Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] online formulier/bestand

Pagina: 1
Acties:

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik heb uit hobby en de fun een projectje op mijn werk bestaande uit wat bestanden en wat vba. Ik schaar mezelf onder gevorderd beginner...

Bij ons op het werk vullen wij iedere week een urenkaart in. Hierin staan de naam, werktijden, gewerkte uren en ordernummers van die week.
In de worksheet staan een aantal formules ter controle of alles klopt wat men invult. Deze formules zijn zichtbaar voor de gebruikers/werknemers.

Dit bestand wordt vervolgens gemaild naar de administratie (.xlsm). Zij krijgen dus iedere week een bestand of 20 over de mail.

Daarnaast zijn er een aantal macro's die op de administratie gebruikt worden voor het verwerken van de uren. De snipperuren, ziekte, overuren, ploegenuren etc worden hiermee bijgehouden. Het uiteindelijke salaris wordt hiermee dus ook bepaalt.

Werkt tot nu toe allemaal feilloos; nacalculaties gaan veel makkelijker, veel minder fouten (eigenlijk gewoon 0) en het werkt veel sneller dan met de hand alles overnemen.

Nu wil het geval dat tot nu toe iedereen dit thuis op een pc of laptop invult in Excel.
Echter, de eerste signalen van de technologische vooruitgang druppelen al een beetje binnen: men wil het op een tablet in kunnen vullen.
Nu ben ik niet de beroerdste en wil daar uiteraard aan meewerken (denk niet dat deze ontwikkeling tegen te houden is namelijk en vind het ook leuk), maar de vraag is hoe?
Zelf denk ik aan een online Excel oid, maar dan zit ik met de macro's die ik kwijt raak. Ook het opslaan van de bestanden wordt lastig (meerdere gebruikers)?
Kunnen jullie een voorzetje geven?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat moeten de mensen exact inviullen?

Als dat 10 veldjes zijn dan kan je ook gewoon een form maken die die veldjes opslaat in een dbase.
Zijn dat 200 veldjes kris kras door een excel sheet heen dan heb je een groter probleem.

En je moet je afvragen of je alles in excel moet blijven verwerken (vanuit dbase kan menig script-taal ook gewoon xlsm uitpoepen) of dat je ook gelijk de backend web-based maakt en enkel runnend op die dbase.

Persoonlijk zou ik :
- Eerst naar de backend kijken of je daar niet van excel afkan door bijv een webpagina op te zetten waar je xlsm upload en dat het dan goed in de dbase wordt gezet.
- Dan kan je de mensen ook zelf upload toegang geven.
- Dan kan je naast de excel upload ook een formulier aanbieden

Op deze manier hoeft de administratie maar 1 overgang door te maken en de gebruikers kunnen blijven gebruiken wat ze willen en aan de gebruikerskant heb je altijd een fallback (het excel) mocht je formulier te fancy worden voor bijv een telefoon of tablet.

Maar dit is op basis van grotere organisaties (1000+ man) waar veelal de administratie heilig is, dus die mag maar 1x veranderen. En waar er tussen de gebruikers altijd zeurpieten zitten die blijven zeggen "Vroegah met dat excel bestand was alles beter" en die biedt je dan de keuze

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Er moet ongeveer een cel of 25-30 ingevuld worden. Het punt is echter dat er in de worksheet en aantal formules zitten die meteen informatie terug geven aan de user of de waardes die ingevuld zijn ook kloppen (tijden en aantal uren enzo). Met een form ben ik deze terugkoppeling meteen kwijt (?).

Zoals jij het zegt zou ik het wat betreft gebruik van een backend ook graag zien:
- Eerst naar de backend kijken of je daar niet van excel afkan door bijv een webpagina op te zetten waar je xlsm upload en dat het dan goed in de dbase wordt gezet.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dat in het vat moet gieten of waar te beginnen...

Verwijderd

internet en VBA gaat niet samen. Ik zou zeggen schaf een tijdschrijfsysteem aan, of bouw zelf iets als dat geen optie is. Voordeel van een webbased systeem is dat je het in een centrale database stopt en ook niet loopt te mieren met losse bestandjes.

Evt zou je nog naar google spreadsheets kunnen kijken. Maar ik zou voor iets professionelers gaan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Converteren naar google doc's ? Daar kun je google script gebruiken i.p.v. macro's

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Klinkt als een mooie oplossing om in een webbased systeem met database om te zetten. Misschien iets voor een stage van een Informatica student :) Die moet in een halfjaartje (gemiddelde stageduur) wel zoiets kunnen bouwen. Heb je het waarschijnlijk ook gelijk shiny met de nieuwste technieken (jQuery, HTML5 etc).
Wel goed opletten op beveiliging, je wilt niet dat door SQL injectie bijv. de NAW-gegevens van de medewerkers op straat liggen.

Of een pakket aanschaffen wat het kan inderdaad.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 16:00 ]

Pagina: 1