Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51
Deze vraag heeft betrekking op mijn vriendin die enkele maanden geleden van de VS naar Nederland is verhuisd. Ze heeft in mei haar bachelor moleculaire biologie gehaald aan een Amerikaanse uni en is nu in Nederland (regio Eindhoven) op zoek naar een baan. Ze is inmiddels 2 maanden op elke interessante functie aan het solliciteren die ze tegen komt maar tot nu toe is alles afgewezen. Voor het grootste deel van deze afwijzingen wordt als reden gegeven: 'Je hebt geen stage gelopen'.

In de VS is het ongebruikelijk een stage te vinden voor het overgrote deel van de studies aangezien er in de meeste gevallen simpelweg niet genoeg stageplaatsen in de buurt zijn en daar wordt daar dan ook totaal niet moeilijk over gedaan. In Nederland is dat natuurlijk anders gezien het vaak (zo niet altijd?) een verplichting is stage te lopen.

Nu begrijp ik best dat het prettig is om een afgestudeerde te hebben met stage- of werkervaring, maar dat dit zo makkelijk als reden gegeven wordt voor afwijzing verbaast mij. Dit is ook nog eens altijd direct na het eerste gesprek, welke bijna altijd telefonisch is met een recruiter. Helaas lopen bijna alle vacatures voor haar via recruiters. Het is, in mijn ogen, erg vreemd om iemand zo te dumpen op dat ene criteria welke ook nog eens helemaal niks zegt over iemand's kwaliteiten.

Ze heeft duidelijk in haar CV en sollicitatiebrieven staan dat ze tijdens haar opleiding bijna 2 jaar lang dagelijks enkele uren hands-on lab ervaring heeft in het lab van haar universiteit, maar blijkbaar is dit niet genoeg.

Ze begint inmiddels een beetje moedeloos te worden, al geef ik wel aan dat 2 maanden solliciteren niet per se lang is tegenwoordig en ze echt wel iets zal vinden. Maar ik kan me voorstellen dat zij er minder vertrouwen in heeft wetende dat andere, Nederlandse, kandidaten waarschijnlijk allemaal een stage hebben gehad.

Hebben jullie enig idee wat ze nog zou kunnen doen om men op andere gedachten te brengen?
De inkopper zou zijn 'stage lopen', maar dat is ook lastiger dan het lijkt. Bijna allemaal bedrijven hebben afspraken met opleidingen daarover en daarnaast wil dat ook nog eens zeggen dat ze nog zeker een half jaar zonder inkomen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Probeer andere ingangen te vinden dan recruiters. Open dagen. Linkedin-netwerk. Misschien (het netwerk van) familie / vrienden. Etc. (Waar vooral jouw netwerk van pas komt, want NL).

Kan ze trouwens al op professioneel niveau Nederlands spreken/luisteren en schrijven/lezen? Zo niet dan zou ik suggereren dat ze het eerste halfjaar haar tijd al prima kan vullen met bijv snelcursus@ lokale universiteit. Waar soms meteen wat extra netwerk is te 'scoren'. Als ze een baan heeft, is de taal spreken erg nuttig. Ook al is het een internationale werkgever.

Edit: ik las het als interne recruiters. Als ze te maken heeft met externe recruiters: zie inderdaad hieronder.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2014 12:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Recruiters moet je echt niet nodig hebben voor moleculaire biologie. Gewoon zelf contact opnemen met onderzoeksgroepen, een onderzoeksproject van een paar maanden onbetaald doen en dan gewoon solliciteren.

Wat voor soort banen zoekt ze? Ze zal wel laag moeten beginnen door het gebrek aan ervaring.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een stage? Dan vang je 2 vliegen in een klap, je lost het "probleem" van een gebrek aan stage op, en je bouwt een netwerk op. Misschien mag je na die stage ook nog blijven plakken.

