Toon posts:

Nieuw moederbord, CPU cooler en eventueel kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Nadat ik mijn PC nu al weer een tijdje heb vind ik dat het wel tijd is voor een upgrade. Ik wil graag een nieuwe processor kopen en de AMD FX-8350 leek mij erg goed voor de prijs die je betaalt. Ik heb alleen wel gelezen dat de stock cooler veel lawaai kan maken en dat je wel een goed moederbord moet hebben. Ik had zelf al een moederbord gevonden, de ASUS M5A97 R2.0, maar dat is een ATX moederbord en ik heb een micro-ATX kast dus deze past er helaas niet in. Na wat zoeken vond ik de Asus M5A78L-M/USB3 die wel in mijn kast past. Voor de CPU cooler wilde ik eerst de Cooler Master Hyper 212 EVO kopen, maar ik kwam erachter dat deze te hoog is en dus ook niet in mijn kast past. De Cooler Master Hyper TX3 EVO past er wel in. Ik vraag me nu af, moet ik het micro-ATX moederbord kopen en de Hyper TX3 EVO of kan ik toch beter wat meer uitgeven en een grotere ATX kast kopen? Mochten de onderdelen van mijn PC van belang zijn, ik heb de onderdelen van de Best Buy Guide van november 2012.

Huidige specs:

CPU: Intel Pentium G860 Boxed
MoBo: Asrock B75M-DGS
RAM: Corsair CMV4GX3M2A1333C9
HDD: Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB
GPU: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen
Kast: Sharkoon MS140
PSU: Antec VP350P
Optische drive: LG GH24NS90 Zwart

Wat is je budget?
Waarschijnlijk rond de 200-250 euro, maar als het echt duurder moet zijn kan ik nog wel even doorsparen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga mijn computer vooral gebruiken voor gaming en soms misschien even een video bewerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 10:01 ]

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Wat voor games ga je vooral doen? Zijn dit games die baat hebben bij 8 Cores? Als dit niet het geval is kun je misschien beter kiezen voor een i5, aangezien deze betere single-core performance heeft. Aangezien je nu een Micro-ATX kast hebt, is het kwa warmte misschien ook beter, aangezien AMD CPU's best wel veel warmte produceren.

Verwijderd

Topicstarter
ItsShowTimeZ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:18:
Wat voor games ga je vooral doen? Zijn dit games die baat hebben bij 8 Cores? Als dit niet het geval is kun je misschien beter kiezen voor een i5, aangezien deze betere single-core performance heeft. Aangezien je nu een Micro-ATX kast hebt, is het kwa warmte misschien ook beter, aangezien AMD CPU's best wel veel warmte produceren.
Ik ga waarschijnlijk vooral CS:GO en Minecraft spelen, maar ik wil wel graag Minecraft kunnen opnemen met 120 fps (dan bedoel ik dus dat de video 120 fps is), vanwege slow-motion. Ook misschien nog BF3/BF4.

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-02 20:30
Ik kon nergens vinden welke videokaart je hebt? Best belangrijke informatie als je ons zoiets vraagt. :P

Verwijderd

Topicstarter
FearMe schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:57:
Ik kon nergens vinden welke videokaart je hebt? Best belangrijke informatie als je ons zoiets vraagt. :P
Oh sorry, was vergeten dat er bij de BBG toen 3 builds waren. Dit zijn al mijn onderdelen:

CPU: Intel Pentium G860 Boxed
MoBo: Asrock B75M-DGS
Kast: Sharkoon MS140
PSU: Antec VP350P

Zal thread ook even updaten.

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:54:
[...]

Ik ga waarschijnlijk vooral CS:GO en Minecraft spelen, maar ik wil wel graag Minecraft kunnen opnemen met 120 fps (dan bedoel ik dus dat de video 120 fps is), vanwege slow-motion. Ook misschien nog BF3/BF4.
Waarom zou je willen opnemen op 120 FPS? ik neem aan dat je video's gaat uploaden op youtube? De video's gaan sowieso gecompressed worden naar 30 fps, en in de toekomst misschien 60 fps. 120 fps heeft totaal geen nut en is alleen maar belasting van het systeem.

Als het bij games als CS:Go, Minecraft, Evt. CoD blijft, kan je beter een i5 nemen. Als je BF3/BF4 gaat spelen, kun je beter een FX-8350 nemen. Ik zie dat je een 7850 hebt, deze zal lang niet krachtig genoeg zijn voor BF4, op BF3 haal je nog net medium kwaliteit met 40-50 fps.

Dus bedenk even in hoeverre je ook je GPU wilt gaan upgraden. ( Stel je wilt dit in de toekomst upgraden naar een Nvidia kaart, neem dan nu een intel proc. als je bij AMD blijft, zou ik zeggen neem de FX-8350. )

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ItsShowTimeZ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:21:
[...]

Als het bij games als CS:Go, Minecraft, Evt. CoD blijft, kan je beter een i5 nemen. Als je BF3/BF4 gaat spelen, kun je beter een FX-8350 nemen. Ik zie dat je een 7850 hebt, deze zal lang niet krachtig genoeg zijn voor BF4, op BF3 haal je nog net medium kwaliteit met 40-50 fps.
ahum, een 7850 is geen baggerzooi hoor; zeker niet als je bedenkt dat je 'm makkelijk naar 1050mhz en hoger kunt trekken, stock haal je op medium al 80 fps, zelf kon ik 't prima op High draaien met 60 fps
bron
Dus bedenk even in hoeverre je ook je GPU wilt gaan upgraden. ( Stel je wilt dit in de toekomst upgraden naar een Nvidia kaart, neem dan nu een intel proc. als je bij AMD blijft, zou ik zeggen neem de FX-8350. )
wat is dit voor loze kreet? een AMD kaart zal net zo goed werken met een Intel CPU als met een AMD CPU. het performanceverschil dat je zou kunnen krijgen ligt 'm aan de CPU-performance zelf, niet aan de compatibiliteit onderling.

OT: voor BF4+recorden zal 4gb ook een bottleneck vormen, houdt daar wel rekening mee!
verder zou ik inderdaad voor een ATX-kast gaan als je de ruimte hebt, de uATX AM3+ bordjes zijn gebaseerd op de oude chipset en hebben een mindere stroomvoorziening.
een 8320 zou mijn keuze zijn, daar een Mugen op, samen met een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P en een kastje a la CM N300 (simpel en praktisch) dan moet je voor zo'n 250 euro klaar kunnen zijn, maar zit je nog wel steeds met dat geheugen.

laat ik het eens over een andere boeg gooien; je zou ook een i5 3xxx cpu op V&A op de kop kunnen tikken voor €100, die past direct in je moederbord. mocht je stilte willen zou je dan de TX3 erop kunnen gooien en evt 8gb in kunnen prikken mocht 't toch te weinig worden. dan hoef je verder niets aan te passen aan je build.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
ItsShowTimeZ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:21:
[...]

Waarom zou je willen opnemen op 120 FPS? ik neem aan dat je video's gaat uploaden op youtube? De video's gaan sowieso gecompressed worden naar 30 fps, en in de toekomst misschien 60 fps. 120 fps heeft totaal geen nut en is alleen maar belasting van het systeem.

Ik wil met 120 fps opnemen omdat als ik in Vegas resampling aan laat je een mooi blur effect krijgt wat je bij bijv. 30 fps niet hebt. Verder is het voor slow-motion ook handig.

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:36:
[...]

ahum, een 7850 is geen baggerzooi hoor; zeker niet als je bedenkt dat je 'm makkelijk naar 1050mhz en hoger kunt trekken, stock haal je op medium al 80 fps, zelf kon ik 't prima op High draaien met 60 fps
bron

[...]

wat is dit voor loze kreet? een AMD kaart zal net zo goed werken met een Intel CPU als met een AMD CPU. het performanceverschil dat je zou kunnen krijgen ligt 'm aan de CPU-performance zelf, niet aan de compatibiliteit onderling.

OT: voor BF4+recorden zal 4gb ook een bottleneck vormen, houdt daar wel rekening mee!
verder zou ik inderdaad voor een ATX-kast gaan als je de ruimte hebt, de uATX AM3+ bordjes zijn gebaseerd op de oude chipset en hebben een mindere stroomvoorziening.
een 8320 zou mijn keuze zijn, daar een Mugen op, samen met een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P en een kastje a la CM N300 (simpel en praktisch) dan moet je voor zo'n 250 euro klaar kunnen zijn, maar zit je nog wel steeds met dat geheugen.

