Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ICT-arbeidsonderzoek 2014 Tweakers & Intermediair

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Beste Tweaker,

Samen met Intermediair voeren we een arbeidsonderzoek uit onder ICT'ers. Door deel te nemen draag je bij aan een interessant artikel op Tweakers en maak je ook nog eens kans op een Tweakers-goodiepakket! Deelnemen kost nog geen vijf minuten. Klik hier om mee te doen!
"Hoogst genoten opleiding" de vraag die alle werkzoekenden bezig houdt.
In het formulier heb ik deze uitleg gebruikt:
Hoogst genoten onderwijs of opleiding: Dit moet gelezen worden als ‘hoogst gevolgde opleiding of onderwijs’.
https://www.duo.nl/zakeli...ngentelling_1_oktober.asp
Het zou mooi zijn als iedereen van alledaagse woorden gebruik zou maken die eenduidig zijn voor iedereen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Semi-offtopic: Als je zo'n popup hebt weggeklikt, waar kun je dan alsnog de link van het onderzoek terugvinden? (Dit topic even niet meegerekend :P )

@hierboven: Moet die opleiding afgerond zijn? :S

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 15-10-2014 10:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

PcDealer schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:11:
[...]

[...]

Het zou mooi zijn als iedereen van alledaagse woorden gebruik zou maken die eenduidig zijn voor iedereen.
"Hoogst genoten opleiding" is toch een standaard uitdrukking? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Raven schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:47:

@hierboven: Moet die opleiding afgerond zijn? :S
Volgens de DUO-uitleg niet. Maar over het algemeen gezien is dat niet heel duidelijk, zie hieronder.
naitsoezn schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:02:
[...]

"Hoogst genoten opleiding" is toch een standaard uitdrukking? :?
Het gaat er niet om of het een standaard uitdrukking is. Ik vraag om standaardwoorden te gebruiken aangezien volgens Google meerdere mensen verschillende betekenissen hebben gevonden:
- gestarte opleiding
- afgeronde opleiding

Gek dat ik hem nog een keer krijg terwijl cookies zijn toegestaan en ik ingelogd ben met een sessie van langere tijd.

[ Voor 94% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2014 11:19 . Reden: vervoegen is soms moeilijk ]

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Wanneer je invult dat je werkzaam bent als ICT'er, word er direct vanuit gegaan dat je een enkele werkgever hebt die zich op een vaste locatie bevindt.

Wat als je ZZP'er bent en voor diverse bedrijven werkt? Of als je dan weer hier en dan weer daar gedetacheerd bent?

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 19:28

Electrowolf

Mod met Liefde!

502 Bad Gateway
nginx
Te veel tweakers die dingein willen delen? ;).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Dingen
Vraag 14 is ook wat bijzonder om te beantwoorden als ZZP'er:
14. Wat is je functieniveau?

o Eigenaar
o Directeur
o Manager
o Senior medewerker
o Medior medewerker
o Junior medewerker
o Trainee/Stagiair
o Anders
Ik zou zeggen "eigenaar". Maar daarmee impliceer je misschien dat je geen uitvoerende werkzaamheden doet, wat je als ZZP'er natuurlijk *juist* doet.

Verwijderd

Spijkers op laag water zoeken m.b.t. de RFC genoten te vervangen door gevolgde.

Een beetje werkzoekende weet exact wat er met die vraag bedoeld wordt.

• Dingen
Ik geef het op, deze enquete is niet in te vullen als ZZP'er. Zo'n beetje alle vragen gaan ervan uit dat je een werkgever hebt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:15:
Spijkers op laag water zoeken m.b.t. de RFC genoten te vervangen door gevolgde.

Een beetje werkzoekende weet exact wat er met die vraag bedoeld wordt.
Heel Googleminnend internet is het er niet over eens, de HR wereld gebruikt het ook op verschillende manieren door wel of niet aanvullende vragen hierover te stellen. Mij op die manier in een hoek zetten is onnodig flamegedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2014 19:02 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
PcDealer schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:11:
[...]

[...]

Geen seconde over nagedacht dat mensen dit verschillend kunnen uitleggen. Goede leer voor een volgende keer.
Dingen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:29:
Ik geef het op, deze enquete is niet in te vullen als ZZP'er. Zo'n beetje alle vragen gaan ervan uit dat je een werkgever hebt.
Dat is vervelend, zeker aangezien ik degene was die de rol van zzp'er bij dit onderzoek naar voren heeft geschoven (in versie 0.1 ontbrak deze optie in het geheel). Ik zal de vragenlijst nog eens goed doorlopen en kijken waar iemand als zzp'er op vastloopt. Te laat om nu nog aanpassingen te maken in de vraagstellingen en antwoordopties (ivm de betrouwbaarheid), maar een volgende keer zullen we daar beter rekening mee houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilbert de Vries op 15-10-2014 20:24 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:23:
[...]

