Game pc van ca. 1500 - 1700 EUR

Pagina: 1
Acties:

• Deadsmell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07-2025
Onderstaande onderdelen heb ik bij elkaar gezocht als upgrade van mijn huidige systeem. Ik zou graag met name advies op het gebied van de videokaart(en) ontvangen, omdat ik twijfel of een systeem met twee videokaarten nuttig is voor mijn gebruik. Zo niet, dan kan ik flink besparen. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om een redelijk high end gamesysteem neer te zetten. Ik wil in ieder geval de komende drie jaren alle nieuwe games op max settings kunnen spelen. Ik ben de laatste jaren voornamelijk bezig met Diablo III (die geen hoge systeemeisen heeft), maar ik wil ook regelmatig een shooter als Crysis 3 kunnen spelen op max.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De componenten in het lijstje hieronder kosten ca. 1700 EUR. Dat is acceptabel, maar minder is altijd beter als ik dezelfde prestaties kan halen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, best veel. Mijn behuizing en randapparatuur gaan allemaal mee naar het nieuwe systeem. Hardeschijven en een geluidskaart gaan ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een aantal zaken:
- rappe ssd met voldoende opslagruimte voor meerdere spellen en veelgebruikte programma’s. 500 GB is voldoende. M.2 ssd’s met die capaciteit zijn me momenteel nog te duur.
- ATX moederbord met bij voorkeur 8 SATA-aansluitingen en M.2 (met oog op de toekomst).
- Eén of twee snelle videokaarten. Ik ga twee monitoren aan deze pc hangen, maar slechts één daarvan ga ik voor gaming gebruiken. De tweede is een afdankertje waar ik tijdens het gamen af en toe een stream op afspeel, of iets dergelijks. De main monitor is een Dell Ultrasharp U2412M die ik in de toekomst voor een grotere (30 inch?) ga vervangen. Ik vermoed daarom dat twee videokaarten voor mij overkill gaat zijn.
- 8 GB aan intern geheugen. Het door mij gekozen geheugen heeft koelvinnen, maar ik denk dat het wel gaat passen met de koeler als ik afga op een zoekactie op Google images.
- Een voeding om alles te trekken. Als twee videokaarten voor mij niet nuttig is, dan is de 760W voeding die ik gekozen heb waarschijnlijk ook overkill. Ik heb nog een Zalman ZM600-HP die ik eventueel kan gebruiken in dit systeem. Een nieuwe kopen is ook een optie als deze bijvoorbeeld veel zuiniger is dan mijn huidige.
- CPU en aftermarket koeler.

Omdat ik een kast met een raampje heb, wil ik dat alle componenten qua uiterlijk een beetje bij elkaar passen. Van buiten is de kast zwart, met rode leds. Randapparatuur is ook grotendeels zwart met rode leds, dus die kleurstelling wil ik binnenin ook. Vandaar die asociaal grote koeler. :)

Dit is wat ik zelf samengesteld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 211,85€ 211,85
1MSI Z97 GAMING 7€ 149,-€ 149,-
2Club3D Radeon R9 290X royalAce€ 372,99€ 745,98
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 130,50€ 130,50
1Cooler Master V8 GTS€ 67,95€ 67,95
1Crucial Ballistix Elite BLE2CP4G3D1608DE1TX0CEU€ 75,59€ 75,59
1Corsair AX760€ 142,95€ 142,95
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 193,50€ 193,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.717,32

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Intel. Dit staat niet ter discussie. Qua moederbord heb ik een voorkeur voor Asus of MSI. Met Asus heb ik de beste ervaringen, maar de MSI is goedkoper dan een Asus met dezelfde opties.
Voor de overige onderdelen heb ik geen voorkeur qua merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een lager energieverbruik is beter dan een hoger energieverbruik, maar is geen harde eis.
Mijn behuizing is een HAF Stacker 935. Dat ding is erg open, dus stille componenten zijn een pre. Aan de andere kant heb ik er een aantal CM JetFlo fans in zitten en die maken best veel herrie, dus heel belangrijk is dat niet.

Ga je overklokken?
Geen plannen op de korte termijn, maar ik wil de optie absoluut open houden.

