Toon posts:

Oude pc oplappen (maar wel een knappe....)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader is 70 en gameverslaafd.... (Gniffel)... Hij heeft net de laatste Intel i7 met 256GB SSD & 16GB ram aangeschaft. Zijn oude pc wilde hij upgraden maar de Radeon HD7700 heeft waarschijnlijk de voeding omver getrokken...

De oude pc mocht ik meenemen. En aangezien mijn zoons ook helemaal into games zijn (8, 10 en 13) worden mijn vorderingen omtrent het reanimeren van deze pc met argus ogen gevolgd. Al vroeg merkte ik dat een first person shooter niks voor mij is (wordt misselijk). Maar ik ben wel een actief muzikant. En met allerlij professionele audiokaarten rondslingerend vond ik het herstellen van deze pc een interessant ding. Er zitten 3 Sata harde schijven in... Dus... spekkie naar m'n bekkie... Ook bouw ik al mijn pc's sinds 1998.. Maar... dit is een hard nootje gebleken...

Waar praten we over? Een Phenom 1 9600 black edition, Asus M3A32 MVP deluxe een Huntkey Titan 650watt voeding en twee sticks DDR2 800 geheugen (Heill)... Dat alles in een knappe zwarte kast...

De pc startte wel op maar geen beeld. Maar startte ook onregelmatig op. Dus ik dacht een kapot moederboard. Dus een Asrock N68C-S UCC aangeschaft. En ingebouwd... Ja ... jammer... Niks nada... Daarna kreeg ik een P4. Een oude dell. Voeding uitgebouwd (200watt). Dus alleen moederboard aangesloten. Ik kwam in het bios... Maar naar 5 minuten ineens ging hij uit. De voeding teruggezet in de Dell Celeron... Maar die startte ook niet meer op...

Andere tests.... CMOS gereset op de M3A32-MVP. En een nieuwe cmos batterij. Maar dat mocht niet baten...

Nu mijn vraag... Het lijkt dus de voeding te zijn... Maar kan een 200 watt voeding niet een moederboard en 4 GB geheugen (1 harde schijf aangesloten) in het bios voeden?

Kan het ook zijn dat de Phenom een doorgebrande schakeling heeft en dus een voeding & moederboard om zeep kan helpen? Want een nieuwe voeding wil ik nog wel aanschaffen. Maar een nieuwe CPU enzo, dan had ik best meteen een nieuwe build begonnen...

Graag jullie advies... (Misschien hoort dit in een ander plekje op het forum.. Maar dat vond ik toch niet..)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 10:30
Een 200 watt voeding voor een Phenom is wel erg krap bemeten, zou mij niets verbazen als die opgeblazen is.

Verwijderd

Topicstarter
Was ook maar wat ik voorhanden had... Maar om nu een nieuwe voeding te kopen en door sluiting in de processor die ook om te zien vallen?

Maar misschien hebben mobo's intelligentie die een doorgebrande CPU doorhebben? En dus niet opstarten... Dan zou een nieuwe CPU de keuze zijn....

Ik heb een CORE2Quad... Daarvoor een 939 (heette dat zo?) slot dualcore, daarvoor een dual mobo met twee athlons en daarvoor een P1..
Maar met elke generatie computers wordt de intelligentie op het moederboard groter.... Dus misschien zie ik iets over het hoofd....

Op de strips geheugen zitten ledjes. die gingen in het verleden wel aan..... In het Asrock moederboardje gaan de ledjes van het geheugen ook niet aan... (na het aanschakelen van de voeding achterop... (maar niet het aanzetten van de pc...)...

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2014 12:00 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02 23:06
@Muziekschuur: Ik heb wel een voeding (500 W, Antec) liggen waar ik tijdelijk niets mee doen.
Eventueel kan je deze gebruiken voor testen?

Later ben ik wel van plan om deze voeding te gaan gebruiken.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in Stavenisse.... Dus wellicht is dat niet handig.... Ik wil toch wel binnenkort wat bouwen.... Dus een voeding ligt niet in de weg... Maar als doorgebrande 90nm Phenoms er bekend om staan om componenten door te fikken, dan is het zaak nu de CPU in de prulle bak te dumpen....

