Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Systeem geeft Bsod geen idee van oorzaak.

Pagina: 1
Acties:

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:42
Mijn systeem heeft de laatste zeg anderhalf jaar al soms een bsod.

Dit was vorig jaar alleen als het heel warm was in de zomer. terwijl de temps in mijn computer allemaal netjes waren, Na de zomer heb ik er toen geen last meer van gehad tot deze zomer. Daar was het probleem weer, nu game ik toch niet veel in de zomer aangezien mijn kamer vol in de zon staat en van zichzelf een sauna word, helaas heeft het probleem zich door getrokken tot nu.

Ik kan uurtje of 2 gamen en dan klapt het systeem er uit. Dit gebeurd bij meerdere games. Bij een potje blur met vrienden (4 speler splitscreen) gebeurt het zelfs binnen een half uur. Soms vallen de games uit (Guild Wars 2 en BF4) en kan ik gewoon door werken Bij bijvoorbeeld F1 2013 heb ik geen problemen. Dan zit er ook nog een G25 aan de computer. Het meest frapante is als ik naar de website van destiny ga en dan op de guardians klik ik een instant BSOD krijg.

In de dumpfiles komt Atikmdag.sys naar voren en de laatste tijd dxgmms1.sys. Deze staan er niet altijd in. ntoskrnl.exe wel maar ik gok dat dat bij elke bsod is. Dit zou duiden op een videokaart probleem naar mijn idee?

Ik heb normaal gesproken een OC op mijn processor staan 3.6 naar 4.4 Ghz. Na veel primen en stock runnen blijven de Blue screens opstapelen. Mijn videokaart heb ik ook terug geklokt maar dat mocht ook niet helpen. verschillende driver versies geprobeerd maar dat is het ook niet. Furmark draait rustig uren zonder problemen.

Dit heeft zich voor gedaan over 3 windows 8 instalaties en op het moment een windows 7 installatie. Ik heb geen virussen op een van mijn data schijven deze zijn grondig gecontroleerd. sfc /scannow komt ook met niets omhoog.

Ik heb mijn geheugen 27 uur getest met memtest en daar kwamen 7 passes 0 errors uit. Daarbij heb ik mijn hardeschijven ook door hdtune getest (non quickscan)

Enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is Voeding. Alleen daar heb ik helaas geen ander testsubject voor.

Ik heb dit in eerste instantie een tijd geprobeerd op het AMD forum maar daar is het gesprek nu dood. Ik hoop dat iemand in GoT weet wat het mogelijk kan zijn. : http://forums.amd.com/gam...adid=174893&enterthread=y

Specificaties:
Amd FX8150 @4.4 Ghz Max 55-60 graden
XFX HD7970 DD
Corsair 16GB 1600Mhz deze runt bij OC op 1333 (model moet ik even opzoeken)
Coolermaster silentpsu 520Watt
Systeem schijf: Velociraptor 10K RPM 150GB
Dit hangt allemaal in een CM HAF XB

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Mogelijk idd een matige voeding, kan je een overzicht geven uit een hardware monitor tooltje waarin je de voedings lijnen van je voeding kan zien?
En dan het liefst eentje terwijl je pc niks doet, en de ander waar je pc even druk is.
Als in dat overzicht gelijk de rest van je systeem temperaturen te zien is zou dat helemaal mooi zijn.

Voedings stekker aan je graka wel aangesloten?
Ik meen te herinneren dat jou voeding een enkele 12v rail heeft met iets van 40a
Je zou dan eens een voeding kunnen proberen die 2 of 4 rails heeft, met in totaal 50a.
Dan is de belasting wat beter verdeeld, dat scheelt al een hoop :P

[ Voor 47% gewijzigd door Banshee op 14-10-2014 12:00 ]

• sjepper
Ga ik doen.

Moet wel een notice maken dat de eerste zomer er nog een EVGA GTX 580 SC in zat

De voeding zit er al zo'n 4 a 5 jaar in.

Die heeft een Phennom II 940 (ook OC) + GTX 460 en nog een 5870 meegemaakt.

Ja kabels zitten goed een 6pins die meegeleverd is en en een 8pins Het is een modulaire.

Hier alvast idle
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2nqsa6p.png

Bedoel je met de lijnen dat of?

[ Voor 31% gewijzigd door sjepper op 14-10-2014 12:08 ]

• Banshee
Ja dat bedoel ik idd.
Dit overzicht is goed, en de waardes lijken me normaal.
Ben benieuwd wat belasting gaat doen :)

• sjepper
Met het belasten wat is dan prefereerbaar. Gewoon een game zoals BF4 of prime en furmark te gelijk?

• Banshee
Furmark zou voldoende moeten zijn, Prime belast alleen cpu / mem, niet de hd en graka. Hiermee zul je de pc dus niet op de knieen krijgen. Furmark gebruikt alles. Heb je de mogelijkheid om via een ander scherm direct mee te kijken naar je hardware monitor?
Dan kan je zien of het al heel erg begint te schommelen en wat je systeem temperaturen doen. Dat zal vast op gaan lopen. Geeft ook niets, maar te hoge temperaturen icm een voeding die op zijn tenen loopt geven namelijk ook dit probleem ;)

• sjepper
Ik beschik over 2 schermen bij mijn systeem dus dat is geen probleem. Ik heb heel erg het vermoeden dat het idd door temp komt en het al tegen de limiet aan zitten met de voeding. En bijvoorbeeld bij de website van destiny (fancy graphics) dat hij een piek krijgt die hij niet aan kan. Laten we hopen dat het iets is zoals een voeding die kosten zijn als student nog wel te overzien.

Welke optie moet ik pakken bij furmark aangezien ik alleen de gpu versie ken?
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/34nk0hs.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/zsmzh3.png

Voltage van GPU schommelt tussen max en 0,950 aangezien furmark de gpu load soms naar 63% en 98% laat zakken

[ Voor 27% gewijzigd door sjepper op 14-10-2014 12:34 ]

• Banshee
Heb je toevallig ook 3dmark geinstalleerd staan?
Die legt ook belasting op de rest van je systeem.
Het lijkt erop dat je 12v lijn het wat moeilijk heeft. Dat zou duiden op een voeding welke op zijn tenen begint te lopen.
Na 3dmark hebben we een beter beeld denk ik.
Ik vermoed dat je naar een degelijke voeding van +/- 600w moet gaan kijken met 4 12v lijnen.
Liefst 600+, iets teveel is alleen maar handig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Banshee op 14-10-2014 12:38 ]

• sjepper
Ik ben heel even eten daarna zal ik 3dmark installeren, die heb ik ergens nog wel staan.

3d Mark gerunt op extreme

Valt me op de het voltage zakt naar 11.8 a 11.9 wanneer onder zware load.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2nqv975.png

Nu dat ik alle tests run blijft hij stabiel op 11.951 V

Ik zal 3dmark 11 nog even proberen met de combined test
Bij 3dmark 11 gaat het voltage van de 12v als een gek te keer tussen de min en max waardes (elke seconde)

[ Voor 77% gewijzigd door sjepper op 14-10-2014 13:35 ]

• Banshee
Mmm, temperaturen zien er prima uit, 12 volt lijn zakt wel in, maar weet niet zeker of dit je probleem veroorzaakt.
Je zou eens bij iemand een voeding kunnen regelen die jonger / sterker is, om te kijken of je het hiermee kan uitsluiten.
Maar je kunt niet alles als spare hebben liggen helaas.

Edit:

Oke, en wat is de laagste 12v waarde geweest die je gezien hebt?
Zodra je onder de, ik meen, 11,6 gaat komen, beginnen er onderdelen uit te vallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Banshee op 14-10-2014 13:43 ]

• sjepper
hij fluctueert van de 11.798 tot de 12.055v tijdens de laatste test, Natuurlijk kan ik vanmiddag ff kijken als ik weer BF4 voor een uurtje of 2 ga doen wat er dan allemaal tevoorschijn komt.

Voor een andere voeding moet ik mijn vrienden heel lief aan kijken maar gok niet dat hun daar trek in hebben ivm cable management

[ Voor 72% gewijzigd door sjepper op 14-10-2014 13:52 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:59
Probeer eens Unique Valley te draaien, zo kwam ik er achter dat mijn voeding niet goed was.
Als je alles op máx zet en je krijgt spontaan een reboot, dan ligt het aan je voeding.

• Banshee
Heb je al eens een keer gekeken naar de smart waardes van je harde schijven toevallig?
Misschien is een van je hd's niet goed aan het worden. Meestal hoor je dan wel iets van rare tikken, maar je weet nooit.
Als ook dat goed is, dan heb je je voeding al gechecked, die lijkt vooralsnog goed te zijn, de temperaturen zijn prima, windows installaties heb je al gewisseld, dat haalt ook niets uit. En test tooltjes lopen ook gewoon door. Geheugen is getest.
En toch hou je bsod's. Dan zou je nog kunnen denken aan een rotte videokaart, of een moederbord wat niet gaaf is. Maar dat is wel lastig uitsluiten zonder alles te moeten slopen en weer opnieuw te moeten installeren.

• sjepper
Unique Valley bench gedraaid en zelf nog wat rond gezweeft erg mooie bench!
Soms even een hikje maar verder liep alles goed voltages blijven ook binnen de eerder aangegeven min en max waarde.

Misschien een idee om gewoon even alles uit elkaar te halen en opnieuw er in te zetten.

Ik heb nog wel een GTX 460 waarmee ik kan testen maarja die gebruikt ook stuk minder stroom.

• Banshee
Alles uit elkaar halen, even goed schoonmaken, nieuwe pasta eventueel en alles weer in elkaar kan wellicht helpen. Let er dan tevens op dat je niet teveel apparaten aan 1 ader hangt, maar het een beetje verdeeld over de beschikbare bundel.
Je kunt evt wel testen met een GTX460, die verbruikt minder, dus als die het goed doet zou je kunnen zeggen, 7970 verbruikt toch teveel, of de kaart is niet lekker. Helemaal waterdicht krijg je het dan niet. Maar je hebt geen reserve 7970 liggen, dus soms wordt testen lastig hoor. Je kunt helaas niet alles filteren.

Als je eens flink gaat spelen met het zijpaneel open, en je mikt daar een flinke tafel ventilator op?
Misschien worden je vrm's rond je socket wat warm, en blijkt het uiteindelijk een airflow issue te zijn die sporadisch roet in het eten gooit :S
Testen met wat eenvoudig uit te sluiten is, is het beste om mee te beginnen.

• sjepper
tijdens bf al gezakt naar 11.746 volt tot nu toe

kwatier verder staat bij minimal al 11.695

Kwatiertje verder is Battlefield vast geslagen geen BSOD

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/rwsc2p.png

[ Voor 70% gewijzigd door sjepper op 14-10-2014 15:21 ]

• Banshee
Das wel laag idd, ik gok toch op een voeding die het soms niet bij kan benen.
Die eerst maar eens wisselen, en kijken of het beter gaat.
Zoals je eerder al zei, is de voeding de duurt nog niet. Maar als hij kapot gaat neemt hij heel vaak andere dingen mee, en dan loopt het wel in de papieren helaas.

• sjepper
Ik denk ook dat het aan de voeding ligt want nu dat mijn pc in iets meer Clean air staat loopt bf4 alleen nog maar vast maar geen bsod. dus combi van temp en voeding?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 19:19
Ik ben benieuwd wat TMPIN2 is, maar ik verwacht dat dat een lege sensor is, want overal altijd 128 graden is niet realistisch.

Volgens atx specs mag de 12V lijn droppen naar 11.4. Maar als die al zakt naar 11.6 voor de crash zou het zomaar kunnen dat het toch je voeding is.

Ook zou het nog steeds en gebrekkige airflow kunnen zijn. Heb je genoeg airflow/casefans? Amd octacores geven eenmaal veel warmte af in de case, en dat moet wel weg kunnen.

• Banshee
Zoals hierboven :)
Heb je je kast nog open gezet, en er een tafel ventilator in laten waaien?
Paardenmiddel, maar vaak werkt het wel :)
Ik vermoed nog steeds een rottige voeding, of te heet geworden vrm's rond je socket. Vandaar het idee tafelfan erop mikken. Is het probleem dan weg, dan toch gebrekkige koeling.

• sjepper
TMPIN2 is inderdaad een sensor die niet gebruikt word

Ik ben van plan om vandaag heel het systeem schoon te maken en opnieuw te cable managen Dan zal ik meteen even de ventilator truuk proberen. De airflow zit naar mijn mening wel snor. daarvoor heb ik een zee aan fans in zitten en ook in logische lucht stroom. Helemaal omdat bij een HAF XB je hoofd componenten bovenop liggen.

*Edit*

Na het schoonmaken ect is de pc nog wat koeler en loopt hij nu zelfs 12.1 volt zal zo het hele zooitje eens testen. (zat aardig wat stof bij de filter voor de voeding fan deze zit aan de onderkant)

*Edit* Helaas het zelfde verhaal, nog geen Bsod maar wel vastlopers

[ Voor 26% gewijzigd door sjepper op 16-10-2014 17:02 ]

• Banshee
Mooi dat scheelt al weer :)
Kan je eens kijken naar de fan speeds voor je 7970?
Die staan in CCC vaak op auto, met procenten. Die procenten kan je aanpassen zodat hij onder load net iets harder draait. De automaat functie grijpt soms wat laat in.
Over het algemeen duiden vastlopers bij games toch op verhitte kaart. De temperaturen lijken goed, maar het is onduidelijk of de gemelde temperatuur ook daadwerkelijk klopt. Elke sensor wijkt af.
Je zal niet de eerste kaart hebben die 10-15c warmer is dan wat de sensor meld.
Heb je de ventilator truuk al geprobeerd? Mik dat ding eerst op je cpu, en ga dan BF doen.
Loopt hij weer vast, mik de fan dan eens op je 7970 en probeer het nog eens.
Dit moet toch te achterhalen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 17-10-2014 08:18 ]

• sjepper
Op dit soort moment irriteer ik me echt dat een computer nog steeds hele slechte self diagnostics heeft. Bij mijn auto weet ik zo bij welke foutcode wat of wie het doet en wat er mis is.

Ik zal het koelen nog even proberen

Laat ik sinds gisteren de nieuwe versie van F1 hebben en die gooit zich zelf nu ook uit na zoveel minuten.

*Edit*

Tot nu toe houd hij het vol met de fan op 100% misschien toch de videokaart....

[ Voor 12% gewijzigd door sjepper op 17-10-2014 11:53 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:32
Banshee schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 08:15:
Over het algemeen duiden vastlopers bij games toch op verhitte kaart.
Of brak geheugen, of een onstabiele overclock. Je kunt dat echt niet generaliseren naar 'meestal de videokaart'.

Gelukkig heeft TS al wat bluescreens bekeken, en aangezien deze niet consequent in de videodriver optreden lijkt me de videokaart minder waarschijnlijk.

Verkijk je uberhaupt niet te snel op enkel atikmdag.sys, feit is dat de kernel relatief veel tijd in de videodriver spendeert als je een spelletje speelt, dus met brak geheugen is de kans dat er net daar wat bitjes omvallen ook aanzienlijk.

Als de boel ook in andere drivers (dxgmms1.sys) of de kernel zelf (ntoskrnl.exe) crashed zou ik het zoeken in geheugen, voeding of CPU.

Geheugen dat geen fouten in memtest geeft is natuurlijk niet gegarandeerd uitgesloten, maar wel stukken minder verdacht (ipv. hoofdverdachte bij willekeurige bluescreens).

Bestaat die 16G uit 2 modules? Dan zou je met 1 module het geheugen nog verder kunnen uitsluiten.

CPU is uiteraard niet overgeclocked nu, right? Wat je ook kunt proberen is om de RAM en/of CPU voltages te checken en een klein beetje te verhogen.

