Toon posts:

Sticker van hd verwijderen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
...kan dat zonder dat je je garantie verlies? Of zou het ook genoeg zijn als ik de sticker bewaar en 'm laat zien mocht ik de harde schijf ooit nog es moeten omruilen?
Ik wil m'n IBM dtla-307045 namelijk nog wat beter koelen. Niet dat hij te warm word, maar het kan in elk geval geen kwaad om 'm zo koel mogelijk te houden.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Lijkt me dat je dan je garantie wel kwijt bent.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik ook al bang voor... damn, wat is dat toch belachelijk. Ik kan niet eens met die schijf doen wat ik zelf wil zonder de garantie kwijt te raken. En dat terwijl het (voorzichtig) verwijderen van die sticker waarschijnlijk nog beter is voor de hd ook omdat hij beter te koelen is...

Stel nu dat ik 'm in zo'n harddrive cooler wil stoppen die door middel van drukveren contact maakt met de behuizing van je hd? Dan zit die sticker der maar mooi weer tussen :(

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 12:25
Je HD koelen? lijkt mij toch niet echt nodig, of ga je je HD overclocken ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:05
HD's worden anders best wel warm hoor..
zeker 7200 rpm modellen en daarboven (SCSI)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist al dat deze vraag zou komen, maar de belangrijkste reden dat ik die hd wil koelen is omdat dit model een iets hoger uitvalpercentage heeft als andere modellen van IBM...

Een theorie is dat de geluidsisolatie te strak om de platters heen zit, en als de hd warm word zet er van alles uit zodat de platters aan kunnen lopen. Dit is slechts 1 van de vele theorien, maar toch: ik zou echt balen als mijn data verloren ging. Dus een beetje xtra koelen kan geen kwaad. Ik heb echter geen zin in nog een xtra fan in m'n kast dus ik heb gewoon eens een losse heatsink op mijn hd geplaatst, wat echt behoorlijk in temperatuur scheelt! Maar die sticker zit er nog tussen, en metaal op metaal geleidt de warmte natuurlijk altijd beter... Aan de andere kant wil ik absoluut mijn garantie niet kwijtraken voor als die IBM er toch een keer mee ophoudt (het risico is nu eenmaal ietsje hoger).

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 09:28
Ik dacht dat hd's ook niet tè koud moesten worden

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Uhm, die sticker zit aan de bovenkant....
Aan de onderkant zitte de componenten die warm worden.... nuteloos om die sticker eraf te halen. :P

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 20:16 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Kon je wel eens gelijk in hebben. Ze zijn tenslotte gemaakt om in een bepaalde temperatuur te werken. Maar ik denk niet dat ik in mijn kast van 31 graden onder die minimum temperatuur kom :)
Op dinsdag 12 juni 2001 20:27 schreef meendering het volgende:
Uhm, die sticker zit aan de bovenkant....
Aan de onderkant zitte de componenten die warm worden.... nuteloos om die sticker eraf te halen. :P
nouja, nutteloos... De behuizing word toch al een stuk koeler door alleen dat koelblokje wat er nu op ligt. En een lagere temperatuur aan de bovenkant zal vast ook wel doorgegeven worden aan de onderkant...

Zou het anders misschien helpen als ik m'n hd niet in het onderste slot doe, maar 1tje derboven? In het onderste slot zit er namelijk een dichte plaat metaal behoorlijk dicht tegen de schijf aan. Als ik 'm 1tje naar boven verplaats heeft dat ook weer wat de ruimte om te ademen. En ik heb toch geen floppydrive in m'n systeem, dus er is ruimte genoeg :)

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 11:35
Ik vind het niet belachelijk. Kun jij IBM garanderen dat hij niet open is geweest, zonder dat er stickers op zitten?

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Uhmmmmm.... het gaat zich erom dat die harde schijf niet bedoeld is om te openen....

Alles wat niet geopend MAG worden KAN wel open, omdat tegen te gaan moet je met een garantiezegel komen anders kan je nooit bewijzen dat het ding dicht is gebleven.

Freelance tweaker

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 12 juni 2001 20:16 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Heb je gelijk in.. heb hier een zooi Quantum 2Gb's SCSI2 en die hebben een bedrijfs temp van 55'C.

Mijn hd's (onderschrift)m worden hooguit 32'C.. misschien moet je ze beter aan je kast schroeven, dat koellt prima genioeg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 22:27 schreef Dualdude het volgende:
Ik vind het niet belachelijk. Kun jij IBM garanderen dat hij niet open is geweest, zonder dat er stickers op zitten?
heh, ik kan 'm ook wel openschroefen met de stickers derop hoor! Die stickers zitten namelijk gewoon op de deksel en scheuren niet erges ofzo als je 'm openmaakt. Ik denk dat ze het wel kunnen zien als hij open gemaakt is (misschien binnenin een beveiliging), maar in elk geval niet aan die sticker.