En inderdaad snel Nederlands leren, alles aan haar CV moet ademen dat zij heel erg graag wilt, dan komt de rest van zelf in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Ga naar de carieredagen in Utrecht of het C2W career expo. Spreek hier de mensen aan bij bedrijven waar zij graag zou willen werken. Vraag wat de mogelijkheden zijn en geef hierbij aan dat de recuitmentbureau's een probleem van het gebrek aan stageervaring maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: ik wens dr veel succes.
Vrouw van een vriend van me zat ook in die hoek (wel een master degree) en zocht ook werk in de regio Eindhoven. Uiteindelijk was de enige baan die ze, na een half jaar zoeken, kon krijgen, een baan als laborante in Leiden. Zijn ze zelfs voor moeten verhuizen.

In de regio Eindhoven zit vrij weinig qua labwerk. En dr studeren dr jaarlijks meer dan voldoende af. Tioevallig zie ik het bij de overburen van mijn ouders (ook regio Ehv): zij is ook net klaar met HBO chemie oid, en ook al ruim een half jaar aan het solliciteren. En dan spreekt zij vloeiend Nederlands en heeft ze wel stages gedaan.

Vwb die stages: reken even uit.
Stages: 2 x 20 weken x 40 uur = 1600 uur hands on ervaring
Opleiding: 2 jaar x 40 lesweken x 5 dagen x 2 uur = 800 uur hands on ervaring
Er vanuit gaand dat ook NL bachelor studenten die hands on ervaring hebben, praat je over 2400 vs 800 uur hands on ervaring. Da's veel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20
Hoe groot is de kans dat ze referenties van die stageplek gaan veriferen? Verzin wat stagetijd in de USA en zet het er op.

Leugentje om eigen bestwil kan geen kwaad als het gaat om iets als ene stage. het is niet dat ze aangeeft dat al meerdere open hart transplantaties uitgevoerd heeft.

Hell, de meeste werkgever vragen niet een som copien van je diploma's laatst staan een bewijs van stageplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Kettrick

Rantmeister!

muffstuff schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:05:
Hoe groot is de kans dat ze referenties van die stageplek gaan veriferen? Verzin wat stagetijd in de USA en zet het er op.

Leugentje om eigen bestwil kan geen kwaad als het gaat om iets als ene stage. het is niet dat ze aangeeft dat al meerdere open hart transplantaties uitgevoerd heeft.

Hell, de meeste werkgever vragen niet een som copien van je diploma's laatst staan een bewijs van stageplek.
Bestaande stage ervaring ietwat "opleuken" op je CV kan je best mee wegkomen, maar totaal niet bestaande ervaring op je CV zetten doe je jezelf echt geen plezier mee. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Overigens, is er een reden dat ze niet in NL een (Engelstalige?) master wil halen? Dat lijkt me zeker in deze tijden geen kwaad kunnen.
muffstuff schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:05:
Leugentje om eigen bestwil kan geen kwaad als het gaat om iets als ene stage.
:? Harde leugen is als het over een jaar uit komt m.i. prima reden voor ontslag op staande voet. Als je iemand met zoiets niet kunt vertrouwen, dan al helemaal niet voor belangrijkere zaken zoals de onderzoeksresultaten.
Iets mooier maken dan het is != verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2014 15:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20
Kettrick schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:11:
[...]

Bestaande stage ervaring ietwat "opleuken" op je CV kan je best mee wegkomen, maar totaal niet bestaande ervaring op je CV zetten doe je jezelf echt geen plezier mee. :X
ik ben een andere mening toebedeeld

Kijk als ik aangeeft dat ik senior Android ben, val ik snel door de mand. Als ik op mijn cv zet dat ik een keer wat android code aangepast heb, is een groot verschil maar zorgt er wel voor dat ik ene streepje voor heb.

Een diploma op je cv kan je de kop kosten, een propedeuse jaar kijkt niemand naar. Maar maakt wel een verschil qua selectie.

