Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
Beste mede-tweakers,

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het maken van films en allerlei technieken en post processing dat erbij komt kijken. Daarnaast ben ik op zoek naar een fototoestel, aangezien het beste fototoestel dat ik op dit moment heb een iPhone 4 is. Tegenwoordig zie je dat veel filmmakers met beperkt budget werken met spiegelreflexcamera's omdat deze veel goedkoper zijn dat filmcamera's die dezelfde beeldkwaliteit leveren. Vandaar dat ik mij ben gaan verdiepen in de verschillende fotocamera's, waarbij de nadruk op filmen ligt.

Ik heb in ieder geval een wensenlijstje opgesteld.
Eisen:
  • Kantelbaar/uitklapbaar scherm, dit is makkelijk met filmen
  • Microfoonaansluiting (hierdoor vallen helaas bijvoorbeeld de nex-5 en nex-6 van Sony af)
  • 1080p op 24 fps kunnen filmen
  • Budget rond de 500 euro met kitlens (+/- 18-55mm, of in die richting).
Wensen:
  • Zoeker (of het nou een optische of EVF is).
Ik heb nog geen enkele lens, dus ik zit niet echt vast aan een bepaald merk of formaat.

Nou was ik er eigenlijk al uit dat ik voor de Canon 700D zou gaan. Deze kost ongeveer 550 euro met kitlens, heeft een uitklapbaar scherm met touchscreen, 24p filmmodus en veel mogelijkheden tot instellen.

Totdat...ik dingen last over de Panasonic DMC-G6. Dit is geen spiegelreflexcamera, maar een systeemcamera en heeft voordelen en nadelen t.o.v. de Canon.

Voordelen:
  • Stuk lichter (of mogelijk een nadeel?)
  • VEEL maar dan ook VEEL beter in autofocussing tijdens filmen. Dit is een heel erg groot pijnpunt van spiegelreflexcarmera's.
  • Filmen tot 1080p60 mogelijk, waar de canon niet hoger gaat dan 1080p30.
  • Software schijnt nog beter en uitgebreider te zijn voor filmen.
  • Mooie EVF
Nadelen:
  • Bouwkwaliteit en afwerking
  • Kleinere sensor.
In principe zouden systeem camera's beter zijn voor filmen omdat deze al hun focuspunten op de sensor hebben zitten en puur gebaseerd op reviews zou ik qua filmen voor de Panasonic moeten gaan. Ook 1080p60 filmen is een voordeel. Ik ben alleen bang dat de kleinere lens zich vertaalt in een aanzienlijk slechtere lichtgevoeligheid.
Qua foto's maken is alles gigantisch veel beter dan dat ik nu heb en voor mij ligt de focus daar niet op. Ook is de Panasonic een stuk lichter en iets compacter waardoor ik 'm waarschijnlijk sneller mee zal nemen.
Maar toch...de Canon ziet er beter uit en ik vermoed dat de bouwkwalteit ook beter is. Maar ik heb ook het idee dat het puur een gevoelskwestie van merk is. Canon is simpelweg bekender, maar ergens ben ik bang dat ik de verkeerde keuze maak.

Misschien dat iemand nog het licht kan laten schijnen over deze twee camera's!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
De AF tijdens filmen is bij recentere DSLR's opgelost, tenminste bij Canon dmv. dual-pixel AF en STM motoren. Alleen gaat dat iets boven je budget ;)

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je de AF niet te hard moet laten wegen en gewoon moet oefenen met handmatig focussen. Zeker als je Magic Lantern op de 700D zet dan heb je erg veel mogelijkheden om dat een stuk makkelijker te maken dmv. automatische focus peaking en gekleurde pixels/lijntjes om dingen om aan te geven waar het scherp is en tsja nog veel meer mogelijkheden natuurlijk.

Ook qua lenzen ben je met een 700D een stuk beter uit naar mijn idee, zeker als je ook gebruik wil maken van de typische DSLR look met kleine scherpte-diepte, dan ben je voor 100 euro met een 50mm f/1.8 al klaar :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Er is inderdaad een boel met magic lantern te regelen maar de G6 is gewoon erg goed voor video. Het gaat niet alleen om de lens en sensor maar de codec van panasonic is gewoon erg goed. Er is trouwens ook prima een kleine scherptediepte te krijgen op M43 (G6) hoor, het verschil tussen m43 en aps-c is niet heel groot (in tegenstelling tot aps-c en FF).

Ik zou voor video echt voor de G6 gaan, goede codec, veel instellingen en je kunt ook makkelijk legacy lenzen gebruiken met adapters (manual focus werkt vaak beter bij film). En de bouwkwaliteit is denk ik ongeveer hetzelfde, heb ze beide in m'n hand gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
Bedankt allebei voor de feedback. Ik neig zelf meer naar de G6, omdat de nadruk op video ligt. En laten we ook eerlijk wezen, 500 euro is natuurlijk een hoop geld, maar het is niet alsof er een camera van duizenden euro's gekocht gaat worden. Laat ik eerst maar eens kijken in hoeverre ik echt met filmen bezig ga en hoe lang ik het leuk blijft vinden. Als fototoestel zijn beiden toestellen sowieso een hele verbetering en ik denk dat het lichtere gewicht en de compactheid van de G6 zwaarder wegen dan de wat kleinere sensor.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Als je van plan bent veel te filmen zonder handmatige autofocus denk ik dat de G6 inderdaad de beste keus is. Er is ook veel goed glas beschikbaar, ook tweedehands. De 700D is ook een mooie allroundcamera, maar meer gericht op fotografie dan op video (al kun je met Magic Lantern inderdaad veel naar je hand zetten). Ik denk ook dat de evf van de G6 een groot voordeel is, want voor een DSLR moet je een lcd hood gebruiken (waarmee je het lcd-scherm in feite als zoeker gebruikt).

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een tweedehands GH2. Die is niet duur meer en daarvoor bestaat eveneens een hack (van Vitaliy_Kiselev) waarmee je tot in de kleinste details zaken kunt optimaliseren voor video. Ik ken iemand die heel tevreden daarmee filmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Yero schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:41:
Als je van plan bent veel te filmen zonder handmatige autofocus denk ik dat de G6 inderdaad de beste keus is. Er is ook veel goed glas beschikbaar, ook tweedehands. De 700D is ook een mooie allroundcamera, maar meer gericht op fotografie dan op video (al kun je met Magic Lantern inderdaad veel naar je hand zetten). Ik denk ook dat de evf van de G6 een groot voordeel is, want voor een DSLR moet je een lcd hood gebruiken (waarmee je het lcd-scherm in feite als zoeker gebruikt).

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een tweedehands GH2. Die is niet duur meer en daarvoor bestaat eveneens een hack (van Vitaliy_Kiselev) waarmee je tot in de kleinste details zaken kunt optimaliseren voor video. Ik ken iemand die heel tevreden daarmee filmt.
Hier een lovend stuk over de G6 video functies.

"Huge amount of of features for the money – a supercharged GH2!" en "Some improvements even trump the flagship GH3" Als je echt wilt hacken kun je over de GH2 denken maar out of the box doet de g6 niets onder voor de GH2.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 16-10-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
I love my G6 :)
Filmen doe ik dan niet zoveel mee, maar die panorama functie die is echt gaaf en timelapse shots ook erg leuk en makkelijk.
Wifi is beetje lastig maar denk als je daar vaak mee gaat werken dan is daar ook wel mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Ook voor foto's is een g6 echt een prima camera hoor, en veel makkelijker om mee om te gaan dan een dslr kwa bediening en creatieve ffecten.
Pagina: 1