OS voor kinderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPride
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-10-2019
Hallo mensen,

Sinds mijn dochter nu op school leert om met computers om te gaan, ben ik benieuwd of er ook een OS is wat kind gericht is.

dus denk aan OS met daarin op spelende wijs leren lezen/rekenen etc.

Is er hier iemand die er ervaring mee heeft of iets dergelijke.

Dan graag reageren en kan ik kijken wat geschikt zou wezen voor me dochter.

velen dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige wat mij te binnen schiet is Edubuntu, met educatieve programma's erop. Maar er zijn distro's die geschikter zijn. Welke dat zijn kan ik je helaas niet zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Heb je zelf al een paar gevonden?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij haal je OS en applicatie een beetje door elkaar...

Een OS zorgt er gewoon voor dat programma's kunnen draaien. Enige eis daaraan 'voor kinderen' is dat het niet in de weg zit (geen regelmatige config nodig) en niet te makkelijk stuk kan. Ik draai al jaren op PC van m'n dochter Ubuntu. Edubuntu is gewoon Ubuntu met wat edu-apps geinstalleerd. Vond ik weinig meerwaarde hebben, maar het is het kijken waard. Bijkomend voordeel van (Ed)ubuntu is dat het redelijk idiot-proof is en als iets fout gaat is er een grote community en veel info online te vinden. Maar goed, voor mijn part doe je Arch, Gentoo of zelfs LFS, of trouwens gewoon Windows of MacOS - het maakt zolang je het zelf kunt onderhouden voor de ervaring van je kind als gebruiker niets uit :z

Dan de vraag wat je op dat OS draait. Dat is waar je educationeel meerwaarde gaat vinden. Waar ik m'n dochter toen ze wat jonger was vooral mee amuseerde was gcompris. Dat is een suite van educationeel spul (iets van 120 stuks :o ) gericht op kinderen van 2 tot 10.
Nu ik erbij stilsta: zoontje is bijna 2, allicht tijd om het voor hem aan te zwengelen - misschien dat hij dan niet meer tablet van m'n vriendin monopoliseert :+

Maar ik zou in eerste instantie gaan praten met je dochter over wat zij met computers wil doen en wil leren. Er zit nogal verschil tussen als ze het als 'eng ding' beschouwt, of als apparaat wat ze uit elkaar wil halen en doorgronden, danwel puur iets om met vriendinnen te chatten. Als ze er bang voor is moet je erg voorzichtig vertrouwen opbouwen voor je echt dingen gaat doen ermee. Wil ze het volledig grokken, dan zou je met zelfde aanpak riskeren dat ze zich gaat vervelen (en dat ze trouwens de boel probeert te hacken >:) ).

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 15-10-2014 00:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Edubuntu is bij mij ook het enige wat in me opkomt. Heb het voor mijn dochter van 5 geïnstalleerd op een oude laptop. Op zich doet ze er nog niet veel mee, maar af en toe een spelletje vindt ze wel leuk.

@dion_b, dat klinkt interessant. Ga ik vanavond meteen eens naar kijken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:04
Ik zou als ik jou was geen Linux distro nemen, aangezien ze beter om kan leren gaan met een OS wat er ook op school gebruikt wordt. Wellicht dat je een user account kan aanmaken waarbij ze helemaal geen rechten heeft om de computer om zeep te helpen, en dan enkel programma's kan openen waar ze (volgens jou) behoefte aan heeft?

Voor windows of OS X zijn er volgens mij ook genoeg programma's te vinden om kinderen extra schoolmateriaal voor te schotelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dat is de reden dat MS nog steeds een monopoly positie heeft en Linux op de desktop geen terrein lijkt te winnen. Pak lekker wat je zelf wilt, ipv met de kudde mee te hobbelen. Diversiteit is juist goed. Wat kan een kind dat net spelletjes leert spelen op de computer nou schelen of het op Windows, Linux of een ander OS draait? Die wil gewoon spelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:10

houthakker

Poehé

Er is wel wat in omloop hoor, maar het e.a. lijkt verouderd:

http://www.doudoulinux.org/
http://sourceforge.net/projects/linuxkidx/
http://www.foresightlinux...dition-1-0-release-notes/
https://www.sugarlabs.org/ (OLPC)
http://www.ubermix.org/

Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor een distro van je eigen smaak (en wat goed werkt op het doel systeem). 1 user met automatische login en beperkte rechten. Full screen launcher (lxlauncher) en een eigen selectie van applicaties en spelletetjes.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPride
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-10-2019
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zal eens even een rondje gaan neuzen tussen al de tips,
en kijken wat mij geschikt lijkt voor me dochter.

School is ook bezig met een bepaald programma te lanceren zodat kinderen thuis eraan kunnen werken.
maar wil niet een splinternieuwe pc voor haar aan schaffen, omdat ze eerst maar eens t ding moet leren kennen.

