Toon posts:

Help! Externe hard drive wordt niet meer gelezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP!

Een paar dagen geleden is mijn WD externe hard drive (met o.a. al onze familiefoto's en -filmpjes erop) ermee opgehouden. In dit geval betekent het dat het niet meer wordt 'gezien' door computers. Het is op 3 verschillende laptops geprobeerd, met Windows Vista, 7 en 8.1. Op de 7 laptop is hij heel even gezien maar toen we probeerde de gegevens te kopiëren werd de tijd die hij berekende nodig te hebben steeds langer. Toen voorbij de 36 uur ging zijn we gestopt - dit had geen zin. We hebben wel een paar files weten te kopiëren in die tijd dus het lijkt erop dat de informatie gewoon nog op de schijf staat. Het is overigens daarna niet meer gelukt om de schijf te laten 'zien' ondanks tientallen pogingen.

Het lijkt erop dat de harde schijf niet opstart maar dat de info erop wel in orde is. Van een pc hulp bedrijf heb ik te horen gekregen dat ik het beste een data recovery bedrijf kon inschakelen. Ik heb er één benaderd maar die kon (behalve een gratis diagnostische fase) geen offerte geven van de kosten om de informatie te redden. Na overleg met WD heb ik een bedrijf benaderd die zij aanraadde. Deze zou absoluut betrouwbaar zijn, het A-merk van de data recovery bedrijven met een grote, professionele clean room in het buitenland. Ik werd gewaarschuwd voor andere data recovery bedrijven (aangezien ik niet weet welke goed zijn), die mogelijk gewoon op een zolderkamertje ergens zou proberen de data te vinden, met het risico dat hiermee de harde schijf onherstelbaar zou worden beschadigd (omdat het niet geheel stofvrij enz zou kunnen zijn). Echter het A-merk data recovery bedrijf vraagt €1000 om mij te helpen.

Voordat ik zo'n bedrag uitgeef wil ik zeker weten dat het ècht nodig is. Is het niet mogelijk om software te gebruiken om mijn data terug te krijgen, of weet iemand een minder dure (maar wel betrouwbare) manier om mijn data terug te krijgen? Vooral de foto's en filmpjes zijn voor ons van grote waarde! :'(

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 13:55
Data Recovery is duur. Ik zou eerst eens proberen of een bevriende IT-er iets voor je kan betekenen, dat kost je misschien een fles wijn/drank of boekenbon.

Kun je wat meer vertellen over jouw externe schijf, het kan ook zijn dat de schijf niet stuk is, maar wel de apparatuur er om heen.

En zorg voortaan voor een BackUp, de harde lessen zijn meestal de beste.

Hattrick: Thorgal Eagles

• basmuys
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik zou vooral niet te veel meer met die schijf bezig gaan als er echt belangrijke info op staat en het gaat om een hardware matig probleem.
Doe ook niet de gebruikelijke radicale truukjes zoals de vriezer ofzo.

- Start je hardeschijf wel gewoon? (voel je de hdd trillen of geluid maken zodra er power op staat? )

- Heb je al eens geprobeerd de schijf uit de casing te halen en hem direct via (Sata? ) aan te sluiten ?

- Het kan heel goed zijn dat je USB Connector weggedrukt is en niet goed meer contact maakt. (is bij mij ook wel eens gebeurd.) *dit is de lulligste vorm van mijn hdd wordt niet meer gelezen

Datarecovery software is niet aan de orde als je schijf zelf al niet meer werkt.
ik heb 2x een HDD laten recoveren (met succes :D) maar dat heeft me ook wat centen gekost inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door basmuys op 15-10-2014 10:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

Even kijken of ik snel antwoord kan geven op de vragen:

