PC Aan- en uitzetten via SMS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282679

Topicstarter
De bovenstaande TT zou op zich duidelijkheid moeten verschaffen ;)

Ik wil een hardwaremodule in / buiten de PC hebben waarmee ik de PC aan / uit kan zetten. Dit wil ik doen door middel van SMS, zodat ik waar ook ter wereld de PC aan kan zetten. Oplossingen als WOL wil ik niet.

Zijn er naar jullie weten 'kant en klare' oplossingen voor dit probleem? :{ Ik meen het ooit gezien te hebben, maar kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282679

Topicstarter
Die is uitverkocht en doet niet wat ik wil. Ik wil de twee pinnen op het moederbord sluiten (zodat hij een 'ingedrukte powerknop' signaal krijgt): dit ding knalt in een klap alle stroom van het systeem. :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Kant en klaar bestaat vast wel, maar je kan het ook zo zelf maken. Oude telefoon pakken en de trilmotor een optocoupler laten schakelen die aan de pinnen op je moederbord zit. De telefoon kun je laten opladen via de usb poort oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
Dan heb je wel een telefoon nodig waar je het trilsignaal kan instellen (Nokia?), anders 'druk' je misschien de powerknop weer in tijdens de POST?. En is je machine meteen weer uit.

Misschien overkill en niet wat je wil horen :) :
Als je een combinatie maakt van een telefoon met modem over usb, een Arduino/Raspberry met WOL is je hardware 'standaard'. En meteen geschikt voor meerdere apparaten (met WOL).

Ik kreeg dat idee na heel kort zoeken op google. Zie http://superuser.com/a/415575. Kant en klaar lijkt er inderdaad niet veel beschikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Je kan ook dat GSM Shield nemen van sparkfun (of andere Chinese copycat). Daarop zit een Spreadtrum SoC voor mobiele telefonie en kan worden uitgelezen met een arduino of andere microcontroller, welke vervolgens een relais aanstuurt waaraan je computer hangt.
Het probleem van je trilmotor gebruiken is dat alle activiteit waarop je trilmotor werkt, wordt gezien als een puls welke de pc aan/uit zet. Dus ook een serviceberichtje of random prankberichtje wordt getriggert.
Met een losse module, welke uitleesbaar is, met een Arduino bijvoorbeeld via Serieel kan je vrij eenvoudig een code schrijven, welke het tekstbericht filtert. Zo kan je dan een code sturen naar het mobiele nummer van de SIMkaart die in je module zit, deze stuurt het bericht door naar je Arduino (of andere microcontroller), deze controleert of het bericht de juiste code bevat in het bericht en schrijft vervolgens hoog naar een relais, dat dan weer je PC aanslingert.
het is niet kant-en-klaar, maar als je een beetje elektronica kan en een klein beetje in C++ (Arduino) kan programmeren, is dit wel een leuk projectje denk ik. :-)
https://www.sparkfun.com/products/9607 dat is zo'n GSM module.

-edit- Die spreadtrum kan ook berichten terugsturen d.m.v. commando's die hij ontvangt via serieel. Zo kan je met wat programmeerwerk op een Arduino checken of er wel stroom naar de PC loopt, terwijl de relais is omgeklapt (PC zou aan moeten staan). Als er dan geen stroom loopt, kan je de Arduino door middel van die spreadtrum een berichtje laten sturen dat je een power-failure hebt op de locatie van je PC en dat hij dus niet kan opstarten of is uitgevallen. Je hebt dan natuurlijk wel een klein back-upbatterijtje nodig welke lang genoeg werkt om het berichtje te kunnen sturen.
Alleen opletten dat je deze routines niet in een gesloten loop plaatst, want dan ga je een hoge telefoonrekening krijgen :P

[ Voor 23% gewijzigd door alexandersamson op 13-10-2014 20:25 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:43
Als het wat mag kosten ;)
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=470322

Hiermee kan je of de spanning er in een keer op klappen of plaatsen of de pinnen op het moederbord sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Pak een oude telefoon.

Plak een optotransistor op de backlight (die gaat aan als er een sms binnenkomt), deze gooi je via een condensator aan de powerknop aansluiting.

Ongeveer zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Phototransistor
  C      E     (C=Collector
                E=emittor)
      _
PWR -/ \---+      
          _|_+
          ___
           |
GND -------+

De condensator zal rond de 100uF moeten zitten op minimaal 6.3V.

De condensator bepaald te tijd hoe lang de knop ingedrukt wordt.
De phototransistor moet een vrij hoge versterking hebben, liefst een photodarlington.

