Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ben het even kwijt. Netgear Nighthawk modem icm ADSL modem.

Pagina: 1
Acties:

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik doe iets verkeerd, maar geen idee wat.

De situatie : bij een kennis is zijn huidige linksys router overleden, compleet dood. Ok, geen probleem, hij wilde toch een snelle nieuwe. Heb voor hem een Netgear Nighthawk besteld en gisteravond 'even' gaan installeren..

De setup : ADSL modem (speedtouch : http://www.tcshop.nl/images/speedtouch/st780_back_g.jpg) aangesloten op de telefoonlijn (duh) en dan via kabel naar de Netgear (internet aansluiting). Dan van een lan poort op de Netgear naar de PC.

PC krijgt ipadres (192.168.1.2) van de Netgear zoals verwacht. Als ik naar de setup van de Netgear ga kijken (via 192.168.1.1) dan zie ik dat alles werkt behalve internet. Details die ik dan kan bekijken laten WEL een extern ipadres (96.xx.xx.xx) zien. Maar toch geen internet.

Omdat ik wat met de kabels heb lopen rommelen, even geprobeerd om het rechtstreeks van de modem naar de pc aan te sluiten. Dat werkt, PC krijgt het externe ipadres (96.xx.xx.xx) en kan gewoon op internet.

Eerste idee was dat er een mac-adres beperking via ADSL zou zijn, dus heb ik het mac-adres van de PC gekloond in de Netgear. No dice..

Kan ook gewoon met mobiele telefoon op de Wifi van de Netgear, ook daar krijg ik dan een lokaal ip-adres (192.168.1.x), maar natuurlijk ook geen internet.

Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe. Heb ook geprobeerd om de netwerkkabel die van de modem komt in 1 van de 4 lan-poorten van de Netgear te steken, maar dat hielp helaas niks.

Denkend dat het misschien de Netgear zelf was, dan maar onverrichterzake terug naar huis gegaan en daar even op mijn eigen netwerk getest. Netgear deed het meteen (zonder config) en kon surfen op alle aangesloten apparaten en via wifi.

Wat doe ik verkeerd, want ik heb werkelijk geen idee meer ? :(

edit : Hmm.. ofwel moet ik de DHCP functionaliteit in de Netgear uitschakelen omdat het Speedtouch modem dat al regelt ? (de Speedtouch heeft namelijk 4 netwerkpoorten..).

edit 2 : Netgear Nighthawk ROUTER natuurlijk, maar kan de titel niet meer wijzigen..

[ Voor 7% gewijzigd door iDog op 14-10-2014 14:27 ]

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-11 11:48
Ik zou de Netgear router de DHCP laten regelen en het op de Speedtouch uitzetten. Heb je de Speedtouch trouwens op bridge mode gezet?

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

• iDog
  • Niet online
Ik heb nog niks aan de Speedtouch veranderd, was beetje benauwd dat hij straks helemaal geen internet meer zou hebben. Kan ik dan nog wel de andere 3 poorten op de Speedtouch gebruiken voor lan (hij heeft 5 netwerkkabels aan te sluiten..) ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Speedtouch staat goed (in bridge), anders zou je geen publiek IP adres toegewezen krijgen (tenzij je een blok van IP adressen krijgt).

Wat betekent "maar toch geen internet"?
Kan je pingen naar een willekeurige site (tweakers.net op naam en IP adres)?
Wat geeft een tracert tweakers.net (wederom op naam en IP adres)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• iDog
  • Niet online
"maar toch geen internet" : lokaal netwerk, kan pingen naar andere machines in het netwerk, kan ook op de router inloggen (192.168.1.1), maar kan niet pingen naar google.nl. Zelfs in de DNS instellingen van de Netgear de publieke dns-ip's van Google gezet (8.8.8.8 en 8.8.4.4), maar ook dat hielp niet. Dus nee, kan niet pingen op naam noch op ip (naar een extern adres/ip, bedoel ik dan).

Tracert nog niet getest.

[ Voor 3% gewijzigd door iDog op 14-10-2014 15:41 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Wat ik niet begrijp: De Speedtouch staat in Bridgemode, maar je gebruikt wel alle poorten. Wat voor netwerkadres krijgen de apparaten die daaraan zitten?

