Vraag over partitioneren......

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 12:25
Als ik een nieuwe HD van 20GB heb, en ik wil deze partitioneren met FDISK, hoe moet dat dan?
Alvast bedankt voor antwoorden.

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Verwijderd

Tja, heb je het al geprobeerd? Zou moeilijk is het echt niet :)

• Airdack
nee nog niet geprobeerd, maar ik heb zoiets echt nog nooit gedaan

Verwijderd

Het allerbelangrijkste is dat je niet niet je HD vergeet te formateren naar het partioneren. Was het vergeten en heb een hele middag zitten uit te vogelen waar ik het nou fout heb gedaan. :+

Het is heel makkelijk als je maar goed leest :D

Verwijderd

het is wel een nieuwe schijf? want als er data opstaat is tie weg als je fdiskt :9
en heb je wel een ok BIOS? want mijn 20 GB werd niet herkent door mijn BIOS (8 Gieg bukju) maar fdisk deed het wel gewoon, maar nu ik een nieuwe mobo+zooi heb wed tie wel herkent en zat er een foutje in de fat tabel (zei partition magic en die heeft dat ook gerepareerd) ok aan mijn commentaar had je waarschijnlijk ook niks.

maar als het een lege schijf is gewoon klooien gaat vanzelf goed :P

• Airdack
Ok thanx

Verwijderd

Bootflop....fdisk...primary partition aanmaken (en activeren!)....uit fdisk...rebooten....bootflop...aangemaakte partitie formateren...klaar.

Verwijderd

Wat je niet moet vergeten is dat je een Primaire partitie maakt en die actief maakt. Daar moet windows op komen.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Gezien je antwoord van hierboven zul je er wel windows op willen zetten. Denk eerst goed na over wat voor partities je wilt maken, hoeveel en hoe groot. 1 voor windows,1 voor je mp3's 1 voor een image van je Cschijf enz..

Je start op met een flopje met systeem (format a: /s) en waar je ook fdisk.exe en format.exe op gezet hebt.Na het opstarten start je fdisk, kijkt even met de optie 4 of er al een partitie op je schijf staat, zo ja(esc) verwijderen(3) primaire partitie(1)
zo nee of nadat je hem leeggemaakt hebt, maak partitie(1) primaire partitie(1) maximale grote? (nee) (invullen gewenste grote c) en vervolgens met keuze 1 vervolgens 2 opvullen met partities tot je schijf vol is.
Maar probeer het maar, je kunt het oneindig vaak doen, en erg moeilijk is het niet.

Verwijderd

Partitioneren doe je het makkelijkst met een Diskmanager/Wizard van Seagate, IBM, Maxtor of ander merk.

Verwijderd

Alstjeblieft geen losse diskmanagers. Voor je het weet heeft het programma EZ-drive (Maxblast en consorten) geinstalleerd, wat met de meeste OS's niet werkt!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 23:41 schreef BBL the 2nd het volgende:
Alstjeblieft geen losse diskmanagers. Voor je het weet heeft het programma EZ-drive (Maxblast en consorten) geinstalleerd, wat met de meeste OS's niet werkt!
Ik gebruik de DiskWizard van Seagate en alles wat het doet is partitioneren.
En er wordt geen EZ-drive geinstalleerd of iets dergelijks.
Je hoeft niets te installeren, gewoon de DiskWizard-flop erin en pc opstarten, en de rest is a piece of cake.

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Gebruik GDISK

GDisk is a complete replacement for the FDISK and FORMAT utilities that
allows:
FAT file system formatting
Better disk space utilization
Batch mode operation
Hiding and unhiding of partitions
Secure disk wiping
Extensive partition reporting
Unlike FDISK, which uses interactive menus and prompts, GDisk is
command-line driven and offers faster configuration of a disks partitions.

Create /cre Create partitions: primary DOS partitions, extended DOS partitions
Delete /del Delete partitions of any type, including nonDOS
partitions
Status (default) /status List information on the specified fixed disk and
its partitions
Activate /act Activate and deactivate a partition (specifying it
as the bootable partition)
Hide /hide Hide an existing partition or unhide a hidden
partition
Reinitialize MBR /mbr Reinitialize the Master Boot Record
Batch /batch Use batch-mode command execution
Disk wipe /diskwipe Wipe the contents of the whole disk