Maar ik merk dat ik met deze generatie pc's ervaring mis... Dus vandaar mijn vraag. De voeding (mijn vader was leraar electro)... Had de 650 watt voeding doorgemeten. En die deed wat ie moest doen... Ook de elco's van de voeding zijn niet gezwollen. Maar er zit tape omheen..... Dus ik kan niet zien of het een beetje kwaliteit elco's zijn.... Maar als daar wat mis is... Dan kan het zijn dat de spanning in elkaar lazert bij belasting en dus dat de pc niet reageert... Ook zit er in de voeding een printplaatje met intelligentie. Dus als die meet en de meetwaardes zijn niet naar de zin.... Dan is de voeding ok, maar wordt ie geblokkeerd a.g.v. verkeerde meetwaardes.... Terug te voeren op een kapotte cpu?

• D_Jeff
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:54:
[..]
Ik heb een CORE2Quad... Daarvoor een 939 (heette dat zo?) slot dualcore, daarvoor een dual mobo met twee athlons en daarvoor een P1..
Maar met elke generatie computers wordt de intelligentie op het moederboard groter.... Dus misschien zie ik iets over het hoofd....
Core2Quad is een Intel product met een Socket 775.
Socket 939 is een socket voor AMD CPU's, voor inderdaad single en dual core.

Dus dat zijn wel een aantal verschillen.

Als de CPU echt doorgebrand is, is er een kans dat je het kan zien. Haal de CPU uit de socket en kijk je donkere plekken ziet. Zo ja, dan heb je direct je antwoord ;)

AMD P Quad's zijn 2e hand nog wel verkrijgbaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik weet alleen niet of je Moederbord schade heeft opgelopen of niet.

2) Huntkey is een beetje als Lada's onder de auto's: Goedkoop en erg storingsgevoelig.
Heb al een aantal keer mee gemaakt dat een Huntkey voeding letter het complete circuit heeft 'opgeblazen'. Indien mogelijk, kijk voor een beter merk voeding ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee. De cpu verhuisd (Pa zei dat het een 9500 was, maar o.b.v. de code is het een 9600 (maar ik kon niet achterhalen of dit de fameuze serie is met de "bug"....

Ik werk met Cakewalk Sonar X3. En deze pc zou waarschijnlijk wel in de buurt komen van mijn core2quad 3GHZ...

Ok.... Thanks voor die voedingtip... In mijn C2Q zit een dure 420watt voeding. Ook al de tweede...
Dan ga ik een nieuwe voeding scoren. Thanks voor de ondersteuning.... Ik zei ook al tegen mijn vader.... Hij kan wel de juiste waardes meten... Maar als de elco's niet ok zijn (uit de tijd van de verkeerde chemische formules van elco's) dan dondert de voeding onder load in elkaar en is het nog steeds niet werkend...

Verwijderd

Heeft de pa van TS niet een paar weerstanden liggen om een dummy load te genereren?

Huntkey voedingen stonden volgens mij niet bekend als kwalitatief sterk.

• D_Jeff
Seasonic wordt momenteel beschouwd als " het neusje van de zalm" onder de consumenten pc voedingen.
Daarnaast kan Corsair ook prima voedingen bouwen ;)

Verwijderd

Topicstarter
You've read my mind... Dat wou ik dus net vragen....

Ik heb zelf Enermax voedingen...

Is dit wat?

http://www.alternate.nl/C...duct/1149179?tk=7&lk=9530

Corsair VS550 550 watt voeding... Net onder de 50 euro...
3 jaar garantie...

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2014 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fridgeman.....

.... Maar m'n vader is nu 72.... En komt erachter dat alles wat moeilijker gaat. Het is een afdankertje.... Zijn beslissing is al genomen... Als dat ding weer werkend te krijgen is dan.... heb ik gewoon mazzel.

Wel ontzettend leuk om te merken dat mijn kinderen om dat ding heen hangen als bijen om de honing....

• D_Jeff
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:40:
You've read my mind... Dat wou ik dus net vragen....

Ik heb zelf Enermax voedingen...