Iig bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 19:55

Rannasha

Does not compute.

Kypo schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:10:
Ik zou als ik jou was geen Linux distro nemen, aangezien ze beter om kan leren gaan met een OS wat er ook op school gebruikt wordt. Wellicht dat je een user account kan aanmaken waarbij ze helemaal geen rechten heeft om de computer om zeep te helpen, en dan enkel programma's kan openen waar ze (volgens jou) behoefte aan heeft?

Voor windows of OS X zijn er volgens mij ook genoeg programma's te vinden om kinderen extra schoolmateriaal voor te schotelen :)
Kinderen op jonge leeftijd leren ontzettend makkelijk en zullen geen problemen hebben om meerdere operating systems te leren gebruiken. In tegenstelling tot ouderen, die vaak stug vast zitten in hun werkwijze.

Het maakt volgens mij dan ook niets uit welk OS je je kind voorschotelt op jonge leeftijd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
DutchPride schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:59:
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zal eens even een rondje gaan neuzen tussen al de tips,
en kijken wat mij geschikt lijkt voor me dochter.

School is ook bezig met een bepaald programma te lanceren zodat kinderen thuis eraan kunnen werken.
maar wil niet een splinternieuwe pc voor haar aan schaffen, omdat ze eerst maar eens t ding moet leren kennen.

Iig bedankt allemaal!
Is er wel al e.e.a. bekend over dat programma, waar ze thuis aan moet kunnen werken. Het kan verstandig zijn met de eisen die daaraan (of daardoor) gesteld worden rekeining te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Er is voor elk besturingssysteem educatieve software beschikbaar, en de meeste educatieve leermogelijkheden kunnen gewoon in de browser worden weergegeven.

Mocht er echt gekozen worden voor educatieve applicaties, dan is Edubuntu inderdaad wat. Maar mocht dat geen rol spelen, dan kunt u werkelijk elk besturingssysteem kiezen. Ikzelf prefereer ik Manjaro Linux, dat gebaseerd is op Arch Linux. Maar u kunt ook andere Linuxdistributies kiezen, Windows draaien, OS X en dergelijke.

Wat ik u wel moet melden is dat kinderen speels zijn op het internet, ze klikken werkelijk overal op. Linuxdistributies en OS X zijn vele malen minder vatbaar voor malware dan Windows(versies), dat kunt u ook laten meewegen in uw keuze.

Daarnaast zijn bijna alle Linuxdistributies gratis en kunnen ze op oude hardware gemakkelijk draaien.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik zou als ik jou was geen Linux distro nemen, aangezien ze beter om kan leren gaan met een OS wat er ook op school gebruikt wordt.
Het kan geen kwaad als kinderen al van jongs af te leren met verschillende computers en omgevingen om te gaan. Dan weten ze tenminste het verschil tussen de computer en de monitor, internet en e-mail een operating system en een applicatie. Sowieso leren ze dan meer zelfredzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:07
Gcompris is een mooi pakket (zeer uitgebreid en kosteloos op Linux) weet niet zeker of het standaard een onderdeel is van een van de Edu-distro's.
Mijn 3 jarige dochter kan zich er mee vermaken...

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Ik zou als ik jou was geen Linux distro nemen, aangezien ze beter om kan leren gaan met een OS wat er ook op school gebruikt wordt.
En laat dat nu precies de reden zijn waarom ik ongeveer ieder half jaar de computer voor de kids voorzie van een andere distro.
Om ze te motiveren zelf wat te onderzoeken ipv dom op knopjes te klikken.

We rijden toch ook niet allemaal in een Daf 66 of hebben allemaal hetzelfde model wasmachine etc etc?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
Hoe Tweakers gericht is je dochter? Ik heb een leuk project gevonden op internet wat kinderen spelenderwijs kennis laat maken met computers en het OS, gebaseerd op een Raspberry PI.

Het project heet KANO en is te bereiken op http://kano.me

Het enige issue voor mij nu is de prijs :( Maar goed, voor een ouder met kinderen is dat misschien anders haha. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar hoe je het bekijkt. Bij een open source os kan het kind zelf gaan leren. Dus zal het kind sneller in staat zijn om bv software ontwikkelaar te worden, omdat bij het gebruikte OS alles open is en ze zelf kunnen inzien inclusief documentatie. Het maakt de geest van het kind veel creatiever, ipv alleen maar programma's kunnen gebruiken zonder te kunnen zien hoe het werkt en dus geen leercurve heeft.

Hoe jonger je bent, des te sneller je leert, dat is een feit.

Overigens kan je met de windows emulator (voor o.a. Linux en OS-X) WINE prima die windows programma's gebruiken die school bied.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2014 13:19 ]

Pagina: 1