Dan ben je er met 2 componten van beide een cent of 20 en een oude telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Met die oplossing heb je wel net als met de trilmotor de kans dat het scherm door allerlei andere oorzaken dan een doelbewuste SMS kan oplichten. Een prankcall, telemarketing of een servicebericht (kan je niet blocken). Soms ook zelfs als verbinding met netwerk kwijt geraakt wordt of wordt hersteld. Je wilt er niet aan denken dat je PC ineens gewoon hard afsluit door zulke onbenulligheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Hard afsluiten is in de hardware te voorkomen natuurlijk. gewoon nooit zo'n lang signaal laten geven. Is toch niet nodig.
gewoon afsluiten door de aan/uit knop is in de software te regelen.
Je kan het schakelgedeelte ook uit laten vallen door de inkomende voeding van de pc zodra die aan staat. Das gewoon een extra transistortje oid.

Natuurlijk is het dan nog geen ideale oplossing, maar wel vele malen simpeler en goedkoper dan zo'n module. Die modules zijn heel mooi, maar misschien wat overkill voor de TS (ik weet niet wat het budget is en hoe kritisch het is als je pc een keer onbedoeld aan staat. Ik heb zelf zo'n systeem gehad, maar nooit last gehad van ongewenst inschakelen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Als het voor de ts een mogelijkheid is om inderdaad softwarematig zijn pc ook weer af te sluiten op afstand is een onderbreekcircuit zoals je dat beschrijft met een extra transistor natuurlijk wel een goede oplossing. Maar als hij ook weer hardwarematig uitgezet moet kunnen worden met de zelfde SMS, zou ik persoonlijk zelf dat risico nooit willen nemen.
Het feit dat ik mijn pc op afstand persee aan zou willen zetten, zou al betekenen dat ik er iets erg belangrijks mee van plan ben. Natuurlijk kan ik niet in het hoofd van de TS bekijken en ik hoop dat hij natuurlijk zelf de voors en tegens tegen elkaar afweegt in zijn specifieke situatie :-)
Misschien een iets modernere telefoon waarbij je per contact kan instellen welk belsignaal er gebruikt wordt en dan alleen bij een paar mogelijke nummers de trilmotor laten activeren, zou dan iets beter filteren, maar dan werkt het niet meer vanaf een telefoon die je even van iemand leent. Een module, met kleine back-upbatterij, mits het budget het toelaat lijkt mij dan ook echt de meest schone oplossing, maar inderdaad het is waarschijnlijk de meest dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Andere optie als plotseling uitschakelen een probleem is.

Kijken of de donortelefoon in kwestie 'persoonlijke' tonen ondersteund.
Dan stel je voor iedereen behalve jezelf een blanco toon in en voor jezelf een met alleen een zoemtoon.

Dan pak je de headset aansluiting en hang je een optocoupler met weerstandje aan de aansluiting aan het oordopje en de andere kant aan je pc met een kleinere condensator.

Krijg je ongeveer hetzelfde effect maar dan per nummer instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Voordeel van de headset aansluiting is natuurlijk ook dat je telefoon niet opengemaakt hoeft te worden, dus mij lijkt die als budgetoplossing samen met de eerdergenoemde schakelingetjes een goede oplossing. Je zou er dan eventueel elke andere telefoon op kunnen aansluiten met die aansluiting en de instellingen.
Neem dan geen toestellen die soms spontaan rebooten, zoals mijn oude Galaxy S2, die maken ook altijd geluid bij het opstarten -_- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
alexandersamson schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:10:
Als het voor de ts een mogelijkheid is om inderdaad softwarematig zijn pc ook weer af te sluiten op afstand is een onderbreekcircuit zoals je dat beschrijft met een extra transistor natuurlijk wel een goede oplossing. Maar als hij ook weer hardwarematig uitgezet moet kunnen worden met de zelfde SMS, zou ik persoonlijk zelf dat risico nooit willen nemen.
Uitzetten via die methode is inderdaad niet handig. Daar zou ik hem ook niet voor gebruiken.
De "telefoon" methode is eigenlijk alleen geschikt voor aanzetten. Maar ik weet niet wat de bedoeling is van de TS.

Ik gebruikte het toen op mijn desktop waar ook remote desktop op stond. Dus ik kon hem op commando aanzetten, en daarna aan de slag via remote desktop waarin ik hem ook weer kon afsluiten. een afsluit sms was voor mij daarom niet nodig.

Als de TS dat wel wilt denk ik dat die module wel de way to go is. Dat is met een telefoon+optocoupler niet echt goed te implementeren imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

GSM module, Arduino en een transistor is meer dan genoeg. Zijn ook de kosten niet meer tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik bedenk mijzelf net dat ik nog zo'n Spreadtrum-module heb liggen hier voor een project dat niet doorging. Ik moet zeggen, dat hoe lomp en simpel het ding ook is, het wel echt heel fijn werkt samen met een uC, zoals een Arduino in mijn geval. Redelijke intuïtieve instructiesets via serial commands ook. Kan me alleen herinneren dat het aanmelden van de SIM bij het netwerk soms wel 20 seconden duurde, maar of dat perse aan de module lag weet ik niet, denk dat die handshake zowieso wel even kan duren. Berichten ontvangen ging in 9/10 gevallen wel echt vrijwel instant

[ Voor 6% gewijzigd door alexandersamson op 13-10-2014 22:47 ]

Pagina: 1