Is dit wat?

http://www.alternate.nl/C...duct/1149179?tk=7&lk=9530

Corsair VS550 550 watt voeding... Net onder de 50 euro...
3 jaar garantie...
Kort rondje google leert dat jou suggestie goedkope 'caps' gebruikt en betrouwbaarheid wil op max load nog wel eens tegen vallen.

Tegensuggestie: http://www.alternate.nl/C...duct/1033759?tk=7&lk=9303

500 W, beter beoordeeld, wel iets ouder en +/- 10 euro duurder.
Van dat model staat, op het moment van schrijven, 1 ad in Vraag & Aanbod van iemand die woonachtig is in Dongen. Dat is dichterbij dan Ridderkerk/Rotterdam.

Hier: pricewatch: Corsair Builder CX500

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Sorry maar de huidige Corsair voedingen zijn ronduit matig tot slecht afgaande op de serie alleen de AX serie is nog degelijk de rest gebruik allemaal slechte caps of een paar voedingen uit de RM serie na.

Dit is gewoon een véél beter alternatief en levert meer dan genoeg stroom.
http://www.alternate.nl/S...oduct/132568?tk=7&lk=9307

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• D_Jeff
Van 550 watt terug naar 500 watt kan ik nog wel verkopen, maar van 550 Watt terug naar 430 Watt?

Wat is je gedachte/argumentatie, DarkBlaze?

500W heb ik gebaseerd op 2x2 GB ram, AMD P. 9600 (Quad, Black Edition), HD7780 (Single) en 3 S-ata devices.

Daarnaast is een voeding, naast een grafische kaart, het enige onderdeel dat toekomstproef is.
Daarmee bedoel ik dat een voeding/GraKa die nu gekocht wordt, ook in toekomstige setups zal passen en werken of uitgewisseld kan worden tussen Intel / AMD moederborden.

[ Voor 34% gewijzigd door D_Jeff op 15-10-2014 10:15 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zal je even een voorbeeld geven, mijn oude pc met een Q9450, stroomslurpend MSI P7N Diamond moederbord, 4x1gb DDR2, HD7970 en een sata hdd kon zelfs makkelijk draaien op een 430w voeding. Net als een collega van mij zijn i5 2550k met overclock en R9 290 op een 500w voeding zonder enig probleem kan gebruiken.

Nu gebruikt een HD7780 gewoon héél weinig stroom, de rest van de PC zit dan op max 150w en dan neem ik dat ruim. De Seasonic voeding die ik heb gelinkt zal voor alle setups voldoende zijn tenzij je een 290/290x gaat gebruiken. Verder gebruikt Corsair erg veel CapXon caps in hun PSUs dus die kan je beter vermeiden. Mocht TS toch meer watts willen kan hij altijd de 520w versie pakken natuurlijk.
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• D_Jeff
Duidelijke toelichting :)
Verder ook eens met je. TS kan het beter in 1x goed doen dan alsnog met half brak spul te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Had nog een niet gebruikte kast (voor media pc) met een 300 watt voeding voor core2duo. Voeding aan het moederboard gehangen ( de nieuwe asrock) en hij wou niet starten... Ahhh duh... Ik had de grafische kaart erin en geen voeding erop...

Bedankt voor de suggesties. Dan wordt het seasonic. Ik ben de 22e jarig... Dus ik wacht ff op het feestje. Daarna wat aanschafjes doen. Ook een 19 inch kast gevonden..... Wordt vervolgd.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm,

Net een oudere Zalman voeding gevonden. Die opengemaakt. Twee 2200 uF 6,3v elco's gesneuveld (met snot aan de neus)... Nieuwe besteld (bij Farnell). Die is 380 watt. Ik ben net beroofd van twee PCI-E grafische kaarten door m'n twee oudste jongens... Zal het zelf maar doen met de onboard AMD grafische kaart.... :+

Maar de "lada" ook opengemaakt..... Maar daar kan ik niks aan zien... Apart... Alle elco's zien er tiptop uit...

