Het was alweer een tijdje stil rond het barrel van me, de Jawa doet het prima namelijk (2-takt, 350cc Twin Sport brommer). Hierin zit een prachtige 75 watt 6 volt DC dynamo en een puntjes ontsteking. De dynamo kan eigenlijk die 75 watt in normale omstandigheden niet ophoesten. Gevolg: het 35 watt voorlicht + 15 watt achterlicht + knipperlicht/remlicht/etc. trekt gewoon de accu plat. Tenzij ik stoer ga zitten doen in hoge toeren is het gewoon niet praktisch. Daarbij moet je een puntjes onsteking ook nog eens om de zoveel tijd stellen... ook niet praktisch.
Het kan eigenlijk in 2 problemen worden opgesplitst:
Een Velleman kitje, het verhelpt niet de mechanische slijtage maar haalt wel de slijtage weg van het inbranden door de elektriciteit, hierdoor moet je minder vaak de puntjes stellen; de boel is een stuk betrouwbaar(der).
Een zogenaamde VAPE dynamo+ontsteking.

Het Velleman kitje kan ik wel betalen, maar die VAPE dingen zijn gruwelijk duur. Toen kreeg ik, dat denk ik tenminste, een geniale ingeving: een scooter ontsteking erop zetten of iets soortgelijks.

Bosch ontsteking die te vinden is in o.a. Zundapp, Kreidler, etc. (Ook in mijn Batavus uit 1961!)
Het liefst zou ik natuurlijk zo'n VAPE kit zelf willen bouwen, maar dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Zou ik een klein brommer dynamootje kunnen gebruiken zodat de ontsteking in ieder geval altijd prik heeft? Misschien een grasmaaier slopen?
Ik zie trouwens op Wikipedia (shame on me) dat het hier dus eigenlijk gaat om het inbouwen van een "magneto":
Wikipedia: Magneto
En dat het oude systeem wat in een Jawa zit dus dit is:
Wikipedia: Commutator (electric)
De huidige installatie:

Het kan eigenlijk in 2 problemen worden opgesplitst:
- Puntjes ontsteking verbrand zichzelf, slijt relatief veel. Het is achterhaald.
- De dynamo gebruikt de spanning van de accu om stroom op te wekken, geen prik is geen dynamo.
Een Velleman kitje, het verhelpt niet de mechanische slijtage maar haalt wel de slijtage weg van het inbranden door de elektriciteit, hierdoor moet je minder vaak de puntjes stellen; de boel is een stuk betrouwbaar(der).
Een zogenaamde VAPE dynamo+ontsteking.

Het Velleman kitje kan ik wel betalen, maar die VAPE dingen zijn gruwelijk duur. Toen kreeg ik, dat denk ik tenminste, een geniale ingeving: een scooter ontsteking erop zetten of iets soortgelijks.

Bosch ontsteking die te vinden is in o.a. Zundapp, Kreidler, etc. (Ook in mijn Batavus uit 1961!)
Het liefst zou ik natuurlijk zo'n VAPE kit zelf willen bouwen, maar dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Zou ik een klein brommer dynamootje kunnen gebruiken zodat de ontsteking in ieder geval altijd prik heeft? Misschien een grasmaaier slopen?
Ik zie trouwens op Wikipedia (shame on me) dat het hier dus eigenlijk gaat om het inbouwen van een "magneto":
Wikipedia: Magneto
En dat het oude systeem wat in een Jawa zit dus dit is:
Wikipedia: Commutator (electric)
De huidige installatie: