Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn vriendin werkt nu 2 jaar bij een bedrijf en heeft daar een contract van 27-36 uren per week. Ze heeft 2x een jaar contract gehad en heeft gedurende deze 2 jaren gemiddeld zo'n 30 uur gewerkt. Het bedrijf waar ze werkt heeft haar HR processen bepaald niet op orde. Zo wordt er geen functioneringsgesprek gehouden en is het enige contactmoment met de baas het beoordelingsgesprek bij aflopen van het jaarcontract, waarbij dan duidelijk wordt of het contract wordt verlengd of niet. Haar baas is zeer onbereikbaar, ze is er bijna nooit waardoor het maken van een afspraak of even binnen lopen niet lukt. Je ziet/hoort haar het hele jaar niet, behalve bij het beoordelingsgesprek.

Het contract van mijn vriendin loopt nog 1 week door. Het beoordelingsgesprek stond vorige week maandag gepland. maar haar baas was maandag ziek waardoor het is geannuleerd. Mijn vriendin heeft toen aangedrongen het gesprek wel vorige week plaats te laten vinden maar dit is, ondanks dat haar baas dinsdag t/m vrijdag weer aan het werk was, niet gebeurd. Sinds deze week is haar baas 3 weken op vakantie, waardoor het gesprek niet meer plaats kan vinden alvorens het contract afloopt.

Gisteren hoorde mijn vriendin van een dame van de planning dat per volgende week haar contracturen worden verlaagd van 27-36 naar 18-27 uren omdat het werk minder wordt. Dat is begrijpelijk, maar volgens ons is dit een zeer vreemde gang van zaken en verdient dit niet bepaald de schoonheidsprijs:
- geen beoordelingsgesprek bij keuze moment al dan niet verlengen contract
- contract uren worden verlaagd zonder dat er een nieuw contract is gekomen/getekend
- vriendin moet via de planning horen dat haar uren worden verlaagd, haar baas heeft niks medegedeeld

Mijn beeld (maar ik ben geen HR professional) is dat als je een jaar contract hebt en je niks hoort dit automatisch wordt verlengd onder dezelfde voorwaarden. Als haar contracturen verlaagd dienen te worden dan is dat helaas zo, maar dan had dit wel gecommuniceerd door haar baas moeten worden en moeten worden getekend in een nieuw contract.

Mijn vriendin verwacht dat ze vanaf 1-11 slechts 18 uren ingepland gaat worden, terwijl er contractueel nergens is vastgelegd dat dit haar nieuwe uren worden. Wat is nu handig om te doen? Stampij maken levert ongetwijfeld problemen op dus dat heeft niet de voorkeur. Aan de andere kant is dit een onbeschofte manier van omgaan met je medewerkers. Door deze verrassing heeft mijn vriendin direct minder inkomen, zonder dat op geanticipeerd te kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Als ik je verhaal zo lees wordt het contract in feite stilzwijgend verlengd en daarbij kun je bij mijn weten niet opeens minder uren hierin zetten. Mijn inziens staat ze hierin heel sterk.

Mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben, dan zou ik ze zeker even bellen en dit voorleggen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
We hebben geen rechtsbijstand maar ik kan het juridisch loket hier wel over bellen. Punt blijft wel dat, ondanks we wellicht 'in ons recht staan', je hier nooit normaal uit zult komen met de werkgever is mijn beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 20:22
Aghanim schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:09:
We hebben geen rechtsbijstand maar ik kan het juridisch loket hier wel over bellen. Punt blijft wel dat, ondanks we wellicht 'in ons recht staan', je hier nooit normaal uit zult komen met de werkgever is mijn beeld.
De vraag is of je hier uberhaupt normaal uit kan komen?
Het enige is dan denk ik om te stoppen met hierover inzitten en ermee akkoord gaan. Persoonlijk zou ik dat nooit kunnen in ieder geval en gezien je topic hier denk ik jullie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Aghanim schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 07:55:
...

Mijn beeld (maar ik ben geen HR professional) is dat als je een jaar contract hebt en je niks hoort dit automatisch wordt verlengd onder dezelfde voorwaarden. Als haar contracturen verlaagd dienen te worden dan is dat helaas zo, maar dan had dit wel gecommuniceerd door haar baas moeten worden en moeten worden getekend in een nieuw contract.

