ASSIGN in dos 6.2

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 17:16
Mijn vorige topic hier over is helaas gesloten. Ik weet dat je ASSIGN nodig bent om driver letters in ms dos te ver anderen. Nu heb ik het volgende probleem hij zit niet in mijn dos 6.20 versie. Ik heb het bestand al uit een andere dos versie gehaald , maar die wil niet staren geen goede dos versie met setver wil die ook niet staren. Ik heb de hele avond al gezocht op google wat ik hier aan kan doen en van alles geprobeerd niks lukte wie kan me hier bij helpen? ik heb namelijk meerdere 2 gb partities en heb games die perse willen dat de cdrom op d of e zit en bij mij zit hij op g. Hoe krijg ik hem weer op d en de Andre partities er achter.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat wordt lastig, want dat kan DOS helemaal niet. Daar gaan de driveletters van C naar Z. Assign geeft gewoon een extra driveletter naar een bestaande drive\directory

Je kan met MSCDEX die je moet laden in de autoexec.bat wel een driveletter kiezen voor je CD-ROM speler, maar meer dan dat ziet er niet in.

Je probleem komt mij totaal niet bekend voor overigens, ik heb namelijk nog nooit een optische drive in DOS op D of E gehad, simpelweg doordat ik die meestal gewoon op X Y of Z zette voor het gemak van meerdere harddisks met meerdere partities te gebruiken.

Dus voor die ene game die dan niet werkt, koppel eens een drive af.

Ey!! Macarena \o/

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik weet niet welke partities van Andre zijn maar dat boeit me niet

Volgens mij staat in jouw gesloten topic ook andere optie dan assign

Vaak hen je in een ini ofzo wel een instelling op welke drive hij naar de cd wil zoeken btw.

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 14-10-2014 23:44 ]

Iperf

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Werkt subst niet?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet als er al een drive letter op die plek zit :P

Iperf

• Egbert Jan
Ik heb 1 hhd van 8 gigabyte met 4 partities van 2gb

• Egbert Jan
c d e en f zijn de partities en g de cd rom en sommige games kunnen daar niet mee over weg als ze een cd op g moeten zoeken

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hou eens op met dubbelposten ... wat heb je met mscdex gedaan?

Iperf

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

je wilt aparte dingen uitvoeren en rare fratsen, maar je wilt dit alleen doen via simpele commando's ofzo?

Dus Egbert. Beetje gemeen maar misschien wel nodig, hier voor jouw een simpele oplossing... Verwijder 2 partities dan heb je mooi je CD-rom op E:
Tis niet alsof 4GB weinig is voor een retro game bak.

Wil je wel meer, begin dan eens adviezen op te volgen en relevant te reageren op wat mensen je zeggen.
Er zijn tutorials op Google te vinden over hoe de mscdex variabele in de autoexec moet worden gezet.

[ Voor 36% gewijzigd door Swordlord op 15-10-2014 02:08 ]

Verwijderd

Ik zou graag een voorbeeld willen van welk spel speciaal de CDdrive op een bepaalde letter moet hebben.

Door de bank genomen nemen spellen of de letter die je gebruikt hebt tijdens het installeren, of de 1e (CDrom) letter die gevonden wordt na de harde schijven.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30

BLACKfm

O_o

Misschien kan het met DISKPART ?

http://technet.microsoft....ry/cc757491(v=ws.10).aspx (commandprompt gedeelte)

[ Voor 11% gewijzigd door BLACKfm op 15-10-2014 08:58 ]

• Egbert Jan
Diskpart zit ook niet in mijn dos 6.2 heb ik ook al naar gezocht

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
LOL@diskpart. MS DOS is al een eeuw oud, mensen, daar zat echt nog geen diskpart in.

Om in MS Dos CDrom drives aan de praat te krijgen is MSCDEX dé oplossing om mee te gaan spelen, case closed.

• Egbert Jan
Mijn cdrom speler werkt prima alleen dos games die een cd nodig hebben kunnen er niet mee over weg als de letter vaak hoger is dan e. Ik kan daar door gta en gta london niet spelen. red alert en command and conquer kunnen niet hoger dan g. ik heb nu een c d e en f van 2 gb en 3 virtule drives g h en i waar de images van red alert en command and conquer en sim city 2000 in zitten en de cd speler heeft nu letter k gekregen. Ik wil dat de cd speler letter d krijg en de d schijf letter k krijgt Heb al die games origineel en is een hobby van me om dit met 2 dos pc''s te doen. Waren mijn eerste 2 pc''s die ik gekocht heb vroeger. Ik kan de games ook via netwerk spelen onder dos met twee intel netwerk kaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Egbert Jan op 15-10-2014 11:40 ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Hoe vaak wil je het nog horen? Dat gaat niet onder MS-DOS. Die telt de harddisk-driveletters gewoon op vanaf C. Je kan je cddrive met mscdex wel een andere letter geven, maar niet van een bestaande drive. Precies wat hierboven al een aantal keer verteld is. Ze hebben er zelfs iets van in een KB staan (alsof er toen al internet was :D)

Order in Which MS-DOS and Windows Assign Drive Letters
Microsoft MS-DOS assigns drive letters to the first two physical floppy disk drives and hard disk drives it finds at boot time in a fixed sequence, including multiple partitions and logical drives on the hard disks. You cannot change this sequence.

