Elektronische Ontsteking (O rly?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:33
Het was alweer een tijdje stil rond het barrel van me, de Jawa doet het prima namelijk (2-takt, 350cc Twin Sport brommer). Hierin zit een prachtige 75 watt 6 volt DC dynamo en een puntjes ontsteking. De dynamo kan eigenlijk die 75 watt in normale omstandigheden niet ophoesten. Gevolg: het 35 watt voorlicht + 15 watt achterlicht + knipperlicht/remlicht/etc. trekt gewoon de accu plat. Tenzij ik stoer ga zitten doen in hoge toeren is het gewoon niet praktisch. Daarbij moet je een puntjes onsteking ook nog eens om de zoveel tijd stellen... ook niet praktisch.

Het kan eigenlijk in 2 problemen worden opgesplitst:
  • Puntjes ontsteking verbrand zichzelf, slijt relatief veel. Het is achterhaald.
  • De dynamo gebruikt de spanning van de accu om stroom op te wekken, geen prik is geen dynamo.
De oplossingen, respectievelijk:

Een Velleman kitje, het verhelpt niet de mechanische slijtage maar haalt wel de slijtage weg van het inbranden door de elektriciteit, hierdoor moet je minder vaak de puntjes stellen; de boel is een stuk betrouwbaar(der).

Een zogenaamde VAPE dynamo+ontsteking.
Afbeeldingslocatie: http://www.jawashop.com/files/10437_1.jpg

Het Velleman kitje kan ik wel betalen, maar die VAPE dingen zijn gruwelijk duur. Toen kreeg ik, dat denk ik tenminste, een geniale ingeving: een scooter ontsteking erop zetten of iets soortgelijks.

Afbeeldingslocatie: http://www.zunparts.nl/contents/media/bosch_%28downloaded_from_zundappnl%29_000.jpg
Bosch ontsteking die te vinden is in o.a. Zundapp, Kreidler, etc. (Ook in mijn Batavus uit 1961!)

Het liefst zou ik natuurlijk zo'n VAPE kit zelf willen bouwen, maar dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Zou ik een klein brommer dynamootje kunnen gebruiken zodat de ontsteking in ieder geval altijd prik heeft? Misschien een grasmaaier slopen?

Ik zie trouwens op Wikipedia (shame on me) dat het hier dus eigenlijk gaat om het inbouwen van een "magneto":
Wikipedia: Magneto
En dat het oude systeem wat in een Jawa zit dus dit is:
Wikipedia: Commutator (electric)

De huidige installatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VOLCjba.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XdQ6ObN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 12:39
Zo'n Velleman kitje ziet er wel handig uit, en niet al te moeilijk.
Je kunt zo'n bordje kopen en alles erop solderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/DC/50039.jpg

Maar ik vermoed dat er ook wel kant-en-klare bordjes te koop zijn.

Hierdoor zullen je puntjes veel minder snel slijten, maar je zit nog steeds met het probleem dat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren. Een scooterdynamo zal over het algemeen nog minder stroom leveren lijkt me. Ik zou eerder kijken of je niet een onsteking (+dynamo) en vliegwiel van een krachtigere motor op je krukas kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

JDTeunis schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:14:
Zo'n Velleman kitje ziet er wel handig uit, en niet al te moeilijk.
Je kunt zo'n bordje kopen en alles erop solderen:
[afbeelding]

Maar ik vermoed dat er ook wel kant-en-klare bordjes te koop zijn.

Hierdoor zullen je puntjes veel minder snel slijten, maar je zit nog steeds met het probleem dat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren. Een scooterdynamo zal over het algemeen nog minder stroom leveren lijkt me. Ik zou eerder kijken of je niet een onsteking (+dynamo) en vliegwiel van een krachtigere motor op je krukas kunt zetten.
Of het aan de verbruikskant oplossen en je koplamp + achterlicht vervangen door LED-verlichting. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Stoney3K schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:28:
[...]

Of het aan de verbruikskant oplossen en je koplamp + achterlicht vervangen door LED-verlichting. ;)
Ik snap de verbruikskant ervan, maar er is een gering aanbod aan 6V LED lampen, misschien dat ik niet op de juiste plekken heb gezocht dus als je mooie kan vinden hoor ik het graag hier 8)

Probleem is het principe van deze dynamo, de accu is een zwak onderdeel en daarvan afhankelijk zijn is vervelend. De ontsteking een aparte spoel geven van een grasmaaier ofzo zou het in ieder geval draaiende houden voor als de accu een keer leeg loopt of weet ik veel wat, het ding is zo kieskeurig qua voltage.

