Ik heb een nieuwe klant die een SBS 2011 server heeft en daar tevreden mee is. Ik kan de boel overzetten naar 2012R2 Essentials met een aparte Exchange Server maar de klant zal er niet veel baat bij hebben en het zorgt voor overlast.
Het enige probleem is redundantie (Single point of Failure). Ik zit eraan te denken om 3 servers te installeren:
1. Domein Controller (ADS01)
2. Exchange Server (EXC01)
3. File Server (SVR01)
Via de volgende stappen:
1. ADS01 toevoegen als AD server en verder niets
2. EXC01 installeren met alle opties en dan een DAG configureren (met behoud van de originele database zodat de SBS console blijft werken) en dan een extra MX toevoegen
3. SVR01 instellen als DFS replica.
Mocht de SBS server onbereikbaar zijn dan kan de klant via OWA bij zijn e-mails en de bestanden zijn beschikbaar via een andere UNC.
Nu heb ik dit nog nooit gedaan, ik heb veel ervaring met Windows Server en Exchange (MCSE voor beide), ik zie niet echt iets dat een probleem kan zijn maar ik hoor graag jullie mening
Het enige probleem is redundantie (Single point of Failure). Ik zit eraan te denken om 3 servers te installeren:
1. Domein Controller (ADS01)
2. Exchange Server (EXC01)
3. File Server (SVR01)
Via de volgende stappen:
1. ADS01 toevoegen als AD server en verder niets
2. EXC01 installeren met alle opties en dan een DAG configureren (met behoud van de originele database zodat de SBS console blijft werken) en dan een extra MX toevoegen
3. SVR01 instellen als DFS replica.
Mocht de SBS server onbereikbaar zijn dan kan de klant via OWA bij zijn e-mails en de bestanden zijn beschikbaar via een andere UNC.
Nu heb ik dit nog nooit gedaan, ik heb veel ervaring met Windows Server en Exchange (MCSE voor beide), ik zie niet echt iets dat een probleem kan zijn maar ik hoor graag jullie mening
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.