Inmiddels heb ik een 19" kast binnen en nog een SATA harde schijf... Eens kijken.... Ik zou dus nog twee voedingen moeten bestellen... Helaas... Een nieuwe sleutel voor m'n auto moeten aanschaffen... Da's een halve computer.... sniff....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2014 15:03 ]

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 09:11
Ik heb nog een oude 400Watter voor je liggen, betaal de verzendkosten en ik stuur hem naar je op! Als je interesse hebt, stuur maar een DM.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 09:09
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 18:28:
Had nog een niet gebruikte kast (voor media pc) met een 300 watt voeding voor core2duo. Voeding aan het moederboard gehangen ( de nieuwe asrock) en hij wou niet starten... Ahhh duh... Ik had de grafische kaart erin en geen voeding erop...
Werkt het daar nu mee? Ik snap uberhaupt je vraag uit de TS niet (CPU of PSU), elders geef je aan dat je meerdere systemen hebt. Dus dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook een (known good) voeding om je onzekerheid mee te elimineren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de 650w gerepareerd en de Zalman ook. Nu kom ik nog 1 voeding tekort. Het is heel leuk om met je twee zoons een soldeerbout wat meters, schroenvendraaiers wat te bouwen.

Ik had 3 elco's nodig (16v 2200 uf). Ik heb de laatste 4 jaar flink aan buizenversterkers gesleuteld. Leuk om te zien dat de kennis van pas komt.

Ik heb interesse in de 400 watt. Ik pm je. Nu onderweg om de pc's van de kinderen eerst te bouwen en configureren. Inmiddels erachter dat op een am3 mobo ook am3+ processors kunnen. Dus op zoek naar een 8 core.... En ddr3. Maar eerst sparen.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
dat het past wil niet zeggen dat het werkt. :P :P
8-core amd zijn moeilijke jongens

je hebt eigenlijk een 970/990 chipset nodig en een zeer fatsoenlijk merk moederbord aangezien ze stroom zuipen en heet worden.

edit: ik zie dat je een N68C-S UCC asrock hebt, dan gaat een 8-core no way lukken, zal niet eens opstarten. ;) ;)
Bios kent hem niet, en is 95w max cpu moederbord en de 8 serie is 125-140w etc..

[ Voor 31% gewijzigd door Elmo_b op 30-10-2014 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Elmo...
Ik heb geen trek in een heethoofd.... Wat zou dan een zinvoller keuze zijn? Net m'n N68C-S gebricked na een bios update die mis ging. Ik kreeg een vreemde foutmelding die o.a. terug te leiden was op de CPU (Phenom i fout). Uit voorzorg wilde ik het bios updaten... Maar dat ging fout. Dus ik denk dat het nieuw bouwen waarschijnlijk geen slecht plan is...

Nu nog ff sparen. Maar misschien is voor mijn doeleinden een Mac Mini Server een betere keuze. Ik had veel zin in een AMD 8 core... Maar misschien zwaar overkill...

Het originele moederboard waar dit verhaal mee begon geeft geen beeld via de PCI-E kaart. En de single AMD op een Asus VM is zwaar onder de maat. DDR2 is erg kostbaar en dan is het compleet vervangen door een mobo cpu en DDR3 logisch... Dus ondanks dat ik twee voedingen redde is het plan reddeloos verloren a.g.v. andere falende onderdelen...

Kan ik met "clear cmos" een mislukte bios upgrade redden?

Is een fx 8 core niet 28 nm? En dus cool? (weinig stroomverbruik?)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2014 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe bios chip besteld. Dan verder...

• D_Jeff
Ben meer voorstander van de A-series dan die FX-reeks.

De hele FX heeft een hitteproductie en vermogensopname wat mij doet denken aan de P4 Extreme, van 10 a 12 jaar geleden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat al te loeren naar een A 6 core. Leuk geld, FX6300.... Nog geen 100 euro...
95 watt. 32nm. Dus binnen de specs van het am3 boardje wat ik al heb...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2014 16:06 ]

• Elmo_b
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 20:11:

Kan ik met "clear cmos" een mislukte bios upgrade redden?

Is een fx 8 core niet 28 nm? En dus cool? (weinig stroomverbruik?)
Bios clear werkt meestal niet omdat het eigenlijk niks anders is als terug naar fabrieksinstellingen, en als je bios niet goed is heb je daar weinig aan, maar ach baat het niet schaad het niet proberen kan altijd.

fx serie is 32nm en zuipt 125 wat, maar zelfs de nieuwe 970/990 asrock etc..moederborden hebben er moeite mee, google maar eens, het zijn niet de makkelijkste jongens. helemaal als de vrm naast de cpu niet gekoeld wordt.

