Advies nieuwe (watergekoelde) videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik zoek een?
GPU

Wat is je budget?
Het budget is vrij ruim, anywhere van €250 tot €550

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per sé, heb in het verleden Sapphire, Gigabyte en XFX gehad. Allen zijn me bevallen zonder enige problemen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het zal gaan draaien in mijn oude setup, een intel i7 3930K op een Asus rampage IV moederbord met 8 of 16gb intern geheugen(kan ik me niet goed herinneren, haha) op een triple tft monitor setup van 5780*1080 resolutie. Alles is watergekoeld en waarschijnlijk gaat deze kaart dat ook worden - mogelijk niet direct maar na enige tijd.

Ik heb tot nu toe altijd AMD gedraaid in eyefinity, toch zeker de laatste 3-4 jaar. Graag wil ik weten wat jullie denken dat mn beste optie is. Ik kom van een HD7970 af die overleden is, wil sowieso gelijk of sneller hebben, maar het is voor mij niet belangrijk meer of een kaart op papier 5 fps meer haalt bij een game als bf4 of world of warcraft.

De kaarten waar ik naar gekeken heb zijn:
- GTX 970
- R9 290
- R9 290X

de gtx980 is leuk, maar waarschijnlijk buiten proportioneel duur ten opzichte van een GTX 970 of 290. Vooral nu de 290x even duur is als de 970 en de 290 zelfs onder de €300 te krijgen is wordt de keuze lastig :p

Vragen, suggesties? Thanks.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Watergekoelde kaart zou ik niet naar kijken, is het niet waard.

De 2 interessantste kaarten zijn de R9 290 en de GTX970. Daarvan heeft de laatste persoonlijk de voorkeur, sneller dan een R9 290X maar ietsjes goedkoper/even duur, maar wel bakken zuiniger.

Goede GTX970?
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0 4GB
Maakt onder load best wel at veel leven, daarnaast slecht leverbaar.
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Volgens mij de stilste GTX970 onder load die er is, en volop leverbaar!
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Onder de 65 graden Celsius zelfs passief!
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Ook zeer interessant, jammer genoeg heb je de kans op coil whine :(

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pascalx
Hey,

Wellicht dat het niet helemaal duidelijk was. Ik ben niet op zoek naar een vanuit de fabriek watergekoelde videokaart. M'n huidige systeem is al volledig watergekoeld, inclusief de HD7970 die overleden is, om die reden is het dat wanneer de waterblocks voor de nieuwe generatie videokaarten wat beter beschikbaar zijn dat ik m'n nieuwe wellicht ook ga waterkoelen in deze loop.

Ik doelde daar eigenlijk meer mee op dat warmte en geluidsproductie van de koeler niet echt een issue zijn, aangezien deze waarschijnlijk toch binnen aanzienlijke termijn vervangen wordt.

Stroomverbruik is wel aanzienlijk minder van nVidia yeah, maar de GPU zal niet heel vaak full load draaien en ik betaal hier de stroomrekening niet O-) . Maar in hoeverre moet ik aanpassingen maken aan m'n setup qua aansluitingen als ik van Eyefinity over zou stappen naar Surround?

Groeten,
Pascal

[ Voor 19% gewijzigd door Pascalx op 14-10-2014 14:01 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Veel hoef je niet aan te passen, voornamelijk alleen andere software/drivers installeren en instellen. Aansluitingen? Zodra je monitors erop kunnen is het goed :)

Had inderdaad je topic start fout begrepen :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Ik zou die videokaart toch maar niet met water koelen als je net een HD7970 hebt doen overlijden (lijkt mij dat dat er toch iets mee te maken moet hebben). De meeste luchtkoelers volstaan prima omdat de kaart zo zuinig is.

Als het toch met waterkoeling moet, koop je nu best een zo referentie mogelijk model, al is dat bij de GTX 970 nogal moeilijk omdat er naar mijn weten geen referentie model is. Je maakt veel meer kans om goede water blokken te kunnen kopen als je een reference GTX 980 neemt. Los van hoe weinig zinvol ik waterkoeling vind op GTX 9xx videokaarten, vind ik het nog minder zinvol om dat dan niet op het huidige topmodel te doen.

En voor een R9 290 of 290X kun je waarschijnlijk ook al makkelijker water blokken vinden, als je dan die route op wilt. Bij die heethoofden houdt het ook iets meer steek om extreme koeling te gebruike. Als je echt serieus bent met die waterkoeling, tik dan een reference 290 op de kop.

[ Voor 19% gewijzigd door MacPoedel op 14-10-2014 20:28 ]

• Pascalx
Die HD7970 dateert nog van de release, zo'n 2.5 jaar geleden. Hij heeft een goede tijd meegedraaid en wellicht dat het er iets mee te maken heeft, maar technologie kan nou eenmaal kapot gaan.

Verder ga ik denk ik inderdaad voor een reference 290, die zijn al voor onder de €300,- verkrijgbaar en doen niet bar veel onder voor de GTX970 of de 290X.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-02 15:23
Bertje vreemde reactie, dat je ervan uitgaat dat door waterkoelen een graka stuk zou gaan. Als er kortsluiting is is meestal het hele systeem plat; zo niet dan gaat een graka meestal langer mee als die onder water staat, de temperatuur blijft vaak veel lager (hier nooit boven 30 graden op full load, en dat zijn kaarten die op stock 250w dumpen en nu een oc hebben.

mixing a drink and music

Pagina: 1