Mijn vraag is, waarom willen nederlandse werkgevers die stageplek aanduiding? Omdat je wat werkervaring nodig hebt als in werk ethiek. Maar laten we eerlijk zijn, die ervaring doe je snel genoeg op.

Nogmaals, het gaat hier om een stageplek he, niet om baanbrekend onderzoeksresultaten. Of onderschat ik de ervaring mbt een stageplek in dit werk gebied zo erg?

Ten tweede, als ze al een referentie nalopen dan is het jammer maar helaas op naar de volgende. Echt niet dat ze na een half denken, hmm laten eens even die stageplek referentie nalopen. hoogstens de universiteit mbt behalen diploma.

Maar goed, als eerlijkheid in dit soort gevallen voor jullie betere carriere perspectieven opleveren, wie ben ik om dat te bestrijden. Maar als je weet dat je iets kan waarmaken en gaat niet om een wetenschappelijk titel, ach je moet je huid zo duur mogelijk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
The Realone schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:51:
Ze heeft duidelijk in haar CV en sollicitatiebrieven staan dat ze tijdens haar opleiding bijna 2 jaar lang dagelijks enkele uren hands-on lab ervaring heeft in het lab van haar universiteit, maar blijkbaar is dit niet genoeg.
Lopende band werk in een lab doen is natuurlijk wat anders dan een onderzoeks(afstudeer)stage.
Hebben jullie enig idee wat ze nog zou kunnen doen om men op andere gedachten te brengen?
Ze moet uit datgeen wat ze gedaan heeft heel duidelijk maken dat ze een soort van zelfstandig onderzoek heeft uitgevoerd. Dat zou ik tenminste verwachten (maar zit niet in de biologische moleculaire wereld :+)

En volgens mij hebben we dan ook wel de kern: heefst ze de juiste sterke punten en kan ze die onder de aandacht brengen? Alleen om een stage zal je namelijk niet keer op keer afgewezen worden als je zo'n goede kandidaat bent.

Andere ingangen dan recruiters zijn trouwens ook aan te raden. Die alternatieve kun je namelijk op basis van inhoud overtuigen ;)
De inkopper zou zijn 'stage lopen', maar dat is ook lastiger dan het lijkt. Bijna allemaal bedrijven hebben afspraken met opleidingen daarover
Onzin. Bedrijven halen kandidaten vandaan waar ze beschikbaar zijn. Ook als dat betekent dat er eentje op de stoep ligt voor de deur.

Wat wel zo is dat veel bedrijven in NL geen stageplekken geven aan reeds afgestudeerden. (Mijn werkgever is er daar een van.)
en daarnaast wil dat ook nog eens zeggen dat ze nog zeker een half jaar zonder inkomen zit.
De kosten gaan voor de baten uit.

Daarnaast is het niet onmogelijk om een beperkte stagevergoeding te ontvangen.
muffstuff schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:22:
Ten tweede, als ze al een referentie nalopen dan is het jammer maar helaas op naar de volgende. Echt niet dat ze na een half denken, hmm laten eens even die stageplek referentie nalopen. hoogstens de universiteit mbt behalen diploma.
De wereld is klein. Als iemand op een leugen betrapt wordt dan vliegt hij eruit en in veel vakgebieden betekent dat dat je zomaar 'besmet' kunt zijn omdat mensen elkaar in allerlei contexten tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 16:35
Als ze echt in dat vakgebied actief wil blijven ... dan moet ze echt blijven lobbyen bij UNI's (LUMC) en andere ketens met laboratoria. Misschien unilever/shell aanschrijven (geen flauw idee wat je allemaal kan met moleculaire biologie, is mijn straatje niet)

En als het echt haar passie heeft, probeer het anders op stage basis te doen voor 3 / 6 maanden.

Als het gaat om geld & het niet specifiek in het verlengde van haar opleiding hoeft, kan ze altijd nog even kijken op http://www.undutchables.nl/ .

