Videokaart Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-02 20:39
Ik zoek een?
Videokaart; Sinds ik zelf meer zwaardere games ben gaan spelen, heb ik besloten om mijn oude AMD Radeon HD 6670 te upgraden. Deze gaat vooral worden gebruikt voor gaming maar ook heb ik een project lopen waarbij ik Unreal Engine en 3dsMax gebruik.

Wat is je budget?
350 - 450 Euro, hier mag iets overheen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD of Nvidia maakt mij niet zo heel erg uit.
Wel kijk ik al snel bij videokaarten naar Asus en MSI.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Deze videokaart(en?) gaan in combinatie gebruikt worden met het volgende:
- ASRock Z77 Extreme4
- Corsair CX600M
- Intel i5 3350P
Daarnaast moet minimaal één HDMI aansluiting opzitten. De grootte van de videokaart is niet echt een factor vanwege mijn grote kast (CM Storm Stryker).

Geluidsproductie is niet heel belangrijk maar toch altijd fijn om het op het minimale te houden.
Ik heb zelf over een aantal opties na zitten denken;
- Nvidia GTX 970
- 2x Nvidia GTX 750Ti
Ik heb zelf nog niet naar AMD kaarten gekeken.

EDIT: Ik moet er nog wel bij vermelden dat er later gebruikt word gemaakt van een tweede scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Facerafter op 13-10-2014 09:14 ]

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Voor Nvidia heb je een aantal keuze's, Je kunt gaan voor een 700 serie die volgensmij nog wat goedkoper is, dan kom je uit bij een GTX770/GTX780. De keuze van jezelf om 2x een 750Ti te nemen, zou ik echt niet doen. Er zijn veel games die nog wel is problemen hebben met een SLI of Crossfire setup. Als je het geld ervoor hebt, kun je inderdaad voor een GTX970 kiezen.

Echter zou ik persoonlijk liever kiezen voor een AMD kaart, Tenzij stroomverbruik en warmte een issue is in jouw situatie. Als je voor AMD zou kiezen heb je eigenlijk 2 keuze's openliggen. Dat zijn de R9 290 en de R9 290x. In theorie is de 290x gewoon een overclock versie van de 290. Ze presteren eigenlijk allebij hetzelfde, de 290x uiteraard wel een klein beetje meer, maar het verschil is dan ook echt maar enkele Fps ( 1-5 ). De 290x is echter wel weer 40-70 euro duurder.

Echter word het interresant nu AMD de prijsverlaging heeft aangekondigd en een 290x praktisch voor dezelfde prijs word aangeboden als een 290 voorheen.

Mijn keuze op dit moment zou uitgaan naar een R9 290x ( Met name dan een MSI Gaming 4G ). Tenzij Warmte en Stroomverbruik een issue is in jouw situatie, dan zou ik gaan voor een GTX970 ( ook een MSI Gaming 4G )

• Facerafter
Het geld is er wel voor een GTX 970.

Warmte is geen issue in mijn opstelling denk ik.
Front: 2x 120mm 1200 RPM
Top: 1x 200mm 1000 RPM
Rear: 1x 120mm 1200 RPM
Stroomverbruik ook niet echt...

Maar waarom voor de AMD 290x? Als er prijsverlagingen komen en het verschil is minimaal, is het toch slimmer/voordeliger om de 290 te halen?

• ItsShowTimeZ
Facerafter schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:55:
Het geld is er wel voor een GTX 970.

Warmte is geen issue in mijn opstelling denk ik.
Front: 2x 120mm 1200 RPM
Top: 1x 200mm 1000 RPM
Rear: 1x 120mm 1200 RPM
Stroomverbruik ook niet echt...

Maar waarom voor de AMD 290x? Als er prijsverlagingen komen en het verschil is minimaal, is het toch slimmer/voordeliger om de 290 te halen?
Tuurlijk, een 290 voordeliger halen kan ook, maar als een iets betere kaart ook goedkoper is, dan zou ik daar toch voor gaan, ook omdat je toch het geld ervoor hebt liggen. Uiteraard als je nog goedkoper wilt, van de 290 en 290x zijn er best nog wel wat 2dehands.

• Facerafter
Nouja, het hoeft van mij niet perse goedkoper. Maar zoals jij het beschreef leek het verschil mij erg minimaal.
Dus dan leek het mij meer dat ik 50-60 euro betaalde voor 1-5 FPS meer?

Maar ik zat zelf ook al een beetje naar AMD te kijken. Vooral omdat één van de games die ik veel speel is Star Citizen die dus ook Mantle van AMD ondersteunt. Ik zal is even gaan kijken naar de benchmarks van 290 en 290x.

Nog ander advies is altijd welkom!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

nog even een sidenote; een 750Ti kan niet eens in SLI...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• ItsShowTimeZ
Facerafter schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:12:
Nouja, het hoeft van mij niet perse goedkoper. Maar zoals jij het beschreef leek het verschil mij erg minimaal.
Dus dan leek het mij meer dat ik 50-60 euro betaalde voor 1-5 FPS meer?

Maar ik zat zelf ook al een beetje naar AMD te kijken. Vooral omdat één van de games die ik veel speel is Star Citizen die dus ook Mantle van AMD ondersteunt. Ik zal is even gaan kijken naar de benchmarks van 290 en 290x.