• Elmo_b
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:04:
Ik zat al te loeren naar een A 6 core. Leuk geld, FX6300.... Nog geen 100 euro...
95 watt. 32nm. Dus binnen de specs van het am3 boardje wat ik al heb...
Phenom 2 x6 ja dat gaat lukken
FX-6100 gaat niet!! lukken
geen enkele fx reeks gaat lukken op dit bord
Maar of dat erg is :/ :/
de phenom 2 x6 is bijna net zo snel als de fx-6100 en op sommige punten sneller, met overklokken helemaal. Alleen helaas is de X6 moeilijk aan te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor alle goede adviezen en aanbevelingen. Ik heb een nieuwe bios voor het Asrock boardje besteld. Ik vermoed, wat je me vertelt Elmo, dat ik nog een tock moet wachten. Ik zie nu 30 memorylanes op het moederboard. Aanvankelijk zocht ik iets met Thunderbolt(2) omdat firewire naar thunderbolt dan native gaat en via directe toegang naar het geheugen en een processorcore, lijkt me stukker stabieler dan nu met 4 memorylanes... & firewire naar een hogere laag...

Maar moederboardjes met thunderbolt zijn ATX en met allerlei extra meuk waardoor het opstarten van de pc weer ellenlang gaat zijn met het opstarten van al die speciale drivers. Dan zou ik beter een Mac mini aanschaffen. Want da's 600 euro.... En met al de uitgaven die ik nu moet doen ben ik al 300 euro verder voordat ik cpu, moederboard en geheugen heb. En dan heb ik de rest nog niet eens.... En dan heeft zo'n Mac mini meer te bieden.....

Ik hoop dat ze binnenkort wat leukere moederboardjes uitbrengen. Met meer memorylanes & de huidige x8 en x6 processoren valt het voordeel van hyperthreading snel weg en ik vermoed dat AMD er ineens anders voorstaat... Ik wil alleen niet meer zo'n achterlijk heethoofd zoals mijn AMD MP processoren waren op een dual board. Wat een gezeik was dat...

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw bios binnen. 1,60 is het. In het socket geduwd. Nu krijg ik de melding : mac address are invalid in both cmos and flash .

Moet ik nu het cmos resetten? Of iets anders?

Antwoord lijkt te zijn, sata schijf in andere sata connector....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
x6 (1055T) is binnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2014 16:05 ]

• D_Jeff
Das een mooie CPU :)

Hopelijk geeft het het gewenste resultaat.

Suc7 iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand toverde een Antec neopower 650 uit de kast. Hmmm... komt niet omhoog. Zou met bios 1.6 toch moeten werken.... (sleutel sleutel).

De gerepareerde voeding ging uiteindelijk toch op de knieen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2014 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Cpu (X6) geplaatst. Oude koelpasta laten zitten. 53 graden in bios.... Wanneer windows aanschakelt schakelt het systeem uit.....

Nieuwe (overmaatse) voeding, cpu...... 4 GB DDR2, SATA disk...

Ah.... zie het... Gaat naar 67 graden...

koelpasta besteld bij BOL. (Geen verzendkosten)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2014 22:52 ]

• D_Jeff
Ik heb altijd de koelpasta vervangen zodra de cpu langer dan 2 uur werkend is geweest.
Zet eventueel de CPU temperatuur waarden wat hoger, als dat mogelijk is in de BIOS.

[ Voor 7% gewijzigd door D_Jeff op 16-11-2014 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me af of 2x8GB werkt.... Want wil van DDR2 naar DDR3.... Vermoed dat dat wel lukt....

Verwijderd

Volgens mij heb jij meer zin om te fixen. Da zou de aanschaf van een mac mini toch minder voor de hobby zijn.
nieuw mobotje en een FX cpu was toch ook geen slecht idee geweest maar dan had je weer niks te fixen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik zocht een beetje. In eerste instantie wilde ik de kinderen laten zien hoe een pc gebouwd wordt. Daarnaast gingen de kids aan de haal met de grafische kaarten. En ik voelde me ongelukkig met een Phenom 1 met fout in de processor.