• Civer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zou overwegen om de 290x te vervangen met een gtx 970. Op efficientie scoort hij beter. Ook is hij gewoon beter: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php en redelijk in hetzelfde prijzen segment. goedkoopste 314,50 tot 421 euro volgens pricewatch: http://tweakers.net/categ...ILEvMUbKKVrIwMbVUiq2trQUA

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:52

Thomg

Aww yiss

Ik zou eerder neigen naar deze koeler.
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E

Qua kaarten, misschien wil je een 970 SLI halen ipv een 290X Crossfire, de 970's verbruiken minder -> stoten minder warmte uit -> zetten elkaar niet in de fik.

Qua SSD, denk je dat je het verschil gaat merken?
Als je hier zeker van bent kan je ook wel zo laten ;)
pricewatch: Crucial MX100 512GB

Zou ook eerder gaan voor een gaming 5
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Biedt evenveel waar voor een zachter prijsje.
De asrock heeft ook een bios status led.
pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
Handig voor debugging.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 13-10-2014 14:54 ]

• Deadsmell
Bedankt voor de tips!

Thomg schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:51:
Ik zou eerder neigen naar deze koeler.
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E

Qua kaarten, misschien wil je een 970 SLI halen ipv een 290X Crossfire, de 970's verbruiken minder -> stoten minder warmte uit -> zetten elkaar niet in de fik.

Qua SSD, denk je dat je het verschil gaat merken?
Als je hier zeker van bent kan je ook wel zo laten ;)
pricewatch: Crucial MX100 512GB

Zou ook eerder gaan voor een gaming 5
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Biedt evenveel waar voor een zachter prijsje.
De asrock heeft ook een bios status led.
pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
Handig voor debugging.
Biedt SLI/Crossfire voor mijn gebruik werkelijk een meerwaarde? Ik ga slechts op één monitor gamen.

Als ik de benchmarks moet geloven gaat een M.2 ssd wel degelijk meerwaarde bieden, dus op den duur wil ik daar wel naar over, als het betaalbaar wordt. Op hardware.info staat een grote ssd-test waarin de M550 net iets beter uitkomt dan de M100, maar het verschilt niet veel.

Die koeler gaat hem niet worden, omdat hij afwijkt van de zwart/rode kleurstelling die ik binnenin wil hebben. Hetzelfde geldt voor de moederborden, waarvan overigens alleen de ASRock aan mijn wens van 8 SATA-aansluitingen voldoet. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Odeju, helemaal overheen gelezen :+

Als je op één monitor gaat gamen zou ik het gewoon bij één 970 houden en pas upgraden wanneer je merkt dat je niet genoeg fpsss krijgt.

Hoezo wil je dan per sé 8 sata aanslutingen?
Ik zou een NAS overwegen als je zoveel schijven wilt gebruiken.

• Deadsmell
Thomg schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:19:
Odeju, helemaal overheen gelezen :+

Als je op één monitor gaat gamen zou ik het gewoon bij één 970 houden en pas upgraden wanneer je merkt dat je niet genoeg fpsss krijgt.

Hoezo wil je dan per sé 8 sata aanslutingen?
Ik zou een NAS overwegen als je zoveel schijven wilt gebruiken.
Ik stop liever extra hardeschijven in een pc, dan dat ik er een apart apparaat voor aan moet schaffen. Dat vind ik praktischer. Ik heb er momenteel al vijf in gebruik.Bovendien heb ik geen behoefte aan apparaten die dag en nacht aan staan.
En ik meende dat je bij een M.2 x4 sdd enkele SATA-poorten niet meer kunt gebruiken bij veel moederborden, maar daar kan ik me ook in vergissen. Misschien ben ik in de war met de Pci-e variant, of is het een klok-klepel gevalletje. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Deadsmell op 13-10-2014 15:29 ]

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 16:55
Ik heb mijn PC die ik vorige week heb gebouwd even uitgekleed met de onderdelen die je al hebt. Dan hou je het volgende over:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1MSI Z97 GAMING 5€ 123,50€ 123,50
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 374,-€ 374,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,69€ 13,69
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,39

Dan zou ik er nog een pricewatch: Crucial MX100 512GB bij doen.

