Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tweakers favicon niet hi-res

Pagina: 1
Acties:

• rijkvanwel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-11-2023
Net een nieuwe MacBook Pro Retina gekocht, en de eerste site die ik open is natuurlijk Tweakers.net :*)

Wat me direct opvalt, is dat de favicon van de site nog niet geoptimaliseerd is voor dit type hoge-resolutie display, het ziet er daardoor zeer blokkerig uit. Zouden we natuurlijk niet verwachten van een tech site als Tweakers! ;)

Ik zie dat er al wel een hoge resolutie versie is: http://tweakers.net/favicon.ico, maar deze wordt niet gebruikt. In de source wordt nog gelinkt naar http://tweakimg.net/g/if/icons/tnet.png, die niet hi-res is.

Dacht zal het jullie maar laten weten!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Er is vziw geen eenvoudige mogelijkheid om een hoge-resolutie icon toe te voegen via de 'moderne' manier van shortcut icons gecombineerd met een compact bestandsformaat... Of anders gezegd, als je ondersteuning voor 32x32 en voor 16x16 plaatjes wilt moet je een .ico gebruiken ipv een .png (of .gif) (en png-ondersteuning in .ico is er pas sinds Vista en ik heb geen idee hoe de non-IE browsers daarmee omgaan).

De favicon.ico heeft vooral een hogere-resolutieversie omdat het toch al een hopeloos inefficient formaat is en sinds Windows 7 ook dat icoon in de taakbalk kan tonen (en dan de hogere resolutie versie gebruikt).

Dat is dus niet origineel bedoeld als 'retina' versie. We hebben de favicon niet standaard als icoon-plaatje omdat die png-file 561 bytes groot is en de favicon.ico met alleen een 16x16 is 1150 bytes groot (en met de hoge-resolutieversies is ie zelfs 7886 bytes). Aangezien er tot voor kort (en voor de meeste bezoekers nog steeds) geen reden was om een hoge-resolutie icon te plaatsen, hebben we daar verder ook recent geen aandacht meer aan besteedt om dan toch al die bezoekers nodeloos 7300 bytes extra voor een favicon te laten downloaden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 13-10-2014 22:29 ]

• rijkvanwel
Volgens mij werkt PNG als .ico in alle browsers. Worst case is dat IE6 geen favicon meer heeft.. Lijkt me aanvaardbaar toch ;)

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Volgens wikipedia worden png's ook tot 64x64 pixels ondersteund in alle moderne en de meeste oude browsers...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

rijkvanwel schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:55:
Volgens mij werkt PNG als .ico in alle browsers. Worst case is dat IE6 geen favicon meer heeft.. Lijkt me aanvaardbaar toch ;)
Zo te zien vanaf Vista (en dus IE9).

Maar het is dan inderdaad de moeite waard er nog eens goed naar te kijken. Ik maak er een intern ticket voor :)

• rijkvanwel
Het is me opgevallen dat hij inmiddels is aangepast! Nice! 8)

• maxplanck
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 19:42
Ik merk dat het nieuwe logo niet meer retina is zoals hij wordt getoond in Safari favorieten overzicht. Zie hier een voorbeeld: https://www.dropbox.com/s...%20om%2012.08.01.png?dl=0. (edit)Hetzelfde geldt op mijn iPhone.
Pagina: 1