Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel klanten, eigen URL, wat is goede structuur?

Pagina: 1
Acties:

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
We verkopen abonnementen op een webapplicatie.

We hebben meerdere klanten, die zelf weer meerdere afdelingen hebben. Al deze afdelingen moeten een eigen URL krijgen. Het gaat hier om niet-publieke websites (dus voor SEO etc hoeven ze niet relevant te zijn, alleen het hoofddomein gaan we optimaliseren voor zoekmachines). Iedere afdeling krijgt een volledig eigen website (=Drupal 7).

Mijn boerenverstand zegt dat we e.e.a. het beste met subdomeinen kunnen oplossen, volgens het stramien:

<klant>.<afdeling>.ourwebapp.com

Bijv.
vnumedia.tweakers.ourwebapp.com
vnumedia.intermediair.ourwebapp.com

Een andere mogelijkheid is:

<afdeling>.<klant>.ourwebapp.com

Misschien iets logischer, omdat je dan van specifiek naar algemeen gaat.

Weer een andere mogelijkheid is:

ourwebapp.com/<klant>/<afdeling>/

Aangezien ik heel veel gedoe voorzie als we t.z.t. moeten omschakelen, is mijn vraag: is er een beste aanpak en zo ja, welke? De meeste Google results gaan over SEO, maar mijn vraag is meer: welke afwegingen maak je vanuit de techniek? Cross site scripting in JavaScript is bijv. zo'n argument, maar wellicht zijn er meer te bedenken.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou zeggen : <afdeling>.<klant>.oourwebapp.com

Dan kan een klant het makkelijkste cross site dingen toestaan voor meerdere afdelingen.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
is het een volledige drupal installatie of gebruik je iets als domains of organic groups?

Bij volledige drupal installaties is je keuze technisch makkelijker om voor subdomeinen te kiezen in combinatie met een multisite installatie.

Bij OG wordt het makkelijker om het achter het domein te doen. En de Domains module moet je eigenlijk niet willen, want dat wordt al snel onoverzichtelijk bij meer dan 4 domeinen.

[ Voor 28% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 13-10-2014 09:45 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Rekcor
Het is een volledige Drupal-installatie ja.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29
Ik zou inderdaad kiezen voor hostnamen en dan van specifiek naar algemeen. Dan kun je later ook nog extra niveaus toevoegen:
<subafdeling>.<afdeling>.<klant>.ourwebapp.com

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou een meet in the middle doen. Het lijkt me dat dergelijk lange domeinnamen als gebruikeronvriendelijk zouden kunnen worden ervaren. Mijn voorstel zou zijn:

klant.ourwebapp.com/afdeling(/subafdeling)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kwaakvaak_v2
Rekcor schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:52:
Het is een volledige Drupal-installatie ja.
en daar heb je dus gelijk je antwoord.. Zonder lastige toestanden met rewrites of iets wat daar op lijkt is het niet te doen (lees onderhoud intensief en fragiel) om verschillende Drupal installaties achter de / te draaien.

En zou ik ook voor de oplossing van Janoz kiezen, desnoods afgedwongen via pathauto met tokens.

[ Voor 11% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 13-10-2014 14:21 . Reden: pathauto, ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Janoz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:36:
Ik zou een meet in the middle doen. Het lijkt me dat dergelijk lange domeinnamen als gebruikeronvriendelijk zouden kunnen worden ervaren. Mijn voorstel zou zijn:

klant.ourwebapp.com/afdeling(/subafdeling)
zou ik ook niet. Meer dan 1 nivo subdomein lijkt ook wat vreemd. Plus je dat je dan de opening houdt om op het nivo van de klant nog een landingpage te maken zonder rare capriolen uit te halen

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 13-10-2014 14:25 ]

• Rekcor
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:20:
[...]

en daar heb je dus gelijk je antwoord.. Zonder lastige toestanden met rewrites of iets wat daar op lijkt is het niet te doen (lees onderhoud intensief en fragiel) om verschillende Drupal installaties achter de / te draaien.

En zou ik ook voor de oplossing van Janoz kiezen, desnoods afgedwongen via pathauto met tokens.
Maar met Janoz' oplossing krijg je toch wel verschillende Drupal installaties achter de /?

• kwaakvaak_v2
Rekcor schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:45:
[...]

Maar met Janoz' oplossing krijg je toch wel verschillende Drupal installaties achter de /?
Alleen als er per afdeling een eigen drupal installatie nodig is, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat de splitsing op klant word gedaan. Per afdeling is imho iets wat je eerder met rechten en/of profielen kunt oplossen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik neem aan dat je geen SSL gaat gebruiken? Dubbele wildcards worden lang nog niet ondersteund door alle browsers en voor elke klant een apart certificaat zal duur grapje worden.

• Rekcor
Megamind schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 07:27:
Ik neem aan dat je geen SSL gaat gebruiken? Dubbele wildcards worden lang nog niet ondersteund door alle browsers en voor elke klant een apart certificaat zal duur grapje worden.
Wel SSL

Goed punt, ga ik uitzoeken.

Overigens, bedankt allemaal voor het meedenken zover! _/-\o_
Pagina: 1