/me LinuX-TUX heeft een Italiaanse vriendin en we zijn nu 6 jaar verder in Nederland. Het is even aanpoten en allemaal onzeker in het begin, maar daarna is het alleen maar beter geworden :Y).

Over het 'leugentje' op je CV ... er zit een middenweg in. Als ze praktijk (deel)projecten van school zelf mooi kan verwoorden in "X maanden research naar ...", dan kan je dat mooi proberen te verwoorden als niet commerciele praktijk ervaring. Natuurlijk per onderdeel met een kleine omschrijving. Zo lijkt het wat meer en is er geen woord over gelogen. Meer zou ik absoluut niet proberen / doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:23
Is het een optie om buiten het vakgebied naar werk te zoeken? Deze specifieke studie zegt mij niet zoveel, maar met een stevig diploma in een technisch vakgebied zijn er vaak vele andere mogelijkheden. Er zijn ook voldoende (starters) vacatures die alleen om een bepaald denkniveau vragen en überhaupt geen punt maken van de exacte studierichting.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
The Realone schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:51:
Ze heeft in mei haar bachelor moleculaire biologie gehaald.
Volgens mij zit hier het echte probleem. In de VS halen de meeste studenten een BSc/BA en gaan daarna de arbeidsmarkt op. Een mastertitel is met name bedoeld voor mensen onderzoek wille doen of een PhD willen halen.

In Nederland is het echter bijna vanzelfsprekend dat je na je WO bachelor een master gaat doen. Anders vinden recruiters al snel dat je jouw studie niet afgemaakt hebt. Daarnaast zal je vriendin ook het lastig krijgen om werk te vinden in de onderzoekwereld (in haar vakgebied), want daarvoor is een master zo goed als vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik snap het eigenlijk wel dat je vriendin geen baan kan vinden. Zelf heb ik ook biologie gestudeerd (de medische kant, maar met raakvlakken met moleculair) en met een bachelor kun je nog bijzonder weinig. Ik snap daarom ook niet waarom ze niet voor een master gaat. Mijns inziens heb je zonder de master geen volwaardige studie afgerond (ook al worden bachelors en masters gezien als aparte studies). Ik zou dus doorstuderen als ik haar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik trek m'n vorige reactie in, want de kern is inderdaad dat een bachelor in Nederland niet beschouwd wordt als kwalificatie om te werken. De strategie is dus om een (Engelstalige) master te gaan doen. Ook een mooie gelegenheid om Nederlands te leren. Afhankelijk van de verblijfsvergunning is er recht op studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er is een echt verschil in bachelor/master tussen Europa en de VS. In de VS kan je met een bachelor prima de arbeidsmarkt op, maar in Nederland over het algemeen niet. Vroeger heette de bachelor in Nederland nog je kandidaatsexamen, dat gaf toegang tot de doctoraal opleiding. Met een kandidaatsexamen alleen kwam je nergens op de arbeidsmarkt.

Je zit ook nog met verschillen in kwaliteit in de opleidingen in de VS. Er is daar een wereld van verschil in de kwaliteit van een opleiding tussen zeg iets als Harvard en de community college.

Wellicht dat het doen van een master zinvol is. Niet alleen om de opleiding compleet te hebben, maar het kan ook zorgen voor contacten waar mogelijk later een baan uit kan komen voor je vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:57:
Ik trek m'n vorige reactie in, want de kern is inderdaad dat een bachelor in Nederland niet beschouwd wordt als kwalificatie om te werken. De strategie is dus om een (Engelstalige) master te gaan doen. Ook een mooie gelegenheid om Nederlands te leren. Afhankelijk van de verblijfsvergunning is er recht op studiefinanciering.
Hiermee worden toch een heleboel HBO afgestudeerden ernstig tekort gedaan. HBO diploma's zijn tegenwoordig ook bachelor. Dit geeft weliswaar alleen maar meer aan hoeveel verschil is tussen de verschillende bachelors. Het is dus van groot belang aan te geven wat voor bachelor je hebt en van welke kwaliteit deze is.

