Allround PC samenstellen (Office, Muziek en Games)

Pagina: 1
Acties:

• MeMacarena
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er in ieder geval FIFA15 op kunnen spelen. Daarnaast uiteraard internetten ;)
(Surfen, downloaden/uploaden, series/films kijken en muziek luisteren en een beetje photoshoppen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst tussen de € 650,- en € 700,-. Als het goedkoper kan dan is dat mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn (gaming) headset en mijn Logitech F710 controller. De rest nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Van alles -> Graag een Intel processor, een goed moederbord (1150 socket MSi, Gigabyte of Asus)en goede videokaart ivm FIFA 15. Daarnaast 2TB geheugen en een drive voor cd/dvd en waar je mee kan branden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag een Intel processor en zie evt. bij wat denk je allemaal nodig te hebben :). Daarnaast wil ik gewoon waar voor mijn geld – kwalitatief goed, maar graag een lage prijs (om de kosten zo laag mogelijk te houden).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste is dat FIFA 15 werkt en dat de pc indien nodig in de toekomst te upgraden is.

Ga je overklokken?
Nee

Overige vragen:
- PS Iedereen heeft het maar over een SSD. Die heb ik nu ook niet ofwel
wat is/zijn nu de reden(en) om dit wel te doen?
Ik ben snel tevreden ofwel heb nu ook 2TB intern geheugen…
- Heb ik ook een losse geluidskaart nodig?
- Speakers 2.0 of toch 2.1 (Ik luister heel veel en vaak muziek ipv dat ik aan het gamen ben)?
- Op dit moment heb ik op mijn huidige pc Windows 7 Ultimate/64bit
Wat is handig om te doen dit meenemen i.v.m. 'future proof' of toch gaan voor Windows 8.0 /8.1?

Onderstaand lijstje heb ik samengesteld aan de hand van Desktop-BBG: mei, juli en september 2014 - Tweakers' koopadvies voor componenten. Ja, deze hulp is heel erg welkom aangezien ik er zelf geen verstand van heb...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1TP-Link TL-WN881ND€ 10,95€ 10,95
1Logitech Z150 Midnight Black€ 15,72€ 15,72
1Logitech MK120€ 15,15€ 15,15
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,69€ 13,69
1Cooler Master B500€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,75

[ Voor 3% gewijzigd door MeMacarena op 14-10-2014 02:37 ]

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Goede openingspost. Netjes aan de regeltjes gehouden etc.

Om even op je vragen in te gaan:
- een SSD is een kleine maar veel snellere hardeschijf. Deze word vaak in een systeem gezet naast een gewone schijf. De gewone schijf is dan een grotere schijf die voor opslag is, en de SSD is voor je Windows en eigenlijk alle software die je installeert op je pc. Hierdoor start je pc veel sneller op, reageren programma's veel sneller, en bij games heb je veel snellere laadtijden. Een SSD is niet echt een must, maar wel een echte aanrader. Je computer zal hierdoor veel sneller aanvoelen;
- je hebt geen aparte geluidskaart nodig. Geluid zit (standaard) ook op het moederbord. Een geluidskaart is alleen interessant als je een zogenaamde 'audiofiel' bent met zeer high-end speakers en versterkers, of als je een zeer fanatieke (pro) gamer bent. Met de speakers die je bij dit systeem hebt ga je het verschil tussen moederbord audio of een aparte geluidskaart echt niet horen, dus kan je dat geld beter besparen;
- speakers zijn erg persoonlijk, en het is moeilijk om voor iemand anders te bepalen of hij een 2.0 of 2.1 systeem nodig heeft. Persoonlijk heb ik een 5.1 systeem en ik zou niet zonder de subwoofer kunnen/willen. Het zorgt voor een voller geluid en (natuurlijk) meer bass. Ik weet niet wat voor muziek je luistert, maar dit kan ook afhankelijk zijn van je muzieksmaak. Als je naar de Beatles luistert is bass minder belangrijk dan wanneer je Afrojack luistert om maar een voorbeeld te noemen;
- het zal niet heel lang duren voor Windows 10 uit komt. Windows 10 is een 'aanpassing' van Windows 8.1 omdat er zoveel Windows gebruikers waren die klaagden over de interface voor desktops. Ik meen mij te herinneren dat ik ergens gelezen of gehoord heb dat Windows 8.0 en 8.1 gebruikers gratis kunnen upgraden naar Windows 10. In dit geval zou ik voor Windows 8.1 gaan, maar misschien kan iemand anders dit even bevestigen of ontkennen.

Overigens een vraagje van mijn kant: heb je al een monitor? Je geeft aan alleen een headset en een controller te hebben, maar ik zie geen monitor in je lijstje staan. Als je al een monitor hebt is het handig voor ons om te weten welke monitor dit is (merk, type, liefst een linkje naar de specs hier in de pricewatch) zodat we weten op welke resolutie je wil gaan gamen en zo. Dit kan belangrijk zijn voor het samenstellen van het systeem, omdat je voor hogere resoluties betere/duurdere hardware nodig hebt. Als je nog geen monitor hebt is dit ook belangrijk om te weten, omdat er dan mogelijk ruimte voor in het budget over moet blijven. Of is er een apart budget voor een monitor?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Whahahahaha, die voeding :N
Nee, liever niet. Neem een van deze, die zijn tenminste geen tikkende tijdbom :)
pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Bronze
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Dan inderdaad, een SSD is het verschil tussen een lekker snel en soepel systeem (:)) of een langzaam en traag systeen (:(). Ik zou dat eerst een SSD nemen en een HDD toevoegen zodra je hier behoefte aan hebt. Je zegt trouwens dat je nu ook 2TB opslag hebt (niet intern geheugen eh, dan hebben we 2TB RAM :D), kan je die niet meenemen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:42:
Je zegt trouwens dat je nu ook 2TB opslag hebt (niet intern geheugen eh, dan hebben we 2TB RAM :D), kan je die niet meenemen?
De TS zegt dat zij er graag een wilt, niet dat zij er al een heeft. :9