- Misschien is het handig om te beginnen door te zeggen dat ik een totale digitale no-no ben. Ik werk in een hele andere tak van sport en heb in mijn dagelijks leven alleen te maken met Explorer, Word, Excel en Outlook. Een èchte leek dus. 'Gebruikelijke' trucjes zoals de vriezer zeggen mij dus helaas niets en Sata is voor mij ook chinees. Ik neem aan dat de casing gewoon het zwarte kastje is waar WD op staat en op de onderkant een sticker met P/N en S/N nummers. Die heb ik er zeker niet afgehaald. Eén omdat ik niet zou weten hoe ik dat zou moeten doen, ik zie nergens schroefjes of zo en twee omdat ik dacht dat het binnen in dat kastje ernstig stofvrij moet blijven wil ik niet het (als ik het goed begrijp grote) risico lopen dat de harde schijf echt onherstelbaar wordt beschadigd en ik werkelijk alles kwijt ben.
- Ik ken helaas geen IT'er, moet geloof ik mijn netwerk wat uitbreiden ;-)
- Je hebt helemaal gelijk over de backup. Dom dom dom dom dom.............. (en nog eens dom! en duur!)
- De hard drive is op de oude laptop (met Vista) gisteren één keer gezien in het 'Hardware stopzetten' scherm. Werd toen gezien als "WD ext HDD 1021 USB Device". Daarna werd het helemaal niet meer gezien, zowel niet in Mijn Computer als in het Hardware stopzetten scherm.
- De schijf start wel gewoon in die zin dat als ik mijn oor er tegenaan houd, ik hem zachtjes hoor brommen. Ook gaat het lampje knipperen. Eén of twee minuten later houdt het knippeen op en gaat het lampje constant branden. Dit overigens alleen op de Vista laptop, op de Windows 8.1 laptop blijft het lampje eeuwig knipperen. De hdd trilt in het geheel niet.
- wat betreft de USB connector weet ik niet of het binnen in de hdd is weggedrukt. Wat ik wel kan zeggen is dat we 2 kabels hebben geprobeerd en dat heeft niet geholpen. Ook lijkt de 8.1 computer wel te herkennen dat er een USB kabel erin wordt gestoken. Als ik het er namelijk uit haal laat hij dat pingeltje horen die je altijd hoort als je een USB kabel eruit haalt. Is dat een teken dat de connector in de hdd ook goed contact maakt?

Hebben jullie (of iemand anders) misschien ideeën voor mij op basis van bovenstaande?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het beste is om even te bepalen hoe belangrijk de data echt voor je is.

Familie foto's en filmpjes klinkt als best belangrijk. Raak de schijf verder zelf niet meer aan, ga er mee naar een professional. Alles wat je zelf doet kan het probleem alleen maar erger maken en zelfs tot gevolg hebben dat de recovery bedrijven ook niets meer voor je kunnen doen.

Ondertussen kun je je inlezen in het thema topic over het maken van backups, om deze situatie in het vervolg te voorkomen.

Q in "Thematopic: Backups"

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 15-10-2014 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik vrees dat ik ook uitkom op een data recovery bedrijf. Weet je toevallig van een betrouwbare?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:18

Quad

Doof

Kan je de harde schijf uit de behuizing halen?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, hoe moet dat? en is dat niet een heel slecht idee omdat de harde schijf dan stof erin krijgt en vrijwel zeker alle (voor mij heel belangrijke) data verloren gaat? Ik hoor van data recovery bedrijven met hermetisch afgesloten clean rooms, waar mensen in witte pakken aan de slag gaan om de schijf maar te beschermen zodat ze de data er nog af kunnen halen.

• Quad

Quad

Doof

Dan moet je de harde schijf zelf open trekken.
Kans is gewoon aanwezig dat het printplaat van de USB defect is en niet de harde schijf zelf.

De harde schijf kan je uit de behuizing halen.

Zoals je alleen kan zien zit de USB connector op de printplaat van de harde schijf vast, en dat is wel spijtig en dan kan je niet veel mee doen.

Filmpje is een voorbeeld, heb je de exacte type schijf voor ons?

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 15-10-2014 21:33 ]

nggyu nglyd

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:29:
en is dat niet een heel slecht idee omdat de harde schijf dan stof erin krijgt en vrijwel zeker alle (voor mij heel belangrijke) data verloren gaat?
Nee, in die zin niet. Een externe harde schijf is niet meer dan een harde schijf welke in een extra behuizing is geplaatst en meestal van een interface is voorzien zodat je hem via USB kunt aansluiten.

In die zin kan het dus weinig kwaad om de behuizing te openen (en dat wordt - mits er enige technische kennis voorhanden is om verder te troubleshooten) meestal aangeraden, omdat je de schijf dan 'direct' aan een computer kunt hangen, waardoor je makkelijker een diagnose kunt stellen over wat er nu werkelijk mis is met de schijf (plus dat het elimineren van de USB-interface een mogelijke oorzaak wegneemt).

Gezien je zegt geen technische kennis te hebben lijkt me het echter niet verstandig om dit zelf te doen - je moet immers wel weten hoe je een schijf aansluit op een computer, en hoe er veilig mee om te gaan (om de schijf zo min mogelijk te belasten, en om onbedoelde schrijfacties te voorkomen).
Ik hoor van data recovery bedrijven met hermetisch afgesloten clean rooms, waar mensen in witte pakken aan de slag gaan om de schijf maar te beschermen zodat ze de data er nog af kunnen halen.
Dat is dus als je de schijf die in de behuizing zit openmaakt, en klopt als een bus.