...
Eigenlijk is dat beeld fout, als je niks hoort dien je er eigenlijk van uit te gaan dat je contract is stopgezet.

Ga je toch werken en er wordt niet geklaagd -> dan pas kan je spreken van een stilzwijgende verlenging.
Of je wordt al ingepland voor periodes na je contract.

Maar contract van bepaalde duur = bepaalde duur.

Nu - wanneer krijg je automatisch een contract van onbepaalde duur? Is dat bij of pas na de 3e verlenging.
Wat zou de impact zijn van een urenverlaging op die termijn? Maakt dat niks uit of beginnen de periodes dan terug vanaf 0 - omdat door de wijziging van uren het eigenlijk gezien wordt als 1 contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tijdens een lopend contract kunnen de uren niet zomaar zonder instemming worden verlaagd. Het is de werkgever natuurlijk wel vrij om een nieuw contract met minder uren aan te bieden als het oude afloopt.

Verder, einde contract is einde contract. De werkgever staat nu dus vrij sterk in de onderhandeling voor een nieuw contract, want als hij wil kan hij gewoon besluiten om het lopende contract niet te verlengen, en dan staat je vriendin helemaal met lege handen.

Ik zou zeggen, wees er blij mee dat het contract wordt verlengd voor dit aantal uren, voor het zelfde geld was het helemaal niet verlengd. Hangt ook een beetje af van vraag en aanbod in de sector, als ze dierenverzorgster is dan zal de onderhandelingspositie wellicht iets afwijken ten opzichte van een C# programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het hangt nogal af van de situatie. De werkgever staat sterk omdat hij kan besluiten om het contract niet te verlengen, maar de werknemer kan ook sterk staan omdat ze kan besluiten om binnen 1 week te stoppen. Kan de werkgever dat opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

asmi schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:41:
Het hangt nogal af van de situatie. De werkgever staat sterk omdat hij kan besluiten om het contract niet te verlengen, maar de werknemer kan ook sterk staan omdat ze kan besluiten om binnen 1 week te stoppen. Kan de werkgever dat opvangen?
http://www.ontslagwinkel....e-in-het-contract-staat1/

Als ik dit zo lees, zit er geen opzegtermijn aan de aflopende termijn van een jaarcontract, enkel als anders is opgenomen in het contract zelf.

Enige zijnote, na het 3rde jaarcontract moet de werkgever bepalen of ze doorgaan of niet, je mag geen nieuw jaarcontract meer aanbieden ivm ketenregeling (of ze laten haar paar werken thuis zitten en beginnen weer opnieuw). Daar kan je je keuze op laten lopen, ze moet dus volgend jaar of vast krijgen of het is einde oefening, daar zou ik op dit moment dan al rekening mee gaan houden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Beoordelingsgesprek is niet relevant voor deze zaak.

De centrale vraag: is er tijdig (voor het verlopen van het oude contract) een nieuw contract aangeboeden, of is er doorgewerkt na deze datum, zonder dat er een nieuw contract was?

--> wel contract: werkgever staat in zijn recht, je vriendin kan het nieuwe contract accepteren of weigeren. In dat tweede geval houdt haar baan natuurlijk op. Op haar werk verschijnen na het eind van het oude contract kan worden opgevat als acceptatie van het nieuwe contract.

--> geen contract: er is sprake van stilzwijgende verlenging. In dit geval blijven de voorwaarden en aantal uren gelijk aan het afgelopen contract. De nieuwe (stilzwijgende) overeenkomst heeft een looptijd gelijk de vorige, tenzij het maximum aantal verlengingen is bereikt (in dat geval is het onbepaalde tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De situatie gaat zijn (aangezien baas op vakantie is):

--> geen contract en daarmee stilzwijgende verlenging: punt is alleen dat werkgever haar maximaal 18 uren in gaat plannen. Ongetwijfeld dat er ontslag/treiteren zal volgen wanneer mijn vriendin haar baas aan het contract gaat houden.

