ik heb een moederbord van MSI X58 Platinum bios fout

Pagina: 1
Acties:

• Driessen7
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb een Msi moederbord X58 Platinum wanneer ik heb opstart kan ik niks doen en krijg ik een melding van Bad bios checksum. Starting bios recovery , checking for usb device. En ik kan nergens op drukken ook niet op de bios komen? wat ik heb gedaan is via msi site de bios driver gedownload en op een usb stick gedaan en dan blijft die maar lader zo blijft die hangen ik heb het ongeveer 90minuten zo gelaten maar nog niks? doe ik iets fouts of kan ik wat nog doen., Zie de foto voor de melding trouwens

http://i58.tinypic.com/2cr1tmr.jpg

• Driessen7
niemand die me kan helpen?
Modbreak:Het is hier geen helpdesk :o

Als je niet een uurtje geduld kunt opbrengen, moet je maar een betaalde servicelijn bellen. Hier op GoT zijn veel mensen die je graag willen helpen, maar ze doen het allemaal 'erbij' naast werk, priveleven etc. Daarnaast hebben alle andere mensen die een topic openen net zo'n haast als jij en hebben zij net zo'n recht op een plaats bovenaan de topiclijst. Respecteer dat en gedraag je een beetje...

De regel hier op GoT is dat je pas na 24u een topic omhoog mag schoppen.

Komt bij: als je niet (snel) reacties krijgt ligt dat vrijwel altijd aan de informatie die je geeft, of de houding die uitgaat van je posts. Volgende keer dat je geen reacties hebt, ipv een kansloze schop als dit gewoon eens kritisch kijken naar je topicstart.

[ Voor 93% gewijzigd door dion_b op 15-10-2014 11:41 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Nou ten eerste, een BIOS file is NIET hetzelfde als een driver voor een willekeurig hardware onderdeel.
Ik raad dan ook altijd aan in het geval van BIOS: "if it ain't broken, don't try to fix it".

BIOS updaten heeft altijd de nodige risico's, en als het dus niet nodig is, vooral niet je BIOS updaten want anders kun je problemen krijgen wat je nu hebt of erger (je bord echt bricken dat ie helemaal niks meer doet).

Zo te zien heb je nog geluk dat je moederbord nog niet helemaal gebricked is, want de recovery functie werkt nog. Als het goed is staat er in de handleiding en/of in een tekst file bij de BIOS file zelf, waarschijnlijk wel hoe de recovery functie werkt.

Mogelijk moet je het BIOS bestandje in een specifieke map zetten op een USB stick, en soms de naam wat aanpassen (dit kan verschillen per merk).
Zorg ook dat je USB stick FAT32 is (geen NTFS, dat slikken veel apparaten niet), en zoals ik al zei, zorg dat de file op de juiste locatie staat. Soms willen grote USB sticks ook problemen geven, dus probeer met een kleinere USB stick indien mogelijk (tegenwoordig gaat het vaak beter, maar soms hebben apparaten wat moeite met grote USB sticks, dus probeer op een 2GB of kleiner indien mogelijk).

Zorg ook dat er (voor de zekerheid) even niks anders op je USB stick staat, alleen die BIOS file in de juiste map. Check ook voor de zekerheid of je echt 100% de goede file hebt, want als je een verkeerde probeert te flashen kan ie ook moeilijk gaan doen.

Hopelijk een goede leer voor de volgende keer, een BIOS update is niet hetzelfde als even een driver updaten. Een BIOS update moet je alleen doen als het ook echt daadwerkelijk een probleem oplost, en anders gewoon laten voor wat het is.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 19:56

auto660

1991 240 GL Brick

Ik kan wel het chipje voor e herprogrammeren, dm maar als je interesse hebt :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Driessen7
http://www.msi.com/support/mb/X58_Platinum.html#down-bios ik download deze eerste bestand. en mijn usb stick pakt die wel zie de foto die ik had geplaatst maar daar blijft het bij Realding file en daar blijft die hangen. Ik kan ook niet met me toetsenbord ergens opdrukken ? ik heb de handleiding gekeken maar kan nergens iets vinden?

• Driessen7
Auto660 als het werkt wil ik het best doen!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

hans7 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:23:
http://www.msi.com/support/mb/X58_Platinum.html#down-bios ik download deze eerste bestand. en mijn usb stick pakt die wel zie de foto die ik had geplaatst maar daar blijft het bij Realding file en daar blijft die hangen. Ik kan ook niet met me toetsenbord ergens opdrukken ? ik heb de handleiding gekeken maar kan nergens iets vinden?
Het was even zoeken maar hier staat wat over de recovery:
https://forum-en.msi.com/faq/article/how-to-recover-the-bios

En dan het deel van AMI BIOS (als ik de BIOS file van jouw moederbord download, dan staat er in de tekstfile dat het om een AMI BIOS gaat).

Daar staat, in het geval van een recovery, de BIOS file (dus die je gedownload en unzipt hebt) moet renamen naar AMIBOOT.ROM (hoofdletter gevoelig in veel gevallen!). Wel zou ik even een kopie maken van de orginele BIOS file. Probeer dat eens, en kijken of die dan wel werkt.

Dat je toetsenbord niet reageert kan komen omdat je (waarschijnlijk) een USB toetsenbord gebruikt.
Heel vaak moet je dan 'USB Legacy' (of iets in die geest) aanzetten anders werken USB toetsenborden niet in een DOS omgeving (dus na de POST, zoals tijdens de BIOS update of iets dergelijks).
Overigens valt er toch weinig te doen met het toetsenbord tijdens een BIOS update, gezien deze blijkbaar automatisch aan de gang gaat.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Driessen7
maar er zijn 2 bestanden welke moet ik dan renamen?

• stin00
  • Niet online
De daadwerkelijke bios file, dus iets als 'A569MS23.ROM' moet worden aangepast naar AMIBOOT.ROM
(Dit is een voorbeeld, jouw .rom file zal wellicht anders heten)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
als ik de bios bekijk lijkt het erop dat jij nog een hele oude bios hebt. Op de MSI site hebben ze de 1.5 versie de naam:

A7522IMS.150

en de 3.9 versie
A7522IMS.390

Je PC vraagt A7522IMS.1xx

Dus probeer eens bios v1.5 en plaats deze op een USB.

Anders kun je de methode hierboven proberen en dan A7522IMS.150 naar ---> AMIBOOT.150 veranderen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1