schade door HDDSCAN / HDTune?

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Hellow allemaal,

Ik ben op dit moment bezig aan een computer van een kennis die extreem traag draaide, en sinds kort ook verschillende errors gaf en vastliep.

Enkele weken geleden had ik al eens de usual stuff cleanup routine gedaan (ccleaner, defrag, AV-scan, mbam-scan, onnodige opstart items eruit gehaald, etc.). De PC was dan voor een 2 a 3 tal weken terug bruikbaar. Vorige dinsdag begonnen echter de errors en de crashes op te dagen. Ik heb dan gewoon een format uitgevoerd en via de recovery partitie alles opnieuw geinstalleerd. Alles ging traag, maar hij draaide wel zonder errors.
Vrijdag werd de pc echter weer nagenoeg onbruikbaar. Een scan van HDTune bracht verheldering: na nog geen 10% van de scan had hij al 14 slechte blocks gevonden, en 100'en blocks waarbij de timing > 500ms was. Verder is de scan niet kunnen lopen omdat windows toen een "ernstige fout" detecteerde en zichzelf heropstartte.

Dit verklaarde natuurlijk alles, maar wat ik vreemd vond is dat hij na het heropstarten schijnbaar nog veel slechter werkte dan ervoor.

Dus nu is de vraag die ik me stel: Kan het zijn dat zo'n scan op zich ook schade toebrengt aan een harde schijf?

Met vriendelijke groeten,

Azziplekkus

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:18

Quad

Doof

Nee, deze leest alleen uit.

Schijf is stuk, dus direct vervangen en alle data backuppen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-01 12:25

Soggney

Zeekomkommer

indirect wel. Wanneer de schijf zo slecht werkt en je dan met een scan de hele schijf nog eens activeerd, zal het slijtage versnellen.
M.a.w. als oorzaak nooit, maar wel als versterkende factor

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Opifex
Soggney schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:46:
indirect wel. Wanneer de schijf zo slecht werkt en je dan met een scan de hele schijf nog eens activeerd, zal het slijtage versnellen.
M.a.w. als oorzaak nooit, maar wel als versterkende factor
In die richting was ik ook aan het denken. Ik vergelijk slechte blocks meestal met kankercellen, aangezien ze verder doorgroeien naar de rondomliggende blocks.
Maar ik wou zekerheid, omdat ik nu een HDD van mezelf ga geven om voorlopig voort te kunnen, maar wil deze dus wel eerst scannen, om zeker te zijn dat ik er geen schijf in steek met hetzelfde probleem.
Maar was ergens wel bang om een schijf die nog geen merkbare problemen had stuk te doen.

Bedankt beide!

Verwijderd

Begin eens met de SMART, want het kan evengoed kabelerrors zijn.

• Opifex
Kan dat? Dat hij hier en daar slechte blocks geeft door kabelfouten?

Ik ga er straks nog eens naar kijken, ik zal dan ook wat extra kabels meenemen voor het geval de resultaten van de test niet klopten, en het zoals jij suggereert een kabelfout is.

Verwijderd

De host ziet enkel een onleesbare sector doordat er een timeout plaatsvindt. Dat kan evengoed door een kabeldefect komen. Altijd de SMART bekijken bij vermoedens van problemen met de hardeschijf.

CrystalDiskInfo en dan je resultaten posten in het Check je SMART-topic is dan ook mijn advies. Dan hoef je niet met kabels aan de gang want dan nog steeds heb je het niet uitgesloten. In een zeldzaam geval ligt het namelijk aan de host-zijde. Je schijf mag gewoon geen UDMA CRC Error Count laten zien; en bad sectors kun je evengoed via de SMART zien.

Kortom: SMART is dé tool hiervoor.
Pagina: 1