CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:49
Ik ben op zoek naar een koeler voor een i5 4590T (TDP: 35W)

Hiervoor heb ik met name gekeken naar de round-up van een aantal koelers die afgelopen augustus hier op tweakers verscheen: reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Hoewel de behuizing die ik op het oog heb in principe redelijk standaard koelers ondersteunt ging mijn voorkeur in principe uit naar de wat compactere koelers:

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

Op het testsysteem uit de round-up wordt een cpu met TDP van 84W gebruikt en daarbij moeten deze koelers onder load wel heel wat lawaai gaan maken om hem enigszins koel te houden. Echter vraag ik mij af hoe dit zich zal verhouden tot een cpu met een TDP van 35W.

Om een lang verhaal kort te maken:

1) Hoeveel verschil zal een cpu met 35W TDP tov. een cpu van 84W TDP uit de genoemde round-up maken voor de koelers uit de testresultaten?
2) Hoeveel lawaai zullen de koelers in mijn geval maken?
3) Moet ik niet zo miepen, en sowieso voor een andere koeler gaan als een stil systeem de voorkeur heeft?

Aangezien de behuizing ook van belang is voor jullie reacties: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
De koelers die je gekozen hebt zijn allemaal top-down koelers. Gezien het ontwerp van de kast is een tower koeler een betere optie denk ik. Zoiets als deze pricewatch: Scythe Kotetsu
Met een beetje geluk kun je die zelfs passief gebruiken, mits de case fan aan de achterkant op de CPU header gaat.

Ik weet niet of je de CPU al hebt, maar zo niet, dan zou ik nog even kijken naar een goedkopere optie. De T versies zijn goed voor situaties waar veel vermogen (dus warmte) niet afgevoerd kan worden. Hier kan dat wel en is het een onnodig langzame en dure optie.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:49
Hmm zo'n tower koeler zou misschien inderdaad wel beter kunnen zijn, maar zit een (te) grote tower de rest van de airflow niet teveel in de weg?

Uiteindelijk is dit bedoeld voor een server die veel aan zal staan. Als ik dan naar quad cores met virtualisatie (ja dat ga ik gebruiken) onder de 55W kom ik eigenlijk enkel bij de T modellen uit waarbij deze ook nog eens een TDP van slechts 35W heeft. Daarbij heb ik ook het liefst een zo'n koel (en stil) mogelijk systeem, maar ik denk niet dat ik passieve koeling meteen al aandurf..