Als laatste is de andere verdenking van Banshee wel een goede, die FX8150 lust wel wat prik. Wat voor moederbord heb je uberhaupt, en zijn de VRMs gekoeld? Er zijn bekende proberen met AMD-borden waarvan de VRMs oproken onder 125W TDP CPUs, het lijkt me niet onredelijk om te vermoeden dat het inzakken van de spanning ook een mogelijk gevolg is.
Heb je de ventilator truuk al geprobeerd? Mik dat ding eerst op je cpu, en ga dan BF doen.
Loopt hij weer vast, mik de fan dan eens op je 7970 en probeer het nog eens.
Dit moet toch te achterhalen zijn.
Prima idee, al ben ik er niet van overtuigd dat het de videokaart is, plus het feit dat je de VRMs mogelijkerwijs alsnog net dat beetje airflow krijgen dat ze nodig hebben, zelf al probeer je de fan op je videokaart te richten ;)

• sjepper
Ik heb net nog een 50% race gedaan op F1 ivm regen zo'n uur over gedaan ook geen uitvallers meer. Dit door alleen de videokaart op 100% te zetten. Misschien is het een idee om even een foto te maken van de binnenkant van mijn kast samen met de airflow er bij?

Tevens heb ik een 990FX sabertooth van asus als moederbord.

• Thralas
Hmm, dat bord heeft in theorie prima VRMs (genoeg power phases, 140W TDP max, heatsinked).
Het meest frapante is als ik naar de website van destiny ga en dan op de guardians klik ik een instant BSOD krijg.
Hier had ik even overheen gelezen.

Misschien is het handig om even een screenshotje van bluescreenview oid. te posten?

• sjepper
Ik zal de Destiny pagina eens optrommelen :P

Vreemd genoeg kan ik nu wel door de site heen maar goed dit is er eentje van toen het wel gebeurde.

De blue screen meldingen die eromheen staan zijn val het spelletje blur samen met 2 xbox controllers en 2 ps3 controllers via motionjoy (of hoe dat programmaatje heet)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2rr3yb8.png

[ Voor 78% gewijzigd door sjepper op 17-10-2014 14:09 ]

• Banshee
Mm,de vrm's zijn op dit bord al voorzien van een degelijke heatsink. Met een klein beetje airflow erlangs moet dit geen problemen geven zou je zeggen.

Een foto van je kastinhoud kan nooit kwaad.
Maar het feit dat je 7970 fan harder zetten al scheelt vind ik wel eigenaardig, aangezien je temperaturen van je kaart niet te hoog waren. Heb je de auto overclock functie van de kaart aanstaan in de drivers?
Die willen de snelheid wel eens omhoog gooien, maar "vergeten" de spanning van je kaart ook te verhogen.
Vaak moet je dat dan terugzien in artefacten in je beeld, maar daar heb ik je nog niet over gehoord.

Draait je cpu overclock trouwens nog steeds?
In je OP melde je dat je ook BSOD's kreeg met prime.
Die belast alleen je cpu / mobo / mem.
Dus als je ook daar blauwe rakkers ziet duid dat op een mislukte overclock, je radeon staat daar los van.
Een bsod als gevolg van een mislukte overclock kan ook nog steeds duiden op een niet (meer) toereikende voeding.

Ik ben er nog niet helemaal overuit waar het probleem in kan liggen.Nog steeds meerdere oorzaken aan te wijzen.

[ Voor 28% gewijzigd door Banshee op 17-10-2014 14:26 ]

• sjepper
Oh misschien had ik dat verkeerd gemeld maar met prime of een andere burn in programma's heb ik er juist geen last van

En ja de OC draait op het moment nog. Aangezien het terug klokken of het stock runnen van de processor geen nut hadden (dit heb ik een weekje uit geprobeerd)

De BSOD die daar staat van blur (wdf01000.sys) zijn allemaal met een undergeclockte kaart en een standaard processor

[ Voor 16% gewijzigd door sjepper op 17-10-2014 14:35 ]

• Thralas
Die bluescreens kunnen simpelweg niet allemaal door de videokaart worden veroorzaakt.

