voor een start in IT consultancy?
- Welke mogelijkheden zijn er als software consultant? implementatie, advies en sales?
- Kan ik mijn programmeer ervaring bij een bedrijf inzetten als voordeel?
- Welke bedrijven bieden mogelijkheden?
- Hoe kan ik mijzelf het beste verkopen aan deze bedrijven?