[ Voor 0% gewijzigd door AtRi op 14-10-2014 21:20 . Reden: spelfout ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Kan het zijn dat de Nighthawk d.m.v. een firewall alle verkeer tegenhoudt richting internet ?
Misschien moet je nog poorten definieren/opzenzetten, rules aanmaken etc.
Je manier van aansluiten en bekabelen lijkt me correct, dus ST poort 1 > Nighthawk wan poort > Nighthawk lan poort > pc

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Zijn zowel de ip-range van de speedtouch als de netgear beiden gelijk ? Zo ja, dan gaat je routering verkeerd wanneer je nat achter nat doet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Speedtouch in bridge, Nighthawk aangesloten op de WAN poort.
Dat betekent dat je in de Nighthawk de gegevens voor Internet set-up moet instellen.
Daarmee pikt ie een extern IP-adres op via de speedtouch, en regelt vervolgens de DHCP voor je interne apparaten.

Inloggen op de Netgear: Advanced, Internet Set-up.
Je kan ook de set-up wizard doorlopen.

• EverLast2002
DukeBox schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:20:
Zijn zowel de ip-range van de speedtouch als de netgear beiden gelijk ? Zo ja, dan gaat je routering verkeerd wanneer je nat achter nat doet.
Als de ST 100% in Bridged Mode staat, dan is het enige ip dat daaruit komt een wan adres.
Althans dat was bij mijn ST destijds het geval.

• iDog
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:20:
Ik vermoed dat dat het geval is, bedenk ik me nu ineens. Toen ik de Netgear niet aansloot kon ik via 192.168.1.254 naar de modem admin page. En met de Netgear had ik op de PC een 192.168.1.2 ipadres.

Zal iig de dhcp functie op de Netgear eens uitzetten. Ik ga vanavond weer terug naar die kennis, dus dan probeer ik nog wel wat.

• iDog
  • Niet online
EverLast2002 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:29:
[...]

Als de ST 100% in Bridged Mode staat, dan is het enige ip dat daaruit komt een wan adres.
Althans dat was bij mijn ST destijds het geval.
Ja, ik heb dus het idee dat het eraan ligt of je meerdere kabels aansluit op de ST. Aangezien er 4 poorten zijn, lijkt het haast wel alsof ik met 1 kabel (en dus ook 1 apparaat) direct een extern ipadres krijg op de aangesloten PC en wanneer ik dan een kabel in 1 van de 3 overgebleven poorten steek de interne router (??) zijn zegje gaat doen en lokale ipadressen gaat uitdelen. Slaat dat ergens op (wat ik nu zeg) ?

• iDog
  • Niet online
EverLast2002 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:14:
Kan het zijn dat de Nighthawk d.m.v. een firewall alle verkeer tegenhoudt richting internet ?
Misschien moet je nog poorten definieren/opzenzetten, rules aanmaken etc.
Je manier van aansluiten en bekabelen lijkt me correct, dus ST poort 1 > Nighthawk wan poort > Nighthawk lan poort > pc
Lijkt me niet. Zoals gezegd, heb die netgear hier thuis (bij mijn eigen netwerk) eens aangesloten op een kabel (dan wel via een lan poort op de netgear) en werkte perfect.

Maar goed, zoals gezegd, vanavond nog eens wat meer spelen..

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
iDog schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:40:
[...]

Ja, ik heb dus het idee dat het eraan ligt of je meerdere kabels aansluit op de ST. Aangezien er 4 poorten zijn, lijkt het haast wel alsof ik met 1 kabel (en dus ook 1 apparaat) direct een extern ipadres krijg op de aangesloten PC en wanneer ik dan een kabel in 1 van de 3 overgebleven poorten steek de interne router (??) zijn zegje gaat doen en lokale ipadressen gaat uitdelen. Slaat dat ergens op (wat ik nu zeg) ?
Mja dit klinkt veel te geavanceerd voor een simpele Speedtouch.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• iDog
  • Niet online
Even follow-up : heb de DHCP server uitgezet in de Netgear en hop, alles werkt. Er werd inderdaad dezelfde range ip-adressen (192.168.1.2-254) uitgedeeld door de Netgear als door de Speedtouch.

Bedankt allen !

• EverLast2002
iDog schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:16:
Even follow-up : heb de DHCP server uitgezet in de Netgear en hop, alles werkt. Er werd inderdaad dezelfde range ip-adressen (192.168.1.2-254) uitgedeeld door de Netgear als door de Speedtouch.

Bedankt allen !
....toen die ST in Bridged Mode is gezet zal de DHCP optie niet uitgezet zijn... :/
Tja, dan krijg je inderdaad zulke problemen.
Pagina: 1