Ik gebruik dit systeem in combinatie met een U2414H en ben echt enorm tevreden :) Speelt COD:Ghosts op ultra etc..
Het geheugen is low-profile, wat erg handig is als je er nog wat anders in de buurt wilt monteren (zoals die grote koeler die ik heb)

Verder is het mobo echt heel goed. Heeft 6 sata-600 poorten en een M.2 slot. Verder heeft het klein schermpje waar de statuscodes van het mobo in 2 digits wordt weergegeven. Een vriend van me had veel problemen met zijn Gigabyte mobo icm PCIe 3.0 dus ik zou dat dan ook vermijden..

De GTX970 is op dit moment wel DE kaart qua prijs/performance. Heb zelf voor de Gigabyte gekozen ivm de grotere koeler en hogere benchmarks. Hier de MSI vermeden omdat er bij verschillende reviews werd gemeld dat ze last van "Coil Whine" hadden(Hoge piep). De videokaart heeft wel een blauwe led erin zitten maar dat stekkertje kan je heel makkelijk los halen :)

Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog specifieke vragen hebt mbt mijn systeem/onderdelen dan hoor ik het graag! Succes

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Deadsmell schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:27:
[...]

Ik stop liever extra hardeschijven in een pc, dan dat ik er een apart apparaat voor aan moet schaffen. Dat vind ik praktischer. Bovendien heb ik geen behoefte aan apparaten die dag en nacht aan staan. Ik heb er momenteel al vijf in gebruik.
En ik meende dat je bij een M.2 x4 sdd enkele SATA-poorten niet meer kunt gebruiken bij veel moederborden, maar daar kan ik me ook in vergissen. Misschien ben ik in de war met de Pci-e variant, of is het een klok-klepel gevalletje. :P
Nee, daar heb je gelijk in.
Als de M2 slot gebruikt word wordt een ander SATA slot uitgeschakeld.

Vind zelf meerdere schijven in één pc nogal lomp. Je kan gewoon een wake-up on LAN doen met zo'n beetje iedere NAS, kwestie van via je router de NAS een wake up call te geven.
Stop zelf nooit een HDD in mijn pc, monteer SSD aan de achterkant en de rest verdwijnt in m'n NAS.

Als jij er wel mee kan leven, ah goh why not ;)

• Deadsmell
mathijs55 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:28:
Ik heb mijn PC die ik vorige week heb gebouwd even uitgekleed met de onderdelen die je al hebt. Dan hou je het volgende over:

...

Dan zou ik er nog een pricewatch: Crucial MX100 512GB bij doen.

Ik gebruik dit systeem in combinatie met een U2414H en ben echt enorm tevreden :) Speelt COD:Ghosts op ultra etc..
Het geheugen is low-profile, wat erg handig is als je er nog wat anders in de buurt wilt monteren (zoals die grote koeler die ik heb)

Verder is het mobo echt heel goed. Heeft 6 sata-600 poorten en een M.2 slot. Verder heeft het klein schermpje waar de statuscodes van het mobo in 2 digits wordt weergegeven. Een vriend van me had veel problemen met zijn Gigabyte mobo icm PCIe 3.0 dus ik zou dat dan ook vermijden..

De GTX970 is op dit moment wel DE kaart qua prijs/performance. Heb zelf voor de Gigabyte gekozen ivm de grotere koeler en hogere benchmarks. Hier de MSI vermeden omdat er bij verschillende reviews werd gemeld dat ze last van "Coil Whine" hadden(Hoge piep). De videokaart heeft wel een blauwe led erin zitten maar dat stekkertje kan je heel makkelijk los halen :)

Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog specifieke vragen hebt mbt mijn systeem/onderdelen dan hoor ik het graag! Succes
Bedankt voor je tips! Uit jouw verhaal begrijp ik dat een tweede videokaart inderdaad overkill is. Ik had al zo'n vermoeden. Heeft CoD Ghosts vergelijkbare systeemeisen met 1st person shooters die dit jaar uitgekomen zijn?