Niet perse aan Rukapul gericht, dat was toevallig de laatste post.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 14-10-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een wereldwijde organisatie die internationale stages regelt voor universitair (ex)studenten. Wij gebruiken het in onze organisatie. Het is niet direct een baan, maar wel met redelijke stagevergoeding, en na de stage zijn bij ons al 3 van de 4 aangenomen.

Alleen is het dus alleen internationaal. Je zou dus kunnen kijken of zij niet de mogelijkheid heeft bij de Amerikaanse tak in te schrijven en dan te gaan voor een stage in Nederland.
http://www.aiesec.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nivado schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:24:
Hiermee worden toch een heleboel HBO afgestudeerden ernstig tekort gedaan. HBO diploma's zijn tegenwoordig ook bachelor. Dit geeft weliswaar alleen maar meer aan hoeveel verschil is tussen de verschillende bachelors. Het is dus van groot belang aan te geven wat voor bachelor je hebt en van welke kwaliteit deze is.
Ik neem aan dat Rukapul doelde op universitaire bachelors (waar in de TS ook sprake van is, waar ik voorbij ga aan de verschillen typen uni's in de VS). Iemand die vroegah ing. werd genoemd wordt 'natuurlijk' wel serieus genomen. Afhankelijk van de baan/functie, dan. Bij de wens onderzoek te doen, is een master-titel wel aan te raden t.b.v. snellere carrierestart.
offtopic:
Misschien goed als de topicstarter ook weer reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Excuses, gevangen door een griepje dus ik heb hier niet bovenop gezeten. Bedankt voor de vele reacties, ik zal proberen wat aanvullingen te geven.

Het probleem zit hem volgens mij niet in de titel. In de VS wordt er geen onderscheid gemaakt zoals wij dat doen met HBO en WO. Een afgeronde bachelor aan een Amerikaanse uni is gewoon een volwaardige studie waarmee je prima de arbeidsmarkt op kan en wat daar ook gewoon gezien wordt als volledig afgeronde studie. Het lijkt mij dan ook niet het probleem in deze en dat wordt dan ook niet als zodanig benoemd. Gebrek aan stage is wat gewoon vaak aangekaart wordt als reden voor afwijzing.

Ze is overigens ook niet per se op zoek naar een functie op WO of HBO niveau, ook MBO niveau komt gewoon in aanmerking voor haar.

Alsnog een master gaan doen is overigens ook nog een optie, al staat die niet bovenaan het lijstje.

Ik ga jou even quoten Rukapul aangezien jou antwoorden veel raakvlakken hebben met de andere reacties.
Rukapul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:32:
[...]

Lopende band werk in een lab doen is natuurlijk wat anders dan een onderzoeks(afstudeer)stage.
Wie heeft het over lopende band werk? En veel stages zijn ook niet van dermate hoog niveau dat dat het verschil gaat maken. Ik zal de laatste zijn die zegt dat stages niet enorm nuttig kunnen zijn, maar er al vanuit gaan dat je niet beter bent dan eventuele andere kandidaten is nogal vreemd.
En volgens mij hebben we dan ook wel de kern: heefst ze de juiste sterke punten en kan ze die onder de aandacht brengen? Alleen om een stage zal je namelijk niet keer op keer afgewezen worden als je zo'n goede kandidaat bent.
Dat zou je zeggen, maar dat is wel al meerdere keren door verschillende recruiters tegen haar verteld. Letterlijk.
Onzin. Bedrijven halen kandidaten vandaan waar ze beschikbaar zijn. Ook als dat betekent dat er eentje op de stoep ligt voor de deur.
Vooruit dan, even een copy-paste van een bedrijf die voorbij kwam in haar zoektocht:

