Toon posts:

Graag wat advies en meedenken gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem momenteel :

AMD Mobo : ASRock 890GX Extreme3

Processor: AMD Athlon II X3 450 (één core unlocked)

Voeding: Corsair Builder Series CX430

Graka : XFX Radeon HD 7870 2GB

Geheugen: Kingston ValueRAM 12 GB : 2 x 2 GB en 1 x 4 GB

Kast : Cooler Master Elite 310 - Midtowermodel - ATX

Nu wil ik me langzaam gaan voorbereiden op next gen games, nu zit ik te denken om voorlopig enkel een 'nieuwe' (2e hands) processor aan te schaffen, de max van mijn Mobo namelijk de Phenom II X6. En dan kan ik voorlopig (denk ik) nog de komende next gen titels op medium draaien, zoals bijvoorbeeld The Division: (zie specs)

Aan de andere kant zit ik te denken om alvast ook een nieuw moederbord erbij aan te schaffen, waar ik dan mijn 'oude' componenten in over zet + de nieuwe processor, dit zodat ik dan alvast voorbereid ben voor eventuele nodige upgrades?

Of zeggen jullie met deze Mobo en de Phenom II X6 en eventueel een betere Graka in de toekomst ga ik het voorlopig nog wel kunnen trekken met de Next Gen titels die eraan komen?

Wat denken jullie erover?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 10:32 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Zijn vaak toch persoonlijke meningen. Ik ben er zelf nooit voor om 'oude' moederborden te voorzien van nieuwe processoren, tenzij tweedehands voor een heel lekkere prijs gekocht. Want je moet namelijk ook weer een stuk sneller upgraden waarschijnlijk.

Momenteel is het interessanter om een bijvoorbeeld een i5-4460 te nemen, Een degelijk moederbord is te krijgen voor 40-60 euro. Vergeet niet dat je je houdige processor en moederbord samen nog kunt verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door JoepD op 15-10-2014 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja met nieuwe processor bedoelde ik niet nieuw uit de winkel, maar inderdaad tweede hands voor een schappelijke prijs.(Heb het aangepast in het topic bericht)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 10:32 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Een upgrade van quadcore naar hexacore kan leuk uitpakken mits de games het ondersteunen. Battlefield 4 werkt bijvoorbeeld lekker met meerdere cores, maar ARMA bijvoorbeeld weer niet.

Aangezien je wilt voorbereiden op next gen games, is het dan niet handiger tot er daadwerkelijk benchmarks uitzijn voor desbetreffende games? Dan weet je ten minste of extra cores het verschil maken, of dat de performance afhankelijk is van single core prestaties.

Een upgrade naar een hexacore is in ieder geval geen slecht idee, maar of je er veel baat bij hebt is niet te voorspellen.

Verwijderd

De asrock 890gx draait prima met bv een X6 1090T. Dit in combinatie met je 7870 krijg je best een redelijk resultaat.
Een SSD erbij en je kunt voorlopig weer vooruit. Zit alleen een beetje in me maag met je voeding als je een x6 zou gaan plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ja inderdaad de voeding ga ik ook upgraden, daar zat ik ook al aan te denken.

Ik denk dat ik dan toch maar zolang het uiterste uit mijn huidige Mobo ga trekken.

Een SSD daar heb ik vaker over gehoord ja, heb je nog een goede aanrader voor een SSD?

• daxcy
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-10-2025
Deze SSD is goed in prijs/kwaliteit verhouding en ik denk dat veel mensen deze je zullen aanraden.

Edit: typo.

[ Voor 4% gewijzigd door daxcy op 15-10-2014 17:01 ]

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Verwijderd

Crucial mx 100 of een samsung zijn je beste opties voor een ssd. Je kan natuurlijk ook nog je x3 van een overklok voorzien mits je hier wat ervaring mee hebt.