[ Voor 47% gewijzigd door Rataplan_ op 15-10-2014 11:47 ]

• Egbert Jan
Jammer dat het niet gaat in Windows is het heel makkelijk om te doen. dan wordt het geen gta spelen op mijn dos computer.

• Rataplan_
Hide dan zoals ook al eerder aangegeven een aantal partities met een partitiemanager. Je komt hier vragen om advies maar accepteert geen antwoord. Stel dan ook geen vraag.

• Egbert Jan
Dat wil ik wel maar ben helaas die ruimte nodig voor images van cd''s.Helaas kan dos niet groter dan 2gb per partitie of er moet iets zijn wat ik niet weet waardoor het wel groter kan

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vroeger was er een tooltje 'Drive letter assigner', die kon alles aanpassen. Het draaide in Windows 9x, maar het maakte aanpassingen in config.sys (riep een programma aan die een database uitlas en toepaste), dus het werkte ook als de GUI (nog) niet gestart was.
Ik kan me niet herinneren of er ook een dos interface was, of dat de database editbaar was met een platte editor.
Je zou eens kunnen kijken of het nog bestaat.

• Rataplan_
Waarom moet dat MS-DOS 6.2 zijn? Je zou nog naar MS-DOS7.x kunnen gaan, welke gebundeld zit met Windows 95/98 maar vast ook los te vinden is. Die heeft FAT32 support (partities tot theoretisch 32GB uit mn hoofd, en files tot max 4GB).

• Egbert Jan
die heb ik er al op gehad , maar was niet stabiel

• Egbert Jan
Het is een hobby project van me. Ik heb voor de hobby ook nog een Pentium 3 600mhz met windows 95 er op daar zou ik het ook op kunnen spelen.

• Egbert Jan
of iemand hier moet weten hoe ik gta 1 en london zonder cd kan spelen met de muziek in het menu en in de auto''s zonder muziek is zonder cd al wel gelukt

• Rataplan_
Ik heb nog nooit gehoord van uberhaubt onstabiele MS-DOS. Ik zou dan werken aan het stabiel krijgen van 7.x, of zelfs eens FreeDOS oid proberen. 6.2x krijg je je driveletters niet aangepast, is niet supported. Ga je de zaak hacken om het alsnog voor elkaar te krijgen is het gegarandeerd ook niet stabiel. DOS zut werkt vaak tamelijk low-level, met interrupt calls naar het OS of zelfs BIOS calls. Wanneer die wat anders terug geven dan je 'gehackte' MS-DOS gok ik dat je ook rare dingen krijgt.

GEBRUIK DE WIJZIG KNOP! Je blijft maar dubbelposten ondanks dat je dat al een aantal keer uitgelegd is! Niet kunnen is een, eigenwijs zijn en niet willen is wat anders. Succes ermee :w

[ Voor 15% gewijzigd door Rataplan_ op 15-10-2014 12:03 ]

• Egbert Jan
Dos 6.2 draait prima stabiel alleen dos 7.0 heb ik er op gehad en dat was niet stabiel is ook niet door Microsoft uitgegeven als echt dos 7.0 is uit windows 95 gesloopt. Wat moet ik nu doen om gta weer te kunnen spelen zonder die partities weg te halen?
Egbert Jan schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:01:
of iemand hier moet weten hoe ik gta 1 en london zonder cd kan spelen met de muziek in het menu en in de auto''s zonder muziek is zonder cd al wel gelukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Egbert Jan op 15-10-2014 12:16 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

Andere HD erin, 1 partitie C: CDROM op D: Klaar!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 21:13
Ik weet niet waarom ik dit post, want je luistert toch niet. Maar installeer gewoon WIn98, ben je van het gezever af.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Zomaar een idee:
Als het doel is om DOS games te spelen. Is het niet een idee om zoiets als DOSBOX te gebruiken ?

Verwijderd

Hoi Egbert Jan,

Je vorige topic is natuurlijk niet voor niets gesloten. Lees de sluitpost nog eens door. Met dezelfde reden moet ik nu dit topic ook sluiten.

Daarnaast is je taalgebruik ook niet zo dat je een helder leesbare tekst kunt produceren. Het gebruiken van paragrafen om je tekst te scheiden, het gebruik van leestekens en juist hoofdlettergebruik zorgt voor een goed leesbare tekst die ook uitnodigt om gelezen te worden.

Tot slot post je regelmatig meerdere berichten na elkaar. Je bent hier ook al op gewezen dat dit niet de bedoeling is. Vrijwel altijd dien je de wijzig-knop te gebruiken, indien je informatie wilt toevoegen aan je laatste post als de laatste reactie van jouzelf is. Kortom, meerdere berichten achter elkaar plaatsen is volkomen onnodig.

Ik wil je vragen om dit keer de aandachtspunten serieus te nemen. Het zou zonde zijn als je straks geweerd zou worden van het forum; want met een andere houding en iets meer moeite kun je wel degelijk veel profijt hebben aan je lidmaatschap. Echter, de vele user notes omtrent gebrek aan eigen inzet en 'helpdesk-achtige' topics zijn nu wel dien aard dat het problemen kan gaan opleveren. Aan jou het verzoek om het zover niet te laten komen.

Vriendelijke groet,
CiPHER

PS. heb je behoefte aan contact; stuur dan een bericht naar mij; klik op het pijltje voor mijn naam en daar kies je 'Stuur bericht'.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.