Ook hier geldt denk ik dat je in je recht kunt staan, maar het niet gaat krijgen. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:19
Ik vraag me af of dat zo is, omdat het contract als ik 't goed begrijp per 01/11/14 verloopt/ opnieuw begint. Het is nu 14/10/14 en er is nu aan haar gecommuniceerd dat ze minder uren gaat krijgen in het nieuwe contract. Ik weet alleen niet of zulke communicatie rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:48
Naast al deze nuttige tips zou ik me afvragen of je daar nog jaren zou willen werken als ze zo met het personeel om gaan.

Ik zou mijn recht proberen te halen en ondertussen op zoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
rik86 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:33:
Ik vraag me af of dat zo is, omdat het contract als ik 't goed begrijp per 01/11/14 verloopt/ opnieuw begint. Het is nu 14/10/14 en er is nu aan haar gecommuniceerd dat ze minder uren gaat krijgen in het nieuwe contract. Ik weet alleen niet of zulke communicatie rechtsgeldig is.
Als die communciatie te bevestigen valt - door een mail ofzo - dan is dat vrij snel rechtsgeldig.

Maar dan moet je de vraag stellen hoe je die communicatie wilt zien?
Ik zou eerder denken - in het beste geval als een aanbod.

Als de vriendin dan niet gaat reageren en ze komt werken => dan gaat zij stilzwijgend akkoord met dat aanbod van minder uren. (als de werkgever dan kan aantonen dat het naar de werknemer zo is gecommuniceerd)

Maar ik snap nog altijd niet waarom er mensen zijn die niet op tijd acteren op zo een contract-einde.
Als je een paar maanden voor eindedatum nog geen schriftelijke bevestiging hebt dat het verlengt gaat worden dan steek je je tentakels toch uit en ga je op andere plaatsen toch ook solliciteren?

Komt er iets concreets uit, leuk, ofwel nieuwe job ofwel een manier om heel snel je verlenging erdoor te krijgen.
Komt er niets uit dan heb je toch al een paar maanden voorsprong op je zoektocht naar een nieuwe functie.

Stellen dat het niet eerlijk is naar de werkgever toe is kort door de bocht - dan moeten ze in de eerste plaats maar geen contract voor bepaalde duur geven en de werknemer niet in het ongewisse laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit is een bepaalde tijd contract. daarvoor geldt GEEN stilzwijgende verlenging. Afgelopen is afgelopen.
De werkgever zal haar een nieuw contract geven met daarin minder uur. Dit is geheel reglementair.

Dat het niet netjes is hoe er met personeel wordt omgegaan is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:19
Jawel hoor, daar geldt wel stilzwijgende verlenging. En per 1 januari of 1 juli 2015 zelfs met een maand opzegtermijn voor de werkgever om de stilzwijgende verlenging te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

KillerAce_NL schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:59:
Dit is een bepaalde tijd contract. daarvoor geldt GEEN stilzwijgende verlenging. Afgelopen is afgelopen.
De werkgever zal haar een nieuw contract geven met daarin minder uur. Dit is geheel reglementair.

https://www.arag.nl/parti...tijdelijk-arbeidscontract
(stilzwijgende) Verlenging

Een tijdelijk arbeidscontract kan worden verlengd als u en uw werkgever daar niet uitdrukkelijk afspraken over maken, maar u wel gewoon doorwerkt na de afgesproken datum van beëindiging. In dat geval is er sprake van een stilzwijgende verlenging van het tijdelijke arbeidscontract. Er ontstaat zo opnieuw een tijdelijk arbeidscontract voor dezelfde duur als het eerste contract.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:59:

Jij bedoelt dat je niet aangezegd hoeft te worden dat er niet verlengd wordt. Dat zou wel kloppen namelijk. Dan moet de werkgever je wel duidelijk de toegang weigeren indien je na einde termijn komt werken. Doet deze dat niet, dan heb je gewoon stilzwijgende verlenging. De werkgever had dus op voorhand een contract met andere uren moeten geven, of niet moeten toestaan dat de werknemer komt opdagen als de werkgever de voorwaarden wil veranderen.