Tevens is een upgrade van je moederbord het minst interessant op dit moment. Je huidige bord is eigenlijk nog prima en een nieuw bord zal weinig snelheidswinst opleveren.

Een ssd en cpu upgrade is het meest interessant voor jou systeem op dit moment. Mits je je voeding ook upgrade.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb mezelf nooit echt verdiept in het overclocken, maar een tweede hands processor is ook niet echt de duurste investering dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Heb er voor 70 euro een op de kop getikt (via tweakers!), een phenom II X6 1055, helaas niet de 1090 of de 1100. Bijna niet meer aan te komen aan deze processor, en nieuw wordt ie nergens meer geleverd.

Ik ga inderdaad het gewoon houden bij mijn huidige moederbord, met de nieuwe processor erbij kan ik het nog wel een tijdje uithouden weer. Een nieuwe voeding van 600/750 watt moet zeker voldoende zijn.

De ssd heb ik me een beetje in verdiept vandaag en dat ga ik zeker ook aanschaffen, maar ik hoef niet zo een grote te halen denk ik? een van 60 is al genoeg, ik ben van plan om enkel mij OS en applicaties op te draaien en dan opslag van games en videos gewoon op de harde schijf.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Maar de goede SSD's (Crucial MX100, M500) zijn te krijgen aan minimaal 120GB, en met 60GB heb je wel echt helemaal geen marge. Sommige programma's moeten op dezelfde schijf als je Windows staan (nuja die kun je misschien wel symbolisch linken) en veel games vragen ook niet waar ze hun savegames mogen parkeren, dat kan dus ook al eens op je C schijf zijn. Bovendien heeft Windows zelf nogal de neiging om veel rommel te verzamelen, je moet dus heel geregeld schoonmaken. Ik zou dus gewoon evenveel of meer uitgeven aan een SSD als wat je net aan die processor hebt gegeven (ik denk ook dat je voor die Phenom een stuk teveel betaald hebt, is maximum €50 waard imo).

Ik heb nog een 60 GB SSD in gebruik in mijn laptop maar die wordt ook echt alleen gebruikt om films te streamen, Windows alleen al neemt snel 30GB in beslag, en goedkope kleine (meestal oudere modellen) SSD's worden veel trager als je ze teveel vult dus van die 60GB gebruik je liefst niet meer dan 50GB, dat laat maar 20GB en geloof me dat die onmiddellijk vol staan. Je zet ook bv de pagefile best op je SSD, en je wilt je pagefile ook niet te klein zetten want games gebruiken die pagefile zelfs als je genoeg RAM geheugen hebt, maar dan heb je met die 20GB echt veel te weinig over.

En verder denk ik dat die 430W voeding eigenlijk nog wel volstaat voor een Phenom X6 (125W) met HD 7870 (150W), volgens mij verbruikt je systeem in totaal niet meer dan 350W en die CX430 is maximaal 4 jaar oud, zal nog wel niet veel Watts verloren hebben. Hou dat geld maar beter in je zak voor een grotere SSD.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 15-10-2014 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo bedankt Macpoedel dat is nog eens een gouden advies. Dan ga ik toch maar voor een ssd met grotere capaciteit.

Ja de phenom vond ik ook niet heel goedkoop maar ik heb gezocht maar is bijna niet aan te komen, op ebay kwam ik dezelfde prijzen tegen, dus dan koos ik maar voor een optie gewoon uit nederland. Verder zijn mijn connecties of bekendheid voor pc componenten niet zo groot het is n beetje beperkt tot tweakers en marktplaats.

Het watt gebruik wat je aangaf is volgens mij wel in idle modus? Wat als beide componenten in volle kracht draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2014 07:15 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Volgens mij was dat gewoon de max belasting. Idle zouden pcs niet boven de 100 watt moeten uitkomen

Verwijderd

Dan kan je misschien beter een fx 4300 kopen voor een kleine 80 euro....Die draait volgens mij ook gewoon op jou bordje..
Pagina: 1