Note: Wij bieden geen werkervaringsplaatsen of stages voor werkzoekenden aan, maar bieden alleen stage plekken aan studenten die nog studerend zijn.
De kosten gaan voor de baten uit.
Zolang jij niet in onze portemonee kan kijken is dat nogal een gewaagde uitspraak. ;) Op zo'n manier investeren is niet per se uitgesloten, maar gezien de zoektocht nog vrij jong is willen we dat nog niet meteen aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Punt is, een recruiter ziet een bachelors degree. That's it. Dat dat in de VS anders is dan in NL weten de meesten volgens mij niet eens. Dus bachelor = bachelor. En dat is niet wat gevraagd werd door de opdrachtgever, want genoeg universitair geschoolden. Ligt dus niet noodzakelijk aan jullie :)

Qua stage: als iedereen die net afgestudeerd zou zijn een werkstage zou gaan doen, blijven er natuurlijk weinig plekken meer over voor degenen die nog wel studeren. Plus het niveau van de stage zou anders zijn. Een stagiar die nog op school zit moet nog het e.e.a. leren. Dat is ook het doel van de stage: ervaring op doen.
Iemand die al klaar is met zijn studie zoekt gewoon werk(ervaring) en inkomsten. Een stage levert dat, maar dan wordt een stage in weze gebruik waar hij niet voor bedoeld is. Dus ik snap wel dat bedrijven zoiets afwijzen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik krijg ook steeds meer het idee dat er wel eens sprake kan zijn van miscommunicatie. Sowieso in dit topic al waardoor velen door de termen 'uni' en 'bachelor' op het verkeerde been zijn gezet. Bij een recruiter of sollicitatieprocedure heb je nog veel minder kans om zoiets recht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik weet niet hoe het CV er uit ziet, maar als daar Universitaire bachelor op staat zou ik dat naar Bachelor vervangen. Uni Bs. in NL is maar 1 jaar school natuurlijk. Als je gewoon zegt "Bachelor's degree in chemie, Michigan State University" dan kan dat denk ik al voldoende zijn om een andere indruk te wekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Dat is opzich wel een goeie tip, meer duidelijkheid voor wat betreft de (al dan niet) te voeren titel. Ik weet zo even uit m'n hoofd niet wat ze erop heeft staan.
The Eagle schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:31:
Qua stage: als iedereen die net afgestudeerd zou zijn een werkstage zou gaan doen, blijven er natuurlijk weinig plekken meer over voor degenen die nog wel studeren. Plus het niveau van de stage zou anders zijn. Een stagiar die nog op school zit moet nog het e.e.a. leren. Dat is ook het doel van de stage: ervaring op doen.
Iemand die al klaar is met zijn studie zoekt gewoon werk(ervaring) en inkomsten. Een stage levert dat, maar dan wordt een stage in weze gebruik waar hij niet voor bedoeld is. Dus ik snap wel dat bedrijven zoiets afwijzen.
Maar dat zou precies zijn waar het in deze om gaat, namelijk ervaring opdoen die blijkbaar gemist is tijdens de opleiding. Niet dat ik het vreemd vind dat ze het niet doen overigens, maar in weze is het doel hier niet anders.

Hoe dan ook bekruipt mij het gevoel dat er hier meer aan de hand is dan alleen de stage, ook al is dat vaak het enige dat aangegeven wordt. Het zou de verwarring in opleiding kunnen zijn, maar ook dat is eigenlijk vreemd aangezien zij op banen solliciteert op alle niveau's. Sterker nog, er werd haar al aangegeven door 1 recruiter dat ze rekening moet houden met een functie onder haar niveau, dus op MBO niveau ofzo. Iets wat geen probleem is wat haar betreft.

Ze hebben immers geen idee wat zij nu eigenlijk kan na een sollicitatie online en een kort telefoongesprek. Om het dan maar bij voorbaat af te wijzen is natuurlijk erg kort door de bocht.

Zou er terughoudendheid zijn om een buitenlandse aan te bieden bij klanten (taal, verblijfsvergunning) maar dat niet uit durven spreken? Of denk ik dan te makkelijk...