LED verlichting ben ik helemaal voor, en als ik goede kan vinden die me accu niet plat trekken zal ik ze zeker halen. Gecombineerd met een Velleman kitje heb je dan een leuke oplossing ja.

EDIT: Ik weet dat sommige scooter dynamo's rond de 55 watt opbrengen, en dat ligt al akelig dichtbij wat deze setup opbrengt...

[ Voor 6% gewijzigd door Tijmen007 op 13-10-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Tijmen007 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:49:
[...]

EDIT: Ik weet dat sommige scooter dynamo's rond de 55 watt opbrengen, en dat ligt al akelig dichtbij wat deze setup opbrengt...
Maar wij welk toerental? Scooters draaien vaak continu op een vrij hoog toerental vanwege de vario. Daarnaast, je huidige dynamo zou ook 75W moeten kunnen leveren, dus die 55W zou ik niet te veel op vertrouwen.

LED verlichting is een heel goed idee, met een paar watt heb je al een flinke berg licht. Daarnaast gaan ze erg lang mee en kunnen ze veel beter tegen schokken dan een gloeilamp. Let er wel op dat je niet zomaar een LED op de plek van een gloeilamp kunt zetten. Een LED is een diode, dus als je er een spanning over zet creëer je eigenlijk kortsluiting. Je hebt dus altijd een LED-driver nodig die een constante stroom door de LED heen pompt. Je hebt natuurlijk ook LED-lampen met fitting (voor thuis), daarin zit zo'n driver al ingebouwd dus die kun je prima gebruiken.

Op eBay staan tientallen LED-spotjes (dus met driver) voor een paar euro die meer dan genoeg licht geven, ik heb er alleen nog geen een gevonden die geschikt is voor 6V. Wel voor 12V, je kunt natuurlijk de spanning verhogen met een convertertje maar als je niet zoveel ervaring met electronica hebt is dat misschien lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door JDTeunis op 13-10-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Led verlichting moet makkelijk te doen zijn. Alleen misschien veel kant en klaar te vinden.

Weet je zo het vermogen van de losse lampjes? Dat is wel belangrijk voor het zoeken naar een vervanger.
Zo'n led gebruikt bijvoorbeeld maar 3 Watt, maar komt (grofweg) overeen met een 20W gloeilampje:
http://ledsee.com/index.p...d-warm-white-china-detail
Komt alleen nog verlies bij in de bijbehorende schakeling (afhankelijk van het soort schakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Als ik een converter tussen spul ga zetten (naar 12 volt bijvoorbeeld) kan ik beter een dynamo van een Jawa 638 proberen te scoren, die dingen lopen op 12 volt met hetzelfde piek vermogen. Dan wordt het echter de vraag of je dan niet duur bezig bent en niet gelijk een VAPE setje kan halen.

Probleem is inderdaad dat 6 volt ledjes niet echt veel aangeboden worden. Ik snap dat een LED niet een lamp is, vaak komt er een bokje elektronica in de fitting mee en bij auto LEDs vaak ook nog een 'balast unit' (ben even de NL naam ervoor kwijt).

Het voordeel van een scooter dynamo is dat het vaak een permanente magneet heeft en dus werkt zonder accu. Wat een gigantisch voordeel is tegenover een systeem wat een goede accu nodig heeft om uberhaupt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Ah dan snap ik het idee, dan zou ik zelf ook graag overstappen op een ander systeem voor het geval dat je accu een keer kapot gaat ofzo. In dat geval is een scooterdynamo op zich een goede oplossing, grote kans dat die ook gewoon 12v geeft. Maar weet je al van scooterdynamo's die op een Jawa passen? Want anders kan het best wel een hoop gedoe zijn om het passend te maken.

Op zich kost een boost converter maar 5/6 euro, en de LEDs zijn ook vrij goedkoop, dus je zou kunnen overwegen om eerst een de LEDs te kopen en met de boostconverter aan je huidige dynamo te hangen. Stel dat dat niet werkt kun je dan alsnog overstappen naar een andere dynamo. De LEDs kun je dan alsnog gebruiken, dus dan heb je alleen een paar euro verloren aan de boostconverter.

[ Voor 5% gewijzigd door JDTeunis op 13-10-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelO88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09-2020
Is al even geleden, dus ik weet niet of je er nog mee bezig bent. Ik heb gedaan waar jij over dacht: goedkope dci ontsteking gekocht en die ingebouwd in jawa. De truc is dat de cdi een positieve puls nodig heeft en die krijg je als je 12 volt via een een weerstand van 2,2 kiloohm op het contactpuntje zet. Wel een DC-CDI gebruiken ( en dat natuurlijk 2 keer)
Pagina: 1