Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag: hoe 1 printer in 2 netwerken te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• jerry898
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09-2023
Ik zit hier met een zakelijke printer en die moet op 2 netwerken werken.
Zelf ben ik al wezen googlen maar kom er niet echt uit |:( heeft iemand hier ervaring mee?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
VLAN's? de gebruikte poorten tussen de VLAN's routeren & done? Printer sluit je aan om 1 van de 2 netwerken en het 2e netwerk verbindt via een router/firewall met het 1e netwerk....

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 17:56
Defineer 2 netwerken? Fysiek gescheiden? Graag even wat meer info over de inrichting van het netwerk en welke printer we het over hebben!?!

Carpe Diem

• jerry898
muppet99 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:15:
Defineer 2 netwerken? Fysiek gescheiden? Graag even wat meer info over de inrichting van het netwerk en welke printer we het over hebben!?!
De netwerken zijn fysiek gescheiden
De printer is een konica minolta bizhub c224
De routers, 1 is een draytek vigor 2850n
De ander is een zyxel P-660R
Ik heb ook nog een FRITZ!Box 7360 deze is nog niet aangesloten
Dutch2007 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:12:
VLAN's? de gebruikte poorten tussen de VLAN's routeren & done? Printer sluit je aan om 1 van de 2 netwerken en het 2e netwerk verbindt via een router/firewall met het 1e netwerk....
Met een vlan heb ik nog niet echt ervaring ik ga hier nog even naar verder kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door jerry898 op 13-10-2014 12:23 ]

• muppet99
je zal eerst moeten kijken hoe je beide netwerken met elkaar kan laten praten. Gezien het feit dat de printer maar 1 netwerkpoort heeft is het een leuk vraagstuk.

Maar je hebt dus twee gescheiden netwerken, maar 1 printer. Waarom zijn de twee netwerken gescheiden? Heeft dit een specifieke reden? Zijn het verschillende bedrijven? Of is er een security reden?

Carpe Diem

• jerry898
muppet99 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:25:
je zal eerst moeten kijken hoe je beide netwerken met elkaar kan laten praten. Gezien het feit dat de printer maar 1 netwerkpoort heeft is het een leuk vraagstuk.

Maar je hebt dus twee gescheiden netwerken, maar 1 printer. Waarom zijn de twee netwerken gescheiden? Heeft dit een specifieke reden? Zijn het verschillende bedrijven? Of is er een security reden?
Het zijn 2 verschillende bedrijven met 2 verschillende internetaansluitingen(isp's).
De reden waarom is niet bekend.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lijkt me dat het makkelijkste is om een losse bridge-router te programeren. DIe vervolgens al het verkeer voor 1 ip adres van de printer doorzet naar het andere netwerk

Alternatief. Er is een een optie om op die printer een usb aansluiting te plaatsen, en daar zou je dan een simper printerservertje aan kunnen hangen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• muppet99
Ik zat ook meer in de richting van een printserver met twee netwerkaansluitingen te denken. Dan kun je de netwerken nog enigzins gescheiden houden. Zodra je twee netwerken aan elkaar knoopt heb je natuurlijk altijd de kans dat ze bij elkaar "kunnen" kijken. Ik zou persoonlijk de kosten van een tweede printer voor lief nemen..... Maar goed wie ben ik ;)

Carpe Diem

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 14:53
Router neerzetten voor de printer, de printer zet je op een eigen subnet, je configureert 1 poort van de router in dat subnet, dat IP geef je aan de printer als default GW
Verder configureer je de router met 2 gescheiden interfaces voor beide netwerken met een statisch IP

In de 2 netwerken geef je ofwel via dhcp een extra statische route uit naar de printer via de printer-router ofwel op de routers van die netwerken stel je dan een extra statische route in naar de printer via de printer-router.

Uiteraard firewall je op de printer router het verkeer zo dat verkeer van netwerk 1 niet naar netwerk 2 kan.

Als je het goedkoop wilt doen koop dan een router waar je DD-WRT of OpenWRT op kan zetten, daar is het een simpel trucje, of zet een cheap pctje met minstens 3 interfaces neer met PFsense erop

too weird to live too rare to die

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 13:04
Kan je de printer niet sharen d.m.v. USB-aansluiting op de router?

(1.4 Printer Installation, waarbij je dan denk ik voor het ene netwerk bijv. 192.168.1.1 als adres voor de printer opgeeft (ervan uitgaande dat dit het het adres van de router is in subnet 1), en in het andere netwerk geef je voor de printer dan 192.168.2.1 op (als dit het adres van de router is in subnet 2). Misschien werkt dat?)

Edit: N.v.m., ik heb OP te snel gelezen en dacht dat je twee netwerken aanstuurde vanuit één router (die DrayTek heeft ook nog eens een dubbele WAN, en heb hier zelf ook een andere DrayTek waarbij ik twee subnets heb draaien die elk gekoppeld zijn aan een eigen WAN-poort.)

Edit 2: Hoewel je mischien de LAN van de Zyxel aan kan sluiten op WAN-2 van de DrayTek en hierop elke WAN aan één subnet koppelt en dan alsnog de printer via de USB op de router kan delen?

[ Voor 109% gewijzigd door Eric70 op 13-10-2014 16:03 . Reden: OP te snel gelezen ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

@Topicstarter : graag echt meer informatie en eigen inzetten

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1