laat ik het eens over een andere boeg gooien; je zou ook een i5 3xxx cpu op V&A op de kop kunnen tikken voor €100, die past direct in je moederbord. mocht je stilte willen zou je dan de TX3 erop kunnen gooien en evt 8gb in kunnen prikken mocht 't toch te weinig worden. dan hoef je verder niets aan te passen aan je build.
Ik wil inderdaad later m'n RAM upgraden en als ik ga opnemen neem ik waarschijnlijk alleen Minecraft en CS:GO op. Misschien ga ik BF4 helemaal niet kopen en dan is mijn videokaart voor nu ook wel prima. Toevallig had ik zelf ook als die CM N300 gevonden als kast, dus die ga ik waarschijnlijk kopen. Verder bewerk ik de laatste tijd wel eens video's/montage's voor mensen dus ik vroeg me ook af wat beter zou zijn voor editing, een i5 of de FX-8350/8320?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik heb al eerder een thread gemaakt dat ik mijn CPU wil upgraden en wat voor moederbord, kast en koeler ik moet kopen. Ik ben er nu uit en heb besloten dat ik als CPU een AMD FX-8320 wil kopen, als moederbord een ASUS M5A97 R2.0, een Cooler Master Hyper 212 EVO CPU koeler en een Cooler Master N300 kast. Ik dacht dat dit alles was maar ik bedacht me later pas dat omdat deze CPU een stuk krachtiger is dan mijn huidige CPU ik misschien ook wel een nieuwe voeding nodig heb.

Dit zijn mijn huidige specs:

CPU: Intel Pentium G860 Boxed (Wil deze upgraden naar een FX-8320 + CM Hyper 212 EVO erbij kopen)
MoBo: Asrock B75M-DGS (Wil deze upgraden naar een ASUS M5A97 R2.0)
Kast: Sharkoon MS140 (Wil deze upgraden naar een CM N300)
PSU: Antec VP350P (350 Watt)

Is het nodig om mijn huidige voeding te upgraden of is deze nog goed genoeg? Ik weet zelf namelijk niet zeker hoe ik dit moet uitrekenen en het leek mij verstandiger om het eerst maar eens hier te vragen.

Wat is je budget?
Ik heb geen specifiek budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb weinig verstand van voedingen en heb dus geen voorkeur voor een bepaald merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil deze PC vooral gebruiken voor gaming en eventueel videobewerking (maakt mij niet veel uit als videos niet supersnel renderen).

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:54
Hoe oud is je huidige voeding? Echt heel krachtig is ie niet, dus ik zou een upgrade halen. Een simpele 550w van xfx is voldoende (50e), of een seasonic 420w (35e?). Je moet ook even bedenken of je misschien over een jaar je gpu nog upgrade, dan zou ik zeker gewoon nu al een nieuwe voeding halen

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:27:
Hoe oud is je huidige voeding? Echt heel krachtig is ie niet, dus ik zou een upgrade halen. Een simpele 550w van xfx is voldoende (50e), of een seasonic 420w (35e?). Je moet ook even bedenken of je misschien over een jaar je gpu nog upgrade, dan zou ik zeker gewoon nu al een nieuwe voeding halen
Denk dat het nog wel even duurt voor ik m'n GPU ga upgraden want ik wil ook nog meer RAM kopen later, maar denk dat ik voor de zekerheid misschien wel maar even een nieuwe voeding ga halen. Hoeveel watt zou ik sowieso moeten hebben? Ik zat erover te denken de Corsair CX430 te halen aangezien een vriend van mijn deze ook in zijn PC heeft gezet (gebouwd in begin 2014).

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-02 15:12
Die Corsair zal zeker voldoende prik leveren. Alleen zou ik persoonlijk voor de Seasonic kiezen die WWAS ook noemt

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb dit topic samengevoegd met je vorige. Het is niet wenselijk in zo een korte periode twee topics te openen over nagenoeg hetzelfde. Ook missen we hierdoor waardevol advies.

Zoals dat een 8320 op een R.2 prikken geen fijne combi oplevert omdat die onvoldoende is gekoeld. Afhankelijk van de games kunnen die er aardig wat baat bij hebben.

Ook mis ik persoonlijk een SSD...

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ben je niet beter dat je voor 60% van de prijs een fx6300 koopt en het overschot kan je dan investeren in exrra ram/voeding of een ssd? Hij valt in een "zuinigere" klasse, doet het in meeste gevallen niet veel slechter. Is stukken goedkoper.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1