Praktisch gezien ga je hier niet veel aan doen, bij dit soort bedrijven gewoon maken dat je wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Qwerty-273

Meukposter

Je kan kijken of ze in de tussentijd een andere baan kan vinden? Als het contract afloopt, is het gewoon klaar en hoef je dus niet de volgende dag te verschijnen bij je dan ex-werkplek. Netjes, nee niet echt - maar dat is het ook niet van de werkgever in dit geval.
Je hebt een gerucht gehoord van de planning van verandering van de uren. Maar wat staat er in het nieuwe contract voorstel? Is dat er uberhaupt wel? En wat staat er daadwerkelijk in het huidige contract (op papier dus) van de uren? Als het huidige jaar contract stilzwijgend wordt verlengt, en daar staan specifiek de uren in, heb je daar dus gewoon "recht" op / ben je verplicht om die uren te verschijnen. Daar heeft de afdeling "planning" dan weinig mee van doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Huidige contract staat 27-36 uren in. Er is geen nieuw contract met die 18-27 uren en dat gaat ook niet op tijd komen aangezien de baas op vakantie is tot na de datum waarop het jaarcontract stilzwijgend verlengd wordt. Als dit contract nog komt dan is het altijd na de datum waarop het huidige afloopt en daarmee imo dus te laat.

Een andere baan zoeken is ze aan het doen maar dat is in het onderwijs helaas zowat onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 07:21
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:34:
Je kan kijken of ze in de tussentijd een andere baan kan vinden? Als het contract afloopt, is het gewoon klaar en hoef je dus niet de volgende dag te verschijnen bij je dan ex-werkplek. Netjes, nee niet echt - maar dat is het ook niet van de werkgever in dit geval.
Je hebt een gerucht gehoord van de planning van verandering van de uren. Maar wat staat er in het nieuwe contract voorstel? Is dat er uberhaupt wel? En wat staat er daadwerkelijk in het huidige contract (op papier dus) van de uren? Als het huidige jaar contract stilzwijgend wordt verlengt, en daar staan specifiek de uren in, heb je daar dus gewoon "recht" op / ben je verplicht om die uren te verschijnen. Daar heeft de afdeling "planning" dan weinig mee van doen.
Er is volgens mij sprake van een stilzwijgende verlenging, immers heeft de vriendin na het verlopen van het vorige contract gewoon doorgewerkt en is vooraf geen opzegging gedaan. Zo'n verlenging gaat tegen dezelfde voorwaarden als het voorgaande contract.

Kortom: er lijkt nu sprake van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Als de vriendin dan besluit om maar niet te komen, dan pleegt zij contractbreuk. Dat is niet handig, want dat kan haar veel kosten.

Dan de mededeling van de werkgever. Als de vriendin er langer dan een jaar wil werken, dan is het misschien handing om akkoord te gaan/in onderhandeling te gaan over de uren of andere voorwaarden (gesteld natuurlijk dat er geen sprake is van een 0-uren contract.)

Als ze dat niet voornemens is, kan ze het er gewoon op aan laten komen en niet akkoord gaan met het voorstel. De bestaande arbeidsovereenkomst blijft in zo'n geval van kracht.

Als de werkgever dat niet kan verkroppen, zal hij haar moeten ontslaan. En iemand ontslaan uit eein tijdelijke arbeidsovereenkomst kan een dure aangelegenheid worden.
Of misschien kunnen de vriendin en de werkgever tot een mooie vaststellingsovereenkomst komen waarbij ze wat leuke centen krijgt.

edit: laat maar, verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:26

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Kan je vriendin wel rondkomen van de helft van het salaris? Dat is significant in hoe dringend ze zal moeten handelen.

Dat ze geen formele contractverlenging heeft gekregen siert het bedrijf niet. Dat ze -ondanks haar inzet- een week voor afloop geen bindende toezegging voor verlenging heeft lijkt me niet prettig, maar blijkt nu wellicht toch in haar voordeel te zijn. Dat ze wel na het einde van haar contract verwacht wordt aanwezig te zijn, impliceert een verlenging, die ze ook daadwerkelijk heeft zodra wordt toegestaan dat ze doorwerkt na afloopt van het huidige contract (en kan bewijzen). Het is echter nog steeds mogelijk dat er over zes dagen wordt gezegd: "Hey je contract loopt af hè? We hebben je van het rooster gehaald, doei". Dat iemand van de planning aangeeft dat ze minder is ingeroosterd zou ik ook niet als bindend zien, aangezien deze persoon ook geen autoriteit zal hebben voor eventuele onderhandelingen over het nieuwe contract.