Over de ssd: zijn er, prijs uitgezonderd, redenen om de MX100 te verkiezen boven de M550? Twee tientjes extra uitgeven vind ik niet zo erg als ik een iets beter presterende sdd ervoor krijg. Als ik dat tenminste in de praktijk ga merken...

[ Voor 41% gewijzigd door Deadsmell op 13-10-2014 15:38 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Om heel eerlijk te zijn had ik waarschijnlijk ook de M550 gehaald voor de prijs, het verschil is te klein en in de benchmarks zie je wel degelijk een verschil.

Of jij het merkt... Mja.

CoD Ghosts heeft relatief lage systeemeisen tegenover de spellen met wat meer grafisch geweld ( bf4 ).

• Mathijs14
Ah ja, ik zie dat de M550 inderdaad wel ietsjes sneller is. Dan zou ik voor die gaan als het budget het toch toe laat. Ik had geen idee dat COD: Ghosts niet zo veeleisend was. Heb AC:Black Flag ook op de hoogste settings gespeeld, is dat beter? ;)

Zal vanavond BF4 eens downloaden, mits je daarin geinteresseerd bent natuurlijk :p

• Deadsmell
mathijs55 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:56:
Ah ja, ik zie dat de M550 inderdaad wel ietsjes sneller is. Dan zou ik voor die gaan als het budget het toch toe laat. Ik had geen idee dat COD: Ghosts niet zo veeleisend was. Heb AC:Black Flag ook op de hoogste settings gespeeld, is dat beter? ;)

Zal vanavond BF4 eens downloaden, mits je daarin geinteresseerd bent natuurlijk :p
Zeker! Als je me kunt vertellen dat BF4 met max settings goed draait op een enkele Gigabyte GV-N970G1, dan ben ik overtuigd en ga ik voor die kaart. :)

Edit: ik had deze M550 M.2 helemaal over het hoofd gezien. 50 EUR goedkoper dan een vergelijkbare Plextor. En als ik toch een videokaart minder neem, dan is dat geen punt.

[ Voor 17% gewijzigd door Deadsmell op 13-10-2014 17:05 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 21:22
Da kunt ge zelfs met ne 780 dus da kan ik u zo al vertellen, ja!

• Mathijs14
@Deadsmell Ik heb net ff een half uurtje BF4 gespeeld op Ultra. Werkt vlekkeloos. Geen enkele hapering oid gezien :) Ziet er echt geweldig uit!

• Deadsmell
Thanks! Videokaart en voeding uit jouw lijstje overgenomen. :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Deadsmell schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:58:
Thanks! Videokaart en voeding uit jouw lijstje overgenomen. :)
650W is wel overkill, 550W is méér dan genoeg :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 14:19
Ik zou niet voor een 550 watt gaan in een pc die je nog prima kan uitbreiden mocht je dat willen in de toekomst. Een nieuwe voeding kost dan meer dan nu een wat krachtigere

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
legendareN schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 03:48:
Ik zou niet voor een 550 watt gaan in een pc die je nog prima kan uitbreiden mocht je dat willen in de toekomst. Een nieuwe voeding kost dan meer dan nu een wat krachtigere
Dat is allemaal heel erg relatief en afhankelijk van wanneer je wil gaan upgraden. Nu een grotere voeding aanschaffen om je voor te bereiden op een upgrade kan. Maar een hogere voeding kan ook meer stroom 'verliezen' ondanks dat hij een goede efficiëntie heeft. Als je pas over een jaar of 2 wil upgraden kan dit erg oplopen. Daar komt bij dat veel mensen zich voornemen om een systeem in de toekomst te upgraden, maar dit in werkelijkheid niet altijd doen. Daarom word er vaak aangeraden om je psu niet op voorhand te groot te kopen.

Ook weet je niet wat de TDP gaat zijn van een eventuele upgrade. Wellicht wil hij tegen die tijd een andere gpu ipv. een tweede. In dat geval zou een 550W voeding gewoon volstaan. In dat geval koopt hij mogelijk een krachtigere psu die hij later helemaal niet nodig heeft. Misschien koopt hij nu 650W, maar wil hij upgraden naar crossfire AMD kaarten en is die 650W niet toereikend en moet hij alsnog een nieuwe psu kopen.

