'Ruim een miljoen Nederlandse e-mailadressen en wachtwoorden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Misschien dat er wat kanttekeningen moeten worden gemaakt bij dit artikel.
nieuws: 'Ruim een miljoen Nederlandse e-mailadressen en wachtwoorden buitgemaakt'

De hele zaak stinkt namelijk. Deze zogenaamde database met gebruikersnamen en wachtwoorden is op zijn minst discutabel en was dat in augustus ook al toen Hold Security een persbericht de wereld instuurde, waarin ze aangaven 4,5 miljard accounts te hebben bemachtigt.

Er is tot nu toe geen enkel bewijs afgegeven en het NCSC neemt, ogenschijlijk blind over wat Holden beweerd. Concreet wordt er niet meer gezegd dan dat een lijst aanwezig is van 5100 websites met een .nl TLD en 1,3 miljoen mailadressen.

E.e.a. is gedetailleerder beschreven in deze blog;
http://www.youarenotpayin...billion-stolen-passwords/

Er mag op zijn minst heel erg veel zout op worden gestrooid.

Misschien dat Tweakers.net hier zelf eens wat onderzoek naar moet doen?

Ik ben bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de wijze waarop het NCSC deze gegevens heeft bemachtigd. Is daar voor betaald? Hold Security lijkt namelijk vooral een commercieel bedrijf dat via o.a. forums op TOR lijsten bemachtigt en als betaalde dienst aanbied jou te laten weten of je e-mailadres of domein op zo'n lijst staat. Alles uiteraard zonder concreet bewijs of verdere informatie.

Als ik zo de beschikbare documenten lees die op de site van het NCSC zijn geplaatst dan ontstaat bij mij het gevoel dat de overheid best wel eens aan het blunderen kan zijn en ongehinderd door enige kennis nieuwsberichten overneemt en daar kamervragen over stelt

https://www.ncsc.nl/binar...set%2BHold%2BSecurity.pdf
Op 6 augustus jl. hebben diverse media1 bericht dat het Amerikaanse
bedrijf Hold Security (hierna te noemen Hold) in het bezit zou zijn van 1,2
miljard inloggegevens en 500 miljoen e-mailadressen. In mijn
antwoorden d.d. 3 september op vragen van de leden Verhoeven en
Berndsen (beiden D66, met kenmerk 2014Z13907) heb ik aangegeven
dat het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) direct contact heeft
gezocht met Hold, maar dat het daarbij nog geen gedetailleerde
informatie had verworven. Daarbij is aangegeven dat het NCSC conform
haar rol in nauw contact staat met internationale partners om alsnog
aanvullende informatie te verkrijgen. Inmiddels is het NCSC erin geslaagd
om het Nederlandse gedeelte van deze gegevens van Hold in bezit te
krijgen. Met deze brief stel ik u op de hoogte van de resultaten van deze
inspanningen en de bijbehorende ingezette respons-acties.
Verkregen gegevens en duiding van deze gegevens
De gegevens die het NCSC heeft verkregen zijn gegevens die als
Nederlandse gegevens aan te merken zijn. Het NCSC heeft daarbij louter
de voor de respons noodzakelijke gegevens in bezit en beschikt daarmee
niet over de in de grotere dataset voorkomende wachtwoorden.
Het betreft hierbij de volgende gegevens:
1. een dataset van circa 5600 mogelijk nog kwetsbare websites
binnen het .nl-domein en;
2. een dataset van circa 1,3 miljoen e-mailadressen met een .nlextensie.
Of;

Er is direct (6 Augustus of enkele dagen daarna) contact opgenomen met Hold. Vervolgens heeft Hold Security twee maand nodig gehad om zelf een lijst samen te stellen van mailadressen en domeinnamen, een query los te laten op de database of te onderhandelen over de kosten van deze lijst. Misschien suggestief maar er ontstaan wel veel vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dysmael op 13-10-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Goede punten. We hebben het hier op de redactie deels over gehad maar besloten het in ieder geval vast te publiceren omdat, hoe de NCSC de lijst ook in handen heeft gekregen, er directe gevolgen zijn: isp's lichten klanten in, zoals Xs4all maandag bv met de e-mailchecker gedaan heeft.

Het zal lastig worden boven water te krijgen hoe Hold precies aan de data komt en hoe de NL-data in bezit is gekomen van NCSC, maar het is een onderwerp dat het uitspitten waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Zie bastiaan12000 in 'nieuws: 'Ruim miljoen Nederlandse e-mailadressen en wachtwoorden buitgemaakt' - update'

Ik heb het vermoeden dat Bastiaan wat input kan geven.

Edit: Niet alleen hoe Hold en het NCSC aan de data komen is interessant. De validiteit en significantie van de data an sich is volgens mij ook discutabel

[ Voor 19% gewijzigd door Dysmael op 14-10-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 19:08
Nog eens gebeld met het NCSC. Ze hebben de lijst (met alles eindigend op '.nl') naar eigen zeggen wel degelijk van Hold gekregen, maar zouden daar niet voor hebben betaald. Lijst kregen ze halverwege vorige maand in handen, na een maand aandringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joost op 15-10-2014 15:12 ]

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Bastiaan • October 14, 2014 2:30 AM
The Dutch Cyber Security Agency bought all the websites and email addresses ending with .nl from Hold Security. I delivered these addresses to the ISP, asking to inform their customers that their email-addresses and websites have been hacked.

For me it looks like the list contains only addresses that are crawled from the web. The only address from me that is on the list is an address that is searchable on the web. There are no email addresses from me on the list that I use for any account.

So it seems like a big hoax. But the Cyber Security Agency is using the hoax to stress the importance of good account/password protection.
Kan natuurlijk uit de duim zijn gezogen maar toch..