Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 11:57
Ik vroeg mij laatst eens af. Iedereen roept bij het overstappen van full hd naar qhd schermen in smartphones dat ze veel meer stroom verbruiken.

Nu ging ik dit eens na in mijn hoofd en vraag me af of dit wel zo is?

Bij gewone LCD zit de verlichting achter de pixels. Dus hoe meer pixels hoe feller de achtergrond verlichting moet zijn voor de zelfde helderheid. Maar bij AMOLED schermen zijn de pixels de LED's. Is het dan niet zo dat een Qhd AMOLED dan gewoon 4x kleinere pixels en dus LED's heeft die per definitie dan ook 4x zuiniger zijn per LED door hun omvang? Dit zou dan toch betekenen dat de LED's in een AMOLED net zo zuinig zijn ongeacht de pixel dichtheid. En verklaren dat de Samsung note 4 dus zelfs een zuiniger scherm heeft dan de note 3.

Of verbruikt een LED ongeacht de omvang altijd een bepaalde hoeveelheid stroom en geldt deze statement hier boven niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Ik weet niet hoe het met LED's in displays zit, maar bij LED's in verlichting zijn de efficiëntste LED's ook de grootste. Vergelijk een CREE XP-G maar met een XM-L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:43
Daar heb je een punt maar denk ook dat de techniek verbetert is want de helderheid is omhoog gegaan en verbruik naar beneden.

De gpu krijgt het wel wat drukker door het aantal pixels maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Je vergeet ook een ander belangrijk punt, de gehele UI en en apps moeten op een hogere resolutie draaien dus beide CPU en GPU moeten meer werk verrichten, dit kost dus ook meer accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:59
mac1987 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:25:
Ik weet niet hoe het met LED's in displays zit, maar bij LED's in verlichting zijn de efficiëntste LED's ook de grootste. Vergelijk een CREE XP-G maar met een XM-L.
Wellicht in dit geval maar ik meen toch dat kleinere leds altijd meer efficiënt waren en dit ooit ook de beperking was om hogere wattages te verkopen. Ik kan helaas geen voorbeeld vinden..

Veel meer zou het scherm iig niet gebruiken. De LCD echter wel gezien het backlight een stuk meer licht moet afgeven om dezelfde helderheid te halen.

Verder kost de hogere resolutie wel wat meer om aan te sturen maar als het scherm 30% minder verbruikt ondervang je dat makkelijk.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Mizgala28 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:39:
Je vergeet ook een ander belangrijk punt, de gehele UI en en apps moeten op een hogere resolutie draaien dus beide CPU en GPU moeten meer werk verrichten, dit kost dus ook meer accu.
Het gaat inderdaad niet om het scherm wat zelf meer energie gebruikt, maar de processor en gpu die harder moeten rekenen om de UI op hogere resolutie te kunnen weergeven. Maar wel interessant om precies te zien wat het verschil in energiegebruik van het scherm zelf is...
Pagina: 1