Maar... welke gek gaat nu zijn hd openschroefen? FF kijken hoe het werkt ofzo :D
Op dinsdag 12 juni 2001 22:34 schreef nigelator het volgende:
Heb je gelijk in.. heb hier een zooi Quantum 2Gb's SCSI2 en die hebben een bedrijfs temp van 55'C.

Mijn hd's (onderschrift)m worden hooguit 32'C.. misschien moet je ze beter aan je kast schroeven, dat koellt prima genioeg.
Mja, maar dit is maar een gewone IBM 7200 toeren IDE schijf... en hij zit stevig met 4 schroefen in de computer vastgeschroefd. Je kan ook voelen dat het frame de warmte van de hd al overneemt, dus dat zit vast wel goed.

Verwijderd

Gebruik een HD-cooler van Coolermaster.
Die gebruik ik ook voor de SCSI-U2W-HD.

Ik heb wel het fannetje van de Coolermaster verwisseld met een geluidloze fannetje i.v.m. de geluidsoverlast.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:35 schreef PsyFlux het volgende:

Maar... welke gek gaat nu zijn hd openschroefen? FF kijken hoe het werkt ofzo :D
Nou als je ziet wat voor mensen hier op got rondlopen..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 23:35 schreef St.Joris het volgende:
Gebruik een HD-cooler van Coolermaster.
Die gebruik ik ook voor de SCSI-U2W-HD.

Ik heb wel het fannetje van de Coolermaster verwisseld met een geluidloze fannetje i.v.m. de geluidsoverlast.
Mwah, zo ver wou ik nou ook weer niet gaan... is ook weer wat overdreven :)
Ik wil gewoon dat stikkertje verwijderen en er een koelblokje op leggen! naja, laat anders ook maar. Ik ben misschien ook wel wat te bang voor mijn hdtje...
Op dinsdag 12 juni 2001 23:38 schreef insoft het volgende:
Nou als je ziet wat voor mensen hier op got rondlopen..
:+
Maar dat zijn geen gloednieuwe IBM hd's maar ouwe bakken met een paar 100 MB aan opslagruimte...

Verwijderd

Pannekoek! :)
tuurlijk mag da niet, als het stikkertje gescheurt is dan is de garantie vervallen, en ze hebben ze zo gemaakt dat als je ze er af gaat halen de stikkers breken... :(

Verwijderd

Topicstarter
Heh, ik had ook al ff gekeken of ik dat stickertje der voorzichtig af kan pulken.
Maar het lijkt me idd van het soort wat gaat scheuren :(

Toch blijf ik het belachelijk vinden. Het is namelijk niet een manier om te controleren dat jij dat ding niet openschroeft want hij zit gewoon op de deksel, en niet half over de deksel & behuizing zodat hij scheurt als je 'm open doet! De enige reden dat ik verder nog kan bedenken waarom die sticker der niet af mag is omdat er allemaal data zoals serienummer op staat. Maar dat kunnen ze toch veel beter in het metaal ponsen? En volges mij staat het serienummer ook op de onderkant (morge ff controleren in het daglicht).

Dus waarom vervalt die garantie als je die sticker verwijdert?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-05 06:57
Stikker plakken is goedkoper dan in elke HD een nummer ponsen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, zou kunnen... het zijn wel telkes andere nummers (serienummer), dus het moet wel een redelijk geavanceerd systeempje zijn. Maar toch, als je eenmaal zo'n machine hebt stampt ie wel door, en wat maakt dat nou uit in productiekosten? een cent?

Verwijderd

Ik denk zomaar ietsje meer... en ook niet echt nuttig.

Nummers inponsen in bv. de behuizing vóór het in elkaar zetten van de HD is een verspilling van serienummers omdat er zeer zeker een bepaald uitvalspercentage is.

Nummers inponsen ná het in elkaar zetten is ook niet aan te raden... al kunnen de nieuw HD's van Ibm behoorlijke stootbelastingen opvangen... >:)

Het lijkt me dat de serienummertjes pas geplakt worden op werkende harddisks... en of koeling op een HS nu uiteindelijk uitmaakt (zie ook hierboven) .. ik denk nee.

/typfoutjes verbeterd/

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, got a point there...
Maar ik vraag me weer af of het uitvalpercentage wel zo groot is bij hd's? Volges mij is dat bij processors veel groter. En so what als 1 van de 100 hd's het niet doet? Dan ga je wat sneller door je serienummers heen, boeie :) En dat is als ze de deksel al weggooien bij een foute hd (denk het niet: alles weggooien is ook wel zonde).

Ik moet trouwes toegeven dat de warmte door de sticker heen ook al behoorlijk goed doorgegeven word. Ik kan het verschil in temperatuur tussen heatsink en hd in elk geval niet voelen. Maarja, als tweaker zijnde kan het natuurlijk altijd beter >:)
Pagina: 1