Verder: het vervelende aan datarecoverybedrijven is dat het nogal snel in de papieren loopt. Als blijkt dat er eigenlijk niets of weinig met de schijf aan de hand is betaal je al snel veel voor een 'simpel' klusje.

Idealiter zou je willen vaststellen of de schijf echt fysiek stuk is, als het slechts beperkt stuk is (een aantal onleesbare sectoren) of aan de eerdergenoemde USB-interface ligt dan kan een 'handige IT'er' dit klusje ook klaren voor eerdergenoemde fles whisky.

Maar daarbij hoort natuurlijk altijd een risicoafweging, zelfs als je die mogelijkheid tot verder onderzoek hebt. Als de waarde van de data maar hoog genoeg is wil je ieder risico uitsluiten (en meteen naar de professional), maar als de disk geen rare geluiden maakt dan is hij niet bij voorbaat al rijp voor de cleanroom.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik snap nu hoe ik de behuizing van de hdd kan halen. Maar hoe gaat mij dat helpen om de data erop terug te krijgen? En is het verstandig om dat zelf te doen (zie mijn eerdere vraag)?

• Quad

Quad

Doof

Het is verstandig om zelf even te doen of laten doen zonder er een kapitaal tegen aan te gooien.
Het uit de behuizing halen is een eerste stap, als er een gewone sata aansluiting op zit kan je de schijf proberen aan te sluiten op je eigen PC.

Ziet hij er zo uit met een USB connector dan vrees ik dat je wel aangewezen bent op een datarecovery bedrijf.

nggyu nglyd

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Hoewel ik het hierboven al verwoord had, ter verduidelijking.
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:49:
Oké, ik snap nu hoe ik de behuizing van de hdd kan halen. Maar hoe gaat mij dat helpen om de data erop terug te krijgen?
Niet. Een "handige IT'er" kan er mogelijk mee vaststellen wat er loos is met de schijf, en in het meest ideale geval je data terugtoveren.
En is het verstandig om dat zelf te doen (zie mijn eerdere vraag)?
Had ik al gezegd van niet? Nee dus. Iemand zoeken die dat wel kan (als tussenoplossing) is het overwegen waard.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
misschien kun je via peerby of vraag en aanbod iemand in je buurt vinden die je even verder kan helpen.

• Quad

Quad

Doof

Als je in Twente woont mag je mij wel een DM sturen, anders inderdaad even Vraag&Aanbod gebruiken.

nggyu nglyd

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:22:
Tja, ik vrees dat ik ook uitkom op een data recovery bedrijf. Weet je toevallig van een betrouwbare?
Ik heb ervaring met een aantal schijven via Seagate data recovery. Kosten zijn 900 euro no-cure, no-pay. Ze zitten op Schiphol en het kost een weekje of 3. Je krijg je data dan terug op een nieuwe externe HDD. Lukt het niet betaal je niets, tenzij je de schijf weer terug wil hebben.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor al jullie adviezen! Ik heb net een advertentie geplaatst bij Vraag en Aanbod en ook een op Peeby. Wie weet... Ben ook ernstig aan het nadenken wie in mijn omgeving misschien wèl een IT'er kent.

Quad, dank voor je aanbod maar ik woon helaas niet in Twente. Heb er wel 7 jaar geleden gewerkt en vond het er heel fijn. Maar kom er helaas tegenwoordig niet meer. Overigens denk ik niet dat de HDD een USB connector heeft want de kabel die erin steekt heeft aan die kant geen USB uiteinde. Wel aan de andere kant natuurlijk, die gaat de computer in.

Pilatus, dank voor de tip. Als het erop aankomt ga ik Seagate inderdaad bekijken. Die €900,- is in elk geval alvast €95,- goedkoper dan de offerte die ik nu heb liggen.

Ik denk dat ik er (met jullie hulp) wel over uit ben dat ik niet zelf aan de schijf moet gaan sleutelen. Als ik het open krijg heb ik geen idee wat ik ermee moet doen dus dat lijkt me geen goed plan. Maar ik ben wel helemaal geïnspireerd door de reacties en krijg een beetje hoop dat het heel misschien ook mogelijk is om met hulp van een goede IT'er de data toch terug te krijgen zonder een hele sloot geld erachter aan te moeten sturen.

Als iemand zo'n IT'er in de buurt van Amsterdam of Utrecht kent die zou willen helpen, hoor ik het graag!
Pagina: 1