• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
Nu mijn androidstick voor de tweede keer in 8 maanden tijd gebrickt is, biedt de verkoper me aan om een Cubox i2 als alternatief toe te sturen. Nu ben ik niet zo bekend met Cubox, maar na wat Googlewerk begrijp ik dat het hetzelfde idee is als een Raspberry Pi, maar dan specifiek bedoeld voor home entertainment (XBMC is erop voorgeïnstalleerd).

Aangezien het me toch vooral om XBMC i.c.m. Icefilms gaat (en incidenteel wat Youtube/Kindertube, etc) lijkt het me een prima alternatief, maar ik heb er simpelweg te weinig verstand van. Wel moet ik zeggen dat ik in de specs een Wifi ontvanger mis (router hangt ± 8 kabelmeters verderop) en een afstandsbediening. Die zou ik dan nog apart moeten aanschaffen, want zonder die extra's is de Cubox even duur als de Androidstick was.

Nu verkoopt dezelfde partij ook voorgeassembleerde RP's met XBMC voorgeïnstalleerd waar dan meteen ook een afstandsbediening bijzit, en met een goede wifi-dongle op ongeveer dezelfde prijs uitkomt. Ik vraag me daarom af of dat niet beter alternatief is?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 21:35
Softwarematig heb je vooralsnog alleen de keuze voor een verouderde XBMC versie. Aan OpenELEC voor Cubox-i wordt wel gewerkt, maar kent nog steeds geen stable release. Wat dat aangaat is een Raspberry Pi een betere keuze. Wat wifi aangaat: neem gewoon de netwerkkabel-optie. 8 of 10 meter kabel is goedkoper dan een wifi usb stick, waarbij bij de usb wifi het bij Linux drivers maar afwachten is of ze uberhaupt werken. Een netwerkkabel werkt altijd en is de doorvoer is bovendien een stuk sneller en stabieler.

Verwijderd

Ik weet niet hoe snel een androidstick is, maar verwacht van de rpi geen wonderen. XBMC draait er prima op maar om te zeggen dat je door de menu's gaat vliegen ..... niet echt.... (understatement)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb de TBS MatrixTV (gebaseerd op dezelfde CPU als de Cubox) en ik ervaar geen problemen bij dagelijks gebruik van XBMC. Zelf maak ik gebruik van een unsupported unstable build van OpenElec en het afspelen van multimedia bestanden, het gebruik van de Plex plugin, het bekijken van internet streams en het bekijken van LiveTV (met VDR icm DVB-S2 USB-device en de HDHomerun draaiende op de device zelf) verloopt zonder (grote) issues.

Het enige probleem wat wel speelt is dat het de-interlacen van diverse bronnen (zoals 1080i streams via LiveTV) niet optimaal is.

Wat je er voor krijgt is een aanzienlijk krachtigere XBMC playback device dan de RPi. Bijvoorbeeld: de TV Backend server draaien en (meerdere) HD-streams via LiveTV kijken op hetzelfde apparaat is iets wat je op de RPi niet goed voor elkaar krijgt.

IMHO vind ik de Cubox toch wel een betere playback device dan de RPi en het extra bedrag meer dan waard.

Mijn Neo Geo MVS collectie