Nog ander advies is altijd welkom!
Mantle is een leuk iets, alleen werkt het nog niet helemaal optimaal met Intel CPU's. AMD heeft wel bekend gemaakt een tijdje geleden dat het in gesprek is met Intel om ook daar de technologie te supporten.

• Facerafter
NLBUURMAN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:14:
nog even een sidenote; een 750Ti kan niet eens in SLI...
Oeps...
ItsShowTimeZ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:27:
[...]

Mantle is een leuk iets, alleen werkt het nog niet helemaal optimaal met Intel CPU's. AMD heeft wel bekend gemaakt een tijdje geleden dat het in gesprek is met Intel om ook daar de technologie te supporten.
Oké, dat wist ik nog niet. Wanneer gaat de prijs verlaging in NL eigenlijk in? En volgens mij liep de prijsverlaging tot de voorraad op was?

• Facerafter
Na even verder te kijken naar de benchmarks vallen mijn ogen dan toch meer op de GTX 970 en de AMD R9 290x. De 290x moet dan wel voor de verlaagde prijs moeten worden gekocht. Waardoor ze allebei ongv. in de zelfde prijs klasse vallen.

Wel zie ik dat de benchmarks van de GTX 970 vaak net wat hoger liggen dan die van de ADM R9 290. Maar daarnaast ben ik ook verleid door de extra's die bij de GPU komen.

Bij de 970 komt een DVI - VGA adapter bij, die ik voor mijn huidige tweede beeldscherm zou kunnen gebruiken. Anders zou ik die niet meer gebruiken en later een nieuwe monitor kopen.
Bij de 290x komt AMD Gold waarbij ik 3 Games kan uitkiezen: o.a. Een schip voor Star Citizen en Alien Isolation. En daarbij komt ook nog is de Mantle technologie die ook in een aantal opkomende AAA Games zitten. (Battlefield Hardline, Star Citizen, Dragon Age Inquisition en Civilization: Beyond Earth)

De vraag is nu meer AMD 290x* of GTX 970

*Tijdens de prijsverlaging

[ Voor 4% gewijzigd door Facerafter op 13-10-2014 12:27 ]

• ItsShowTimeZ
Facerafter schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:06:
Na even verder te kijken naar de benchmarks vallen mijn ogen dan toch meer op de GTX 970 en de AMD R9 290x. De 290x moet dan wel voor de verlaagde prijs moeten worden gekocht. Waardoor ze allebei ongv. in de zelfde prijs klasse vallen.

Wel zie ik dat de benchmarks van de GTX 970 vaak net wat hoger liggen dan die van de ADM R9 290. Maar daarnaast ben ik ook verleid door de extra's die bij de GPU komen.

Bij de 970 komt een DVI - VGA adapter bij, die ik voor mijn huidige tweede beeldscherm zou kunnen gebruiken. Anders zou ik die niet meer gebruiken en later een nieuwe monitor kopen.
Bij de 290x komt AMD Gold waarbij ik 3 Games kan uitkiezen: o.a. Een schip voor Star Citizen en Alien Isolation. En daarbij komt ook nog is de Mantle technologie die ook in een aantal opkomende AAA Games zitten. (Battlefield Hardline, Star Citizen, Dragon Age Inquisition en Civilization: Beyond Earth)

De vraag is nu meer AMD 290x* of GTX 970

*Tijdens de prijsverlaging
De DVI- VGA adapter komt ook bij een 290x mee, heb zelf de 290 van MSI, zit gewoon zo'n adapter bij.
Het is echt een merk keuze, 290x en GTX970 zijn allebij goed, met een 290x heb je nog kans dat mantle werkt, met een 970 heb je dat niet.

The choice is yours:)

• Facerafter
Dan denk ik dat ik voor de AMD 290x ga.
Ik zie al wel dat de Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X al wel zijn prijsverlaging heeft gehad.
Maar de MSI Radeon R9 290X Gaming 4G nog niet. Was de price drop voor alle 290 en 290x kaarten of slechts een deel?

• ItsShowTimeZ
Zo ver ik weet was het voor alle kaarten, moet je ff terug scrollen in het nieuws, paar dagen geleden stond het nog op de voorpagina

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Als het goed is was de prijsverlaging voor elke gpu. Dat betekend alleen niet dat alle winkels de prijsverlaging (meteen) doorvoeren. Gelukkig is er een grafiek te vinden met de prijzen van de gpus zodat je zelf in kan schatten waar de prijs al is doorgevoerd en waar niet.

• Facerafter
Goed om te horen dat het voor elke is.
Ik had inderdaad al naar de grafiek zitten kijken, maar dan is dus waarschijnlijk nog niet alle prijs wijzigingen door gevoerd.

Bedankt voor de adviezen!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

De prijsverlaging is wel doorgevoerd. De sapphire R9 290 koste eerst 355 en twee dagen na de aankondiging ineens € 305.-

Xbox: Gulpener88

• Facerafter
Klopt bij de Sapphire wel. Maar bij heel veel andere o.a. de MSI R9 290X Gaming 4GB waar we het hier over hebben nog niet.

• Facerafter
Gisteren de 290X besteld bij Alternate na 23:00, alsnog vandaag binnen. Erg netjes!
De 290X werkt perfect, is wel aardig wat groter dan ik verwachte.

@ItsShowTimeZ wat jij beweerde is niet waar. Er zit geen DVI - VGA converter bij...
Pagina: 1