Het op voorhand aanschaffen van een grotere psu is dus af te raden, omdat er simpelweg te veel 'unknowns' zijn tenzij je concrete plannen hebt als in 'ik heb nu het budget niet, maar volgende maand of over twee maanden koop ik ZEKER een tweede gpu'.

• Mathijs14
Ik snap het probleem niet zo van het van tevoren aanschaffen van een grotere voeding? Als het in lijn der verwachtingen ligt dat de TS (of iemand anders) zijn systeem nog wil gaan uitbreiden lijkt het me een vrij logische keuze. Zeker omdat het hooguit 1 a 2 tientjes meer kost.

• Deadsmell
Ik ben niet van plan om op de korte termijn te gaan uitbreiden. Mijn uitgangspunt is om dit systeem een jaartje of drie te laten draaien zonder grote wijzigingen. Dus met één videokaart, tenzij ik merk dat ik over één of twee jaar spellen niet meer op max settings kan draaien.

Na het lezen van jullie posts heb ik mijn systeem even door een power supply calculator gegooid en daar komt ongeveer 410W uit. Met een tweede GeForce GTX 970 kom ik zelfs maar op 520W. Er vanuit gaande dat daar een flinke afwijking in zit (ik kon de juiste cpu niet selecteren), lijkt het me dat een 550W voeding nog ruim voldoende is voor mijn gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Deadsmell op 14-10-2014 08:24 ]

• Mathijs14
Deadsmell schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:21:
Ik ben niet van plan om op de korte termijn te gaan uitbreiden. Mijn uitgangspunt is om dit systeem een jaartje of drie te laten draaien zonder grote wijzigingen. Dus met één videokaart, tenzij ik merk dat ik over één of twee jaar spellen niet meer op max settings kan draaien.

Na het lezen van jullie posts heb ik mijn systeem even door een power supply calculator gegooid en daar komt ongeveer 410W uit. Met een tweede GeForce GTX 970 kom ik zelfs maar op 520W. Er vanuit gaande dat daar een flinke afwijking in zit, lijkt het me dat een 550W voeding nog ruim voldoende is voor mijn gebruik.
Als je nu voor een 550W voeding gaat dan kan je inderdaad na 2 jaar sowieso voor een nieuwe voeding gaan. Je moet dan voor je upgrade in de toekomst rekening houden dat je capacitors ouder worden en dus minder capaciteit hebben. Dit kan na 2/3 jaar op lopen tot 20 % (Grofweg)

• Deadsmell
Stel dat na twee jaar het vermogen met 20% is teruggelopen, dan zit ik op 440W. Zelfs als die calculator 10% afwijkt, dan nog heb ik voldoende vermogen om het systeem draaiende te houden (met één videokaart).

Trouwens, als mijn pc uit staat, dan is hij helemaal afgesloten van stroom. Komt dat de levensduur van de psu niet ten goede?

• Mathijs14
Deadsmell schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:33:
Stel dat na twee jaar het vermogen met 20% is teruggelopen, dan zit ik op 440W. Zelfs als die calculator 10% afwijkt, dan nog heb ik voldoende vermogen om het systeem draaiende te houden (met één videokaart).

Trouwens, als mijn pc uit staat, dan is hij helemaal afgesloten van stroom. Komt dat de levensduur van de psu niet ten goede?
Ja voor een systeem met 1 videokaart is het dan nog ruim voldoende :) Dat je pc helemaal afgesloten van stroom is (stekkerblok uit oid) zal inderdaad wel iets uitmaken qua levensduur, in positieve zin.

• Deadsmell
Ik ben er wel uit. Bedankt voor alle hulp en suggesties mensen!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Als je drie jaar vooruit wil op games op MAX tsja dat is een lastige.. In dat geval zou ik inderdaad 1x 970 of 980 kopen en later evt eentje bijgooien..

Maar ik zou in dat geval wachten, want binnenkort komen de 6GB en 8GB versies daar heb je meer aan dan clockspeeds.. :)
Pagina: 1