• MeMacarena
Dank voor jullie reacties/feedback :)

@Twan85: ja, er moet ook nog een nieuwe monitor worden aangeschaft. Dat wordt mogelijk deze:
BenQ GL2450E Zwart 24” - € 119,00.
Qua muziek: Mijn smaak is erg breed -> Van pop tot dance, van NL tot R&B etc...maar in ieder geval geen klassiek en/of rock. Je advies is van harte welkom - 2.0 zonder subwoofer of toch 2.1. met subwoofer?

@MK1998NL: De door mij gekozen voeding is dus niets - blij dat je me 2 betere opties geeft. Nog voorkeur - prijsverschil is namelijk niet zo groot.
Ja, ik heb nu 2TB opslag - dit laat ik in mijn huidige pc. Die verhuisd alleen naar de 1e verdieping ;)
Dan kunnen de kinderen die ook gebruiken...
Ik zou dan dus ook een SSD kunnen aanschaffen in combinatie met opslag 1TB (ipv 2TB).
Heb ik aan een SSD 128GB voldoende of zou ik dan beter 1 kunnen aanschaffen van 256GB?
Gelet op de kosten past mij een 128GB beter, maar indien nodig zal ik de 256GB aanschaffen.
Mogelijk kun jij me een beter beeld geven waarom de 128 GB en/of liever de 256GB?

[ Voor 27% gewijzigd door MeMacarena op 25-10-2014 16:33 . Reden: aanpassing mbt SSD en speakers ]

• MeMacarena
Ik weet het - het is inmiddels een maandje geleden.....

maar dit is het geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,54€ 164,54
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,95€ 82,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Logitech Z323€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,84

- iets luxer mobo
- de 2TB neem ik toch mee (jammer voor de kids) ;)
- toetsenbord en muis neem ik in 1e instantie mee van mijn huidige pc (toetsenbord wordt asap vervangen ivm vervagen van sommige letters)
- toch een SSD

Ik moet enkel nog een nieuwe monitor aanschaffen.
Zoals jullie aangeven: IPS en ivm games graag snelle reactietijd 5ms.
Aanvankelijk zou het deze worden: BenQ GL2450E Zwart 24”, maar die is te groot....
past niet in mijn computerbureau...

Ik heb nu deze gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1LG 22MP55HQ-P Zwart€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,-

Tips qua beeldscherm zijn van harte welkom.
(breedte max. 52cm, hoogte max 45 cm (met voet...liever nog 41-42cm)

[ Voor 9% gewijzigd door MeMacarena op 15-11-2014 18:03 ]

• MysticX
  • Niet online
Als je de videokaart nog niet besteld hebt, kan je misschien tweedehands kijken voor een 280/290(x). Voor minder een betere kaart.

Alhoewel de 7950 ook een goede keus is, kan men deze naar de 280 overclocken.

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RWK__ schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 00:20:
Alhoewel de 7950 ook een goede keus is, kan men deze naar de 280X overclocken.
FTFY :) De 7950 Boost IS namelijk al een R9 280, exact dezelfde chip :)

Het scherm wat je hebt is zeker niet slecht :)

Deze is volgens mij dezelfde maar om één of andere reden goedkoper:
pricewatch: LG 22MP56HQ Zwart

Dan heb je nog deze LG, i.p.v IPS is het AH-IPS
pricewatch: LG 22MP65HQ-P Zwart
Voordelen t.o.v IPS:
Improved colour accuracy, increased resolution and PPI, and greater light transmission for lower power consumption.
:+

Kijken we nog wat verder, komen we deze (witte) BenQ tegen:
pricewatch: BenQ VW2230H Wit
Géén IPS, maar VA. Voornaam voordeel is beter zwartwaardes.

Wil je een scherm met dunne bezels en een in my opinion mooi design:
pricewatch: Asus VX229H Zwart
:9~

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MeMacarena
Als 1e: Dank voor jullie snelle reacties weer :)

Ja, alles voor de pc is al aangeschaft - volgende week zet een kennis van mij de pc in elkaar.
Kortom: ik moet nog ff geduld hebben.

Daarna zal ik z.s.m. een nieuwe monitor kopen.
Het wordt er zonder twijfel 1, die er genoemd zijn in de reactie van MK1998NL of de eerder genoemde LG door ondergetekende ;)

En met een nieuw toetsenbord komt het ook wel goed...

FYI:
Ik kom zelf niet verder als het lezen van de adviezen en alles naast elkaar neerleggen om te vergelijken...
zo heb ik de opbouw uit mijn allereerste post ook samengesteld. Aan de hand van jullie tips is het een beetje aangepast. Ik ben er uiteindelijk heel blij mee. 8)

Om die reden ben ik dan ook erg blij met jullie snelle hulp en vooral jullie goede adviezen/feedback dit voorzien van goede en duidelijke uitleg en/of argumenten. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1