Crashes in wdf01000.sys en ntoskrnl.exe wijzen toch echt op geheugencorruptie door brak geheugen of een instabiele voeding/CPU.

Ik zou je toch sterk aanraden die overclock even terug te zetten naar de defaults. Hoewel het onwaarschijnlijk is, zou het kunnen zijn dat er meerdere oorzaken achter je bluescreens zitten. Zonder overclock heb je in ieder geval een risicofactor minder.

En had je nu 1 of 2 latjes RAM?

Zet de overclock terug naar defaults, en probeer iets van het volgende:
  • Beide RAM-modules afzonderlijk proberen te gebruiken (als je die mogelijkheid hebt)
  • DDR en/of CPU-voltages een klein beetje ophogen
  • Zoek uit welke bluescreen er exact samenhangt met die crash op de destiny-site, dat is erg interessant (gezien de rest op willekeurig, niet-deterministisch falen lijkt).
Als de BSODs dan wegblijven, of consequenter worden qua faulting module ben je dichter bij een oplossing.

• sjepper
2x 8 GB ram

Ik moet het gehele weekend werken dus zal dat na het weekend worden. Maar ik zal je lijstje even afwerken.

*EDIT*

Bij het testen van mijn geheugen kom ik er achter bij het starten dat 1 van de 2 fans van de Graka niet draait. Je ziet hem soms verspringen. hem een duwtje geven is geen oplossing. Als ik de fans op 100% zet slaat de 2de wel aan. Ik gok dat dit dus sporadisch gebeurd? Gevalletje software of gewoon een fan die weigert?

Nog steeds geen reden voor de helft van mijn instant bsod's naar mijn mening aangezien die voor load gebeurden.

Ik ga ondertussen verder met het testen van het geheugen

Bij nader inzien zwengelt de andere aan als hij bijvoorbeeld al bij 40% is Zet ik de fan weer op auto en geef ik er een tikje aan stopt hij weer. alsnog gok ik dat dit niet de veroorzaker is. Maar ik ga de kaart wel aanmelden voor rma aangezien dit natuurlijk wachten op problemen is.

Bij furmark slaat hij ook aan op zijn eigen kracht. Al is de pcb bloedheet zo heet dat ik hem niet vast kan houden. Misschien toch een afwijkende sensor? Voelt als mijn oude 580 die 90 graden werd

En ja hoor ik was nog et ene balkje bezig en ik zet de OC weer aan en hij klapt er uit op de ati driver. Misschien toch de overclock nu de cpu wat lager gezet even kijken of het dat is. Zou het ook het geheugen kunnen zijn icm de overclock?

Ik moet het andere geheugen bankje nog testen.

Ik bedacht me nu ook dat het misschien combinatie is van voeding en overclock?

Ben op het moment het andere geheugen bankje aan het testen.

[ Voor 109% gewijzigd door sjepper op 21-10-2014 13:45 ]

• sjepper
EDIT

Wat blijft het ene bankje werkt dus niet met overclock en de andere wel ik draai nu al een paar dagen op 8gb en heb geen bsods meer of problemen met bf4

Nu heb ik de andere nog een keer door een memtest gegooid maar komt daar alsnog niks bij omhoog. Vriend van mij dacht dat het misschien de northbridge zou kunnen zijn? nu is dat natuurlijk iets anders bij AMD dan bij Intel

[ Voor 181% gewijzigd door sjepper op 24-10-2014 11:48 ]

• Banshee
Toch een module die niet lekker is.
Je kan de spanning nog iets verhogen kijken of dat helpt.
Of de timings wat minder strak zetten.

• Banshee
TS, ben je inmiddels al iets verder?

• sjepper
Mijn excuses heb na een paar dagen de post niet meer gecontroleerd. Ik speel ondertussen verder op nog steeds het ene bankje wat wel goed is. Al contact met de winkel opgenomen en ik heb er 10 jaar garantie op zitten. Ik wacht dus een mooi moment af wanneer ik mijn pc even niet nodig heb en stuur dan het geheugen naar hun toe. Kijken wat hun er van zeggen

Pagina: 1