Intussen is er een dualcore Celeron met spectaculaire cooler bijgekomen en 4GB ram voor de een. En dan is de Phenom 1 met 4 GB ram voor de ander. Heb ik voor hen nog allebei een straffe voeding nodig. En ik heb al tijden een prachtig nieuw kastje liggen met 240 watt voeding voor bij de stereo. Daar gaat de am2 singlecore in met.... hmm... Ik denk 2 GB....

Ben net mijn x6 aan het optuigen met software. Morgen 2de harde schijf plaatsen en nog ff zoeken naar een gecertificeerde firewirekaart (voor bij mijn 16 kanaals preamp rack.... Denk dat ik nog stout ga zijn en 16GB DDR3 voor de Sint ga vragen. Misschien dat dit mobo'tje dat wel aankan...

De koelpasta zorgde voor een cpu die iets van 46 graden draait. Zou eigenlijk die temperaturen ook onder windows willen zien.... Iemand een knap progje daarvoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 21:03 ]

Verwijderd

Je bedoelt onderklokken en ondervolten of gewoon temp uitlezen?

Voor uitlezen zijn voor mij
1 hwinfo64
2 hwmonitor
3 speedfan ( beetje buggy )

Voor onderklokken en volten: bios en amd overdrive. Bios heeft veruit voorkeur.

16gb heb ik hier ook echt mega overkill imo maar dan hoef ik over 4 jaar niet meer te zoeken.

Voedingen. Leuke 300 tot 400 watters moeten toch te vinden zijn.

• D_Jeff
Duidelijk het uitlezen van de CPU Temps ;)

Ben geen voorstander van Speedfan, andere 2 zijn mooie tooltjes.
Als je het eventueel simpel wil houden: CoreTemp.

Laat in een klein venster de huidige, max waarden, cpu snelheid en load zien.

@TS: Alleen de borden na mid 2008 zijn staat om 16 GB te snappen, ik denk dat 8 GB wel haalbaar is.
Alleen verteld mijn glazen bol mij niet welke bord je hebt. Kun je die vermelden of heb ik ergens over heen gelezen?

EDIT: Als je over hebt Asus bord praat, ben je helaas gebonden aan DDR2 ! (DDR2-800 / PC6400 is een mooie snelheid) en 8 GB in totaal. Alleen een zgn. "Custom BIOS" zal je kunnen helpen naar 16 GB DDR2.
Indien niet het Asus bord, dan mis ik wat info :P

[ Voor 21% gewijzigd door D_Jeff op 19-11-2014 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Asrock N68C-S UCC. Dit moederboard kan DDR2 en DDR3 aan. En de X6 kan zowel met DDR2 als DDR3 werken omdat beide controllers on board zijn. (Maar uitteraard kan hij niet beiden tegelijk gebruiken...

Supports PC2-8500 (DDR2-1066); PC2-6400 (DDR2-800), PC2-5300 (DDR2-667), PC2-4200 (DDR2-533) or PC2-3200 (DDR2-400) SDRAM unbuffered DIMMs – AM2+
Support for unregistered DIMMs up to PC2 8500(DDR2-1066MHz) and PC3 10600 (DDR3-1333MHz) – AM3
Up to 17.1GB/s memory bandwidth for DDR2 and up to 21GB/s memory bandwidth for DDR3
Benefit: Quick access to system memory for better performance.

Ik werk met Cakewalk Sonar. En diverse softsynths. Het is niet moeilijk om het geheugen vol samples te zetten in een complex muziekstuk. Mijn studio computer is een core2quad op 3ghz. Maar deze 6 core zou nog wel eens mijn core2quad kunnen verslaan...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 18:29 ]

• Elmo_b
doe je het geheugen wel in het goede slot lol :9 :9
dat zou een stunt van mij kunnen zijn >:)

• D_Jeff
Wil je niet graag uit de ideale RAM Droom halen, maar ik was er al een beetje bang voor:

http://www.asrock.com/mb/...20UCC/?cat=Specifications

Max 8 GB DDR3-1333. Je kan 16 GB proberen, maar dan moet je zeer specifieke latten hebben, waarvan op andere fora bekend is dat het werkt.