Wanneer ze volgende maand minder salaris ontvangt, kan ze haar baas daarover mailen en verbaasd zijn wanneer de formele aankondiging komt van haar verlaging van contracturen waarmee ze niet akkoord is gegaan, niet over heeft onderhandeld en geen overeenstemming over is waarbij ze juridisch in het voordeel is.

Vervolgens kan ze het erbij laten, of pushen dat ze toch de uren maakt en uitbetaald krijgt, of -extreem- aangeven dat ze toch beschikbaar blijft voor de uren (wellicht jaarlijks herhalen) en binnen maximaal vijf jaar het achterstallig salaris en verhoging opeisen ongeacht de ongewerkte uren, hoewel dat haar niet populair zal maken binnen het netwerk van de werkgever. Dat is een juridische/sociale/financiële/inspanning afweging die ze moet maken.

Kijk over even haar CAO na, of deze verlenging automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt. Een hoop werkgevers die hier huiverig voor zijn.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor je uitleg. Hierbij een aantal opmerkingen:
- vrouw van de planning heeft inderdaad 0 autoriteit
- contract wordt sowieso verlengd, geen enkele intentie werkgever om relatie te beëindigen
- detail is dat ze (ondanks deze mededeling) net haar rooster voor november en december kreeg en de
eerste 2 maanden van het nieuwe contract 27 uur per week ingedeeld is

CAO kunnen we nog bekijken. Het zal inderdaad neerkomen op de juridisch/sociale afweging. Dat gaan we waarschijnlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Nu online
Als ze echt 27 uur is ingepland zou ik gewoon gaan werken, en als ze daarna minder wordt ingepland gaan vragen waarom, de werkgever heeft dan helemaal niks meer om op te staan, en er staat nog veel minder op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 23:37
Volgens mij is met de nieuwe regelgeving dat het stilzwijgend verlengd wordt onder dezelfde voorwaarde...... maar de opzegtermijn wordt dan 1 maand.

Het opeissen van uren zou dus 1 maand maar effect hebben, want daarna heb je 'ruzie'.

http://www.penoactueel.nl...ngen-op-een-rij-1535429W/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:26

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

offtopic:
Ik kan die info niet terugvinden in je geplaatste link... quote?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Met darkmage. zonder contract 27 uur per week doorwerken is een zeer sterke indicatie van ongewijzigde verlenging van het dienstverband.

Dan moet de werkgever veel moeite doen om een vermindering van uren door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Tja, dit zijn vervelende zaken. Persoonlijk vind ik dat duidelijkheid in dit soort zaken onderdeel is van goed werkgever/werknemerschap. Maar goed. Rommelige HR is geen onbekend begrip.

Ik begrijp dat de school tot ongeveer 25 oktober 2014 (wordt niet helemaal duidelijk) een overeenkomst heeft met je vriendin over het afnemen van diens diensten in de vorm van een arbeidscontract. En dat was blijkbaar al weer de tweede keer da ze met je vriendin in zee gingen. Ik begrijp dat de verhoudingen ook goed zijn geweest. Uitstekend!

... maar dat loopt dus af. Om wat voor reden dan ook is de school niet in staat of bereid een contract aan te bieden onder de oude voorwaarden, maar kan slechts een gereduceerd contract aanbieden, namelijk van gemiddeld 9 uur minder. Het is heel vervelend, maar er is helaas op dit moment geen mogelijkheid om de school te dwingen de oude voorwaarden te handhaven. Je zou het zeker een zwakke schakel kunnen noemen in de anders zo sterke positie van de werknemer. De opties zijn: tekenen en doorwerken onder nieuwe voorwaarden; niet tekenen en ieder zijns weegs gaan; of onderhandelen.

