Volgens mij haal je OS en applicatie een beetje door elkaar...
Een OS zorgt er gewoon voor dat programma's kunnen draaien. Enige eis daaraan 'voor kinderen' is dat het niet in de weg zit (geen regelmatige config nodig) en niet te makkelijk stuk kan. Ik draai al jaren op PC van m'n dochter Ubuntu. Edubuntu is gewoon Ubuntu met wat edu-apps geinstalleerd. Vond ik weinig meerwaarde hebben, maar het is het kijken waard. Bijkomend voordeel van (Ed)ubuntu is dat het redelijk idiot-proof is en als iets fout gaat is er een grote community en veel info online te vinden. Maar goed, voor mijn part doe je Arch, Gentoo of zelfs LFS, of trouwens gewoon Windows of MacOS - het maakt zolang je het zelf kunt onderhouden voor de ervaring van je kind als gebruiker niets uit
Dan de vraag wat je op dat OS draait. Dat is waar je educationeel meerwaarde gaat vinden. Waar ik m'n dochter toen ze wat jonger was vooral mee amuseerde was
gcompris. Dat is een suite van educationeel spul (iets van 120 stuks

) gericht op kinderen van 2 tot 10.
Nu ik erbij stilsta: zoontje is bijna 2, allicht tijd om het voor hem aan te zwengelen - misschien dat hij dan niet meer tablet van m'n vriendin monopoliseert
Maar ik zou in eerste instantie gaan praten met je dochter over wat zij met computers wil doen en wil leren. Er zit nogal verschil tussen als ze het als 'eng ding' beschouwt, of als apparaat wat ze uit elkaar wil halen en doorgronden, danwel puur iets om met vriendinnen te chatten. Als ze er bang voor is moet je erg voorzichtig vertrouwen opbouwen voor je echt dingen gaat doen ermee. Wil ze het volledig grokken, dan zou je met zelfde aanpak riskeren dat ze zich gaat vervelen (en dat ze trouwens de boel probeert te hacken

).
[
Voor 5% gewijzigd door
dion_b op 15-10-2014 00:10
]