Kitje van (2x4) 8 GB kost ongeveer 60 a 65 euro, 16 GB kost iets meer, met het risico dat de BIOS niet meer ziet dan 8192 MB (8 GB).

Voor de rest ben je lekker bezig, TS :)

Of de Hexacore sneller is dan de Quad core durf ik niet te zeggen, maar daar zijn zat andere hoekjes van het internet voor ;)

Succes ! :)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56

auto660

1991 240 GL Brick

Dat ram gaat gewoon prima werken, ik had ook dat bord alleen dan er een zonder de ddr2 sloten, alleen met ddr3. En daar stond bij dat hij maar 8GB kon maar 12GB werkte prima. Hij pakt dus gewoon 8GB modules. Dit was met een athlon II x4 640 er in. Is je processor wel 95 watt en niet 125 watt? Anders red je moederbord het niet, dan kan hij doorfikken of throttlen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Hij is 95 watt. Maar Asrock adverteert ermee dat dit moederboard met een X6 125 watt overweg kan. Ik kocht de 95 watter als safety. In Sonar worden alle cores herkend. Dus top.

Ik heb net een Advance combo pci kaart toegevoegd. Die heeft firewire en usb. Maar helaas lijkt de kaart niet herkend te worden door W8. Is Advance niet meer?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:03:
... Maar Asrock adverteert ermee dat dit moederboard met een X6 125 watt overweg kan. Ik kocht de 95 watter als safety ...
Asrock zegt zelf dat het moederbord maar 95Watt kan hebben, kijk maar:
"- Support up to 95W Socket AM2+* / AM2 processors: AMD Phenom™ FX / Phenom / Athlon 64 FX / Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon X2 Dual-Core / Athlon 64 / Sempron processor
- Support up to 95W Socket AM3 processors*: AMD Phenom™ II X6 / X4 / X3 / X2 / Athlon II X4 / X3 / X2 / Sempron processors"
Dit is waar veel mensen de fout in gaan, ze zeggen dat een x6 werkt maar ze zeggen pas op een andere pagina dat hij dan niet meer dan 95Watt mag verbruiken |:(

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Dan kom ik mooi weg met de x6 1055T !!

Ik moest trouwens via een aparte manier van weggooien van een driver in apparaatbeheer, naar speciaal opstarten.... Maar nu is de firewire poort actief. En die had ik nodig.... Olé!
Net even de IDE schrijver en lezer aangesloten. Dan zijn de SATA schrijvers voor de kids.... De machine draait al weer een tijdje naar behoren... Nu nog ff kijken of de schrijvers werken.... En dan istie klaar voor het rack. Maar dat racken zal volgende week zijn... Samen met twee VSR880's twee Presonus rack preamps en een ditje en datje.

En dan sparen voor een aanraakscherm. Zag een mooie Liyama van 21 inch..... Dan nog een constructie verzinnen zodat het scherm achterin de flightcase opgeborgen kan worden.... Lijkt me leuk....

Oh ja... nog 1 probleempje. Het rack chassis heeft twee aluminium deurtjes. Maar m'n zoon heeft het grendelsysteem voor de deuren afgebroken... Hmm... hoe krijg ik dat gefixed...

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/eee17f16add987c874a844ccd0d818ec.jpg

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/68e3a36b0ad3e3a0290d9bc0a9b7469d.jpg

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2014 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier zie je dat het asje waarop twee hendeltjes zaten is afgebroken. Dit vergrendelde de aluminium deurtjes.
Zouden die slotjes ergens te krijgen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels draait de pc heel mooi een paar weken. Ik moet het slotje nog maken. En ik wil hem koppelen aan een 21 inch aanraakscherm om hem geschikt te maken zonder toetsenbord voor het preamp rack. In het rack zat een joekel van een 12 cm kast ventilator (case fan). Maar die is ongeregeld en is zeer goed in het imiteren van een stofzuiger. Inmiddels heb ik een 7 cm of 8 cm fan geinstalleerd die wel moederbord geregeld is. Maar.... nee. die is het ook niet.

Welke 12 cm case fan raden jullie aan als vervanging?
Pagina: 1