Je kùnt proberen hoog spel te spelen: zoals eerder aangegeven is het wellicht mogelijk om te proberen onder de radar op de éérste dag na het beëindigen van het contract toch te werken. Wordt je bij de poort niet meteen verwijderd, en kun je je werkzaamheden aanvangen, dan is het oude contract met stilzwijgen verlengd, en gelden dus de oude voorwaarden. Voorwaarde is wel dat je vriendin ingeroosterd wordt voor de uren waarin ze die coup probeert. Hoewel dit technisch gezien mogelijk is, zou ik willen zeggen dat die truc bepaald niet kosjer is - maar goed. Just putting it out there. Als die truc mislukt, staat je vriendin naar alle waarschijnlijkheid op straat. Werkgevers zijn niet echt gediend van dit soort strapatsen.

Mijn tip: bespreek de zaak. Moderne scholen zijn naar mijn ervaring hierarchische structuren; er zijn altijd bazen boven bazen. Laat je vriendin eens praten met de manager van haar baas - ze heeft er vast een. Licht toe dat de zaak vanuit haar perspectief niet echt transparant en eerlijk is verlopen. Wellicht is er iets mogelijk. Wellicht is er ook een supergoede reden voor deze onfortuinlijke keuze, die vervolgens allicht kan worden toegelicht. Financiëel heb je daar natuurlijk weinig aan, maar kan allicht iets doen met het onrechtvaardige gevoel.

Enfin. Veel succes met deze zaak!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Sorry, maar er is geen sprake meer van stilzwijgen vanuit de werkgever op het moment dat de werkgever communiceert over een nieuw contract. De mededeling vanuit planning is geen stilzwijgen, dus er kan geen sprake meer zijn van stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden.

Wat wél kan, is stilzwijgende acceptatie van het aanbod van de werkgever. Dat gebeurt als je gaat werken na 1-11. Als je het aanbod namelijk niet had aanvaard, dan was je op die dag namelijk werkeloos geweest.

De consequentie van het weigeren van het nieuwe aanbod is potentieel ook dat je verwijtbaar werkeloos bent. Accepteer je het aanbod daarentegen, dan heb je echter kans op een gedeeltelijke uitkering omdat de teruggang in uren niet jouw schuld is.

Los van het recht op een uitkering staat het jou vrij om een tegenvoorstel aan het bedrijf te doen, via HR, voor een nieuw contract tegen de bestaande uren. Nu gebeurt er iets interessants: wat als de baas of zijn vervanger niet reageert? Dan is het redelijk om te stellen dat het bedrijf het tegenvoorstel stilzwijgend heeft geaccepteerd. Let wel: dit is iets anders als de stilzwijgende verlenging waarmee de vraag begon; dat is namelijk wanneer beide partijen helemaal niets voorstellen. Voor stilzwijgende acceptatie van een tegenvoorstel moeten beide partijen namelijk eerst voorstellen hebben gedaan.

Je moet het tegenvoorstel wel open spelen. Op het bureau van de afwezige baas leggen is onvoldoende, maar het is voldoende om het af te leveren bij HR of de baas van je baas met de toelichting dat het een tegenvoorstel betreft.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Prima, my bad. Je hebt gelijk - van stilzwijgende verlenging kan eigenlijk geen sprake meer zijn, tenzij je aannemelijk kunt maken geen kennis te hebben genomen van het voorstel. Stilzwijgende acceptatie bestaat naar mijn mening evenwel niet. Geen rechter zal de werkgever rechten kunnen laten ontlenen aan een niet ondertekend contract, dat geen voortvloeiing is van een vorig, getekend exemplaar. Wat, uiteraard, betekent dat er mogelijk géén arbeidsovereenkomst is: ook niet bepaald voordelig.

Good point, inzake de deeltijd WW. Persoonlijk denk ik niet dat een geweigerd arbeidscontract dat gewijzigd is ten nadele van de werknemer invloed zal hebben op een WW aanvraag (in mijn ervaring is dat niet het geval). Maar, inderdaad, het is de moeite waard te vragen of er voor het gat van 9 uur per week WW kan worden aangevraagd.

http://www.juristenweblog.nl/artikelen.asp?aid=23 <--- dit is een interessant stukje over het grijze gebied van stilzwijgende verlengingen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Probleem met voor 9 uur WW aanvragen, is dat je WW-rechten per maand gaan.

Dus stel, ze wordt per 01-11-2014 voor 9 uur werkloos en vraagt WW aan. Op basis van haar arbeidsverleden heeft ze recht op 6 maanden WW voor 9 uur werkloosheid, daarna is het recht op.