Geen seconde over nagedacht dat mensen dit verschillend kunnen uitleggen. Goede leer voor een volgende keer.
Mooi :)
Hoe is het hier bedoeld?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Vergelijkbaar puntje: ik heb twee ICT banen, dat past ook niet echt.

Overigens zit er wel een vreemd idee achter de functie-omschrijvingen enerzijds en de salarisopties anderzijds. De salariskeuzes aan de low-end zijn beperkt, terwijl er juist weinig functie-omschrijvingen aan de high-end zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-11 09:09
Idd, als ZZP-er (of zelfstandige) zijn sommige vragen op zijn minst lastig te beantwoorden..
Ach, gave it my best shot.

La dolce vita - non farmi ridere

• Dingen
Wilbert de Vries schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:23:
[...]

Meestal wordt "hoogst afgeronde opleiding" gevraagd. Ik heb zelf bijvoorbeeld 3 maanden aan een universiteit gestudeerd, om vervolgens daarmee te stoppen en een HBO-diploma te halen. Het correcte antwoord op de vraag wat mijn "hoogst genoten opleiding" is, is daarom WO. Maar daarmee geef ik natuurlijk nogal een verkeerde voorstelling van zaken wat betreft mijn opleidingsniveau.
Dat is vervelend, zeker aangezien ik degene was die de rol van zzp'er bij dit onderzoek naar voren heeft geschoven (in versie 0.1 ontbrak deze optie in het geheel). Ik zal de vragenlijst nog eens goed doorlopen en kijken waar iemand als zzp'er op vastloopt. Te laat om nu nog aanpassingen te maken in de vraagstellingen en antwoordopties (ivm de betrouwbaarheid), maar een volgende keer zullen we daar beter rekening mee houden.
Ik ben blij dat er serieus wordt omgegaan met mijn opmerkingen. Ik was oprecht van plan deze enquete in te vullen, maar het is simpelweg niet te doen als het gaat om zaken als arbeidsvoorwaarden of carriereperspectieven. Ook een vraag als "hoeveel werkgevers heb je gehad" is nogal bijzonder als je zelf je eigen werkgever bent. Tenzij je het aantal klanten bedoelt, maar zo'n vraag is vast niet bedoeld om een antwoord in de honderden in te vullen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dingen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:31:
[...]
Ik ben blij dat er serieus wordt omgegaan met mijn opmerkingen. Ik was oprecht van plan deze enquete in te vullen, maar het is simpelweg niet te doen als het gaat om zaken als arbeidsvoorwaarden of carriereperspectieven. Ook een vraag als "hoeveel werkgevers heb je gehad" is nogal bijzonder als je zelf je eigen werkgever bent. Tenzij je het aantal klanten bedoelt, maar zo'n vraag is vast niet bedoeld om een antwoord in de honderden in te vullen.
Ik maak de enquete niet, en ben ook geen zzp-er, maar deze dingen zijn toch prima te beantwoorden met een beetje inlevingsgevoel?
- Arbeidsvoorwaarden zijn dus gewoon: Wat verdien je, hoeveel vrije dagen kun je je permitteren om op te nemen (of: hoeveel vrije dagen per jaar heb je de afgelopen jaren opgenomen), heb je een lease-auto, hoeveel 'winstkering' ken jejezelf toe, etc.
- Carrièreperspectieven zijn: Hoe zie je je eigen rol over een jaar of 10? Doe je dan nog hetzelfde als je nu doet, krijg je misschien klussen met meer verantwoordelijkheden, heb je misschien meer mensen onder je om aan te sturen, etc.
- Hoeveel werkgevers heb je gehad is juist supermakkelijk. Als zzp-er of als consultant / 'inhuur-icter' heb je gewoon een arbeidsverleden..... Of niet, en in dat geval is het antwoord dus: één. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
ZZP-er zijn impliceert toch niet dat je geen arbeidsverleden hebt? Tenzij je natuurlijk vanuit school meteen voor jezelf (niet zijnde directeur) aan de slag bent gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 16-10-2014 11:50 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
PcDealer schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:44:
[...]

Mooi :)
Hoe is het hier bedoeld?
Hoogst genoten: het hoogste niveau opleiding dat je hebt gevolgd maar waarvoor je niet noodzakelijkerwijs geslaagd bent :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik vond sommige vragen ook lastig in te vullen als gedetacheerde.

Formeel ben ik ICT'er in dienst van een ICT-bedrijf in Amsterdam. Maar in de praktijk werk ik met name voor retailbedrijven, en dan door het hele land. De locatie van mijn werkgever is vrijwel niet relevant voor het werk wat ik doe op dit moment.

Het wordt lastig om daar conclusie's uit te halen, misschien handig om daar rekening mee te houden bij de interpretatie van de resultaten.

Ook vond ik de salarisopties aan de lage kant. Tussen 2k en 3k bruto is nogal een verschil of je goed verdiend of niet, terwijl je in dezelfde tier zit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1