Asus M4A785td-v evo memory controler defect?

Pagina: 1
Acties:

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-02 16:10
Hey mede tweakers,

Een paar weken terug had ik een memory defect op dit moederbord, na een memtest gedaan te hebben contact gehad met corsair. Geheugen is netjes vervangen. Toen ik de computer weer in elkaar had gezet en hem wou starten gaf hij een bios piepje (1x lang 2x kort herhalend). Na wat zoekwerk op internet heeft dit met het werkgeheugen te maken.

Nu heb ik ander geheugen geprobeerd en het probleem blijft zich voordoen, mijn vermoedens zijn dan ook dat de memory controller defect is.

Zijn er nog dingen die ik kan testen om het zeker te weten?

Alvast bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

De memorycontroller zit (metname bij AMD al een aantal jaar) in de CPU zelf, niet meer op het moederbord.

Als de memorycontroller daadwerkelijk kapot is, dan ligt het dus waarschijnlijk aan je CPU.

• joopykoopy
Dus iemand in mijn omgeving vragen of ik een cpu mag lenen is een optie om te testen, als ik je goed begrijp.

Dat ga ik dus nog even proberen, het zou jammer zijn als ik een mobo koop en het blijkt de CPU te zijn.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Of de geheugensloten moeten echt kapot zijn, maar over het algemeen gebeurt zoiets alleen met (veel) geweld :P .

Maar als de mogelijkheid er voor is, is even testen met een andere CPU inderdaad een optie.

Overigens, als ik even zoek naar dat moederbord en beep codes, dan komt er 1 long 2 short = graphics problem.

Misschien dat je daar even naar kan kijken (videokaart wisselen gaat wat makkelijker/sneller dan een CPU).
Wat voor videokaart heeft je systeem eigenlijk? (bepaalde modellen zijn bekend/berucht vanwege een relatief hoog uitval percentage na een bepaald aantal jaar, denk aan GeForce 8000/9000 en de rebrands daarvan of Radeon 4850/4870 en metname de dual-gpu varianten daarvan).

• joopykoopy
Het verschil met gewoon 1x lang 2x kort en de herhaalde versie is dus of het de gpu of ram is. Daarbij heb ik mijn onboard GPU geprobeerd en mijn HD6950, dus daar zit het hem niet in. Werkgeheugen is getest dus naar mijn inziens zit het in de memory controller, en die zit weer in de CPU.

Misschien trek ik mijn mobo en cpu er wel uit en ga over op nieuw spul. Dit systeem is al een aantal jaren oud, dus het mag ook wel vervangen worden.