Op 01-11-2015 houdt haar hele contract op. Zou ze in 2014 geen WW hebben genoten, zou ze nu recht op 7 maanden WW hebben, voor 18 uur. Echter, omdat ze reeds 6 maanden genoten heeft, heeft ze nog maar recht op 3 maanden (de minimumduur).

Je moet dus zelf kijken wat voor jullie het gunstigste is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:15:
Sorry, maar er is geen sprake meer van stilzwijgen vanuit de werkgever op het moment dat de werkgever communiceert over een nieuw contract. De mededeling vanuit planning is geen stilzwijgen, dus er kan geen sprake meer zijn van stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden.

Wat wél kan, is stilzwijgende acceptatie van het aanbod van de werkgever. Dat gebeurt als je gaat werken na 1-11. Als je het aanbod namelijk niet had aanvaard, dan was je op die dag namelijk werkeloos geweest.

De consequentie van het weigeren van het nieuwe aanbod is potentieel ook dat je verwijtbaar werkeloos bent. Accepteer je het aanbod daarentegen, dan heb je echter kans op een gedeeltelijke uitkering omdat de teruggang in uren niet jouw schuld is.

Los van het recht op een uitkering staat het jou vrij om een tegenvoorstel aan het bedrijf te doen, via HR, voor een nieuw contract tegen de bestaande uren. Nu gebeurt er iets interessants: wat als de baas of zijn vervanger niet reageert? Dan is het redelijk om te stellen dat het bedrijf het tegenvoorstel stilzwijgend heeft geaccepteerd. Let wel: dit is iets anders als de stilzwijgende verlenging waarmee de vraag begon; dat is namelijk wanneer beide partijen helemaal niets voorstellen. Voor stilzwijgende acceptatie van een tegenvoorstel moeten beide partijen namelijk eerst voorstellen hebben gedaan.

Je moet het tegenvoorstel wel open spelen. Op het bureau van de afwezige baas leggen is onvoldoende, maar het is voldoende om het af te leveren bij HR of de baas van je baas met de toelichting dat het een tegenvoorstel betreft.
Sorry hoor, maar hier kan ik echt niet in meegaan....We hebben het hier over mondelinge aanbiedingen, waarbij de mevrouw van planning helemaal niet geautoriseerd is een formeel contract aan te gaan met een werknemer.
Stel we gaan in jouw verhaal mee, dan kan ieder tijdelijk contract dat stilzwijgend verlengd wordt (bv. werknemer zijn contract loopt af op 1-11-2014, op 2-11-2014 komt deze werken en alles gaat vrolijk verder) worden afgedaan met de de dooddoener dat je een eerder mondeling aanbod op vermindering uren/salaris/vul voorwaarden maar in stilzwijgend hebt geaccepteerd door op te komen dagen. Dus dan neem je maar genoegen met de helft minder salaris/uren/etc. Zo werkt het dus niet. Zowel een werkgever als een werknemer dienen zich als een goed werkgever en werknemer te gedragen en hier ligt toch echt het initiatief bij de werkgever (zoals bij de komende wetswijziging bevestigd wordt). Dit soort zaken dienen schriftelijk te gebeuren wil de werkgever zich ergens op beroepen. Anders dient deze de werknemer de toegang te ontzeggen om stilzwijgende verlenging te voorkomen. Achteraf je op mondelinge overeenkomsten en stilzwijgende acceptatie beroepen kan echt niet zomaar. Hetzelfde geldt idem voor een tegenvoorstel, dat zou erg makkelijk meer uren/salaris afdwingen zijn. Dit soort dingen moet je kunnen bewijzen, dus schriftelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Alle discussies over de mate van rechtsgeldigheid van dat mondelinge aanod vervallen door het tegenannbod, en dat zet je wel op papier.