Ik ga alle tips in ieder geval aan het overdragen en kijken of we er wat mee opschieten. Tot zover bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
The Eagle schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:48:
Ik weet niet hoe het CV er uit ziet, maar als daar Universitaire bachelor op staat zou ik dat naar Bachelor vervangen. Uni Bs. in NL is maar 1 jaar school natuurlijk. Als je gewoon zegt "Bachelor's degree in chemie, Michigan State University" dan kan dat denk ik al voldoende zijn om een andere indruk te wekken :)
Voor een universitaire Bachelor moet je in Nederland toch echt minstens 3 jaar studeren hoor. Wellicht ben je in de war met de propadeuse.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat het deels toch wel ligt aan het gebrek van een Master degree. Ik ben zelf momenteel afrondend PhD in immunologie, en analisten die hier worden aangenomen zijn over het algemeen HBO Bachelor (is veel praktischer dan universitaire Bachelor, is een wereld van verschil) of hebben een Master's degree. En ja, aangezien de pool aan afgestudeerden vrij groot is in deze sector kijken wij ook naar stage/onderzoekservaring van de kandidaten.
In Nederland is het vrij normaal om naast de reguliere laburen tijdens het onderwijs ook nog een 12-20 weken stage te doen tijdens je universitaire Bachelor (of HBO Bachelor). Als je een universitaire Master hebt, kun je daar met gemak nog 1-1.5 jaar aan stages bij optellen. Dan kan ik me voorstellen (hoe vervelend het ook is) dat die labuurtjes die je vriendin heeft gemaakt gewoonweg niet echt indrukwekkend zijn in dit vakgebied.

Als je vriendin echt het denkniveau WO heeft en in dit vakgebied wilt werken dan raad ik toch sterk aan om een Master te volgen (ja, dat is duur). Als je voor de MBO baantjes gaat zul je snel als overgekwalificeerd gezien worden, en dan is maar ook de vraag of je vriendin dat (meestal simpele) werk ook echt leuk vindt. Pas op HBO/WO niveau baantjes krijg je ook de ruimte om je eigen ideeen in te brengen, wat juist in de wetenschap het leuke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Viccers schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 09:23:
[...]
Als je vriendin echt het denkniveau WO heeft en in dit vakgebied wilt werken dan raad ik toch sterk aan om een Master te volgen (ja, dat is duur). Als je voor de MBO baantjes gaat zul je snel als overgekwalificeerd gezien worden, en dan is maar ook de vraag of je vriendin dat (meestal simpele) werk ook echt leuk vindt. Pas op HBO/WO niveau baantjes krijg je ook de ruimte om je eigen ideeen in te brengen, wat juist in de wetenschap het leuke is.
Het lijkt net alsof er eigenlijk niks tussen MBO en WO is. Er zijn toch ook gewoon HBO laborant opleidingen richting dat vakgebied. Ze heeft simpelweg geen master en is daar ook niet naar opzoek. Maar het lijkt net alsof er geen mogelijkheden zijn als je geen master hebt. Ik ken dat vakgebied totaal niet, heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

The Realone schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 08:55:
Hoe dan ook bekruipt mij het gevoel dat er hier meer aan de hand is dan alleen de stage, ook al is dat vaak het enige dat aangegeven wordt.
University en bachelor in 1 zin
+
Stage/werkervaring
+
Taal
+
Krappe markt.

Die laatste maakt al snel dat de eerste drie al snel doen besluiten naar de volgende kandidaat te kijken.
aangegeven door 1 recruiter dat ze rekening moet houden met een functie onder haar niveau, dus op MBO niveau ofzo.
MBO-werk levert misschien wel werkervaring op. Maar, ga dus vooral ook direct contact opnemen (zie gambieter). Niet (alleen) recruiters met pech heeft de recruiter met haar of de werkgever een overeenkomst dat direct aannemen niet meer mag.

Pagina: 1