De dooddoener over mondelinge contractduurverkorting gaat al niet op omdat je aanbod en contract verwart.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nog eens nader opgezocht.
Als je contract verloopt en op dag 1 nadat je vrolijk doorgaat onderneemt je werkkgever geen aktie, dan is er sprake van voortzetting.
Het is mogelijk dat de tijd waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan is verstreken, terwijl de medewerker verder gaat met zijn werk. De arbeidsovereenkomst is dan niet opgezegd of het einde van de arbeidsovereenkomst is niet aangekondigd. Het werk wordt voortgezet, terwijl de werkgever dit niet tegenspreekt. Het gaat om een stilzwijgende opvolging van de arbeidsovereenkomst door partijen zonder tegenspraak. Die opvolging doet zich voor als partijen het einde van rechtswege zijn vergeten en de medewerker doorwerkt.Het doet zich ook voor als partijen weten dat het contract afloopt, daarbij niets nader regelen, terwijl de medewerker verder gaat met zijn werk en dus kennelijk van de werkgever mag blijven werken..

Er is sprake van “tegenspraak”, wanneer de werkgever de medewerker heeft meegedeeld dat de arbeidsovereenkomst niet wordt opgevolgd. Dit kan geschieden:

voor het einde van de arbeidsovereenkomst of
op het tijdstip waarop de medewerker het werk wil hervatten na het einde van de arbeidsovereenkomst of
op een tijdstip onmiddellijk nadat de werkgever weet of had kunnen weten dat de medewerker zijn werk heeft hervat na het einde van de arbeidsovereenkomst.

In dat geval is er van een stilzwijgende opvolging geen sprake en komt er aan de arbeidsverhouding een einde op het tijdstip dat partijen overeenkwamen.
Dit onder dezelfde voorwaarden en duur:
De stilzwijgend opgevolgde arbeidsovereenkomst wordt geacht te zijn aangegaan onder dezelfde voorwaarden als de vorige arbeidsovereenkomst (art 7:668 BW). Ook de duur van de vorige arbeidsovereenkomst geldt voor de stilzwijgend opgevolgde arbeidsovereenkomst, tenzij die periode langer dan een jaar is. Stilzwijgende opvolging gebeurt nooit voor langer dan een jaar. Voorgaande betekent dat partijen overeen kunnen komen dat de arbeidsovereenkomst wordt gevolgd door een contract van twee jaar, de opvolging geschiedt dan niet stilzwijgend. Geschiedt deze wel stilzwijgend dan gaat het om een overeenkomst met een duur van één jaar, tenzij de vorige overeenkomst korter dan een jaar duurde.
Hiermee is dus geregeld dat luie werkgevers niet zomaar niets kunnen regelen en je vrolijk laten doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:16:
Alle discussies over de mate van rechtsgeldigheid van dat mondelinge aanod vervallen door het tegenannbod, en dat zet je wel op papier.

De dooddoener over mondelinge contractduurverkorting gaat al niet op omdat je aanbod en contract verwart.
En als de werkgever niets doet met dat tegenaanbod dat je op papier gezet hebt, maar je wel gewoon laat komen werken na einde contract wordt je oude contract alsnog stilzwijgend verlengd. Je hebt verder ook geen poot om op te staan, zowel de werkgever als de werknemer niet.
Zolang je geen ondertekend papieren document hebt, kun je simpelweg niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Amen met veel wat hierboven al gezegd is. Indien je vriendin geen nieuw contract heeft aangeboden gekregen, maar ze gaat wel werken, wordt niet naar huis gestuurd en wordt ook gewoon ingepland, is het een stilzwijgende verlenging met dezelfde arbeidsvoorwaarden als het vorige contract.

Overigens heeft de werkgever zeker het recht om het aantal uren aan te passen in een nieuw contractaanbod, je vriendin heeft ook het recht dit te weigeren, maar dan zal het contract wss stoppen.

Om een vervelende situatie te voorkomen zou ik het gewoon bespreekbaar maken na de vakantie, dan is er sowieso al contractverlenging en kan je misschien nog ergens in het midden uitkomen. De volle mep betaald krijgen terwijl er geen werk is, is ook niet echt goed voor je werknemer/werkgever relatie..

[ Voor 20% gewijzigd door JKay op 17-10-2014 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven

Ik lees juist overal dat de nieuwe ketenregeling pas per 1 juli 2015 ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Klopt inderdaad Hoijong, dank voor de toevoeging. Mijn organisatie werkt al conform de ´nieuwe´ regels, altijd goed om de officiële kaders aan te houden.
Pagina: 1